1

آنچه باعث ائتلاف دوباره اصلاح‌طلبان با روحانی شده چیزی جز ایفای نقش اپوزیسیونی نبوده و علائم خاصی نیز در اندرونی چپ‌ها دارد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

مروری بر رسانه‌های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان ضمن انتشار نامه حسن روحانی در پاسخ به علل ردصلاحیت وی از سوی شورای نگهبان پرداخته و از سوی دیگر این نامه را بهانه ای برای هجمه به شورای نگهبان ساخته اند، رسانه های اصلاح طلب در این زمینه با اتکای نامه روحانی کوشیدند تا اعضای شورای نگبهان توانایی لازم حرفه‌ای و کارشناسی ندارند.

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود مسئله نامه روحانی را مورد بررسی خاص قرار داده و آن را رخدادی بی‌نظیر خوانده است، در بخشی از این یادداشت آمده است:

پاسخ آقای روحانی به نامه محرمانه شورای نگهبان اگر صد نقطه قوت داشته باشد که دارد، ولی یک نقطه ضعف هم دارد. اینکه چرا اصل نامه شورای نگهبان را افشا نکرده‌ و به نقل مضامین یا برداشت‌هایی از آن کفایت کرده است. ظاهراً این نامه محرمانه ارسال شده، ولی این محرمانگی ناظر به حقوق شخصی مخاطب است و اگر خواست می‌تواند در اختیار دیگران قرار دهد؛ همچنان که نامه مشابهی خطاب به آقای علی لاریجانی بود و منتشر شد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا این نکته مهم است؟ چون شاید خواننده حس کند که پاسخ آقای روحانی مستدل است و مهمتر اینکه وی موفق شده این شورا را به جایی برساند که از پوسته عدم‌پاسخگویی خارج شود و برای اولین بار تا حدی دست این شورا در اتخاذ تصمیمات غیرشفاف رو شود. ولی به نظر می‌رسد که هرچند پاسخ روحانی مستدل باشد، ولی خواندن مستقیم توضیحات و نظرات شورای نگهبان از حیث رویکرد عالی‌ترین نهاد حقوقی کشور و ضعف‌های منطقی آن در رعایت حقوق مردم متنی تاریخی و ماندگار خواهد بود و این امکان را فراهم می‌کند که حقوقدانان و صاحبنظران گوناگون نیز به‌طور مستقل به آن بپردازند.

روحانی نه قدرت دارد و نه حامی بین مردم! / فرش قرمز رادیکال‌ها زیر پای یک رئیس‌جمهور ورشکسته

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نامه روحانی را دفاعیه‌ای برای ثبت در تاریخ خوانده و می‌نویسد:

حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین در نامه‌ای سرگشاده خطاب به «مردم ایران» از دلایل ردصلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ششم پرده برداشت. این نامه که دیروز ۲۴ اردیبهشت ماه منتشر شده، تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه را کنار امضای روحانی دارد. او در این نامه ضمن انتقاد تند از شورای نگهبان و برخی نهادها، برخی اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری خود را بازگو کرد.

روحانی نه قدرت دارد و نه حامی بین مردم! / فرش قرمز رادیکال‌ها زیر پای یک رئیس‌جمهور ورشکسته

مروری بر رسانه های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان ضمن انتشار نامه حسن روحانی در پاسخ به علل ردصلاحیت وی از سوی شورای نگهبان پرداخته و از سوی دیگر این نامه را بهانه ای برای هجمه به شورای نگهبان ساخته اند. رسانه‌های اصلاح طلب در این زمینه با اتکای نامه روحانی کوشیدند تا اعضای شورای نگبهان توانایی لازم حرفه‌ای و کارشناسی ندارند.

فارغ از نقدهای جداگانه ای که می توان به نامه حسن روحانی و تعارضات، توهمات و ادعاهای وی داشت اما نحوه اصل دور این نامه مبنی بر دفاع از جمهوریت و نیز نحونه حمایت اصلاح طلبان از وی جای تامل و بررسی بیشتری دارد.

روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی تاکید کرد که روحانی نه قدرت تاثیرگذاری در جامعه دارد و نه حامیان زیادی بتواند در کنش‌های سیاسی جامعه تاثیرگذاری داشته باشد.

این روزنامه در گزارشی با طرح این پرسش که احتمال تایید صلاحیت روحانی برای ریاست جمهوری هست؟ با بیان اینکه روحانی نه هاشمی می شود و نه خاتمی می نوشت: او مانند آیت‌ا... هاشمی نیست که وقتی ردصلاحیت شد دارای قدرت تاثیرگذاری زیادی بر جامعه باشد و در معادلات سیاسی و بین‌اللملی تاثیرگذار باشد. مانند خاتمی هم نیست که از حامیان زیادی برخوردار باشد و بتواند در کنش‌های سیاسی جامعه تاثیرگذاری داشته باشد. روحانی به‌خوبی می‌داند اکنون از جایگاهی که حتی قبل از ریاست جمهوری داشت هم برخوردار نیست و تاثیرگذاری او کمرنگ شده است.

این روزنامه اصلاح طلب با بیان اینکه برخی مدعی حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ هستند، در تحلیل این موضوع چند مساله را مورد اشاره قرار داده و می نویسد، نخست آنکه او سعی داشت تعدادی از اعضای حزب اعتدال و توسعه را به مجلس بفرستد که زمینه را برای حضور او در انتخابات ریاست جمهوی آماده کنند که این کاندیداها تایید صلاحیت نشدند و یا رای نیاوردند.

دومین موضوع به چالش روحانی با شورای نگهبان پس از ردصلاحیتش مربوط است که سبب شده احتمال تایید او برای انتخابات ریاست جمهوری را کاهش دهد. سومین و مهم‌ترین مولفه هم به جامعه باز می‌گردد که در سال‌های اخیر مزاج سیاسی‌اش تغییر پیدا کرده و به نوعی خستگی سیاسی در جامعه پررنگ شده است به‌عنوان نمونه پس از ردصلاحیت روحانی شاهد انتقادات زیادی از سوی جامعه و حتی حامیان او نبودیم و دغدغه جامعه تنها مسائل معیشتی و اقتصادی بود.

در بخش دیگری از گزارش این رونامه نیز آمده است که در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۴ اصرار دارد یا ترجیح می‌دهد اقدامات سیاسی او به مانند این روزها در جلسه‌های مستمر با وزرا و مدیران دولتش باشد. البته نباید فراموش کرد او می‌تواند درانتخابات ۱۴۰۴ به معرفی کاندیدای مطلوب به مردم کمک کند و با خاتمی و سایرین ائتلافی در راستای معرفی کاندیدایی غیر از خودش داشته باشد. در نهایت این گمانه را نباید رد کرد که روحانی تا انتخابات ریاست جمهوری فضا را به نحوی فراهم کند که خودش تایید صلاحیت شود!

روحانی نه قدرت دارد و نه حامی بین مردم! / فرش قرمز رادیکال‌ها زیر پای یک رئیس‌جمهور ورشکسته

اصلاح طلبان که طی سال های گذشته همواره به دلیل رفتارهای روحانی که به تعبیر علی شکوری راد نمک نشناسانه بوده می کوشند تا نامه وی را در راستای دفاع از جمهوریت ارزیابی و به انتقاد از شورای نگهبان بپردازند اما هیچ اشاره ای به رفتارهای ضددمکراتیک خود به ویژه تحریم انتخابات نداشته و می کوشند صرفا نامه روحانی را به بهانه ای برای مبارزه سیاسی خود با حاکمیت تعریف و تفسیر کنند.

از دیگر سو اصلاح طلبان رادیکال که مدتی است ائتلاف‌های مساله محور را مطرح می سازند و در شرایطی که از عدم تاثیر روحانی بر افکار عمومی سخن می گفتند اما باز هم به صحنه آمده و در حال ضریب بخشی به نامه روحامی می باشند. شاید بتوان در این زمینه گفت آنچه که موجب تعریف پروژه مشترک میان اصلاح طلبان و روحانی شده چیزی جز ایفای نقش اپوزیسیونی نبوده و عملا نشان می دهد اگر قرار است روزی دوباره اصلاح طلبان و روحانی به یک ائتلاف برسند قطعا از مسیر ایفای نقش اپوزیسیونی می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    19 6
    مثل عادل کم پیدا میشه؟ بله ،کم برای شما از خودگذشتگی نکرده ،عادل گزارشگر خوبی بود ولی متاسفانه از نظر سیاسی کج فهم تشریف داشت 😔😤
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      7 0
      افرادی که در خانواده شون مفسد اقتصادی داشتن و محاکمه آنها را خط قرمز خود اعلام می کردند هرگز نباید تایید صلاحیت بشوند.
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      8 4
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند اینها پاستور دیگه باید در خواب ببینند.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      10 2
      عادل فردوسی پور ==== خودکامه دو به هم انداز او 22 سال هفته ای قریب 10 ساعت انتن پربیننده ترین شبکه را در اختیار گرفت چه بسیار جوانانی که پشت دیوار او ماندند پیر شدند
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      مثل تو که اساسا کج و خله هستی
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    8 21
    اره ریسی محبوبه!
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      33 6
      به کوری چشم حسودانش البته که محبوب است! اگر حسادتت مانع نشود، می توانی با دیدن استقبال هایی که در سفرهای استانی از وی می شود موضوع را بفهمی ! البته خطر ترکیدن چشمت را فراموش نکنی !!!!
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      6 2
      یک تار موی این سید جلیل القدر را با صد تا امثال شیخ بنفش کذاب عوض نمی کنیم.
    • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 0
      یکسری ادما مثل تومنومتحیرمیکنه ک خداوندمیتونه همچین کج فهمهایی خلق کنه تویاپسرروحانی هستی یاجوری رد دادی که خداهم نممیتونه نیگهت داره بیخیال حوصله ندارم بتوجواب بدم.هرچندجواب ....خاموشیست
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    7 7
    عوضش ریسی رو همه میپرستن!
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      48 4
      به کوری چشم حسودانش البته که محبوب است!
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      48 3
      رئیسی محبوب جامعه هست
    • US ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      آره
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      1 0
      شیخ بنفش شما بعد جهش ارزی سال ۹۷ و چند برابر شدن قیمت ها جرات نکرد بین مردم بره-همه اش چسبیده بود به صندلی پاستور
  • US ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    55 1
    آقای روحانی اگه توی این هشت سال به مردم تکیه کرده بود و شجاعت و جسارت برای تغییر بنیادین سیستم به خرج میداد و اطرافیان فاسدش رو طرد کرده بود و وسط بازی نمی‌کرد الان وضعش این نبود
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 1
      خخخخ تغییر بنیادین سیستم ؟!!!!نکنه دوست داشتی از لندکروز 20 میلیاردی کاخ سعداباد و ولنجک نشینی ریش ست کرده خارج شود خودش کوکتل به کمر ببنده و زیر تانک نظام رود ؟؟ خوب او بارها زمینه اینکار را برا شما ها و براندازان فراهم کرد ولی عاشقان دنیای فانی زودگذر نباید خود را با مومنان خدا خواه ایثارگر جان برکف مقایسه کنند
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    8 5
    برجام مرد وعمر دوران سياسی روحانی هم به پايان رسید
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 2
    پروئی ام حدی دارد.می خواهد برگرده کار نیمه تمام نابودی کامل مردم رو تموم کند.خدا امثال شماها رو به عذاب دنیا وآخرت دچار کند
  • سید فروزان CH ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    10 0
    حداقل جواب اینست که شورای نگهبان اصل نامه رد صلاحیت این شخص را منتشر کند ، اینکه این شخص قصد جوسازی دارد تا انتخابات ۱۴۰۴ را مخدوش کند و منجر به فتنه ، باید از حالا اجازه نداد و بهترین راه پخش کردن مدارک رد صلاحیت اوست ، ضمن اینکه تکلیف قالیهای دزدیده شده در کاخ سعد آباد هم باید مشخص شود
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    35 1
    جوجه گزارشگر اسم چهار تا فوتبالیست احمق تر از خودشو بلد بود
  • ابراهیم IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    20 4
    اگر حسن روحانی با خیانتهایش محاکمه می شد اینقدر پر رو نمی شد .
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 2
    دولت برای وصع مالیات نیاز داره قیمت ارز را پایین بیاره و فعلا رانت ارز را بده تا چون اگه هم قیمت ارز بره بالا هم مالیات احتمالا بازار دچار تشنج میشه ....
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 6
    دلم برای روحانی می سوزه بهش احترام بگدارید در زمان خودش خدمت کرده اونچه در توانش بود
    • حمید DE ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 0
      اینکه قابل ترحم هست درست فرمودی! ولی خواهشن یک مورد فقط یک مورد از خدمتش‌رو بگو ما هم بدونیـم
    • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      0 0
      هموطن، کمی درباره این کسیکه دلت براش میسوزه تحقیق کن نه زمان ریاست جمهوریش از اول انقلاب و جنگ مطمئن باش نظرت عوض میشه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    ما در تاریخ اسلام یاد گرفته ایم که سوابق لزوما صلاحیت بخش نیست
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 0
    مطمئنید در ایران پزشکان ازمایش هایی برای مقطوع نسل شدن ایرانی ها انجام نمی دهند..
  • جواد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 2
    من به مسایل گرانی حجاب حرفهای سیاسی کاری ندارم ولی کسب کارها را دولت رییسی از بین برد نه خدماتی به ما داده تازه قیمت اینترنت را بالاتر برده
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    فرش قرمز زیر پای رییس جمهور زخم بستر گرفته
  • علـی DE ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    4 1
    کذاب‌تر از حسن فریدون خدشه و بس
  • ناشناس IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    به قول خودتون این مردک هیچی نداره جز رو و همه جوره ضدیتش با نظام ثابت شده،کلی هم اسرار داره از زمان جنگ و ماجرای مک فارلین و خیلی چیزهای دیگه، پس چرا آزاد داره میگرده؟ چرا کسی حریفش نیست؟ این کیه؟ نماینده تام الاختیار ملکه در ایران با درجه ۳۳ ماسونی؟ چرا زورتون بهش نمیرسه؟ علامت سوالهایی که دور این ابوالبشر وجود داره قابل شمردن نیست... این کیه؟
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      این حیونکی مانند میریزید و شیخ کر و کور بایستی آزاد بچره تا از اون قهرمان و پهلون پنبه، شما انگليسی های خبیث بت درست نکنید.
  • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    در بین روسای جمهور تاکنون مملکت فردی پدر سوخته تر و خائن تر از ح رو کذاب بخودش ندیده خیانت این پر از فیوز از بنی صدر خائن و فراری بیشتر نباشد کمتر نیست
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 0
    روحانی وخاتمی وامثالهم هم می‌خواهند به کشور ومردم خدمت کنند ولی سیره متفاوتی دارند.انها خیال می‌کنند با مصالحه باامریکا ودیگران می‌توانند سعادت رابه روی ملک وملت بازکنند ولی ازسال ۴۲ تابه امروزمتوجه این حقیقت نشده اند که اسلام ناب با کفرونفاق ونیرنگ واسثمار واستحمار قابل جمع نیست کمااینکه علی ع با معاویه هرگزجمع نشدند.ولی درتاریخ افرادی بودند که به علی می‌گفتند با معاویه و....مدارا کن.اینها همان آدمها هستند.خیال می‌کنند می‌توان با شیطان مداراکردودرمصالح زیست.برجام نافرجام هم انهارابیدارنکرد.
    • US ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 1
      شما با تورم بالای ۴۰ درصد خدمت کردید؟
  • رضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    حسن روحانی می نونه ابدارچی دفتر آقای احمدی نژاد بشه اگه قبولش کنند
  • رضا IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    2 0
    حسن روحانی می نونه ابدارچی دفتر آقای احمدی نژاد بشه اگه قبولش کنند
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    1 1
    روحانی نه قدرت داره نه حامی ،ولی یه چیز روخوب داره ، واون، رو هست 🦵👿
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 0
      زنده باد شیخ حسن روحانی
  • علی ولی خداست عبا دالله IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    روحانی را برای مشخص شدن مقبولیتش به آرای عموی بگذارید اگر مردید
  • زهرا IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    0 0
    الهی که خیرنبینی کذاب بنفش چه بر سرمسکن اوردی چه خانواده هاکه ازهم پاشید لال ازدنیابری
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    حسن روحانی دیگر باید جلوی یک مستراح عمومی بنشیند و نوبت دهی بابت قضای حاجت مردم بدهد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس