متهم پرونده گروه عظام غافل‌گیر شد/ متهمی که با پرداخت رشوه کارآفرین برتر شد

متهم ردیف دوم پرونده گروه عظام که همواره تاکید می‌کرد در پرداخت رشوه هیچ نقشی نداشته، وقتی قاضی صلواتی اظهاراتش را در ارتباط با پرداخت رشوه قرائت کرد، گفت: به دلیل آن که می‌خواستم کالا زودتر ترخیص شود دو سکه برای هدیه پرداخت کردم.

به گزارش مشرق، در سومین جلسه رسیدگی به پرونده گروه «عظام» و در ادامه محاکمه امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم پرونده، عباس شاه‌محمدی نماینده دادستان تهران در پاسخ به اظهارات رفیعی اظهار کرد:  خروج شما از شرکت سازه‌پویش باید در روزنامه رسمی ثبت و درج می‌شد که این کار انجام نگرفته و مهر امضای شما به عنوان مدیرعامل شرکت وجود داشت.

وی خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما طبق بند 6 واردات انجام دادید و در اظهارات خود گفتید که واردات بر اساس بند 9 انجام می‌شده است. اگر قصد استفاده از بند ٩ داشتید چرا  واردات از طریق بند 6 انجام می‌گرفته است. بر اساس اظهارات آقای روغنی‌ها  مشخص شده شما به فردی که گواهی واردات را برایتان صادر کرده رشوه  داده‌اید. با همکاری آقای موفق در اداره صمت کرج موفق به اخذ مجوز شدید. شما بر اساس بند 6 واردات را انجام ‌دادید و امروز بند 9 را بالا آورده‌اید؟ طبق استعلامات حفاظت اطلاعات سپاه هیچ استفاده‌ای ذیل بند 9 انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

فروش اطلاعات رقبای عظام در قبال قراردادهای مشاوره/ ایروانی پیشتر به اتهام ارتشا بازداشت شده بود

متهم پاسخ داد: در آن مقطع من در شرکت  نبودم و فقط از مهر من استفاده شده است.

نماینده دادستان گفت: مدیریت شما تا زمانی که خروج خود را از شرکت اعلام نکرده‌اید وجود داشته است. بگویید چه زمانی از شرکت خارج شدید؟

رفیعی زمان خروج خود از شرکت را 26 اسفند سال 96 عنوان کرد که نماینده دادستان گفت: اسنادی که نشان می‌دهم متعلق به 21 دی ماه سال 96 است پس شما آن موقع هنوز مدیر شرکت بودید.

در این هنگام قاضی صلواتی پرسید: اگر مدیر نبودید چرا اسناد را امضا کردید.

متهم پاسخ داد: از مهر من سوء استفاده شده است.

نماینده دادستان در پاسخ به این اظهارنظر متهم افزود: شما هنگام امضای سند مدیر شرکت بودید و امضای شما زیر سند موجود است اما امروز برای فریب دادگاه و اظهارات خلاف قانون مستند خود را ذیل بند 9 معرفی کرده‌اید. شما متخصص هستید که کالایی بنزین سوز را جای کالای گازسوز نشان دهید و رشوه پرداخت کنید. البته این کار با همکاری روسای دیگر بوده  است.

رفیعی در واکنش گفت که در پرداخت رشوه هیچ نقشی نداشته اما قاضی صلواتی اظهارات او را مبنی بر پرداخت دو عدد سکه قرائت کرد که رفیعی تکذیب کرد اما قاضی صلواتی گفت: امضای شما زیر تمام اظهارات وجود دارد.

در این هنگام متهم ردیف دوم که راه پس و پیش نداشت افزود:  به دلیل آن که می‌خواستم کالا زودتر ترخیص شود دو سکه  برای هدیه پرداخت کردم.

نماینده دادستان در ادامه اضافه کرد: روز گذشته هنگامی که از آقای ایروانی سوال می‌کردیم ایشان به شما پاسکاری می‌کردند. آیا مجوز بند 9 را داشتند؟ شما در اظهارات خود گفته‌اید که کارآفرین برتر کرج شده‌اید اما کارآفرین شدن شما هم خود براساس پرداخت رشوه بوده است.

متهم در واکنش به این موضوع گفت: باید اسناد ارائه کنید. شما تنها به من اتهام می‌زنید و سندی ارائه نمی‌دهید.

قاضی صلواتی در واکنش گفت: برای تمامی صحبت‌ها اسناد وجود دارد. شما در صحبت‌های خود صداقت ندارید.

شاه‌محمدی پاسخ داد: اسناد هم ارائه می‌شوند. هم در سال 96 و هم در سال 97 حقوق ورودی و تعرفه گمرکی 20 درصد بوده  اما در اسناد ارائه شده به کرج کالای خود را ذیل بند 6 معرفی کردید.

 در ادامه متهم مدعی شد که نماینده دادستان به امور گمرکی مسلط نیست و افزود: یادداشت های ذیل تعرفه در اولویت قرار دارد. تعرفه ای سی یو برای شرکت بازرگانی بین 20 تا 26 درصد و برای شرکت تولیدی پنج درصد است. شما فقط اعداد را نشان می‌دهید و باید از نماینده گمرک کمک بگیرید. 

نماینده دادستان پاسخ داد: نیاز نیست نماینده گمرک بیاید. استعلام‌ها وجود دارد؛ چرا همه چیز را کتمان می‌کنید؟

در ادامه جلسه، رفیعی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما استعلامی در رابطه با ای سی یو گرفته‌اید اما نامه انجمن قطعه‌سازان به تایید خودروساز رسیده است و درباره این موضوع جلسه‌ای تشکیل و منتج به نتیجه شد.

نماینده دادستان پاسخ داد: این موارد ذیل بند 9 قرار می‌گیرد.

در این لحظه، متهم با تندی گفت: تشخیص وزارت صمت برای واردات پنج درصد است. شما با اسنادی که ارائه می‌دهید می‌توانید شرکت ما را قاچاقچی معرفی کنید. این کاری است که شما انجام می‌دهید.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آرامش خود را حفظ کنید.

رفیعی بار دیگر خطاب به نماینده دادستان اظهار کرد: به شما ثابت می‌کنم ای سی یو می‌تواند پنج درصد، 20 درصد یا 25 درصد باشد که این بستگی به نوع تخفیف دارد.

نماینده دادستان گفت: مصوبه هیئت وزیران در سال 95 تعرفه را 20 درصد تعیین کرد اگر شما مدعی هستید که منطبق استثنائات عمل کرده‌اید، باید مجوز می‌گرفتید.

در این هنگام متهم پاسخ داد: ما فقط  یک محموله ترخیص نکردیم اما شما با استناد به یک سند می‌خواهید کل فعالیت‌های شرکت را زیر سوال ببرید. این اتهام را قبول نمی‌کنم و خواهش می‌کنم گمرک یا وزارت صمت این موضوع را روشن کند.

نماینده دادستان با اشاره به اقاریر متهم اظهار داشت: شما چطور می‌دانستید نسبت به بند 6 باید مجوز می‌گرفتید و نمی‌دانستید این مجوز باید برای بند 9 هم گرفته شود.

متهم پاسخ داد: من 500 یا 600 نفر نیرو دارم اما نمی‌توانم برای ایجاد انگیزه به آنها سکه بدهم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما نظم را رعایت نمی‌کنید و هر وقت دلتان خواست صحبت می‌کنید؛ اجازه بگیرید و سپس حرف بزنید. متاسفانه نمی‌دانم چه قانونی در شرکت شما حاکم بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: اینکه دادسرا معتقد است جرم سازمان یافته صورت گرفته به دلیل اظهارات و اقاریر خودتان است که به شرکت‌هایتان گفته بودید فقط از عبارت گازسوز استفاده شود. بر اساس اظهارات متهم روغنی‌ها، مدیران عظام و سازه پویش از جمله ایروانی و رفیعی به منظور بهره‌مندی از سود بیشتر این دستورات را به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ می‌کردند.

در این هنگام قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه سوم گفت که جلسه بعدی فردا ساعت 9 و 30 دقیقه صبح برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهر IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    8 0
    باسلام لطفا ارتباط ایروانی با مهدی مظاهری و کنسرسیوم توسعه ملی ایران رو پیگیری کنید و چه ارتباطی با سپرده های جعلی تعاونی منحله بدرتوس دارند؟و چک های برگشتی اقای ایروانی در دست قاضیه مشهدی جه دلیلی دارد؟
  • CA ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    8 7
    تو با پرداخت شیرینی یا اسم قدیمش رشوه، میتونی از مدرک سیکل، یک ماه بعد بشی دکتر، بشی کار آفرین نمونه خاورمیانه، البته مصرف داخلی، بهترین خیرین، البته خیری ک انجام میشه ن برای خدا ، بلکه برای گرفتن کارت امتیاز، گمرک، بندر،،،، با رشوه میشی ریئس بانک نمونه، ،،،،،رشوه دهنده و گیرنده هر دو در آتشن، اونجا دیگه از رشوه خبری نیس
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      1 0
      الان از قبولی تو دانشگاه بگیر تا استخدامی ها و گرفتن وام و شغل و مجوز و امضا و حتی عمل جراحی و.....مجبورت میکنن رشوه بدی
  • GB ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    9 0
    باید آنهایی محاکمه شوند که بعنوان ارگانها یا افراد کنترلی و نظارتی با خوشبینانه ترین نگرش کوتاهی کرده اند و به این جرثومه های فساد اجازه فعالیت داده اند.
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      1 0
      احسنت .اصل کاری هم اونها هستن الان اگه بخوای کارت رو قانونی هم پیش ببری انقد پاس کاری میکنن تا بفهمی باید دهنشونو شیرین کنی . رشوه دادن یه قانون نانوشته شده تو بعضی جاها اگه نگیم خیلی جاها .
  • hirad IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    5 1
    پرداخت وامهای کلان به تمامی اشخاصی که در این حوزه داده می شود فقط با سفطه بازی رشوه ورابطه انجام می شود کل مدیران دولتی که اختیار واگذاری دارند تخلف ورابطه اصلی ترین مشکل کشور است . چطور نمی شود مدیران صمت به قول شما فرمانداران نمایندگان مجلس واگذاری به نزدیکان خود ممنوع وبررسی شوند مگر تمام تخلفات را سپاه باید پیگیری کند . سازمان بازرسی اداره بازرگانی یا قدرتی ندارند یا هماهنگ با هم هستند ..
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    آزمایش و شلواری که پوسیده معلومه امروز فردا عازمه
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    2 0
    از کت و شلوار ی که پوشیده معلومه امروز فردا عازمه
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      0 0
      زدی تو هدف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس