کد خبر 1127176
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
عکس/ سختی‌ها و زیبایی‌های کوچ عشایر

عشایر بختیاری برای رسیدن به مراتع مسیر چند صد کیلومتری را از سرزمین‌های قشلاقی در استان خوزستان به سمت سرزمین‌های ییلاقی خود در استان چهارمحال و بختیاری به همراه دام‌ها و اعضای خانواده خود طی می‌کنند.

به گزارش مشرق، این مهاجرت دو بار در طول سال در فصل بهار و پاییز انجام می‌شود. در طول این سفر عشایر مجبورند سختی‌های زیادی را تحمل کنند از جمله عبور از مسیرهای سخت و صعب‌العبور کوهستانی، رودخانه‌های سرد و خروشان، برف و یخبندان و...
یکی از دشوارترین ایل راه‌های استان از زرد کوه بختیاری می‌گذرد که تاکنون مورد توجه مستند سازان داخلی و خارجی بوده است. اگرچه کوچ در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما هنوز یکی از شگفت‌انگیزترین مهاجرت‌های سالانه قوم بختیاری محسوب می‌شود. این تصاویر از کوچ طایفه آرپناهی بختیاری و در طول شش روزهمراهی با آنان از مرز مشترک استان چهارمحال و بختیاری تا ییلاق آنها در منطقه شیخ علیخان کوهرنگ در زمان کوچ بهاره تهیه شده است. ۱۵ مهر ماه برای توسعه و ترویج فرهنگ روستایی و عشایری به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    4 0
    واقعا زیبا بود بخصوص یخچالهای طبیعی زردکوه بختیاری
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    5 2
    به زودی با خفر تونل عمیق از کوهرنگ به صنایع فولاد کویر تمامی این چشمه ها خشک میشه،و زندگی تمام عشایر و روستاییها نابود میشه،امیدوارم روزی برسه کسانی که در این تخریب محیط زیستی شریکن به جرم خیانت به مردم محکوم بشن،و تقاص این مردم بی گناه و مظلوم رو پس بدن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    2 0
    چهارمحال کم بارش ترین استان کشور در سال گذشته بوده،و بسیار خشک و برهوت شده،تصاویر جدید نیستند
  • علی علوی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    4 0
    عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه عشایر کشور بزرگ ایران، بیچاره عشایر، چقدر زحمت، چقدر سختی، نه بهداشتی، نه استراحتی، زن و مرد، مخصوصا زن ها تمام زحمات گردن این دختران و مادران است، کاش کمی بهشون رسیدگی می شد.
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    6 0
    هم سختی داره وهم زیبایی،تنشون سلامت ودرپناه خدا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس