بهزاد نبوی

بهزاد نبوی گفته است: اختیارات روحانی فقط 10 درصد است و شرایط کشور تقصیر دولت و مجلس نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

سرزنش میرحسین موسوی در ستاد اصلاحات

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از تئوریسین‌های جریان اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با تأکید بر اینکه "امروز نعش اصلاح‌طلبی روی دستان ماست"، گفته است: جریان اصلاح‌طلبی نیاز به‌نوعی تعطیلی تاریخی دارد تا خود را بیرون از ساحت قدرت ریکاوری کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین از رازی بزرگ حرف می‌زند و می‌گوید:

«مگر امروز برخی اصلاح‌طلبان رهبران 88 را مورد نقد قرار نمی‌دهند که اگر در آن مقطع زمانی چنین کنشی انجام نمی‌دادند چنین برچسبی بر چهره اصلاح‌طلبی نمی‌خورد و اصلاح‌طلبان می‌توانستند کنش بهتری در فضای سیاسی داشته باشند.»

تاجیک با اشاره به طراحی برخی عناصر چپ برای عبور از انتخابات می‌افزاید: شک نکنید در فردای چنین روزی نیز سروکله همین افراد پیدا خواهد شد و خواهند گفت شما بودید که جریان اصلاح‌طلبی را به دنیای دیگری پرتاب کردید.[1]

*تحلیل تاجیک کاملا صحیح است و جریان اصلاحات پس از کارنامه‌ای تاریک در فتنه سال 88 به کارنامه ناکارآمد دولت اعتدال نیز متشبّث شد و اکنون جز یک نعش گفتمانی در دست ندارد.

نعشی که شاید همانطور که تاجیک گفته است چاره‌ای جز تعطیلی دراز مدت ندارد.

و البته باید دقت کرد که این جمله را یک تئوریسین بزرگ اصلاحات می‌گوید که نه کسی از اصولگرایان!

اشاره‌های تاجیک به سرزنش غیر قابل انکار موجود در ستاد اصلاحات که صراحتا خاتمی و میرحسین موسوی را خطاب قرار می‌دهد همچنین اشاره‌ای است که با رصد ما برای نخستین بار صراحتا اعلام شده است.

سرزنشی که البته در موضع حق قرار دارد و سؤالش این است که چرا جریان چپ در ایران بایستی در آتش خودخواهی و خودکامگی سران خود و اشتباه بدون توبه‌ای که این افراد، 10 سال قبل مرتکب شدند، بسوزد و دم برنیاورد؟!

آشکار است که این محاق سیاسی برای جوانان اصلاح‌طلب و کسانی در اردوگاه چپ که مایل هستند در ذیل قانون و حاکمیت نظام فعالیت کنند؛ هرگز قابل تحمل نیست.

اینکه سرنوشت خاتمی و موسوی با این سرزنش دامنگیر چه خواهد بود و آیا محاق 10 سال گذشته ادامه خواهد داشت یا خیر؟! مقوله‌ای است که برای فهم پاسخ آن بایستی منتظر گذر زمان بود.

گفتنیست طی ماه‌های اخیر بحثی در محافل اصلاح‌طلب در گرفته است مبنی بر اینکه خاتمی رهبر اصلاح‌طلبان نیست و چه کسی قدرت حکمرانی بر آرای چپ‌ها را دارد؟

***

اختیارات روحانی فقط 10 درصد است!

بهزاد نبوی: شرایط کشور تقصیر دولت و مجلس نیست

بهزاد نبوی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در یک میتینگ سیاسی اظهار کرده است: شرایط کنونی کشور را نه از چشم دولت و نه از چشم مجلس نمی‌بینم.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، او در صحبت‌های خود همچنین می‌گوید: رئیس جمهور در بهترین حالت و اگر نهادهای دیگر مقابلش نیایستند ۱۰_۱۵ درصد اختیار دارد و وقتی دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود مجموعا ۲۰_۳۰ درصد اختیارات در دست آنها نبود.[2]

*نبوی پیش از این هم در بخشی از مصاحبه خود با سایت الف گفته بود: «در کشور ما چهار نهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچیک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند!»[3]

این اظهارات دائما توسط رسانه‌ها پاسخ داده شده‌اند و این مسئله در اختیار افکار عمومی قرار گرفته است که ثروت و اختیارات تمام نهادهای دیگر کشور فقط یک دهم دولت است.

و به بیان دیگر بیش از 95 درصد از بودجه و اختیارات کشور در دست دولت و شخص رئیس‌جمهور قرار دارد.[4]

مع‌الوصف اما بر اساس طراحی صورت گرفته در ستاد جریان سیاسی خاص؛ قرار نیست کسی از منادیان "تکرار می‌کنم"! مسئولیت مشکلات و ناکامی‌های 6 سال اخیر در دولت، مجلس و شورای شهر را بپذیرد و از همین رو قرار است همه‌چیز به گردن نهادهای انتصابی نظام و مقامات ارشد کشور جلوه داده شود!

جالب است که چپ‌ها هرگز در شب انتخابات و هنگامه‌ای که برای کسب رأی دست و پا می‌زدند؛ چنین حرف‌هایی را بیان نمی‌کردند و از این می‌گفتند که کلید حل تمام مشکلات در دست روحانی و لیست‌های اصلاح‌طلبان قرار دارد.

گام بعدی این پازل آنست که القا شود مشکلات کشور از آنجا که به ساختار مربوط است لاینحل است و این ایراد ماهوی از انقلاب اسلامی است!

این در حالی است که اگر نبود دیدگاه‌های ناکارآمد و سیاست‌باز اصلاح‌طلبان طی 6 سال گذشته در مجلس، دولت و شورای شهر؛ ایرانیان، امروز شرایطی بهتری را تجربه می‌کردند.

***

آنچه جهانگیری درباره عبور از دوران سخت نمی‌داند

اسحاق جهانگیری، معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی طی سخنانی در مراسم روز ملی استاندارد با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور علیرغم تحریم های شدید آمریکا به سمت ثبات پیش رفته و وضعیت اقتصادی به سمت بهتر شدن حرکت کرده است، گفت: شاخص های کلان اقتصادی نوید بهبود را می دهد و گزارشاتی که از تک تک بنگاه‌های اقتصادی وصول شده آن را تأیید می کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: بنگاه‌های مشکل‌دار و شرایط سخت تحریم البته همچنان وجود دارند اما دشمنان فکر می‌کردند که با این حرکات، اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کرده و به سمت متلاشی شدن پیش می رود. به طوری که مردم ایران نتوانند جشن 40 سالگی انقلاب را برپا کنند.

 جهانگیری تصریح می‌کند: خوشبختانه از این دوران سخت عبور کرده و اقتصاد ایران به سمت ایجاد شغل، تولید و رونق پیش می‌رود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: نرخ تورم به سمت کنترل شدن حرکت می کند و بورس نیز از رشد مناسبی برخوردار است. ضمن اینکه شاخصه های اقتصادی رشد جهشی را نشان داده که در آینده نمودار خواهد شد و البته همه اینها به دلیل آن است که بخش خصوصی ملی وطن دوست و متدین پای کشور ایستاده و سربازان خط مقدم فعالیت خود را به خوبی انجام می دهند.[5]

*جهانگیری یک روز پیش‌تر نیز در صحبت‌های اعتراضی، از عدم بیان مثبتات اقتصادی کشور انتقاد کرده و گفته بود: متأسفانه با سیاه‌نمایی و در بوق و کرنا کردن این موضوع که وضع کشور خیلی بد است. طوری جا انداختند که حتی مدیران دولتی از بیان اتفاقات و دستاوردها هراسان هستند.[6]

معاون اول رئیس‌جمهور مدتی است که به یکی از منتقدین شماره یک القای ناامیدی در جامعه نیز تبدیل شده است.

ما تاکنون در گزارش‌های مکرری در شمارگان مختلف وبلاگ مشرق بیان کرده‌ایم که علت این تبتّل جهانگیری و ایضا دلیل بیگانگی او با شرایط جدید چیست و معاون اول دولت در کمال احترام اما چرا تشخیص نمی‌دهد که دلیل عدم بیان مثبتات اقتصادی کشور چیست؟ چرا مدیران از بیان دستاوردها می‌ترسند و چرا اشاره‌های جهانگیری به مثبتات کشور بعضاً توسط برخی افراد ریشخند می‌شود؟[7]

طرفه آنکه ریشه این مسئله به رسوبات سیاه‌نمایی 10 ساله از اوضاع کشور توسط اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاحات برمی‌گردد و مادام که در ستاد اشاره شده عزمی برای مبارزه با «فتنه اقتصادی» نباشد؛ از عهده امثال جهانگیری که خود نیز زمانی جزو سیاه‌نمایان بوده است؛ کاری برنخواهد آمد.

در باب آنچه که معاون اول محترم دولت درباره عبور از دوران سخت اقتصادی نمی‌داند بایستی اشاره کرد که مثبت شدن برخی آمارهای اقتصادی کشور از مدت‌ها قبل آغاز شده است و اکنون نیز راه چاره دولت برای بیان دستاوردها این است که اولا زبان سیاه‌نمایان حاضر در رسانه‌های دولت و در ستاد مشترک دولت و اصلاحات را ببرد و ثانیا بحث مهمی که تا این لحظه نسبت به آن بیتفاوت بوده است؛‌ یعنی "نظارت بر قیمت‌ها" را جدی بگیرد تا اثر آن مثبت شدن آمارها در زندگی و سفره‌های مردم عزیز ایران نیز احساس شود.

این دو نکته‌ای است که به نظر می‌رسد در دیدگاه‌ها و اجرائیات معاون اول محترم و نجیب دولت مغفول مانده و البته مادام هم که اجرا نشود؛ جهانگیری در بیان مثبتات اقتصادی همینطور تنها و متفرّد خواهد بود.

قابل توجه آنکه همزمان با تأکیدات جهانگیری بر مثبتات اقتصادی کشور؛ محسن آرمین در خبرگزاری دولتی ایرنا از ناامید بودن مردم گفته است، بهزاد نبوی در یک میتینگ سیاسی از هیچ‌کاره بودن دولت در اقتصاد و یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم از اینکه با وجود تحریم‌ها نمی‌توانیم نیازهای زندگی‌مان را رفع کنیم![8]

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/272524

2_ https://b2n.ir/45082

3_ mshrgh.ir/995265

4_ mshrgh.ir/995265

5_ https://etemadonline.com/content/349198

6_ mshrgh.ir/999308

7_ mshrgh.ir/999308

8_ mshrgh.ir/998577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    24 0
    آقای نبوی خودتان از این حرفی که زدید خنده تان نمیگیرد ؟ اگر تقصیر دولت و مجلس نیست احتمالا تقصیر آستین کت شان است .
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      14 0
      دولتی و مجلسی که با 10 درصد کشور را به این روز بیاندازد، نشان می دهد 10 درصد هم برای این دولت زیاد است!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      15 0
      اختیار نداشتن !!! و 18 میلیارد دلار و 62 تن طلای بانک مرکزی رو حراج کردند اگر اختیار داشتن چه می کردند ؟!
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      16 0
      دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    15 0
    بهزاد نبوی تو هم به زودی می میری و خواب براندازی رو هم نمی بینی.. احمق درجه یک
    • سید IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      13 0
      جای این دولت پخیمه برآمده از اصلاح طلبان تهوع آور در تاریخ دوره قاجار بسیار خالی است!!! از بس که باعرضه است!!!!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    10 0
    دولت تقصیر ندارد که یه شبه میلیاردها دلار دود میکند مجلس مقصر نیست که تصمیات در چند دقیقه و با زد و بند و بده بستان است حتما مقصر استکبلر جهانیست
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    13 0
    اقای نبوی کشور دچار تورم و رکود و فساد شدید است. کدام مدیر ومسئول احمقی اجازه می دهد که این اتفاق های بسیار بد به نام او تمام شود اما خودش در جریان نباشد
  • صفر IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    3 2
    نظر تاجیک محترم هست اما اصلاحات وجریان فرد ونظر یک شخص نیست یک تفکر است که ریشه درجان دارد ومربوط به تعداد نیست گوشه ای از تفکر کربلا که بدعت ها موجب از بین رفتن اسلام ومذهب شعیه شده بود وامام مظلوب راهی را انخاب کرد بعدها قرنها نتیجه داد منصب طلبها دنبال مقام بگردن اما این مردم ایران هستن که تصمیم نهایی را میگیرند
  • یاسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    7 0
    جناب بهزادخان نبوی بروتوآرامگاههادنبال جای برای خودت بگردکه باتوجه به اقدامات دوستانتان برای ساختن خانه برای افراددیگر جای برای شها پیدا نخواهد شدپایت لب گردخودت به حرف زدنت خندت نمیگیره
  • مجید IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    7 0
    این اقایان همه چیز می دانند فقط خودشان را به .......می زنند
  • ادهمی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    7 0
    وضع را خراب کردند و موقعیت را بحرانی می بینند تقصیر را به گردن بیکاران می اندازند و مثل سگ فرار می کنند.
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    2 0
    امان از حماقت بعضی از اصلاح طلبان بی عرضه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس