کد خبر 999530
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
باور کنیم، بیکاری ۲ درصد کم شد؟

مدیرکل جمیت مرکز آمار ایران درباره دلایل کاهش حدود ۲ درصدی نرخ بیکاری در تابستان ۹۸ توضیح داد و گفت: آنچه اعلام می کنیم شاید در حد یک خانوار مشاهده نشود، ولی گزارش بیکاری بر اساس استانداردهای معتبر جهانی تهیه می شود.

به گزارش مشرق، علی اکبر محزون، مدیرکل جمعیت مرکز آمار ایران درباره کاهش حدود 2 درصدی نرخ بیکاری در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته گفت: بیکاری یکی از شاخص های کلان اقتصادی است که در برنامه های توسعه ای کشور به آن پرداخته و هدف گذاری می شود. اینکه چه حجمی از کار در کشور تولید شده است نیز بررسی می شود.

وی افزود: از سال 1335 اولین سرشماری در ایران انجام شد. از سال 76 یک طرح آماری ویژه با عنوان طرح اشتغال و بیکاری در مرکز آمار تدوین شد و از سال 84 به بعد نیز طرح آمارگیری نیروی کار آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.

محزون ادامه داد: این طرح مبتنی بر استانداردی که از سال 1983 در سازمان جهانی کار یعنی حدود 36 سال پیش در سیزدهمین کنفرانس آمارشناسان کار در دنبا مصوب شد و آنقدر پایه علمی قوی داشت که تا کنون تغییرات جزئی داشته و ملاک همه کشورهای دنیا است، انجام می شود.

بیشتر بخوانید:

 وی ادامه داد: برای تهیه گزارش فصلی بیکاری، در سال به یک درصد خانوارها مراجعه می کنیم، که این میزان را در فصل ها تقسیم می کنیم، به طور متوسط در هر فصل به 25صدم درصد خانوارها مراجعه می کنیم. اگر 24 میلیون خانوار داشته باشیم، در یک فصل به 240هزار خانوار مراجعه می کنیم، در کشورهای  دیگر هم همینطور است.

 محزون بیان کرد: آلمان و فرانسه هم در هر فصل به طور متوسط به 25 صدم درصد مراجعه می کنند. کشوری مانند انگلستان به 33 صدم درصد مراجعه می کند. ترکیه هم به طور متوسط به 22صدم درصد از خانوار مراجعه می کنند. این حجم از نمونه کافی است تا به شاخص های کلیدی بازار کار دست پیدا کنیم. البته اعتبار زیادی هم نیاز است. حدود 50 سوال از خانوار می شود. از ابعاد مختلف از خانوار سوال می شود و در قالب طرح های مدرن است. بعد از طی 18 فرایند پردازش، نتایج استخراج و اعلام می‌شود.

 وی ادامه داد: آمارگیری از 1 درصد خانوارهای کشور در سال انجام می‌گیرد و از هر خانوار 50 سؤال پرسیده می‌شود و بعد از طی 18 فرایند پردازش، نتایج استخراج و اعلام می‌شود.

 مدیر کل جمیت سازمان آمار درباره نتایج آمار بیکاری در تابستان امسال گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال از 12.3 سال گذشته به 10.5 درصد رسیده است.

 محزون گفت: آنچه درباره نرخ بیکاری بررسی و در سطح کلان قابل مشاهده است، شاید در حد یک خانوار مشاهده نشود. از مجموع جمعیت فعال که به شاغلین و بیکاران تقسیم می شوند، حدود 24 میلیون و 751 هزار نفر یعنی 89 و نیم درصد در تابستان سال 98 شاغل بودند و 10 و نیم درصد یعنی حدود دو میلیون و 894 هزار نفر بیکار بودند. در مجموع، ​در تابستان امسال 844 هزار نفر به جمع شاغلان اضافه شد. البته گونه های مختلف شغل وجود دارد. عده ای کار فصلی دارند. افرادی هستند که ماهیانه شغل دارند. اگر بخواهیم 44 ساعت کار کردن در هفته را ملاک قرار دهیم، در هفته مرجع اگر 44 ساعت مبنا باشد، حتی اگر یک ساعت در هفته مرجع کار کرده اند، شاغل محسوب می شوند.

 مدیر کل جمعیت مرکز آمار بیان کرد: افرادی هستند که بیشتر از 44 ساعت و عده ای کمتر از 44 ساعت در هفته کار می کنند. برآیند این میزان متوسط 44ساعت کار کردن در هفته است.

وی گفت: اگر افرادی که کمتر از 44ساعت در هفته کار می کنند را محاسبه نمی کردیم، بخشی از نیروی کار در جامعه را در محاسبات از دست داده بودیم. حدود 61 میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشور در سن 15 سال به بالا هستند. یعنی حدود 73درصد جمعیت کشور در سن کار قرار دارند. از 61 میلیون و 500 هزار نفر در تابستان امسال حدود 27 میلیون و 600 هزار نفر مشارکت اقتصادی داشتند یعنی وارد بازار کار شده اند. اعم از شاغل و جویای کار که این میزان حدود 44.9درصد است. حدود 55درصد اصلاً وارد بازار کار نمی شوند یا خانه دار هستند یا در حال تحصیل بدون شغل هستند و یا بازنشسته هستند.

محزون گفت: از 27 میلیون  و 600 هزار نفر حدود 24 میلیون و 751 هزار نفر یعنی 89 و نیم درصد در تابستان سال 98 شاغل بودند و 10 و نیم درصد یعنی حدود دو میلیون و 894 هزار نفر بیکار بودند. 61 درصد از 24میلیون و 751 هزار نفر بیشتر از 44ساعت در هفته کار کرده اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    1 0
    انشاالله که با کاهش بیکاری مواجه شده باشیم. بهرحال مهمترین مشکل کنونی کشور ما اشتغال است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس