کد خبر 999244
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
محمد ایمانی نمایه

فرض کنیم که یک سلبریتی مذهبی یا سیاسی اصول‌گرایان درخواست مشابهی کند و نه ۱۶ میلیون که فقط یک یا دو میلیون کامنت گذاشته شود، آنگاه اصول‌گرایان چه تحلیلی می‌داشتند؟

به گزارش مشرق،  محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان "درباره تتلو چه می‌گویید؟"، در روزنامه اعتماد نوشت:

"تتلو طی درخواستی از طرفدارانش اعلام کرد که رکورد کامنت‌گذاری را بشکنند . طی مدت نه چندان زیادی، تعداد کامنت‌های او به بالای ۱۶ میلیون رسید.

فرض کنیم که یک سلبریتی مذهبی یا سیاسی اصول‌گرایان درخواست مشابهی کند و نه ۱۶ میلیون که فقط یک یا دو میلیون کامنت گذاشته شود، آنگاه اصول‌گرایان چه تحلیلی می‌داشتند؟

با اطمینان می‌توان گفت همه این ۱۶ میلیون نفر در آموزش و پرورش رسمی پس از انقلاب تحت آموزش بوده‌اند... چگونه این تعداد شهروند خواسته او را اجابت کرده‌اند؟

۴۰ سال پیش که انقلاب شد، هیچ‌کدام از پدران اصول‌گرا و یا اصلاح‌طلب به ذهن‌شان خطور می‌کرد که ۴۰ سال پس از انقلاب ۱۶ میلیون نفر به درخواست چنین موجودی پاسخ مثبت دهند؟

غیر ممکن است که  میان ۲۰۰ کشور جهان، کشوری را پیدا کنیم که تا این حد میان فرهنگ رسمی آن با فرهنگ واقعی و کف خیابان آن شکاف و حتی تناقض وجود داشته باشد.

متاسفانه سیاست فرهنگی و آموزشی در ایران بیش از اندازه وجه ایدئولوژیک پیدا کرده است... جامعه راه خود را می‌رود و سیاست فرهنگی راه خود را... انتظار می‌رود اصول‌گرایان درباره این پدیده مهم تحلیل داشته باشند.

این گزاره ها از چند زاویه می توان تحلیل کرد:

اولا باید ثابت شود واقعا 16 میلیون نفر، جداگانه ذیل مطلب تتلو کامنت گذاشته اند. فضای مجازی به سادگی محل دستکاری و مهندسی است. می دانیم امروز در این فضای مجاز و توسط مبتدی ترین افراد، تعداد ممبر و حتی بازدید، خرید و فروش و افزوده می شود.

در همین تلگرام، کانال هایی هستند با ممبر میلیونی که بیست هزار نفر هم عضو واقعی ندارند. قبلا فقط، ممبر (عضو) صوری اضافه می شد؛ حالا برای تعداد بازدید مصنوعی هم خدمات می دهند!

مشابه همین اتفاقات در توییتر و اینستاگرام شدنی است. الزامی هم ندارد خود تتلو این کار را بکند. وقتی می بینیم از زیباکلام تا عبدی و ... روی این ماجرا مانور می دهند و مصادره به مطلوب شکل می گیرد، گمانه های دیگر هم محتمل است.

یک احتمال این است که کارفرمایان شبکه های مجازی (شبه اجتماعی)، دستی در "مهندسی  اجتماعی جدید"! داشته باشند.

همان دولت هایی که غذا و دارو و فروش نفت و واردات بنزین را برای ملت ما تحریم کردند، فضای مجازی را استثنا کرده و پای تامین زیر ساخت های آن که ده ها میلیارد دلار هزینه دارد ایستاده اند تا به رایگان در دسترس قرار بگیرد. چرا؟ فقط برای آزادی تبادل اطلاعات؟ یا مهندسی اجتماعی، انگاره سازی و تلقین؟

اما احتمال بدهیم واقعا 16 میلیون نفر کامنت گذاشته اند؟ آقای عبدی خبره در نظرسنجی و نظرسازی (!)، از کجا اطمینان پیدا کرد همه  کامنت  گذاران داخل ایران هستد و نه خارج کشور؟ و همه قطعا هویت ایرانی دارند؟

غیر از این است که در آشوب افکنی اخیر در عراق معلوم شد 79 درصد توییت زن هایی که خود را عراقی و و سط میدان اعتراض جا می زدند، غیر عراقی و از منشا سعودی بودند؟ (اگر عبری نباشند، چنان که سال 88 فعال بودند).

اصلا فرض بگیریم همه کامنت ها از داخل ایران بودند؟ ثم ماذا؟ مگر 23/5 میلیون نفر، دوسال قبل به واسطه تهییج همین فضای مجازی، به یک نفر رای ندادند و  مگر به تصریح علی صوفی (عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان)، محبوبیت همان فرد، به زیر ده درصد سقوط نکرده است؟!

مگر به واسطه استخدام فضای مجازی، دو سال قبل در آمریکا، اکثریت مردم به فردی با مختصات ترامپ رای ندادند؟ یا در اوکراین، ولادیمیر زلنسکی کمدین تلویزیونی، به ریاست جمهوری انتخاب نشد؟ http://fi9.ir/yoroqf

بعد از انتخاب ترامپ با پوپولیسم مجازی، مجله نیوزویک در گزارش تیتر یک خود پرسید " چگونه داده ها و اطلاعات عظیم، دموکراسی و انتخابات را به فساد می کشاند؟" و پاسخ داد #مغز_شویی (BRAIN WASHED) . و همان ایام، مجله اکونومیست تیتر زد: "شبکه‌های اجتماعی، تهدیدی برای دموکراسی".

آیا نظام آموزشی آمریکا یا اوکراین هم ایدئولوژیک بود که به چنان فریب ها و انتخاب هایی منتهی شد؟

امثال عبدی و زیباکلام می خواهند نان پررویی را بخورند و به جای عذرخواهی از لقمه مسمومی که سر سفره مردم گذاشته اند، همچنان ژست مطالبه و پرسشگری بگیرند.

نه بزرگوار! گریبان شما گیر است. هم برای آدرس گمراه کننده در برخی انتخابات و هم برای پرونده جعل نظرسنجی در دو دهه قبل. شما نگران سقوط واقعی اعتبار اجتماعی خود به اعتبار کثرت  فریب و دروغ هایی است که با مردم  کرده و گفته اید. تتلو این وسط بهانه است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    14 53
    خاک بر سر این جماعت. لياقتشان همین روحانی است نه بیشتر. آخرالزمانه ، مردم مثل گوسفندانی به شوق گرگ ها میخواهند از دست صاحبشان فرار کنند.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    26 14
    آقا قبول، عبدي اشتباه گفته و در فضای مجازی تقلب شده، گنجشک مفت سنگ مفت شما هم مثل تتلو یک کامنت بگذارید و مثل تتلو درخواست بدهید ببینیم چند مرده حلاجید مگه نميگيد مردم شما را دوست دارند
    • سید IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
      2 3
      قرار نیست برای مؤمنین هم مثل برای نادانان جمع زیادی هورا بکشند! به قول قرآن اکثرهم لایشعرون و یا لایعقلون و یا لایتفکرون! افتاد!؟!؟!؟!؟!
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
      0 0
      سید کی گفته شما از مومنین هستید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس