کد خبر 999909
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
عطوان: دیپلماسی ایران پیروز میدان سازمان ملل/ اعتماد به اروپایی‌ها محکوم به شکست است

ترامپ با تصمیم ناگهانی خود مبنی‌بر خروج از شمال سوریه، چه‌بسا هدیه‌ای مسموم و مین‌گذاری‌شده به رییس‌جمهوری ترکیه داده و او و ارتش کشورش را در دام بسیار خطرناکی انداخته است.

به گزارش مشرق،  عبدالباری عطوان تحلیلگر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» در یادداشتی نوشت:

بسیاری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا را «احمق» و سیاست خارجی‌اش در منطقه خاورمیانه را «ناموفق» توصیف کرده‌اند. چنین تعریفی ممکن است درست باشد که جای هیچ بحثی در آن نیست؛ ولی تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای خروج دوهزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه و مسخره توصیف‌کردن جنگ‌ها در این منطقه و نیز کنارگذاشتن هم‌پیمانان کُردش به‌بهانه «بازبینی استراتژیک»، اذعان به شکست و کاهش تلفاتی را نشان می‌دهد که تاکنون واشنگتن نزدیک به 100‌میلیارد دلار ازطریق ورود به جنگ سوریه هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید:

حمله پیش‌بینی‌شده ترکیه به شمال سوریه برای نابودی «نیروهای دموکراتیک سوریه» که عمدتا کُرد هستند و در فهرست تروریسم ترکیه درج شده‌اند، برای تحقق برخی اهداف ازجمله ایجاد منطقه امن در عمق 30کیلومتری و طول 500‌کیلومتری در خاک سوریه به‌بهانه اسکان 3.5میلیون آواره سوری است که هم‌اکنون در ترکیه حضور دارند. این حمله ممکن است قمار بزرگ و پرهزینه اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه باشد که به نتایج کاملا معکوسی منتهی می‌شود.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با تصمیم ناگهانی خود مبنی‌بر خروج از شمال سوریه، چه‌بسا هدیه‌ای مسموم و مین‌گذاری‌شده به رییس‌جمهوری ترکیه داده و او و ارتش کشورش را در دام بسیار خطرناکی انداخته است که خروج از آن دشوار خواهد بود. کاملا مانند در تله‌افتادن سعودی در یمن و در تله‌افتادن آمریکا در عراق و افغانستان. البته برخی اختلافات را دراین‌زمینه مدنظر قرار می‌دهیم که ترامپ نمی‌تواند از اقدام رییس‌جمهوری ترکیه برای خرید سامانه‌های موشکی اس‌400 از روسیه و ترجیح‌دادن آن به سامانه پاتریوت آمریکا چشم‌پوشی کند.

خطرها ترکیه را از چندین جبهه احاطه خواهد کرد و از همان روز اول ورود نیروهای ترکیه، این خطرها پیش‌بینی می‌شود. ازجمله این خطرها عبارتند از:


۱. نیروهای مهاجم ترکیه خودشان را مقابل نیروهای دموکراتیک سوریه خواهند دید که بسیار آموزش‌دیده، مسلح و باتجربه هستند. ایالات متحده این نیروهای کُرد را در تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای غرق کرده‌اند و کارشناسان آمریکایی بر آموزش عناصر این گروه با جدیدترین روش‌های نظامی در سال‌های گذشته نظارت کرده‌اند؛ ولی این گروه تجربیات رزمی خود را ازطریق جنگ خونین و شدیدی به‌دست آورده‌اند که با پشتیبانی آمریکا علیه داعش آغاز کرده و در آن، موفق ‌شده‌اند این گروه تروریستی را از مقر اصلی خود، یعنی شهر الرقه، بیرون کنند.


۲. هزینه اقتصادی و مالی هنگفتی که این عملیات نظامی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد و درادامه، مدیریت مناطقی که تحت‌سیطره ترکیه قرار خواهد گرفت و ارائه خدمات عمومی به صدهاهزار و چه‌بسا میلیون‌ها آواره سوری در این منطقه، خواه شهروندان مقیم و خواه سوری‌هایی که ترکیه آن‌ها را در منطقه اسکان خواهد داد. رهبر ترکیه زمانی‌که با دولت آمریکا برای مشارکت در ایجاد این منطقه حائل به‌توافق رسید، برای تحمیل بخشی از این بار مالی به ایالات متحده برنامه‌ریزی می‌کرد؛ ولی این عقب‌نشینی آمریکا این بار مالی را بر دوش ترکیه قرار داد؛ آن‌هم در شرایطی که اقتصاد ترکیه در بحران فزاینده‌ای به‌سر می‌برد. همچنان‌که سناتور لیندسی گراهام تهدیدهای خود مبنی‌بر اعمال تحریم‌های اقتصادی کنگره علیه ترکیه را درصورت اتخاذ تصمیم چنین حمله‌ای تکرار کرده است.


۳. احتمال ورود ارتش سوریه به این میدان و مشارکت در درگیری‌های فعلی یا بعدی با نیروهای متجاوز ترکیه. رهبر ترکیه پیش‌تر هشدار داده بود دربرابر اقدام ترکیه برای نقض حاکمیت سوریه دست‌بسته نمی‌نشیند و با هر حمله‌ای مقابله خواهد کرد.


۴. اگر این حمله موفقیت‌آمیز باشد و نیروهای ترکیه بر منطقه هدف حمله کاملا سیطره یابند، دولت ترکیه مسوول بمب ساعتی‌ای است که ازطریق حضور هزاران تروریست بازداشت‌شده داعش در زندان‌های کُردها منفجر می‌شود. دولت ترکیه چگونه با این‌ها تعامل خواهد کرد؟ آیا آن‌ها را محاکمه و درادامه حکم زندان برایشان صادر خواهد کرد؟ هزینه بازداشت آن‌ها را چگونه متحمل خواهد شد؟ در کجا زندانی‌شان خواهد کرد؛ در شمال سوریه یا در خود ترکیه؟ به‌ویژه اینکه تمامی این داعشی‌های دربند، ازجمله اروپایی‌ها، از بازگشت به کشورشان خودداری می‌کنند.

ترامپ نیروهای آمریکایی را از سوریه و کشورش را از این «جنگ بیهوده» بیرون کشید؛ اقدامی که ضربه جدیدی به کُردهایی است که هرگز از ضربه‌های قبلی آمریکا درس نگرفته‌اند و چه‌بسا این عقب‌نشینی مقدمه‌ای بر عقب‌نشینی کامل نظامی از سرتاسر این منطقه، ازجمله عراق، عربستان سعودی، کویت و تمامی پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس باشد که در چارچوب اجرای وعده‌هایی است که ترامپ آن‌ها را در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد. وقتی ترامپ مقر فرماندهی هوایی را از پایگاه «العدید» قطر به خاک آمریکا منتقل می‌کند و ناو هواپیمابر و کشتی‌های جنگی کشورش را از منطقه خلیج‌فارس به اقیانوس هند عقب می‌راند و می‌گوید سرزنش کُردها مبنی‌بر دست‌شستن آمریکا از آن‌ها و تنهاگذاشتن‌شان را قبول نمی‌کند، این امور نشان می‌دهد رییس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته برود تا منطقه خاورمیانه را با جنگ‌های بیهوده‌اش ترک کند. دست‌کشیدن ترامپ با این سرعت و سهولت از هم‌پیمانان کُردش باید «فال بدی» بر هم‌پیمانان عربش در عربستان سعودی و تمام منطقه خلیج‌فارس باشد که بر حمایت آمریکا امید بسته‌اند. خنجرهای مسموم ترامپ برای فرورفتن در پشت و سینه آماده است. این موضوع، موضوع اولویت‌ها و زمان‌بندی‌هاست.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    12 5
    دام ترامپ موزی برای رجب احمق
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    14 10
    حالا نوبت اردوغان پس از عربستان رسیده که تاوان حمایت از داعش و کشتار بیگناهان را بدهد
  • سعید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    7 7
    زوال ترکیه هم کلید خورد.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      0 0
      شما به این خیالها خوش باشید
  • ش IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    0 0
    رجب دیوانه شده قلیون بیارین
  • Omid IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 0
    خدا خردوغان متجاوز را نابود کند.
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    1 2
    اردوغان واقعا مقتدر هست .به این میگن.مرد ....تروریست.های پ.ک.ک.حساب دستشون اومد ...اردوغان دمت گرم ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس