کد خبر 1085922
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۸
شهید دکتر مصطفی چمران

چمران جهت به دست گرفتن مدیریت این مدرسه به لبنان مهاجرت نمود و در کنار «امام موسی صدر»، اولین تشکیلات مسلح شیعیان لبنان (جنبش «اَمل») را پایه گذار کرد

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «مصطفی چمران ساوه‌ای» به سال ۱۳۱۱ شمسی در محله سرپولک تهران متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته الکترو مکانیک دانشگاه تهران دریافت کرد و با بورس تحصیلی این دانشگاه به آمریکا رفته و در نهایت از دانشگاه برکلی و در رشته فیزیک پلاسما به درجه ی دکترا نائل آمد. پس از آغاز مبارزات اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۴۲ ، چمران به مصر رفته و در این کشور دوره های نظامی چریکی را پشت سر گذاشت اما به دلیل مغایرت اعتقاداتش با آن چه در مصر جریان داشت ، باردیگر به آمریکا بازگشت. دکتر چمران در  سال ۱۳۵۰ ، با اطلاع از تاسیس مدرسه ای صنعتی در شهر «صور» واقع در جنوب لبنان ، با معرفی دوستانش که ارتباط نزدیکی با امام موسی صدر داشتند ، جهت به دست گرفتن مدیریت این مدرسه به لبنان مهاجرت نمود و از آن زمان تا سال ۱۳۵۸ در لبنان به سر برد و در همین سال‌ها ، در کنار «امام موسی صدر»، اولین تشکیلات مسلح شیعیان لبنان (جنبش «اَمل») را پایه گذاری نمود.

چمران چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و به دنبال ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی، از بازگشت به لبنان منصرف شد و به تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در جبهه های جنوب ایران، در حالی بال در بال ملائک گشود که مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده داشت و در بهشت زهرای تهران (قطعه ۲۴) تا روز ظهور مولایش، به امانت سپرده شد.
آن چه خواهید دید، برگزیده‌ای از تصاویر آن سردار شهید است:

روحمان با یادش شاد

هدیه به روح بلندپروازش صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    42 0
    نثار روح همه شهدا و عاقبت به خیری همگیمون صلوات
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    30 0
    یکی از فرق های ما با آمریکایی ها اینه که ما قهرمان های واقعی داریم و اونها قهرمان های هالیوودی جو
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    10 0
    عکسهای خیلی خوب... ممنون (عکس حضور در کنار امام با ضبط صوت بر دست، دوبار اومده بود)
  • ح IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    18 0
    باسلام عرض ادب و احترام ....... روحشان شاد . التماس دعا ***
  • بی سنگر 27 IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    17 0
    چمران ، شرف را بیمه کرد... امام ره
  • داود IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    10 0
    روح امام وشهدا بویژه دکتر چمران و حاج قاسم شاد دست شما درد نکنه حال کردم با عکسها
  • حمیدرضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    با سلام عرض ادب و احترام ....... مبارزی بزرگ از تبار احیا کنندگان علویان با آوازه ای بمانند اصحاب و یاران باوفای پیامبر اکرم "ص" . مبارزی که شنیدن صدای اذان را حجت بر آخرین لحظات محاصره در بر گیرنده اش میداند . """" آقا مصطفی چمران """"" . التماس دعا ***
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    14 0
    چقدر این مرد بزرگه دارای عظمت در همه ابعاد
  • بیسیمچی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 0
    شهید چمران همان شهید سلیمانی است و شهید سلیمانی همان چمران. این را با مطالعه ای که در زندگی این دو بزرگوار داشته ام عرض می کنم. حقیقتا این دو عزیز و البته همه شهدای جلیل القدر ایران اسلامی از سرچشمه مکتب عرفانی امام خمینی عزیز سیراب شده اند و این خمینی بزرگ است که این شهدا را با عرفان توحیدی خویش اینچنین پر و بال داد و در آسمان عبودیت حضرت حق به پرواز درآورد. روان همه شهدا بالاخص شهید عارف مجاهد مظلوم چمران عزیز و حاج قاسم سلیمانی در حریم مقدس کبریایی بیش از پیش شاد.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    6 0
    دقت کردین انسان های بزرگ و زمان شناس وقتی نیاز شد هم در کنار بزرگان و مسئولین می نشینند و هم اسلحه به دست در میدان جنگ روی خاک ها! چمران اینگونه بود البته هم در این عکس و هم در تصاویر متعددی که از حضرت آقا وجود داره ایشان هم اینگونه بود هم میتونی تصویر حضرت امام خامنه ای را در مقام رهبری و ریاست جمهوری ببینی و هم در همان زمان در میدان جنگ و اسلحه به دست در میان رزمندگان اسلام، شادی روح ملکوتی شهید چمران و سلامتی مقام معظم رهبری صلوات!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس