فیلم/ انتقاد نشریه فارین پالیسی از تصمیم ترامپ درباره سپاه

کارشناسان جنگ سایبری در آمریکا می‌گویند ابعاد تلافی حریفی چون ایران، در صورت تهاجم سایبری معلوم نیست و بنابراین آمریکا نگران است جنگی را شروع کند که خسارت‌های اقتصادی بزرگ به خود آمریکا منتهی شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

فارین پالیسی در گزارشی می‌نویسد: ترامپ مشتاق بود برای مقابله به مثل با تهران از حملات سایبری استفاده کند؛ اما این کار می‌تواند درِ جعبه پاندورا را باز کند.


دونالد ترامپ در واکنش به حمله به تاسیسات نفتی عربستان راه‌های مختلفی را برای مقابله به مثل در نظر دارد. برای او که نمی‌خواهد وارد جنگ شود، حملات سایبری به ایران به عنوان یک راه بالقوه و بدون خونریزی برای نشان دادن قدرت آمریکا مطرح شده است.


اما کارشناسان جنگ سایبری نگران هستند که اشتیاق آشکار دولت برای استفاده از سلاح‌های دیجیتال (برای حمله به تهران در جواب حملات موشکی و سرنگونی پهپاد) یک خطر بزرگ داشته باشد: «عادی سازی نظامی‌گری در فضای سایبری».


در این صورت آمریکا و اقتصاد دیجیتالی عظیم آن، که از اکثر  کشورها آسیب پذیری بیشتری دارد، ممکن است در معرض حمله قرار گیرد.


جک ویلیامز، موسس شرکت امنیت سایبری «رندیشن اینفوسک» و کهنه سرباز واحد نخبگان هکری سازمان امنیت ملی آمریکا می‌گوید: «عادی سازی حملات مخرب چیزی است که مرا نگران می‌کند.»  ایران تنها جبهه نبرد آمریکا در فضای سایبری نیست. روسیه، چین و کره شمالی، همه در قابلیت‌های هکری سرمایه‌گذاری قابل توجهی کرده‌اند. روسیه در انتخابات آمریکا مداخله کرده است، شبکه انرژی آمریکا را با اخلال مواجه کرده و اوکراین و سایر همسایگان اروپای شرقی را در خاموشی فرو برده است.


سرجیو کالتاگیرون، معاون اطلاعات تهدیدها در شرکت امنیت سایبری صنعتی «دراگونز» می‌گوید: «بخش رو به رشدی از تجهیزات وجود دارد که دولت‌ها در حال استفاده از آن در برابر هم هستند. مشکل در بلند مدت این است که استفاده پیوسته آمریکا به این ایده منجر می‌شود که این تجهیزات همیشه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.»


رشد استفاده از سلاح‌های سایبری می‌تواند بستر پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی باشد. کالتاگیرون این مسئله را اینگونه تشبیه می‌کند: «انگار بعد از هر حمله کمی بیشتر درِ جعبه پاندورا باز می‌شود.»


برخلاف اقدام نظامی سنتی، حملات سایبری می‌تواند خساراتی موازی در جایی دور از میدان نبرد به جا بگذارد. کارشناسان امنیت کامپیوتری آمریکا نگرانند مشتریانشان هدف تلافی‌جویی بالقوه ایران قرار بگیرند.


جان هالتکوییست، مدیر تحلیل اطلاعاتی در شرکت امنیت سایبری «فایرآی» می‌گوید: «حتی اگر فرماندهی سایبری اولین ضربه را بزند نمی‌تواند پاسخ را تحمل کند. مشتری من قرار است در خط آتش چنین سناریویی گرفتار شود.»


هالتکوییست می‌گوید در هفته‌های اخیر شرکت او مشاهده کرده هکرهای ایرانی سیستم‌های تاسیساتی کلیدی را در عربستان سعودی رصد می‌کردند. (از جمله با فرستادن ایمیل‌هایی که تلاش می‌کرد کاربران را فریب دهد تا امکان دسترسی به کامپیوترهایشان را بدهد.) فعالیت‌هایی که توسط شرکت مشاهده شده ممکن است نشانه‌ای از آمادگی برای آغاز حمله باشد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناصر IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    قدرت سایبری ایران را باید در ایجاد تجهیزات مدرن و پیشرفته راداری و انرژی هسته ای و ... دید .
  • قاسم IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    ناز شست جوانان برومند ایران زمین که در تمام زمینه ها قابل ستایش هستند و باعث مباهات هر ایرانی میباشند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    130 3
    به این میگویند زکاوت وسبک سنگین کردن ومزه مزه کردن امریکائی خب باز هم از خوبیهاتون بگین !اینهائی که گفتید همش تکراریه زمان اوباما هم بحث بود ولی جرات نبودالانم اصلا" نیست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    7 37
    آمریکایی ها هنوز ارتش اینستاگرامی ایران رو ندیدن
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    1 0
    دشمنان ایران، چه داخلی چه خارجی، داغ نکنین آقا اینم بدید آقایون بنفش براتون بتن می کنن.. مام دوباره می سازیم، بهتر قدرتمندتر
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    1 0
    چیه امریکا میخواهد دست های روی ماشه دستور اتش به اختیار در یافت کنند. ای جان یعنی تارگت های امریکایی بدون تعقیب قانونی. به به
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    1 0
    این اخبار اقتدار رو خیلی بازگو کنید. ماشاءالله به مقاومت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس