مروری بر زندگینامه آیت الله هاشمی شاهرودی

آيت‌ الله‌ العظمی سيد محمود هاشمى شاهرودى در سال‌ 1327 هجرى شمسى در شهر نجف‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود.

دوران‌ تحصيل‌: آيت‌ الله‌ هاشمى شاهرودى تحصيلات‌ ابتدايى را در مدرسه‌ علوی نجف‌ به‌ پايان‌ رسانيد و سپس‌ به‌ تحصيلات‌ حوزوى روى آورد.

پس‌ از آن‌ به‌ حلقه‌ درس‌ آيت‌ الله‌ العظمى شهيد سيد محمد باقر صدر پيوست‌ و سالها در خدمت‌ استاد خود، مبانى اجتهاد در اصول‌ و فقه‌ را به‌ خوبى آموخت‌ و در درس‌ ديگر مراجع‌ آن‌ روز نجف‌ ـ از جمله‌ امام‌ خمينى‌(ره‌) و آیت الله العظمی خویی (ره) ـ نيز با جديت‌ شركت‌ جست‌ و بهره‌هاى فراوان‌ برد.

فعاليتهاى سياسى‌:

هاشمى شاهرودى در سالهاى تحصيل‌ و تدريس‌، فعاليتهاى سياسى بسيارى را پديد آورده‌ است‌. در پى يورش‌ مزدوران‌ رژيم‌ صدام‌ به‌ علما و انديشمندان‌ در سال‌ 1974 ميلادى، آيت‌الله‌ هاشمى شاهرودى به‌ زندان‌ افتاد و شكنجه‌هاى فراوان‌ بدنى و روحى را به‌ جان‌ خريد. او در پى تظاهرات‌ مردم‌ عراق‌ پس‌ از پيروزى انقلاب‌ اسلامى ايران‌ به‌ رهبرى امام‌(ره‌)، بويژه‌ در نجف‌، و در گراميداشت‌ اين‌ پيروزى، تحت‌ پيگرد رژيم‌ بعث‌ قرار گرفت‌ و به‌ سفارش‌ شهيد صدر(ره‌) به‌ وطن‌ خود بازگشت‌ تا وكالت‌ عام‌ شهيد صدر و نمايندگى او را نزد امام‌ خمينى(ره‌) بر عهده‌ گيرد.

او با ورود به‌ ايران‌ به‌ خدمت‌ امام‌ خمينى‌(ره‌) مشرف‌ شد و با موافقت‌ ايشان‌، رابط‌ امام‌(ره‌) و شهيد صدر(ره) شد. او با دستور آيت‌الله‌ العظمی خامنه‌ اى كه‌ در آن‌ زمان‌ با حكم‌ امام‌(ره‌) مسؤوليت‌ نهضت‌هاى اسلامى را بر عهده‌ داشت‌، تشكيلاتِ جامعه روحانيت‌ مبارز و مجلس‌ اعلى عراق‌ را به‌ راه‌ انداخت‌ و آن‌ را مديريت‌ و سازماندهى كرد.

آيت‌ الله‌ هاشمى شاهرودى سالها از اعضاى فقهاى شوراى نگهبان‌ بود تا اينكه‌ با حكم‌ مقام‌ معظم‌ رهبرى به‌ رياست‌ قوه‌ قضائيه‌ منصوب‌ شد.

 برخی مناصب سیاسی واجتماعی:

  • عضو ونائب رئیس مجلس خبرگان رهبری 
  • عضو ونائب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
  • عضو فقهای شورای نگهبان
  • رئیس هیئت عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه

دوران بیماری و بستری شدن در بیمارستان

آیت الله هاشمی شاهرودی در اردیبهشت ۱۳۹۶ به دلیل بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران مدتی بستری شد. وی به توصیه و اصرار پزشکان برای ادامه درمان به آلمان سفر کرد و پس از مدتی مجددا به کشور بازگشت و ادامه سیر درمان و مراقبت از ایشان در تهران انجام شد.

بدلیل شرایط جسمانی و منع پزشکان، در جلسات آخرین روزهای پاییز 97 ، هاشمی شاهرودی از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرد. در شامگاه چهارم دی ماه 97 وی دار فانی را وداع گفت.

 

کل اخبار: 5
هیچ مطلبی با مشخصات خواسته‌شده یافت نشد!