سعد معن

سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که دست‌های خبیثی پشت هدف قرار دادن معترضان طی روزهای اخیر وجود دارد.

به گزارش مشرق، سخنگوهای وزارت‌های دفاع، کشور، بهداشت و فرماندهی عملیات مشترک عراق عصر روز یکشنبه نشست خبری برگزار کردند.

بیشتر بخوانید:

روایت غربی ها از نقش سفارتخانه‌هایشان در ناآرامی‌های عراق

«سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق در این نشست خبری گفت که دست‌های خبیثی پشت هدف قرار دادن معترضان در تظاهرات‌های اخیر وجود دارد.

سخنگوی وزارت کشور عراق تاکید کرد:« طی تظاهرات اخیر هیچگونه درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی وجود نداشته و هیچ نیروی امنیتی به صورت مستقیم به سوی تظاهرات کنندگان شلیک نکرده است.»

وی همچنین افزود که پس از تامین مالی از ابتدای دسامبر تعداد ۴۶ هزار نفر در این وزارتخانه استخدام خواهند شد.

در این نشست خبری سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز گفت که تعداد کشته‌های اعتراضات اخیر به ۱۰۴ نفر رسیده که تعدادی از آنها نیروهای امنیتی بوده‌اند و طی آن ۸ مرکز حزبی مختلف به آتش کشیده شدند.

وی گفت: «تحقیقات ادامه دارد تا نتایجی درباره کسانی که به معترضان حمله کرده‌اند حاصل شود.»

وی همچنین افزود که تعداد افرادی که در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند به ۶۱۰۰ نفر می‌رسد و طی آن به تعدادی از دفاتر شبکه‌های خبری نیز حمله شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق نیز گفت که به مداوای تمامی مجروحان از معترضان و نیروهای امنیتی خواهیم پرداخت.

وی اضافه کرد که سازمان‌های بهداشتی به دلیل تعداد مجروحان زیاد تحت فشار شدیدی قرار گرفتند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق اضافه کرد خبرها درباره کمبود دارو و تجهیزات مورد نیاز پزشکی به هیچ وجه صحت ندارد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز در این کنفرانس خبری گفت که نیروهای امنیتی به وظیفه خود در حمایت از هیئت‌های دیپلماتیک و سازمان‌های دولتی عمل خواهند کرد.

تظاهرات و اعتراض خیابانی در بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق، از روز سه‌شنبه نُهم مهر (اول اکتبر) آغاز شد و چند روز ادامه داشت. خواست اصلی معترضان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی بود.

رفع بیکاری و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، از جمله علل اعتراض‌ها بود.

عراق شنبه (دیروز) و  پنج روز بعد از آغاز اعتراضات خیابانی، شاهد آرام‌تر شدن وضعیت بود به طوری که نخست‌وزیر دستور داد منع آمد و شد در پایتخت، پایان یابد.

در این میان مسئولان عراق از جمله پارلمان و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار کرده و با اتخاذ تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده‌اند.

از سوی دیگر اولین تصمیمات مهم در راستای پاسخ به مطالبات معترضان شب گذشته به دست کابینه عراق گرفته شد که عمده آن در خصوص تهیه مسکن برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کم درآمد و ایجاد اشتغال بود. طبق تصویب هیأت دولت عراق، مقرر شد تا زمین‌های مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد و دیگر طیف‌ها طبق تصمیم شورای وزیران، اختصاص یابد. همچنین باید جانمایی ۱۷۰۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد در استان‌ بصره (در بازه زمانی کم‌تر از چهار هفته) که از پیش آغاز شده بود، تکمیل شود.

کابینه اضطراری عراق همچنین تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا در آید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس