نجفی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی می‌گوید: یک عالم لبنانی خواب دید که پیامبر(ص) آمده بودند و گهواره حضرت زینب(س) را به آیت‌الله بهجت دادند، این دلیل روشنی شد که این کار را به ایرانی‌ها دادند.

به گزارش مشرق، در برنامه پیاده‌روی اربعین امسال تعداد 61 موکب از استان مرکزی در داخل کشور و داخل کشور عراق مستقر شده‌اند که از این موکب‌ها تعداد 13 موکب در شهر نجف، 13 موکب در مسیر حرکت کربلا به نجف، 10 موکب در شهر کربلا که دو موکب از این تعداد توسط بانوان اداره می‌شود، یک موکب در شهر کاظمین، دو موکب در شهرستان ایلام و مرز مهران و 21 موکب در مسیر حرکت استان از زرندیه تا توره مستقر شده‌اند.

طبق روال هرساله در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی ستاد اربعین در همه استان‌های کشور از جمله استان مرکزی نیز شکل گرفت.

بیشتر بخوانید:

علت مخالفت با انتقال پنهانی ضریح امام حسین(ع) چه بود؟ / مأموران بانک مرکزی با نقره‌های ضریح چه کردند؟

ستاد اربعین استان مرکزی با 14 کمیته با عنوان‌های کمیته پشتیبانی با مسئولیت معاون پشتیبانی و توسعه منابع استانداری مرکزی، کمیته امنیتی و انتظامی با مسئولیت معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی با مسئولیت مدیرکل صداوسیما، بهداشت و درمان با مسئولیت رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهر اراک، امداد و نجات با مسئولیت مدیرکل هلال‌احمر، اطلاعات با مسئولیت رئیس اطلاعات استان مرکزی و کمیته حمل‌ و نقل با مسئولیت مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای فعالیت دارند.

 کمیته مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه، کمیته امور شهری با مسئولیت مدیرکل دفتر شهری استانداری مرکزی، کمیته فرهنگی و آموزشی با مسئولیت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، کمیته اعزام با مسئولیت سازمان حج‌ و زیارت استان مرکزی، کمیته بانوان و جوانان با مسئولیت مدیرکل دفتر بانوان استانداری مرکزی، کمیته زیرساخت با مسئولیت معاون عمرانی استانداری مرکزی و کمیته اتباع خارجه با مسئولیت مدیرکل اتباع خارجه استان مرکزی از دیگر کمیته‌های فعال در ستاد اربعین استان مرکزی هستند.

 در برنامه پیاده‌روی اربعین امسال تعداد 61 موکب از استان مرکزی در داخل کشور و داخل کشور عراق مستقر شده‌اند که از این موکب‌ها تعداد 13 موکب در شهر نجف، 13 موکب در مسیر حرکت کربلا به نجف، 10 موکب در شهر کربلا که دو موکب از این تعداد توسط بانوان اداره می‌شود، یک موکب در شهر کاظمین، یک موکب در شهر سامرا، دو موکب در شهرستان ایلام و مرز مهران و 21 موکب در مسیر حرکت استان از زرندیه تا توره مستقر شده‌اند.

به منظور آشنایی هرچه بیشتر با خدمات ارائه شده توسط کمیته اسکان و پذیرایی با خلیل نجفی نظم‌آبادی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 برای برگزاری هرچه بهتر اربعین چه اقداماتی در استان انجام شده است؟
 

خلیل نجفی‌نظام‌آبادی: همه امکانات و عوامل برای پاسخ‌گویی به نیت خیر مردم به کار گرفته‌ شده، کمیته‌های مختلفی مثل کمیته حمل و نقل، کمیته امنیت، کمیته ثبت‌نام و اعزام برای تسهیل امور  پیاده‌روی اربعین شکل گرفته است.

ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مسئولیت کمیته اسکان و تغذیه را به عنوان یکی از کمیته‌های چهارده‌گانه استان برعهده دارد، بنده اعتقاد دارم کمیته اسکان و تغذیه در مقایسه با دیگر کمیته‌ها وظیفه مهم‌تری را برعهده دارد، زیرا جمع خدمات این کمیته‌ها به اسکان و تغذیه زائران ختم می‌شود.

هم‌اکنون بسیاری از کمیته‌ها یا کار خود را تمام کرده‌اند یا در نهایت یک تکلیف مشخص را برعهده دارند اما کمیته اسکان و تغذیه باید پاسخ‌گوی همه نیازهای جسمی و روحی زائران باشد، امسال موفق شدیم از نظر کیفی و کمی خدمات خود را افزایش دهیم این موضوع نشان دهنده اعتماد مردم به این مجموعه مردمی است.

مشارکت‌های مردمی چه روندی داشته است؟
 

نجفی نظام‌آبادی: خوشبختانه شاهد افزایش مشارکت مردمی همه حوزه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان هستیم، به گونه‌ای که در 10 سال ابتدایی تشکیل ستاد عتبات 28 میلیارد تومان مجموع کمک‌های مردمی بوده، اما از سال 91 به بعد به سبب افزایش اعتماد مردم این مشارکت شتاب بسیاری گرفته است.

ستاد اربعین نیز به همین شکل است، زیرساخت‌هایی ایجاد شده و شرایط رفتاری بین دو دولت نیز این گونه است، به گونه‌ای هیچگاه به نبود برخی از توافقات فکر نمی‌کنند و هرچیزی که مورد نظر ایران است سریعا طرفین توافق کرده و به نتیجه می‌رسند، امسال نیز توافق حذف ویزا انجام شده است.
 

حذف ویزا برای سفر به کربلا چه تاثیری در افزایش زائران داشت؟
 

نجفی نظام‌آبادی: با حذف ویزا پیش‌بینی می‌شود که تعداد زائران افزایش 1.5 تا2.5 برابری داشته باشد، پس بار مسئولیت ما سنگین‌تر نیز می‌شود.

سال گذشته در دفتر سرکونسولی مستقر شده در اراک 62 هزار ویزا صادر شد که تقریبا 59 هزار مورد برای استان بود، باتوجه به حذف وزیرا و پیش‌بینی افزایش 1.5 تا 2.5 برابر زائران، امسال پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 85 هزار نفر از استان به کربلا مشرف شوند، تاکنون 53 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.

زائران باید گذرنامه‌ای با اعتبار 3 ماهه داشته باشند و در سامانه سماح نیز ثبت نام کنند.
 

نحوه ثبت نام موکب‌ها برای ارائه خدمات در اربعین چگونه است؟
 

نجفی نظام‌آبادی: موکب به هیئتی گفته می‌شود که بتواند حداقل به یک هزار نفر خدمات ارائه کند، پس از فراخوان 65 موکب ثبت نام کردند که عتبات پروانه لازم را برای آنها صادر کرده است، مراحل مختلف ثبت نام و صدور پروانه به‌وسیله پیامک به اطلاع موکب‌داران می‌رسید.
 

عمده فعالیت این موکب‌ها در ایران است یا عراق؟
 

نجفی نظام‌آبادی: دو سوم این موکب‌ها در عراق فعالیت داشته و آنهایی که  در داخل هستند از مبادی ورودی استان از شهرستان زرندیه، ساوه، اراک و شازند فعالیت دارند و خدمات بسیار ارزنده‌ای را ارائه می‌دهند.
 

فعالیت این موکب‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؟
 

نجفی نظام‌آبادی:  موکب‌داران عراقی 10 روز از صفر را اربعین می‌دانند و در این بازه زمانی به زائران خدمت می‌کنند، موکب‌داران ایرانی نیز کار خود را تقریبا از 15 مهر ماه مصادف با 8 صفر آغاز و چند روز پس از اربعین به اتمام می‌رسد، موکب‌هابرای ارائه خدمات محدودیتی در نظر نگرفته‌اند.

در سیل نیز موکب‌داران چند ساعت پس از وقوع سیل در محل حادثه حاضر شدند و خدمات بسیاری را ارائه دادند، هم‌اکنون نیز به عنوان بازوان کمکی و قوی دولت در حال فعالیت هستند

ستاد عتبات وجهات لازم را به موکب‌ها می‌دهد، همچنین مجوز فعالیت و اجازه جمع‌آوری کمک‌های مردمی را به موکب‌داران می‌دهند.

از امکانات دولتی موجود نیز برای حمایت از موکب‌داران استفاده می‌کنیم برای مثال معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت شکر، روغن و گوشت دولتی در اختیار دارد و آن را به شکل تعاونی توزیع می‌کند، عتبات برای حمایت از موکب‌داران و براساس ارزیابی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها لازم و ظرفیت موجود در معاونت بازرگانی حواله دریافت این اقلام دولتی را به موکب‌داران می‌دهد و موکب‌داران با آن حواله می‌توانند اقلام دولتی خود را تهیه و پول آن را نیز پرداخت کنند و موکب‌ها براساس گرید و ظرفیت خود حواله دریافت می‌کنند.

 با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟
 

نجفی نظام‌آبادی: اندکی باید بر مسائل فرهنگی موکب‌داران کار کنیم تا همه حوزه‌ها را با یکدیگر به پیش ببرند و صرفا به جنبه سخت افزاری کار نپردازند، ایجاد تفاخر، مرزبندی بین ایرانی و عراقی، ایجاد فضای رقابتی و .. آسیب‌هایی هستند که نه تنها در اربعین و حوزه دینی بلکه در بسیاری از مسائل وجود دارد.
 

پراکندگی موکب‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، چگونه است؟
 

نجفی نظام‌آبادی:محل اسکان و محل پذیرایی در نجف اشرف در صحن حضرت زهرا (س)بوده و موکب‌های درجه یک استان در این محل فعالیت دارند، در نجف ارائه خدمات ویژه‌تر است، زیرا خود موکب‌داران عراقی در مسیر کربلا و خود کربلا فعالیت دارند و عمده فعالیت آنها 10 روز مانده به اربعین آغاز و پس از اربعین تمام می‌شود، اما از آنجایی که زائران ایرانی برای زیارت هم به نجف و هم به کربلا مشرف می‌شوند باید برای ارائه خدمات به آنها در نجف نیز حضور داشته باشیم.

به‌وسیله 13 موکب در نجف بیش از 220 هزار نفروعده روزانه در نجف اشرف خدمت داده می‎شود، باتوجه به این که بیشتر زائران ایرانی ابتدا برای زیارت به نجف مشرف می‌شوند پس از خستگی راه و تحمل تنش‌ها وارد نجف شده، یکی از وظایف ما در نجف پذیرایی و اسکان زائران و استراحت آنها برای ادامه راه است، در مسیر هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و تعامل با طرف‌های عراقی بسیار خوب است، همواره به دنبال معاونت و همکاری با طرف‌های عراقی هستیم تا آنها فکر نکند در ارائه خدمات به زائران از آنها سبقت می‌گیریم.

این موضوع در مسیر خوب اتفاق می‌افتد اما متاسفانه در کربلا خیر، موکب‌دارانی هستند که ارائه خدمات بهتر و کیفیت غذایی بهتر خود را تبلیغ می‌کنند و مرزبندی‌های ایجاد می‌کنند، این موضوع از جمله آسیب‌های موجود است.
امسال 11 موکب در کربلا داریم که خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، یکی از آنها در شارع میثم روبه‌روی هتل رضان و یکی هم در شارع محیط در گاراژ سیدالشهدا است و سایر موکب‌ها نیز بین شارع‌های اصلی منتهی به حرم مستقرهستند و عمدتا پذیرایی داشته و خدمات اسکان کمتر دارند.


 2 موکب ساقی‌عطشان و موکب بیت‌الزهرا به‌صورت بویژه موکب خواهران را در کنار خود دارند و روزانه 10 هزار نفر را نیز اسکان می‌دهند و در کنار آن پذیرایی و مسائل فرهنگی و بهداشتی نیز با خود دارند.

امسال یک موکب در کاظمین ویژه اوقاف داریم که در مسجد بوراسا قرار دارد و خدمات 2_3 هزار نفری و اسکان یک هزار نفری را ارائه می‌دهد، در موکب‌ها علاوه بر اسکان و وعده غذایی خدماتی مثل موضوعات فرهنگی( نماز جماعت، سخنرانی، عزاداری و ..)، انواع عرقیجات، واکس کفش، خیاطی و ... نیز ارائه می‌شود.

13 موکب از موکب‌های خوب و برجسته استان در مسیر نجف به کربلا حضور دارند، برخی باهم همکاری کرده و در یک مقر مستقر هستند، برای مثال در عمود 818، 4 موکب باهم مشارکت می‌کنند و خدمات بسیار خوبی را از لحاظ پخت فتیر، توزیع میوه، توزیع غذا و اسکان انجام می‌دهند.

در عمود یک هزار و 222 موکب ابوالفضل‌العباس(ع) را داریم، در عمود یک هزار 173 موکب احباب‌الرضا محلات را داریم، در عمود 202 موکب حسینه امام خمینی(ره) را با همکاری ستاد بازسازی نجف داریم که یکی از موکب‌های سرآمد استان است و نزدیک به 5 هزار نفر را  خدمات اسکان، پذیرایی و خدمات اینترنت ارائه می‌دهند، ملک این ساختمان نیز وقف ستاد بازسازی نجف است.

عمود 257، 518 و .. خدمات عمدتا فتیر و سوغات اراک را با خود دارند، نزدیک به 140 تن آرد از شرکت غله و خدمات بازرگانی استان دریافت  و بین موکب‌داران توزیع کردیم.

میزان پذیرایی 10 روزه در استان و موکب حضرت روح‌الله در مرز مهران 2 میلیون و 86 هزار و 520 نفر وعده  است، که امکانات اسکان آنها 3 هزار و 535 نفر برای مردان و 3 هزار و 344 نفر برای زنان است،

در عراق نیز به 33 هزار و 920 نفر از مردان و 8 هزار و 170 نفر از زنان در مجموع موکب‌های موجود در عراق اسکان داده می‌شود.

در کلان کار و کلیت قصه به دنبال این هستیم که برای 80 میلیون نفر فضا ایجاد کنیم، در پیک‌ترین حالت 63 هزار نفر را در لحظه در صحن حضرت زهرا(س) خدمات دهیم.

از اقدامات نو و برجسته استان در مراسم اربعین چیست؟

نجفی نظام‌آبادی: یکی از اقدامات خوب سال گذشته ایجاد موکب امانتداری در عراق بود که با استقبال خوبی نیز مواجه شد و امسال نیز این موکب ایجاد شد،  این امانتداری تنها مختص زائران ایرانی نیست برای مثال سال گذشته نزدیک به 20 کوله از زائران پاکستانی در این موکب به امانت گذاشته شده بود که 15 روز بعد از اربعین موکب‌دار برای پس‌دادن این کوله‌ها در محل موکب مانده بود.

یکی دیگر از اقدامات خوب همکاری شهرداری‌ها است، در نجف هر ساله تعدای از نیروی‌های شهرداری حضور دارند، از 50 نفر تا 120 نفر می‌شوند، امسال در مهران نیروهای شهرداری اراک و در نجف نیز نیروهای شهرداری حضور دارند، زیبایی کار آنها با دستگاهایی است که آنها همراه خود می‌آورند، زباله‌شکن، آتش‌نشانی می‌آورند.

از اقدامات عملی ستاد در نجف اشرف و کربلای معلی چیست؟
 

نجفی نظام‌آبادی: در راستای توسعه حرم حضرت علی(ع) صحن حضرت زهرا(س) در حال ساخت است، این صحن 220 هزار متر و در دو قسمت زیارتی و فرهنگی است، 110 هزار متر از این فضا، فضای زیارتی و 109 هزار متر نیز فضای غیرزیارتی یا همان فرهنگی است.

قسمت زیارتی این صحن در 3 طبقه و هر طبقه 33 هزار متر است، هر طبقه را 650 ستون استوار کرده و ساخت آن نیز از سال 94 آغاز شده است. 
سنگ‌کاری ستون‌ها و ساخت این ستون‌ها را برعهده داشته که از سال 94 تا کنون یک هزار 300 ستون توسط استان ساخته شده که 650 ستون توسط یک نفر ساخته شده است.
در راستای توسعه حرم امام حسین(ع) نیز صحن حضرت زینب(س) را داریم، در تولیت حضرت امام حسین(ع) آقاشیخ مهدی کربلایی در جلسه‌ای گفتند مانده بودیم نام این صحن را چه بگذاریم و ساخت آن را به چه کشوری واگذار کنیم، 15 کشور متقاضی ساخت این صحن بودند، ایران موفق به جلب اعتماد همه برای ورود و ساخت صحن‌ها شده است، روزی ساعت 4 صبح به بنده زنگ زد و پرسید قرار است در کربلا چه اقدامی انجام دهیم، گفتم قرار است مزایده‌ای برای ساخت صحن در راستای توسعه حرم امام حسین(ع) برگزار شود، گفتند عالم لبنانی خواب دیدند که پیامبر(ص) آمده بودند و گهواره حضرت زینب(س) را به آیت‌الله بهجت دادند، این دلیل روشنی شد که این کار را به ایرانی‌ها دادند و صحن را به نام صحن حضرت زینب(س) نامگذاری کردند که در 6 سال آینده و طی 4 فاز انجام می‌شود، هم‌اکنون نیز بیش از 15 هزار متر فضای ساخته شده به‌صورت نیمه کاره دارد که امسال در آن خدمات اربعین ارائه می‌شود.
 

باتوجه به سابقه چندین ساله در خدمت به ائمه(ع)، چه خاطره خوبی در این زمینه دارید؟
 

خلیل نجفی‌نظام آبادی: شاید نتوان به زبان آورد، اما مقبولیت و مورد عنایت امام حسین(ع) بودن و حقانیت کاری که آن را انجام می‌دهم برای بنده بسیار مهم بود، دلایل عقلانی زیادی وجود دارد که بحث اربعین و این راهپیمایی شکل گرفته درست است، بسیار شنیده‌ایم که روایت شده وقتی امام زمان(عج) ظهور می‌کنند هیچ چهره‌ای از مومنان برای یکدیگر ناشناخته نیست، خوب چه جایی بهتر از همین راهپیمایی اربعین که مومنان یکدیگر را ببینند.

به تازگی وقتی موکب‌داران به دیدار مقام معظم رهبری رسیدند، یک موکب‌دار عراقی به نام آقای الارجی با ادله دینی و احادیث معتبر اثبات کرد که این مسیری که داریم به مسیر  قیام امام زمان(عج) پیوند خواهد خورد، زیرا پیامبر(ص) در حدیثی فرمودند مردمی از قوم فارس هستند که در آخرالزمان به قیامی که عدل آن وعده داده شده منتهی می‌شوند، امام جعفر صادق(ع) فرمودند که مردمی از طالقان هستند که سرنوشت را رقم می‌زنند، یا سید خراسانی که گفتند مقام معظم رهبری همان سید خراسانی است که قیام را پیوند خواهند زد که خود مقام معظم رهبری نیز چند بار فرمودند انشالله، انشالله.
 

در خصوص اتفاقات رخ داده در عراق چه نظری دارید؟
 

نجفی نظام‌آبادی: دشمنان می‌دانند که باید علیه اربعین اقدام کنند، همین تحرکات اخیر عراق را از قبل دیده بودند، یک ماه پیش گفته بودند که در یک ماه آینده در عراق ناآرامی خواهد شد، هدف آنها تضعیف است، اما موج جمعیت نمی‌گذارد این توطئه‌ها ادامه داشته باشد.
 

باتوجه به اجازه دادن ورود ماشین‌ها به خاک عراق و سخت شدن کنترل امنیتی آنها، آیا این شلوغی‌ها خطرناک نیست؟
 

نجفی نظام‌آبادی: خالی از خطر نیست، ماشین بردن و آوردن اشتباه است، زیرا عراق با کمبود سوخت مواجه  بوده و زیرساخت‌های آن نیز پاسخگو نیست، همچنین هدف و برنامه را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.
پیش‌بینی دادن مجوز تردد ماشین‌های شخصی در شرایطی انجام شده بود که اتفاقات کنونی عراق رخ نداده بود و این پیش‌بینی در خط سبزی انجام شده بود، زیرا داعش را از هم پاشیده می‌دیدند و به جز چند نقطه آلوده که احساس خطر در آنها وجود داشت در مسیر زائران هیچ مشکلی وجود نداشت، اما به تازگی شاهد ایجاد نارضایتی و آشوب خیابانی هستیم  که اتفاق بدی بود و کشته و بازداشتی نیز داشته است.

فکر می‌کند دلیل واقعی این اتفاقات در عراق چیست؟
 

نجفی نظام‌آبادی: به نظر بنده عقبه این موضوع از زمانی شکل گرفت که آقای مقتدی‌صدر به ایران سفر کرد، زیرا بزرگ‌ترین صاحب کرسی و حزب قوی در مجلس عراق گرایش خود را عوض کرد و از عربستان روی برگرداند و به سمت ایران آمد، عربستان خود را متولی عراق می‌دانست وقتی این اتفاق رخ داد آنها دست به توطئه زدند.

در کل تاثیر این اتفاق بسیار زیاد بوده و مسائل حاشیه‌ای نیز دارد، امیدواریم با توکل بر خدا و عنایت خدواند مشکلی پیش نیایید، زیرا این موضوع سرآغار تحولی برای حقانیت شیعه است. 

به چه کسانی توصیه می‌کنید در پیاده‌روی اربعین شرکت نکنند؟

نجفی نظام‌آبادی: به خانم‌های تنها، زیرا این سفر پرمخاطره بوده و ممکن است هر لحظه با چالشی مواجه شود که نیاز به کمک یک مرد داشته باشد و حضور زنان تنها را پیشنهاد نمی‌کنیم.
 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    33 2
    چون مردم ایران عاشق اهل بیت واردات ویژه به حضرت زینب سلام الله علیهم دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس