جمال خاشقجی (یا جمال خاشقچی - قاشقچی) کیست؟ بیوگرافی جمال خاشقجی خبرنگار عربستانی که در سفارت این کشور در استانبول ترکیه کشته شد در ادامه آمده است:

جمال خاشقجی (۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ – ۲ اکتبر ۲۰۱۸) روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسندهٔ اهل کشور عربستان سعودی بود. وی همچنین مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود. او همچنین در روزنامه واشینگتن پست مطلب می‌نوشت.

جمال در سال ۲۰۱۷ از عربستان سعودی گریخته و خود را از کشور تبعید نمود. او از منتقدان شدید ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود.

جمال در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است. جمال نوه محمد خاشقجی، پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز، بود و نیز عدنان خاشقجی، که در ماجرای مک‌فارلین در ایران مشهور شد، عموی او بود.

عربستان که برای دو هفته هرگونه اطلاع از سرنوشت جمال خاشقجی را قویا تکذیب می‌کرد و می‌گفت او پس از مراجعه به کنسولگری آنجا را ترک کرده‌است. در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ تلویزیون رسمی عربستان قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را تأیید کرد و ادعا کرد که وی طی یک مشاجره تصادفی کشته شده‌است. همچنین، دستور برکناری ژنرال احمد عسیری معاون وزارت اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، از دستیاران محمد بن سلمان، صادر و ۱۸ نفر ناشناس دیگر هم بازداشت شدند و هیئتی از سه وزراتخانه عربستان مأمور به ارائه گزارش کامل در مهلتی یک‌ماهه شد. این در حالی بود که در طول ۱۷ روز پس از ناپدید شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، دولت عربستان ادعا می‌کردند که وی کنسولگری عربستان را به سلامت ترک کرده و ولیعهد از سرنوشت او بی‌اطلاع بوده‌است.

گزارش مشرق درباره قتل جمال خاشقجی را اینجا بخوانید:

رمزگشایی از معمای قتل مرموز «جمال خاشقجی»/ ماموریت تیم عملیات ۱۵ نفره سعودی در استانبول چه بود؟ +عکس و فیلم

سپس مقام‌های سعودی پیش از این اعلام کرده‌اند که «مأموران خودسر» عامل قتل جمال خاشقجی هستند.

اما مدتی بعد روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی از پشت پرده وابستگی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به عربستان سعودی، شخص محمد بن سلمان و مشاورش سعود القحطانی خبر داد و جزئیاتی را فاش کرد که مشخص شد جمال خاشقجی این اطلاعات را چند روز قبل از قتلش در استانبول، به خبرنگار گاردین داده و شنود مکالمه او، منجر به مرگش شده است.

اینجا بیشتر بخوانید:

ارتباط قتل خاشقجی با افشاگری درباره «ایران اینترنشنال» +عکس

 

 

 

کل اخبار: 195