آشنایی با علیرضا زاکانی


زندگی‌نامه


علیرضا زاکانی در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده‌ای مذهبی در جنوب شهر تهران، میدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادری‌اش آذری و اهل تبریز بودند، جد مادری‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ری بودند. همسرش نیز اصالتاً تبریزی است و معاون حوزه‌های علمیه استان تهران است.


علیرضا زاکانی با شروع جنگ تحمیلی، در ماه‌های اولیه دفاع مقدس ـ درحالی‌که بیش از ۱۵ سال نداشت ـ همدوش دیگر جوانان بسیجی پا به عرصه دفاع از دین و میهن گذارد که حاصل آن تا پایان دوران دفاع مقدس، ۶۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عملیات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازی پنجاه‌درصد شد. وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در ستاد جنگ‌های نامنظم، لشگرهای محمد رسول‌الله (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاه‌های جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» سپری کرد و توفیق قبول مسئولیت‌هایی ازجمله معاون گردان، مسئول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمد رسول‌الله(ص) و نهایتاً مسئولیت محور این لشگر را کسب نمود.


سوابق علمی و اجرایی زاکانی


زاکانی با پایان جنگ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ پس از مدت‌ها دور بودن از فضای درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال ۱۳۷۶ دکترای عمومی را اخذ کرد. بعدازآن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد. در سال ۱۳۸۰ دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در سال ۱۳۸۳ آن را به پایان رساند و هم‌اینک به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت می‌نماید. علاوه براین عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران نیز است.


زاکانی در اواخر سال ۱۳۷۷ مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ مسئولیت سازمان بسیج دانشجوئی کشور را بر عهده داشته است. وی سابقه سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در ادوار هفتم؛ هشتم و نهم را از حوزه انتخابیه تهران در کارنامه کاری خود دارد.


وی همچنین رئیس مجمع اساتید بسیجی کل کشور و دبیری مجمع عالی بسیج مستضعفین را بر عهده داشته است.


زاکانی هم‌اکنون نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

کل اخبار: 756