آیا «درخت» حلقه اتصال به آسمان است؟ جایگاه درخت در ادیان مختلف چگونه است؟ چرا دین یهود و عرفان کاذب کابالا علاقه مفرطی به درخت دارند؟ دستکاری (Manipulation) در عقاید شیعه با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟ با گزارش ویژه مشرق همراه باشید تا به ابعاد پنهان ترویج عرفان «درختی» پی ببرید.

گروه گزارش ویژه مشرق؛  مفاهیم و واژگان به‌کار گرفته‌شده در منظومه­‌های فکری و فرقه­‌ای گوناگون، گاه شباهت­‌ها و اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند. برای مثال در تمامی ادیان و در بسیاری از فرقه­ های نوظهور از مفاهيمی همچون «حیات پس از مرگ»، «سعادت»، «زندگی معنوی» و... استفاده می­‌شود؛ ولی هر یک از این مفاهیم متناسب با متن و منظومه­ ای که به آن تعلق دارند "جایگاه و معنا"یی متفاوت دارند که گاه با معنای همان مفهوم در منظومه دیگر، در تعارض است.

یکی از مفاهیمی که در جریان­‌های دینی و شبه­‌دینی مختلف جایگاه ویژه دارد، مفهوم درخت است. در قرآن کریم نیز بارها به این مفهوم اشاره شده است. درخت در لسان قرآن، گاه برای تمثیل انگاره توحید و انگاره شرک در تعابیری همچون شجره طیبه[1] و شجره خبیثه[2] و گاه در توصیف توحید عمومی خلقت با تعابیری همچون «النجم و الشجر یسجدان»[3] مورد استفاده قرار گرفته ­است. در روایت نبوت حضرت موسی علیه السلام نیز ذکر شده که خداوند از ورای درختی با این پیامبر الهی سخن گفت[4].


یکی از مفاهیمی که در جریان­‌های دینی و شبه­‌دینی مختلف
 جایگاه ویژه دارد، مفهوم درخت است.


در داستان هبوط آدم علیه السلام از بهشت نیز قرآن کریم ذکر می­‌فرماید که شیطان با وسوسه "درخت جاودانگی" او را فریفت[5]. اما هیچ یک از توصیفاتی که در قرآن از پدیده ­هایی همچون درخت، سنگ ( همچون: منها لما یهبط من خشیة الله)، خوراکی­‌ها (همچون: زیتون، عسل، انجیر و ...)، حیوانات (همچون: سگ اصحاب کهف، هدهد و مورچه سلیمان، شتر صالح، پرندگان ابابیل و...) و سایر پدیده­‌های طبیعی (آتش، کوه، دریا، بادها، ماه، ستارگان، شهاب­‌ها، خورشید و..) موجود است، به معنای تقدس­‌بخشیِ متافیزیکی به این امور نیست. بلکه همه آنها از آن جهت که بخشی از خلقت شگرف خداوند و جلوه­ای از زیبایی و حکمت و رحمت و عظمت او هستند، قابل توجه­ند.

هیچ یک از تعابیر قرآن درباره این پدیده ­ها را نمی­توان توجیهی برای بزرگداشت و تقدس­ بخشی خرافی به بخش­های طبیعت دانست. تقدس مکان­ها و اشیاء مادی همواره بالعرض و به اعتبار حقیقتی متافیزیکی و متعالی بوده است که با آن شیء نسبت دارد. برای مثال تقدس تربت کربلا بواسطه ارتباط این خاک با وجود مقدس سیدالشهداء و واقعه عاشوراست نه ویژگی باطنی ­ای که "زمین" واجد آن است.

در خصوص عنصر طبیعی "آب" خداوند در قرآن کریم تعبیری به کار برده است که در خصوص هیچ عنصر مادی ذکر نشده است (جعلنا من الماء کل شیء حی)؛ با این حال این تعبیر سبب تقدسی خرافی برای آب در میان مسلمانان نشده است و هر چند باران و آب همواره "نشانه رحمت خداوند" دانسته شده ولی هیچ گروه و فرقه ­ای به "واسطه میان زمین و آسمان" (عالم جسمانی و ملکوت) بودن آب قائل نشده است.

در خصوص  "آب" خداوند در قرآن کریم تعبیری به کار برده است که در خصوص هیچ عنصر مادی ذکر نشده است
 (جعلنا من الماء کل شیء حی)؛
با این حال این تعبیر، سبب تقدسی خرافی برای آب در میان مسلمانان نشده است


با این حال درخت در کابالا و فرقه­‌های پاگانیستی جایگاهی مقدس و متافیزیکی دارد. تمام هستی­‌شناسی آیین کابالا و اسطوره‌شناسی یهود به‌صورت سمبلیک در درخت‌واره‌ای با نام "درخت حیات" معرفی می‌شود. درخت حیات[6]، درخت دانش[7]، درخت مرگ[8]، درخت ارواح[9] و درخت کیهانی[10] از جمله استعاره­‌هایی هستند که با تکیه بر مفهوم درخت، در آموزه­‌های کابالیستی برای توصیف جهان خلقت مورد استفاده قرار گرفته­‌اند.

با این حال جایگاه مقدس و حلقه آسمان و زمین بودن درخت در آیین کابالا تنها به معانی استعاره­‌ای  آن محدود نمی­‌شود. در آیین کابالا درخت زمینی نه به عنوان جلوه‌ای از خلقت خداوند بلکه به عنوان واسطه‌ای میان عالم بالا و عالم جسمانی و حلقه‌ای میان عالم ملکوت و عالم ناسوت مورد توجه است. این اعتقاد عمیق عمدتاً بر اساس کشف و شهود و اظهارات بزرگان عرفا کابالا صورت­‌بندی شده است و کمتر به ارائه دستمایه­‌های کلامی برای توجیه آن پرداخت شده است.


تمام هستی­‌شناسی آیین کابالا و اسطوره‌شناسی یهود
 به صورت سمبلیک در درختواره‌ای با نام "درخت حیات" معرفی می‌شود


خاخام "اسحاق بن سیلمان لوریا" مشهور به "اسحاق لوریا"[11] که به عنوان پدر کابالای امروزی شناخته می­‌شود، از جمله کسانی بود که به حلقه واسط بودن درخت میان عالم ملکوت و عالم جسمانیات اعتقاد داشت. او درختان را جایگاه آرام‌گرفتن نفوس انسانی پس از مرگ می­‌دانست. در شرح احوالات او آمده است که وی به "بهار" توجه خاص داشت و در ماه "نیسان[12]" هنگام شکوفه‌زدن درختان به انجام اعمال عبادی خاص در مقابل درختان اقدام می­‌نمود. او اعتقاد داشت با این اعمال به روح سرگشته کسانی که در درختان هستند یاری می­‌رساند تا به جای سقوط به مراتب پایین­‌تر، به سوی تعالی بالا بروند. به گفته کابالیست­‌ها سنت "لوریا" این بود که شاگردانش را به میان درختان و طبیعت ببرد و در آنجا به آنها آموزش دهد.


خاخام  اسحاق لوریا که به عنوان پدر کابالای امروزی شناخته می­‌شود،
 از جمله کسانی بود که به حلقه واسط بودن درخت میان عالم ملکوت و عالم جسمانیات اعتقاد داشت.

در شرح احوالات خاخام لوریا آمده است که وی به "بهار" توجه خاص داشت
 و در ماه "نیسان" هنگام شکوفه زدن درختان به انجام اعمال عبادی خاص در مقابل درختان اقدام می­ نمود

به گفته شاگردانش در یکی از این روزها لوریا چشمان خود را باز می­‌کند و درختان را نفوس انسانی با روح­‌های بی‌شمار می­‌بیند. لوریا از نفوس مردگان می­‌پرسد شما چرا اینجا (در درختان) توقف کرده­‌اید؟ نفوس پاسخ می­‌دهند این به دلیل آن است که در زمان حیات تبه­کار نبودیم. ما تو را می­‌شناسیم و می­‌دانیم می­‌توانی به ما کمک کنی. لوریا نیز قول می­‌دهد کمک کند از برزخ درخت رها شده و بالا بروند. شاگردانش لوریا را در حال گفت‌وگو می­‌دیدند در حالی که تنها او بود که سخن می­‌گفت و روح درختان از دید شاگردان پنهان بودند. شاگردان بعدها از او پرسیدند تو با چه کسانی سخن می­‌گفتی و لوریا پاسخ داد: اگر می­‌توانستید آنها را ببینید، از اینکه چه جمعیتی از ارواح در درختان هستند، حیرت­‌زده می­‌شدید[13].

اولین اشارات در خصوص اینچنین جایگاهی برای درخت در آثار "موشه لئونی" نویسنده کتاب مشهور زوهار[14] به چشم می‌خورد. او در کتاب هانفش هاهاخامه (النفس الحکیمه) از این ویژگی و جایگاه درخت برای توضیح جهان کابالا در تمثیل درخت زندگی استفاده می­‌نماید.

در آموزه­‌های کابالا درختان نه‌تنها جایگاه نفوس و ارواح انسانی هستند بلکه خودشان نیز نفس مجرده دارند. این عقیده در شرح احوال خاخام ناخمان برسلاوی[15] توضیح داده شده است. او روزی در سفر، برای اقامت شب مسافرخانه چوبی را برمی­‌گزیند. خاخام ناخمن در دل شب با صدای بلند شروع به گریه می­‌کند به نحوی که صاحب مسافرخانه و همراهان خاخام متوجه حالت غیرعادی او می­شوند. همگی گرد او می­‌آیند تا علت را جویا شوند. خاخام قبل از هر سخنی کتابی را بیرون می­‌آورد و با چشمان بسته آن را باز می­‌کند و سپس جمله نوشته‌شده در صفحه را می­‌خواند: «قطع‌کردن درخت پیش از موعد، همانند کشتن یک نفس است.» خاخام از صاحب مسافرخانه سؤال می­‌کند آیا چوب دیوارهای مسافرخانه از درختانی است که پیش از موعد قطع شده است؟ صاحب مسافرخانه تأیید می­‌کند. خاخام توضیح می­‌دهد: من در مکاشفه­‌ام با بدن کسانی که کشته شده بودند احاطه شده بودم. بسیار ترسیده بودم. حالا می­‌دانم آنها روح درختان بودند که برای من گریه می­‌کردند.


طبق اسطوره­‌شناسی کابالا و یهود،
در بهشت عدن در آسمان هفتم درختی به نام درخت زندگی وجود دارد که ارواح از آن تولید می‌شوند.


اسحاق لوریا پدر عرفان کابالا، حلقه واسط میان آسمان و زمین‌بودن را با دلیل دیگری نیز توضیح می­‌دهد؛ طبق اسطوره­‌شناسی کابالا و یهود، در بهشت عدن در آسمان هفتم درختی به نام درخت زندگی[16] وجود دارد که ارواح از آن تولید می­‌شوند. ارواح تولیدشده در گنج‌ه­ايی به نام گوف[17] یا بدن سقوط می­‌کنند و در آنجا منتظر نزول به زمین و تولد می­‌مانند.

اسحاق لوریا توضیح می­‌دهد که حلقه واسط درخت زندگی در آسمان هفتم و تولد نوزاد زمین درختان هستند. ارواح به‌تدریج از آسمان بر درختان نزول می­‌کنند و درختان همانند یک گهواره واسط ارواح را تا زمان تولد نگه می­‌دارند[18]. لوریا همچنین معتقد است از میان حیوانات گنجشک این نزول را به‌خوبی حس می­‌کند و می­‌تواند پایین‌آمدن ارواح را بر روی درختان مشاهده کند. او دلیل آواز غوغاگونه گنجشکان را همین ادراک ارواح می­‌داند[19].

 
قبر اسحاق لوریا

رابطه ارواح با درختان در آموزه­‌های پاگانیستی اروپای کهن پیش از مسیحیت نیز وجود داشته است.  پرستش درخت بلوط یکی از آموزه­‌های پاگان‌های ژرمن بود. در زمان فراگیرشدن مسیحیت برخی از این آموزه­‌های خرافی با شکل‌های تغییریافته به‌تدریج وارد مسیحیت شد و در مناسکی همچون برپایی درخت کریسمس در روزهایی پایانی سال و زمان منتسب به تولد عیسی مسیح، خود را به‌خوبی نشان داد[20].

در مدارس نوین کابالا به هنرجوها گفته می­‌شود کابالا یک درخت است که با بالا رفتن از شاخه های آن می­‌توانید به مقامی نزدیک به خدا و شبیه به خدا برسید. در عرفان کابالا رسیدن انسان به خدا به معنای فنای فی‌الله نیست بلکه به معنای رسیدن به مقام خدایی است. در این سیستم معنوی، فرد سالک قرار نیست فانی در خداوند گردد و هستی خود را در مقابل هستی لایزال خداوند ناچیز و نامقدار ببیند. بلکه قرار است خود را به اندازه خداوند و در جایگاهی خدایی درک کند. در واقع از منظر کابالا انسان در مقام خداوند عبد و بنده نیست بلکه مخلوقی است که می­‌تواند به خدایی برسد. از این رو انسان و خدا در این منظومه عجیب، در واقع دو روی یک سکه هستند.

 

در عرفان کابالا رسیدن انسان به خدا به معنای فنای في‌الله نیست
 بلکه به معنای رسیدن به مقام خدایی است.
 فرد سالک قرار نیست فانی در خداوند گردد
 بلکه قرار است خود را به اندازه خداوند و در جایگاهی خدایی درک کند.


این جایگاه ویژه طبیعت شناختی و معناگرا برای درخت و نسبت آن با آفرینش انسان در محصولات رسانه‌­ای وابسته به کانون‌های کابالیستی، با گستردگی، عمق و تنوع بسیاری مورد تبلیغ و تأکید قرار گرفته­ است.

فیلم سینمایی سرچشمه[21] محصول 2006 ميلادي در آمریکا، سه داستان موازی درباره خاستگاه، زندگی و فرجام انسان است که در 500 سال گذشته، زمان حال و 500 سال آینده روایت می­‌شود. در این فیلم نقطه اتکا داستان درختی کهنسال است که منشأ خلقت انسان به شمار می­‌آید.


فیلم سینمایی سرچشمه
 محصول 2006 امریکا


این درخت در هیبتی همانند "درخت دانش در بهشت عدن" در داستان اول دیده می­‌شود. توماس قهرمان داستان اول، شوالیه­‌ای اسپانیايی (با بازی هیو جکمن) است که قصد دارد درخت زندگی را برای ملکه خود بیابد. در داستان دوم درخت حیات درختی عجیب در آفریقاست که دکتر کرئو (با بازی همان هیو جکمن) قصد دارد از شیره آن برای درمان سرطان همسر محبوبش استفاده کند.


درخت در فیلم سرچشمه

در داستان سوم تام (باز هم با بازی "هیو جکمن") در حبابی افسانه­‌ای که درخت کهنسالی در آن وجود دارد، به سوی سحابی دوردستی در فضا در حرکت است. روح همسر تام در درون درخت است و تام امیدوار است بتواند با رسانیدن درخت به سحابی که در سخنان همسرش از آن تعبیر به بهشت و محل آرامش ارواح انسانها شده است، معشوق زندگی‌اش را به سکون و آرامش برساند. جای‌جای و بند بند سناریو این فیلم با عقاید و آموزه­‌های اساتید کابالا از اسحاق لوریا تا موشه لئونی تطبیق تام دارد.


فیلم سینمایی آواتار محصول 2009 ميلادي آمریکا که پرفروش­‌ترین فیلم تاریخ نام گرفت
 نیز داستان خود را حول محور درختی مقدس به نام درخت ارواح روایت می­‌کند


فیلم سینمایی آواتار[22] محصول 2009 ميلادي در آمریکا که پرفروش­‌ترین فیلم تاریخ نام گرفت نیز داستان خود را حول محور درختی مقدس به نام درخت ارواح روایت می­‌کند. این درخت محل تجمع ارواح گذشتگان است و با عالم بالا و وجود مقدس الهه ایوا در ارتباط است. همین درخت سرنوشت قوم ناوی را پس از نیایش جک سالی در پای درخت، رقم می­‌زند و آنها را بر دشمن مهاجم پیروز می­‌گرداند.


فیلم درخت زندگی
 محصول 2011 ميلادي در آمریکا


فیلم درخت زندگی[23] محصول 2011 ميلادي در آمریکا و برنده نخل طلایی کن 2011 ميلادي نیز از جمله آثاری است که با الهام از آموزه­‌های کابالا، در قالب تمثیل درخت حیات سعی دارد باطن زندگی و حیات انسان را بر اساس آنچه در تورات و بویژه سفر پیدایش آمده است، تبیین نماید.


جمع بندی:

در واقع آنچه حائز اهمیت است توجه به جریانی مرموز و شوم است که در ده­‌های اخیر سعی دارد تا با تقدس‌بخشی بی­‌بنیان به پدیده‌های مادی و طبيعي همچون درخت، زمین، آب و یا عناصر اربعه، مبانی عرفان­‌واره­‌هایِ شرک‌آلود را در جوامع گوناگون نهادینه سازد. اگرچه این جریان بیشتر در آمریکای جنوبی و پس از آن اروپا به جنبشی معنوی با پوشش محیط­ زیست گرایی تبدیل شده است و افرادی همچون ال گور [24] از رهبران آن هستند، با این حال در کشور ما نیز رگه‌هایی از این اندیشه درباره تقدس فصول یا پدیده‌های طبیعی،
از سوی برخی افراد و جریان­‌های خاص در حال بازنشر است.



پی‌نوشت‌ها:
***********

 1. سوره ابراهیم، آیه 24

2 . سوره ابراهیم، آیه 26

3. سوره الرحمان، آیه 6

4. سوره قصص، آیه 30

5 . سوره طه، آیه 120

6. Tree of Life

7 . Tree of Knowledge

8 . Tree of Death

9 . Tree of Souls

10 . the Cosmic Tree

11 . Isaac Luria

اسحاق لوریا (مرگ 1572 میلادی) از بنیانگذاران ابتدایی کابالای نظری به شمار می­آید. هرچند خود او مکتوبات نادری دارد ولی کلاسهای او در فلسطین در دوره عثمانی بعدها توسط شاگردانش نگارش یافت و به شکل­گیری متون کلاسیک کابالا کمک شایانی کرد. برخی آموزه­های او را تحت عنوان کابالای لوریانی معرفی می­کنند.

12 . هفتمین ماه در تقویم عبری که اولین ماه در تقویم کلیسایی است. نیسان اوج بهار و ماهی 30 روزه است که اعیاد مهمی همچون پسح در آن قرار دارد.

13 . Tree of Souls: The Mythology of Judaism, 2007, Oxford Press, P 165

14 . Zohar مشهورترین و معتبرترین منبع کابالاست که در قرن سیزدهم توسط کابالیستهای جنوب اروپا مدون شد.

15 . Nachman of Breslov

ناخمان برسلاوی (مرگ 1810 ميلادي) خاخام و کابالیست اوکراینی که جنبش حسیدی اوکراین را بنا نهاد. یهودیان حسیدی شاخه­‌ای از یهودی ارتودوکس هستند که از قوانین فقهی یهود تا اندازه­‌ای فاصله گرفته و گرایش‌هاي عرفانی کابالیستی دارند.

16 . Tree of Life

17 . Chamber of Guf

در اسطوره­‌شناسی کابالیستی گنجه ارواح یا گنجینه ارواح محلی برای نگه داری ارواح تولید شده است.

18 . Tree of Souls: The Mythology of Judaism, 2007, Oxford Press, P 166

19 . Tree of Souls: The Mythology of Judaism, 2007, Oxford Press, P 166

20 . http://www.factmonster.com/spot/christmas2.html

21 . The Fountain (2006)

22 .  Avatar (2009)

23 . The tree of Life (2011)

24. رقیب انتخاباتی جرج بوش پسر که به طور گسترده با تکیه بر آموزه‌های شرک‌آلود سرخ‌پوستی، پرستش الله زمین را در کتاب « زمین و انسان در تعادل» ترویج می­‌کند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 146
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • زنده باد بهار ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    3 6
    غیر مستقیم کار خودت را کردی وچقدر به بندهگان خدا تهمت می زنید . منظورم کیانی است که می گویند زنده باد بهار!!! اگر نمی خواستم به این بنده خدا رای دهم با کار های شما حتما رای می دهم
  • ناشناس ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 4
    این همه آسمان ریسمان برای متهم کردن یک جریان سیاسی!!! آیا بهار معنای اسلامی ندارد؟ آیا عرفان اسلامی با بهار مخالف است؟ توصیه رهبری به پرداختن به اصل را فراموش نکنیم
  • عمونوروز ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 6
    چه حرفا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بروید توبه کنید.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    3 0
    سلام زنده بهار من یک سوال داشتم اینها تا بحال در مورد بهار حرف زده بودند؟ علت اینکه جوری حرف می زنند انگار برای اولین باره خدا بهار را خلق کرده چیست؟
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    2 1
    من کاری به موضوعات سیاسی که شما در نظر دارید ندارم و دیدگاه مشترکی هم با شما و آون وری ها! ندارم اما این را می دانم که در روایات ما خطاب به امام زمان عج می خوانیم : السلام علی ربیع الانام سلام بر بهار انسانها
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    6 0
    لوگو بانک حکمت ایرانیان با عکس پنجم مقایسه کنید تا بفهمید کی به کیه !
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    3 0
    آقای یا خانم زنده باد بهار! اولا که غیر مستقیم نبود. خیلی هم مستقیم بود. ثانیا مگه [......] نگفته زمین مقدسه و حلقه واسط زمین و آسمونه؟ آین حرفو از کجا آورده؟ شهود کرده؟ تو قرآن پیدا کرده؟ نعوذ بالله امام زمان بهش گفتن؟ از استادش شنیده؟ کدوم استادش؟ کی؟ کجا؟ خوب مگه بده آدم هر علمی از هر منبعی پیدا کرد منبعشم بگه؟ چرا نمیگه؟ حالا این مطلب که گفته از کجا نقل کرده و کی چه عقیده ای داره شده تهمت؟ دست خوش بابا
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    4 0
    خیلی جالب بود. واقعا ممنون از کسی که این مطلب رو جمع اوری کرده.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    3 0
    میگن چوبو بردار گربه دزده خودشو لو میده! عزیزم کجای این متن سیاسیه؟ کدوم جریان سیاسی؟ این متن داره میگه از هر مخلوق طبیعی اگر سوء استفاده کنی ازش بت در میاد. مگر دور و برمون کمه این چیزا؟ ندیدی و نشنیدی تو خیلی از روستاها برای درخت نذر میکنن و میرن زیارتش و تقریبا پرستشش میکنن؟ خوب اینها مگه خرافه و انحراف نیست. حالا مشرقم یه کار فرهنگی کرده یه مطلبی برای عموم زده بتونن انحراف در اعتقاداتو بشناسن. کدوم جریان سیاسی؟ مگه جریان سیاسی که حرف انحرافی و خرافی بزنه داریم؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    در پاسخ به ربیع الانام 1- مشرق بیچاره که اول کار گفته خیلی مفاهیم مشترکن ولی نباید گول بخوریم. 2- از پیامبر هم روایت داریم که زمین مادر شماست منظور پیامبر به نظر تو اونیه که مذهب گایا میگه؟ گایائی ها میگن زمین یه الهه مونثه که مادر ماست و ما باید اینو بپرستیم چون این الهه است که به ما غذا میده و از ما مراقبت میکنه. تعبیر بهار درباره قرآن هم اومده. اصلا خود قرآن رستاخیزو با بهار توضیح میده. ولی این دلیل نمیشه که نظر کابالیستها درباره نزول ارواح از بهشت عدن در فصل بهار درست باشه. فتنه های آخرالزمان خیلی خاصه. مراقب باشیم.
  • محسن ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    این حرفا اصلا مهم نیست مهم رویه اقای [....] که کاملا منحطه حرف منو قبول ندارید برید تمام حرفها واعمالی که طی این چند سال نشان داده بررسی کنید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید به مشرقی ها مطلب جالب و علمی بود. استفاده کردم. درباره این فیلم سرچشمه چند سوال بی جواب داشتم که متن شما راگشا بود.
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 1
    آقای ابوالناشناس من باهمه نکاتی که گفتی موافقم لکن مگه تا حالا امام زمان نبوده؟ چی شده که یک دفعه دکتر تو یه سخنرانی 28 بار از این کلمه استفاده میکنه و روز به روز به این تراکم اضافه می شه؟
  • جواد ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    دمت گرم .دم هاي خروس يكي پس از ديگري بيرون مي زند
  • حمید ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    لطفا تحقیقی در خصوص فرقه های موجود در شهر آرادان گرمسار داشته باشید . به نظرم نتایج جالبی در پی دارد.
  • حسين ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    قشنگ بود ... ما رو هم فريب داديد اين ناقلاها
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    مثل همیشه شما با گزارششاتتون بی نظیرید
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بسیار راهگشا بود. بصیرت افزایی یعنی همین. به سهم خودم از سایت مشرق بسیار ممنونم گزارش های بی نظیری دارد
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بگویید روباه پیر!
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید به مشرقی ها مطلب جالب و علمی بود. استفاده کردم. درباره این فیلم سرچشمه چند سوال بی جواب داشتم که متن شما راگشا بود. امیدوارم قصد سیاسی کار پشت مطلب نبوده باشد.
  • صادق ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق من که گفتم [م.....] .جزء عوامل خودشون است ؟به تازگی هم میگن مارانو تشریف دارد ؟کار این سیستم یهود اینجوری است اگه با تفکر جدیدی مقابل بشن و زورشون نرسه از بینش ببرن از عوامل خودشون رو میفرستن به داخل سیستم طرف تا منحرفش کنند مثل قضیه پولس و تغییر ناگهانیش به عیسی؟
  • ناشناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 1
    آیا بین این شعار بهار و شعار آقای [م....] که گفتند ما با مردم اسرائیل مشکلی نداریم رابطه ای وجود ندارد!
  • مجتبی هندی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای خاص قبلا شاگرد سای بابا بود الان که اون مرده بایکی دیگه در ارتباطه به اسم مرتضی هندی خلاصه خدا عاقبت مارو به خیر کنه از دست این افکار منحط و منحرف .
  • رضا ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    حلقه اتصال ما به آسمون نماز و مناجات و حرم خوشگل آقا امام رضا(ع) و دعاي كميل و....... هستش بازم بگم ؟ توروبه خدا چرا ميخوايد چيزاي جديد عرضه كنيد كه مثلا عده اي فكر كنند هنوز بايد برن دنبال بعضي چيزهاي ناشناخته . ما نديديم كه اين حلقه هاي اتصال يه نفر رو شفابدن يا گرهي از كاركسي بازكنن . اما ائمه ما فراوان .........
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    چه جالب
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 1
    اینطور که شنیدم آقای م چندباری رفتن به مناطق روستایی سمنان و ... و با آدمهای خاصی در بیابان دیدار کردن. اینها ممکنه با این فرقه های جدید که شما گفتید در گرمسار هست مرتبط باشند
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    ببخشید ها! شما یه کم باید عدم تعادل روانی داشته باشی! آدم که بخاطر یه مقاله که به قول شما تهمته رآی و نظر خودشو عوض نمیکنه که. همین شماهایید که سر لجبازی میرید رای میدید مملکتو خراب میکنید
  • مستضعف ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    زنده باد ناهار !
  • شاهوردی ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 1
    به نظر بنده این خطر زنده باد بهار را بیشتر باید تحلیل کرد. جناب آقای م در جایی گفته بودند ما (انسانها) میتوانیم در سالهای آینده انسان خلق کنیم. این حرف ایشان دقیقا دیدگاه یهودی کیمیاگر کابالیست پاراسلسوس است. پاراسلسوس که به عنوان طبیب یهودی شهره است کسی است که سعی داشت به کمک مدفوع اسب، خون، برش گوشت و سلولهای دریافت شده از بدن انسان در آزمایشگاهش هیومنوید بسایزد. هیومنوید انسانهای کوچکی هستند که تنها تفاوتشان با ما قدشان است. در انیمیشن 9 که یک انیمیشن صد درصد کابالیستی است همین هیومنویدها خلق میشوند.
  • بنده خدا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    توهم توطئه چون مشایی و احمدی نژاد گفتند بهار حالا ازین به بعد هرکی گفت بهار وابسته به کابالاست
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    لعنت به اقای م
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    نه بنده خدا! این حرف شما درست نیست. هرکی گفت بهار وابسته به کابالا نمیشه. ولی هرکی گفت درخت حلقه واسط زمین و آسمونه "همفکر" کابالاست. حالا یا اون وابسته به کابالاست یا کابالا وابسته به اونه! در جنگ صفین هم یه عده میگفتند لا حکم الا لله. حضرت هم فرمودند کلمه حق یراد به الباطل شباهت حرفها دلیل به وابستگی نیست؛ عینیت حرفها دلیل وابستگیه. احدی جز کابالیستها و هندوها و پاگانهای آلمان قدیم نگفتن درخت حلقه واسط آسمان و زمینه
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    حق و باطل در آخرالزمان بسیار به هم شبیه خواهند بود. اما فقط شباهت ظاهری دارند. بصیرت لازم است تا بتوان آنها را از هم تشخیص داد و فریب نخورد ممنون مشرق
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    پس بانک کشاورزی هم کابالاییست شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    زنده باد بهار زنده باد بهار بهار بهار بهاااااااااااار کور بشه چشم حسوداش. کور بشه از حدقه دربیاد بهار بهار مشائی. بهار آمد بهار مبارک
  • محمودی ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام ضمن تشکر از مشرق بابت گزارش بسیار پربار به نظرم نکته ای که آقای شاهوردی گفتند بسیار مهمه آقای خاص هفته پیش گفته بود انسان تا چند سال اینده می تونه انسان خلق کنه به نرم خوبه مشرق تو این زمینه یه گزارش کار کنه واقعا خدا لعنت کنه کسانی رو که عقاید حقه شیعه رو می خوان با بحث های انحرافی از ذهن ها دور کنن ( که صد البته موفق نخواهند شد)
  • محودی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    اگر قابل هدایتی خدا هدایتت کنه کسی که در برابر این همه استدلال علمی گزارش مشرق دست به هوچی گری میزنه یا جاهل و نادانه که ان شا الله خدا هدایتش کنه یا مغرض و بی دینه که همون بهتره که با بهار انحرافی محشور بشه ختم کلام
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    السلام عليك يا ربيع الانام
  • سارا ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    2 0
    وقتی لوگوی بانک حکمت ایرانیان را با عکس پنجم مقایسه کردم مغزم تیر کشید.خدایا رحم کن.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    يه عده اي هستن كه حقوق مكفي خوبي ميگيرن و نزديك انتخابات براي ضربه فني حريف ، تحقيقات جامعي از خودشون در ميكنن ، جملات حريف هرچي ميتونه باشه ، اما خورجين اين محققين پر از مطلبه براي رسوا كردن حريف ، آخه اون بالا خيلي خوش ميگذره ، هر چي به اين نويسنده ها بدي ارزششو داره ، دو روز اول خرج بر ميگرده ، و بعد از اونش تمامأ فايده اس !
  • سلام ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    من وقتی ماجرای سامری وگوساله اش راگفتم احساس کردم شاید توهینی باشد به همین دلیل ان راانتشارنکردم ولی بااین متن واقعادارم احساس می کنم واقعادوباره داردچنین اتفاقی می افتدمی دانیم گوساله ی سامری بدون سامری هیچ بود می دانیم سامری ازغیبت موسی استفاده کردونصایح هارون رانادیده گرفت وباعوامفریبی اکثرخداپرستانی که به موسی روی اورده بودند رافریب دادهرچه هم هارون به انها نصیحت می کرداما فقط بازگشت موسی رابهانه می کردند وگوساله پرست شدند
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بیش باد
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    کاملا موافقم
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    متاسفم برای این همه سیاستزدگی با نقاب شبه علمی. مطمئن باشید اگه از پشت هزار ژست علمی هم حرف بزنید بازم سیاستزدگیتون نمایانه . ممنون
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    تو دیگه چی میگی عمه نوروز . عالی بود مشرق جان برای همین دوستتان داریم
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    میان ان بهار و این بهار تفاوت از زمین تا اسمان است .
  • عرفان ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    Tree Of Life در بازی Warcraft هم داستان و نقش مشابهی دارد.
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    ضربدر 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 بار لعنت
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    پس شما هم حقوق مکفی میگیری کامنت عصبی میزنی؟
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    عزیزم منم الان میتونم ادعا کنم توام برای تخریب مشرق حقوق خوبی گرفتی . چه ربطی داره آخه ؟ اگه مدرک و سندی داره رو کن اون وقت من خودم اولین نفر ازت استقبال میکنم . هرکی ضمیر روشنی داشته باشه این مقاله مشرق بخونه ورداره با لوگوی بانک حکمت ایرانیان مقایسه کنه همه چیو میفهمه . خیلی سخت نیست بخدا برو مقایسه کن میفهمی
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    مطمئن باش یه روز اون اربابت نقابشو بر میداره ، رسوایی میمونه برای امثال تو
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    دقیقا"
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    من از همه تقاضا میکنم برن این لوگو رو تو گوگل سرچ کنن و ببینن
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    دیدار اقای م در اطراف سنگسر با عباس غفاری بوده که البته الان در زندان است
  • محمودی ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    السلام علیک یا صاحب الزمان ما با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم «خزان باد بهار انحرافی»
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    معجزه این انقلاب (مکرالهی)ایجاد طمع برای شیطانک ها است تا خودشان نقاب از چهره منحوسشان بردارند
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مرگ بر [م....]
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اقا بسیار لذت بردم من فیلم سرچشمه رو دیدم واقعا واسم عجیب بود فکر کردم به داستان ادم و حوا اشاده داره جالب بود این تحلیل رو از فیلم مال خوتدن بود؟؟؟؟؟/
  • عمو یزدان ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق به خدا دوست دارم از ته ته ته ته قلبم! ممنونم که به ما اطلاع رسانی میکنی و اجازه نمیدی که خر بیایم و خر بریم! خداوند به همه دست اندر کاران مشرق نیوز و همه کاربرانش و همه فک و فامیل دست اندر کاران و کاربران عمر با عزت بده! اجرتون با خود مهدی موعود انشالله! درود به شرفتون! دوستون دارم میخواین بخواین نمیخواین نخواین! یه بار برای گزارشتون درباره آواتار نماز خوندم اینبار هم به خاطر این گزارش خوب و روشن گرانه و همچنین سلامتی وجودتون و ثبات قدمتون در این مسیر نورانی که انتخاب کردین میرم دو رکعت دیگه میخونم که انشالله با قدرت و سلامت به مسیرتون ادامه بدین و مردم عوام(مث من) رو آگاه کنید! صد تا صلوات هم مهمون منین! جناب آقای ناظر عزیز که نود و پنج درصد نظرات منو سانسور میکنی(منم مجبور میشم با اسمهای مختلف از جمله:خاک پای سید علی،آنتی فمینیسم،مرگ بر اسرائیل،مرگ بر امریکا،مرگ بر منحرف،نه شرقی نه غربی ج ا ا،عیخپسع و... نظر بزارم) از طرف من یه تشکر از تمام خدمه مشرق نیوز بکن! ایشالله عاقبت به خیر بشین.
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    احسنت
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا به دادت برسه!
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    بخندم یا پولشو بدم!؟ همیشه یه عده نخاله همه جا هستند!
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دقیقا
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    بشمار 1
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اسمت رو میذاشتی بنده شیطان! راحت!
  • عمو یزدان ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    شاهوردی دمت گرم!
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مرگ بر منحرف
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    داداشت نباشه!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    صد در صد
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مارانو دیگه چیه؟
  • مشرق نیوز دات آی آر ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    نیست داداش!
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ایول
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    قبول داریم داداش عصبی نشو!
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا بهشتیه!
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    چشم
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    یه بار دیگه بخون!
  • عمو یزدان ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    تقلید کار میمونه میمون یه نوع عمو نوروزه!
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ای بابا ! تا امثال شما ها هستند جناب مشایی و اسرائیل و کابالا لنگ نمیمانند!
  • مرده باد کابالایی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    برو بده! فوقش یه رای به 999 تا رایی که از فک و فامیلاش جمع کرده اضافه بشه و بشه هزار رای! البته اگه تایید بشه که بعید میدونم!
  • عمو یزدان ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    راستی یادم رفت بگم که مشرق نیوز دات آی آر و بعضی وقتها هم یکی از ناشناس ها منم! این دوتا نظری که دادم نزاری آبروریزی درست کنی! قربونت برم!
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    مارانو گروهی از یهودیان مخفی یودند که به دین دیگه ای تظاهر می کردند و در باطن یهودی بودند تو اینترنت سرچ کن مطالب خوبی راجع بهشون گیر میاری مخصوصا مقالات عبدالله شهبازی
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق جان کامنت های این افراد هوچی و نادان را منتشر نکن
  • U ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    آقایون مدیران مشرق به نظر من این کامنت "عمو یزدان" بعنوان برترین و بهترین کامنت سال 91 معرفی کنین . واقعا" عالی نوشته . دمت گرم عمو یزدان
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ای مشرق نیوزی ها ، اینو بدونین که ما تا آخرین قطره خون و آخرین نفس در رکاب مهندس [م....] خواهیم ماند و شهادت در این راه را برترین نوع شهادت میدانیم.
  • ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد بهار خزان زده٬ شما که درکت این است که از لج کسی خلاف میل خودت عمل کنی بی منطقی و لجاجت و گمراهی خودت رو نشون میدی. بنابر این توجیه غیر عقلانی برای اشتباهت داری. چنین کسی اصلا مهمنیست که چیکار میکنه چون هر کاری بکنه اول خودش ضرر میکنه و همیشه خودش میدونه که حق باهاش نیست ولو اینکه مردم رو فریب بده یا تهدید بکنه.
  • ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مستضعف بعید میدونم تو مستضعف باشی و لنگ ناهارت باشی. اگه بودی اینترنت بازی نمیکردی! اگه همه مستضعفا مثل تو باشن که خوبه. یعنی تو کشور مستضعف واقعی وجود نداره! شماها با این سیاهکاریها و سیاه نماییهاتون بیشتر از اونچه به هدف پلیدتون برسید و جنگ روانی رو ببرید٬ احمق بودن و حقه باز بودن و سیاسیکاری خودتون رو به دیگران نشون میدید!
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    تو راست راستی به گفته رهبری اعتقاد داری و عمل میکنی یا اینجا برای سیاه نمایی و حفظ دار و دسته ات از موج ملامتها ترجیح میدی از رهبری حرف بمیان بیاری؟
  • ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    متاسفانه بنا به بسیاری دلایل سیاسی برای ما تاریخ سازیها و جعلهای تاریخی بسیاری ترتیب دادن و در ۱۰۰ سال گذشته بویژه چیزهایی از رسوم خودشون رو باسم سنت ایرانی در فرهنگ و تاریخ ما چپوندن که مردم امروز راست راستی باورشون شده که این چیزا همون هزاران ساله که جزء سنتهای ما بودن و اصیل اصیلن. غافل از اینکه برای نزدیک کردن افکار و اعتقادات ما به خودشون و کمتر کردن تضادهای فکری برای همراهی با اونا در گمراهی کشورمان تاریخ ما را سالهاست که منطبق بر عقاید خودشان تحریف و تنظیم کرده اند. مثال آن وارد کردن داستانهای نانیال نبی و استر در تاریخ ما و انجیل و تورات به شکلی هماهنگ و حمایت کردن پادشاهان وقت ما از آنان و بزرگ نمایندن آن پادشاهان در تاریخ تا ما در واقع به چیزی مفتخر شویم که آنان دوست دارند.
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    فقط می تونم بگم در عمق بلاهت و حماقتی اگر قابل هدایتی خدا شفات بده و گرنه همون بهتر که منحرفین محشور بشی
  • حایر ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    خداوند همه ما را به همراه آقای چاوز و زیر سایه آدام کادوم و انسان کامل در کنار استادان خوش نوم در بهار خوش بو بر قله دماوند کنار حضرت ضحاک جمع فرماید تا در نظم نوین جهانی همه مشغول خیریات و افاضات حضرات واقع شویم و لو کره المشرکون.
  • سعید امامی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    به همین چیزها مشغول باشید و بازهم به توهین خود به اونایی که انحرافیون رو از همان روز اول تذکر دادند ادامه دهید
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    گذاشتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :O
  • عمو یزدان ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    غلامم. من متعلق به مهم شمام! ;)
  • عمو غلام ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دم عمو یزدان گرم، عموجون بچه های مشرق چند بهت دادن اینجوری داری قربون صدقشون میری؟
  • محمد ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    منم ديدم ولي هيچ ربطي بهم ندارن، واقعا که!
  • hadi ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    مردشور همتونو بشورن با این طرز فکراتون بیخود نیست که ما همیشه عقبیم با این عقاید مسخرتون تا شوما ها تو مملکت باشین همینه
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ممنون از پیگیری دوستان ! فقط اینو هم اضافه کنم که آخه چه دلیلی داره لوگوی یک بانک این شکلی باشه ؟ مفهومش چیه !؟ البته لوگوی بقیه بانکها هم نشانه و نماد ماسونی کم ندارند !
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اشتباه مثبت دادم خدایا توبه!
  • عمو یزدان ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    همینی که بدون دغدغه و در کمال آرامش و راحتی اجازه میدن بیام به سایتشون سر بزنم و در کمال آزادی بیان نظراتم رو میزارن کافیه! این همه سایت هست چرا از اونا خوب نمیگم چون 98 درصد نظراتم با مشرقیون یکیه! آدمای خوبین قبولشون دارم دوستشونم دارم.تا چشم منحرفین و فتنه گران و طرفداراشون کور بشه الهی!
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    کجا ما همیشه عقبیم؟!؟؟!؟؟!؟!؟؟!؟ هر عقب ماندگی هم که هست مربوط به جریانات انحرافی و فتنه گران بوده.و البته افرادی مثل شما که چشم به روی حقیقت بستید!
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    عمه نوروز اسمش رو عوض کرد گذاشت عمه یزدان! بابا این عقده ایران باستانتون هنوز وا نشده! حالا خوبه کلمه عمو خودش عربیه.
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    الان این جدی جدی چه ربطی داشت
  • mzm ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    رئیس جمهور بعدی مشائیه فقط کافیه بگه 200 هزار تومن یارانه میدم
  • زهرا ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    میخواستم بهتون بگم خیلی احمق هستید همین حماقتتان شما را به زمین گرم میزند انشاالله. اللهم عجل الولیک الفرج
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    آقای هادی کدام "طرز" فکر؟ چیزی که بنده در مقاله فوق دیدم یک "توصیف" از عقاید خاص کابالیستها درباره درخت بود؟ اینکه مشرق درباره این موضوع بسیار جالب گزارش تهیه کرده است "طرز فکر" خاصی نیست.
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اگر "همین چیزها" مثل این مقاله "آگاهی بخشی" است امیدوارم مشرق همیشه به آن "مشغول" باشد.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    آقای جان فشان برادر جان برکف! "بیان آرزو" استدلال قابل پذیرشی در مقابل مندرجات منطقی این گزارش نیست!
  • بهاری ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    آب زنيد راه را هين كه نگار می رسد مژده دهيد باغ را بوی بهار می رسد راه دهيد يار را آن مه ده چهار را كز رخ نور بخش او نور نثار می رسد چاك شدست آسمان غلغله ايست در جهان عنبر و مشك می دمد سنجق يار می رسد رونق باغ می رسد چشم و چراغ می رسد غم به كناره می رود مه به كنار می رسد اینا از بهار می ترسن چون : برف آب میشه و رو سیاهی به ذوغال می مونه زنده باد بهار
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    این عمو یزدان یه کم مشکوکه! با این حرفها ممکنه عمو یزدان چند وقت دیگه اعلام کنه به جای درخت، مشرق نیوز حلقه واسط زمین و آسمونه!!!
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اعلام اینکه "شما سیاست زده هستید" یک اتهام و یک ادعاست. اگر میشه بگید کجای مقاله ای که مشر منتشر کرده "سیاست زده است؟ کدوم جمله اش؟ اصلا این مقاله مگه درباره کسی حرف زده؟ چرا شما اینطوری هستید؟
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مواظب باش زبونت نگیره!
  • درستکار ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    به چای شعر خوندن یا به تعبیر بهتر شر و ور خوندن. یه جواب درست و حسابی به انتقادهایی که به حرفهای آقای م وارده بده. شعر خوندن رو بذار برای بچه های مهد کوک که سر ظهر خوابشون ببره
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خواهر زهرا! با این اسم زیبا، زبان زیبا لازم است! احمق واژه مناسبی برای یک بحث و گفتگوی سازنده نیست!
  • الوند ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    زمانی که جناب آقای م ماجرای پایان یافتن دوران اسلامگرای را مطرح کردند و آن را با سواری با اسب مقایسه نمودند. ترددی نداشتم که این سخن را در جای دیگری شنیده ام. از بسیاری از متفکرین پست مدرن امریکایی خوانده بودم که دوران "مذهب" گرایی به پایان رسیده است حتی اگر این مذهب مدرنیسم باشد. در واقع آنها به ارزشها و میراثی ارجاع میدهند که در یک شبکه منسجم (همچون شبکه فقاهتی شیعه) نگنجد بلکه بتواند با هر شبکه ای سازگار باشد. این مقاله شما مرا بسیار به فکر فرو برد که سخنان آقای م واقعا چه منشئی دارد و ایشان که مهارت خاصی در ارائه سخنان چند پهلو دارند در واقع چه مشرب فکری را دنبال و ترویج میکنند. بسیار از مقاله سازندتان تشکر میکنم. بسیاری از کامنتها هم جالب و آموزنده بود. به دوستانی که سعی دارند مساله را سیاسی بفهمند هم توصیه میکنم در کنار این فهم سیاسی به فهم فرهنگی و اعتقادی هم عنایت داشته باشند. باز هم ممنونم
  • ماه ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد ناهار !
  • مستضعف ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد ناهار !
  • مستضعف ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    زنده باد ناهار !
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خواهشا وقتی در مورد چیزی اطلاع نداری به دیگران توهین نکن! به خودت که بی اطلاعی توهین کن!
  • مخالف شعار های پوچ آقای م ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    زنده باد عقلانیت! زنده باد علم و تقوا! زنده باد درک و معرفت! و زنده بادا تمام ارزش های ناب اسلامی که اگر واقعا به آن ها توجه و عمل کنیم ایران به الگوی تمام جهان بدل میشود ولی حیف که عده ای بی سواد و مغرور دم از پایان اسلام میزنند. ما بهار ارزش های اسلامی را میخواهیم، نه خزان ارزش ها! زنده بادا بهار واقعی، نه بهاری که بعضی ها شعار تبلیغاتی کرده اند. زنده باد اسلام ناب محمدی و زنده باد ایران اسلامی و زنده باد مکتب شیعه.
  • موسم جهاد است ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    فراخوان به نظر شما طرح خواندن دعای فرج در لحظه ی تحویل سال چطور طرحی است؟ چون به نظر من بهترین موقع در ایران است که هم همه ی خانواده ها دور هم اند هم همه بیشتر متوجه خدا و دعا کردن اند و هم شنیده ام که دعا در این موقع مستجاب است.. دوستان لطفا کمک کنید تا نگذاریم این فرصت طلایی از دست برود!! به نظر شما چه متن پیامکی میتواند هم محتوای مهدوی و هم جذاب برای فراگیر شدن در کشور داشته باشد؟؟ یا محول الحول و الاحوال ...حول حالنا الی الاحسن الحال ..بظور مولانا صاحب الزمان
  • سوسان ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    گفته میشه زنده باد بهاء الله در مکاتب عرفانی مانیز درخت طیبه وجودداره اما در بهشت درختی هست که هوران بهشت از آن میرویند (لاتقرباهذه الشجره) امام صادق فرموده که اگر مومنی میوه آن را بچیند هوری دیگر میرویاند ودر کنار چشمه ای روح دار است ان فی الجنات نحرللبن خالصا درخت در مکاتب شیعه هیچ شباهتی به درخت در کابالا ندارد اما ما نمی گوئیم زنده باد بهاء الله میگوئیم زنده باد امام زمان مهدی (,ع) بدون یک کلمه اضافه وکاستی نه ماشیح تلموداست نه بهاء الله است او امام زمان است ومصادره مهدویت باطل است وهیچ کس نمی توتند خودرا به اوبچسباند یا بگوید من اورا دیده ام این بیخردان در طلبش بیخبرانند آن را که خبرشد خبری باز نیامد هرکس امام زمانشو دیده لام تا کام ساکت بود اینها که اینقدر حرف میزنند فقط زر زیادی میزنند بهشون بگید برو گم شو
  • طلبه ی اراکی ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    0 0
    تقوا تقوا تقوا ظاهرا مسئولین سایت نان کامنت هاشون رو می خورند ولی خب خوبه لا اقل خیلی ها با مباحث آشنا می شند اما همه ی دوستان چه مسئولین سایت و چه بازدید کنندگان گرامی فراموش نکنیم که نباید از جاده ی تقوا و انصاف خارج شد موفق باشید
  • محمودی ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    0 0
    ظاهرا این آقا ابوموسی اشعری تشریف دارن که با چوب تقوا مشرق رو میزنه و در عین حال تهمت میزنه که مشرق داره نون کامنتهاشو می خوره!! برادر عزیز اولا که یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به دیگران دوما مطلب تحلیلی مشرق حداقل برای بنده خیلی راه گشا بوده و خیلی متین و مستدل هستش سوما شما اگر طلبه باشی - که بعید می دونم - وظیفه شما بوده که نسبت به تحریف در عقاید شیعه و رواج عرفانهای مزخرف یهودی حساس باشی و موضع بگیری که ظاهرا خواب تشریف داشتی و مثل ابوموسی اشعری که مردم رو از همراهی با حضرت علی (ع) بر حذر می داشت، مشغول امور فرعی هستی. به جی چماق کردن شعار تقوا، سخنان رهبر انقلاب رو یه بار دیگه بخون و تو اعمال و نظراتت یه بازبینی جدی انجام بده موفق باشید
  • نقاد ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    از نظر تحلیل کابالا و باز کردن موضوع درخت زندگی مقاله مفید و جامعی بود ممنون از روشنگری مشرق ولی اگر درصدی هم قصد کنایه غیر مستقیم با آن بهار توی پرانتز تیتر داشتید ، تمام اجرتون از بین رفت نکنید این کارهارو چرا به جون هم میندازین چرا به جون هم میفتین یه ذره از بیرون این دایره به کامنت ها نگاه کنین دوستان، این واقعا همون چیزی نیست که دشمن میخواد؟! شاد نکنیم دل دشمنامونو یه ذره منطقی و منصف باشید هم شما، هم اون نویسنده محترم مشرق پیروزی با ما است ، با اسلام ، با مهدی(عج الله ) از داخل اگر فتنه ایجاد نکنیم (خواسته یا ناخواسته)، اون خارجی ها هم هیچ غلطی نمیتونن بکنن. الهم عجل لولیک الفرج موفق و پیروز باشید یا علی مدد.
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    داداش پنج ساله ي من هم پشگل چال مي كرد تا ازش گوسفند بعمل بياد ! ين تا مدت ها طنز فاميل بودولي فكر نمي كردم بعضي ها خدشون رو تئوريسين بدونند و بگن مي تونيم انسان خلق كنيم . زمان پاستور يه عده پيدا شدند كه مي خواستند از آجر عقرب و يا از لجن مارماهي خلق كنند !!!!!! حالا بازم بگيد بهار ! عوام فريبي بسه ديگه ! فداي امام زمان بشم چرا از ربيع النام يراد بها الباطل مي كنيد .؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    اين شعر انسان رو فقط ياد حضرت امام ميندازه حيفه اونو جايي ديگه خرج كنيد1
  • درخت ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
    0 0
    جالب اینه که در ایران رسما این آیین آموزش داده میشه!! http://www.iranjewish.com/books/books26-1.htm
  • محسن ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    عکس اولین درخت، PNG بود، یعنی خاصیت آلفا داشت. حال کردم مشرقی. کپیش کردم استفاده کنم. البته با اجازه.
  • محسن ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 0
    ببین نقاد محترم و خوب و تمیز، چیزی به نام "روشنگری" به گوش مبارکتون خورده؟
  • ضد صهیون ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    آسمون ریسمون نیست! جناب بهار خان خییییییییییییییلی وقته هدفش رو مشخص کرده.ازمیان برداشتن ولایت فقیه. الا لعنه الله علی القوم الظالمین
  • زینب ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    جناب بی طرف گول این آقای بهار جدیدو نخور که جز خزان چیزی نیست.
  • زینب ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    به نکته مهمی اشاره کردید.ممنون.
  • ضد صهیون ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ببخشید!!! منظورتون دقیقا چی بود از (بهشتیه)؟؟؟!!!؟؟؟!!! مسخره س واقعا.
  • زینب ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    اگرم باشه بازم دمشون گرررررررررررررررم
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    قربون آدم چیز فهم
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    جناب محمودی دمت گرم
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 1
    با جناب محمودی کاملا موافقم
  • زینب ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 1
    آقا جان اگه حواسمونو جمع نکنیم،با این بهار بهار کردناشون مملکتو به خزانی میکشن که سخت قابل جبرانه.
  • للللل ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    1 0
    درخت كابالا چه ارتباطي با بهار دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی طرف ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    1 0
    به همه دوستان بگم که بدون مدرک به کسی توهین نکنند و بدونین تا حالا اگه مدرکی وجود داشت شما ها رو می کردین.وای بر شما از این تهمت های ناروا
  • رحمن ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    0 1
    مسلم است که انقلاب درمعرض تهاجم یهود است یعنی خطر آتی که این انقلب راتهدید می کند.از خدا می خواهیم این ثروتی را که خدا به آنها داده را پس بگیرد.و آنهارا سر جایشان بنشاند
  • ایرانی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 1
    ادمای لجباز بدبخت ترین هستن که چشمشون رو فقط بخاطرلجبازی روحقیقت میبندن انشالله ماها جزشون نباشیم
  • صدرالاسلام ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    0 1
    در آخرين پژوهش مكتوبات و اسناد تاريخي سازمان اطلاعاتي در ايران ((بهار)) نام مستعار نماينده سرويس اطلاعاتي زيتون(موساد) در پروژه مشترك دو سرويس اطلاعاتي ساواك در تهران با نام سويز و نماينده زيتون با نام مستعار بهار بوده است. اين پروژه در جهت استخدام و جذب منبع از كشورهايي چون عراق سوريه مصر بوده است.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    اين آقا هم كه قبلا خودشون از دوستان اسرائيل معرفي كرده خيلي هم بهار بهار ميكنه
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    0 0
    خدا شفا بده اونایی را که فصل بهاری که برای تفکر کردن انسان در طبیعت در اسلام به ان تاکید شده رو بامبول میکنند برای توهمات کج روی ها و خرافات و حماقتهای کور خودشون. یارو خیلی شوته که فکر میکنه با این شامورتی بازیها میتونه ادمهای بصیر رو فریب بده.
  • میر آب ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آب مهریه حضرت زهرا است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس