کد خبر 1207039
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
عکس/ باغ‌های دیواری شهر

خیابان‌ها و منظر آنها بخش مهمی از فضای شهری است و هر چه نظم و مهندسی‌شان اصولی‌تر باشد، منظر و نمای شهر چشم‌نوازتر خواهد بود. این نظم مستقیماً متأثر از طرح‌های جامع شهری است.

در کلان شهری چون تهران گویی اجباری برای ایجاد شریان‌های ارتباطی و مستقیم‌الخط بین نواحی شهر وجود دارد؛ اجباری که تراکم جمعیت و طغیان آن بر شهر تحمیل کرده است و مسولان شهری را وادار کرده تا بافت طبیعی و تاریخی محلات و شهر را بشکافند و معبری باز کنند و بزرگراه بسازند. آنچه از این ازهم‌گسیختگی بافت شهری برجا می‌ماند شمایل ناهنجار دیوارهایی است که در مرز این طرح‌ها قرار گرفته‌اند؛ ساختمان‌هایی که همسایه‌شان را از دست داده‌اند و یک جای خالی در یک جبهه آنها باقی مانده. درست مثل جای خالی دستی که بریده شده باشد. زمین‌های این جاهای خالی که معمولاً هندسه‌ای ناقص و بریده‌بریده دارند، در اکثر نقاط، بنا بر طرح‌های جامع، تبدیل به بوستان‌های محلی شده‌اند. مسولان شهری برای تنظیم این بوستان‌های کوچک و آن دیوارهای خالی ساده‌ترین راه را برگزیده‌اند، یعنی بزک دیوارهای باقیمانده و نقاشی بر روی زخم‌هایی که از پاره‌پاره شدن محله‌ها و باغ‌ها حاصل شده است.
تعداد زیادی از این نقاشی‌ها را منظره و طرحی از طبیعت تشکیل داده است. همو که محل زندگی را از هم شکافته، باغ‌ها و درختان را نابود کرده، اکنون بوستانی چندصدمتری و البته یک نقاشی کاریکاتورگونه از طبیعتی که دیگر نیست در اختیار ساکنان محله گذاشته و ما را با یک مقابله نابرابر مواجه کرده است. آیا درختان نقاشی‌های دیواری می‌توانند برای آلودگی ماشین‌هایی که هر روزه از آن بزرگراه‌ها می‌گذرند، کاری کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس