گریه خداداد عزیزی

خداداد عزیزی در جام ملتهای آسیا ۱۹۹۶ امارات یکی از ستاره های بی بدیل ایران بود.

به گزارش مشرق، یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا برای فوتبالدوستان ایرانی یکی از خاطره انگیزترین مسابقات است. امارات در سال ۱۹۹۶ میزبان این دوره بود و تیم دوست داشتنی ایران با سرمربیگری محمد مایلی کهن و درخشش ستارگانی چون خداداد عزیزی، علی دایی، کریم باقری، احمدرضا عابدزاده و ... بالاتر از حد انتظار ظاهر شد و در حالی که شایسته عنوان قهرمانی هم بود در پایان با کسب رتبه سوم به کار خود پایان داد.

خاطره نتایج ضعیف مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ از یک سو و تغییر نسل تیم ملی و آمدن مربی جوانی به نام مایلی کهن و همگروهی ایران با عربستان و عراق و تایلند باعث شده بود انتظار قهرمانی از ایران دور از ذهن باشد. اما پس از باخت ۲-۱ در دیدار ابتدایی مقابل عراق موتور شاگردان ممد مایلی روشن شد و برد ۳-۱ برابر تایلند و پیروزی خاطره انگیز ۳-۰ برابر عربستان، تیم ملی را به عنوان صدرنشین راهی جمع ۸ تیم برتر کرد.

در مرحله یک چهارم نهایی شاهکار ایران با برد ۶-۲ برابر کره جنوبی تکمیل شد؛ روزی که علی دایی با درخشش در کنار خداداد عزیزی در تاریخ ثبت کردند.

ایران که پس از قهرمانی در سال ۱۹۷۶ مزه رسیدن به فینال را نچشیده بود، در مرحله نیمه نهایی بر اساس قرعه بازهم به عربستان که هدایتش بر عهده نلو وینگادا پرتغالی بود، خورد و این بار پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی بدون گل کار به ضربات پنالتی کشیده شد. البته خداداد عزیزی در این دیدار هم خط دفاع سعودی را بارها اذیت کرد و یک گل وی توسط کمک داور مردود اعلام شد. در ضربات پنالتی علی دایی توپ را به بیرون زد و محمد الدعیع پنالتی داریوش یزدانی و محمد خاکپور را مهار کرد تا درخشش عابدزاده که از دقیقه ۱۱۷ جای نیما نکیسا به میدان آمده بود در مهار دو پنالتی سعودی ها بی ثمر بماند و ایران علی رغم شایستگی از صعود به فینال باز بماند.

در دیدار رده بندی ایران باز هم با درخشش عابدزاده در ضربات پنالتی کویت را برد و به مقام سوم رسید.

عکس زیر مربوط به دیدار نیمه نهایی آن جام است و گریه خداداد عزیزی پس از شکست ایران مقابل عربستان سوژه عکاس انگلیسی شده است. نیما نکیسا و داریوش یزدانی هم در تصویر دیده می شوند. خداداد عزیزی به خاطر درخشش در آن جام به عنوان مرد سال فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۶ انتخاب شد.

همه عکسهای کمیاب ورزشی منتشر شده در سرویس ورزشی مشرق را اینجا ببینید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    43 7
    ghazal asia
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    22 9
    عزيز واقعى
  • اذربایجانی US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    40 0
    یادش بخیر یادمه بعد از برد ایران برابر تایلند مرحوم شفیع میگفت اگه ایران بازی اخر برابر عربستان 3 بر صفر برنده بشه صدر نشین گروه میشه من تو ذهنم این امر رو غیر ممکن میدونستم ولی اتفاق افتاد دقیقا
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    14 1
    مردی که فوتبالش به این زودی ها از یاد نخواهد رفت
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 12
    ای کاش جای این عکس عکسی که پیراهن تیم ملی راپاره کردو چاپ میکردین
  • فش نیوز IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 1
    کاش بازم از این بازیکن ها بیان تو فوتبال ایران
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 1
    خداییش بازیکن بود ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس