عامل فروپاشی اقتصادی شوروی و نابودی اقتصاد آرژانتین چه خوابی برای ایران دیده است؟

جفری ساکس با طراحی اقتصادهای کشورهایی چون بولیوی، آرژانتین و کشورهای اروپای شرقی بعد از فروپاشی شوروی و همچنین روسیه بعد از فروپاشی شوروی نه تنها عامل مهمی در تثبیت سلطه غرب بر این کشورها شد، بلکه باعث بیکاری‌های گسترده و فروپاشی اقتصادی آنها نیز شد.

به گزارش مشرق، جفری ساکس تئورسین مکتب شوک درمانی، همکار و مشاور ویژه جورج سوروس، پدر انقلاب های رنگی در جهان، در خردادماه 95 با عنوان مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور آرمان های توسعه پایدار وارد ایران شد و با معصومه ابتکار و سید عباس عراقچی دیدار کرد و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم سخنرانی با موضوع «دستور 2030 و اهداف توسعه پایدار» انجام داد که با واکنش انتقادی دانشجویان انقلابی مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

چرا محیط زیست، هنوز سند تعهدات توافق پاریس را ارائه نکرده است؟

دستور کار توسعه پایدار 2030 که جفری ساکس در ایران ارائه کرد، شامل 17 سند از جمله سند 2030 یونسکو برای آموزش و پرورش و همچنین توافقنامه اقلیمی پاریس می شد.

 حالا مجددا قرار است جفری ساکس به عنوان مهمان ویژه در کنفرانس «اقتصاد جهانی و تحریم ها» به میزبانی مرکز مطالعات و همکاری های علمی وزارت علوم سخنرانی کند.

* جفری ساکس کیست؟

دکتر جفری ساکس استاد دانشگاه هاروارد و مشاور ویژه دبیر کل های سازمان ملل از سال 2000 میلادی تا کنون در امور توسعه پایدار و البته بیشتر به عنوان نظریه پرداز اقتصادی در کنار میلتون فریدمن به عنوان مدافعان مکتب شوک درمانی در اقتصاد نئولیبرال شناخته می شود.

شوک درمانی در اقتصاد یا همان اصلاحات سرمایه داری به اقداماتی مانند دست کشیدن دولت از کنترل قیمت ها، حذف یارانه ها و آزاد سازی تجارت با دیگر کشورها و خصوصی سازی های گسترده دارایی های عمومی آن هم بدون فوت وقت و با فشارهای سخت و همراه با سرکوب معترضان، گفته می شود به گونه ای که امکان مقاومت طرف مقابل را بگیرد.

جفری ساکس با تحمیل این نسخه مشغول طراحی اقتصادهای کشورهای مختلف پس از کودتا شد و زمینه روی کارآمدن غرب گرایان را مهیا کرد، نسخه اقتصادی که در تمام آنها با فروپاشی گسترده اقتصادی، فساد مالی و به حراج گذاشته شدن دارایی های عمومی کشورها و سرکوب مردم همراه بوده است.

جفری ساکس با طراحی اقتصادهای کشورهایی چون بولیوی، آرژانتین و کشورهای اروپای شرقی بعد از فروپاشی شوروی و همچنین روسیه بعد از فروپاشی شوروی نه تنها عامل مهمی در تثبیت سلطه غرب بر آنها شد، بلکه باعث بیکاری‌های گسترده و فروپاشی اقتصادی آنها نیز شد.

*به خاک سیاه نشاندن بولیوی با نسخه ساکس

جفری ساکس با پرچم مقابله با بیکاری و کاهش تورم، با نفوذ به ارکان تصمیم گیری در بولیوی نسخه شوک درمانی خود را به آنها اینگونه صراحتا القا کرد و گفت: «فقط شوک درمانی است که می‌تواند بحران تورم لگام گسیخته بولیوی را درمان کند. پیشنهاد او افزایش ده برابری بهای نفت، آزادسازی بهای طیفی از اقلام دیگر و کاهش بخش‌های مختلف بودجه بود.»

ویکتور پاز رئیس جمهور وقت بولیوی بدون فوت وقت با 17 روز جلسه بی وقفه برنامه شوک درمانی مبتنی بر حذف یارانه‌های مواد غذایی، لغو کلیه کنترل قیمت‌ها و 300 درصد افزایش بهای نفت را ارائه کرد. برنامه مذکور، حقوق و دستمزدهای پایین بخش دولتی را به مدت یک سال تثبیت کرد و نیز خواستار کاهش شدید مخارج دولتی در عرصه خدمات عمومی (بهداشت و درمان آموزش و پرورش و...)، گشودن مرزهای بولیوی به روی واردات نامحدود و کوچک کردن شرکت‌های دولتی به عنوان سرآغازی برای خصوصی‌سازی گسترده شد.

اما خیلی زود نتیجه نسخه پیچی های جفری ساکس نمایان شد، کاهش 61 درصدی افراد واجد شرایط تامین اجتماعی، بیکاری 30 درصدی، افزایش بی سابقه رجوع بیکاران بولیوی به کاشت و صادرات مواد مخدر، کاهش قیمت 55 درصدی قلع به عنوان مهمترین صادرات بولیوی. از آن طرف نیز جهت اجرای شوک درمانی برای مقابله با اعتراضات در بولیوی حالت فوق العاده اعلام شد، پلیس به همه نهادهای مدنی حمله کرد، راهپیمایی و گردهمایی های سیاسی ممنوع اعلام شد. 1500 نفر از جمله وزرای سابق و سناتور دستگیر و به زندان هایی دور افتاده در جنگل آمازون منتقل شدند، کارگران معادن قلع بخاطر اعتراض اخراج شدند.

*ردپای ساکس در زیرخط فقر کشاندن مردم آرژانتین

پس از بولیوی این بار نوبت آرژانتین در دهه 90 میلادی بود که با اجرای سریع تئوری ساکس در زمان کوتاهی نزدیک به 90 درصد تمام بنگاه های دولتی خود را چوب حراج زد و به شرکت های خصوصی خارجی از جمله سیتی بانک، بانک بوستون، ویندی فرانسه و ...فروخته شد. طی این دوره بیش از 700 هزار نفر از کارگران کارخانه ها اخراج شدند و نیمی از جمعیت کشور به زیر خط فقر کشانده شدند.

*تجارت ناتاشا در لهستان ماحصل شوک درمانی تجویزی ساکس

جفری ساکس با تامین مالی جورج سوروس و همراه با وی به ورشو پایتخت لهستان سفر کرد و با پیروزی جناح غرب گرای لهستان یعنی حزب همبستگی همکاری های نزدیک ساکس با دولت حاکم در لهستان آغاز شد. دولت همبستگی به امید وام خارجی طرح شوک درمانی ساکس را پذیرفت و اعلام شد، اقتصاد لهستان به شیوه «شوک درمانی» تحت درمان قرار می‌گیرد.

نسخه های جفری ساکس در لهستان شامل حذف آنی کنترل قیمت‌ها و یارانه‌ها، حراج معادن، کارگاه‌های کشتی‌سازی و کارخانه‌های دولتی و رفتن از کارخانه‌های صنعتی سنگین به تولید کالاهای مصرفی و... بود.

اما برخلاف پیش بینی ها و وعده ها نسخه های جفری ساکس موجب یک رکود کامل شد. کاهش 30 درصدی تولیدات صنعتی، افزایش نرخ بیکاری به بیش از 20 درصد، 50 درصد مردم زیر خط فقر و 7500 اعتصاب در یکسال که همگی با سرکوب روبرو شدند نتیجه شوک درمانی بود. تا جائیکه پس از دوران شوک درمانی تجارت کثیفی به نام «تجارت ناتاشا» در این کشور شکل گرفته بود که منظور از آن صادرات زنان و دختران شرق اروپا برای به مقاصدی نامعلومی بود که در نهایت مجبور به تن‌فروشی می‌شدند.

*نقش ساکس در حراج ثروت شوروی

جفری ساکس با وعده کمک 15 میلیارد دلاری وارد شوروی شد و در نقش مشاور یلتسین و تسریع فروپاشی شوروی نقش موثری ایفا کرد. ساکس به یلتسین گفت مطمئن است که اگر مسکو مسیر اقدامات آنی و ضربتی برای پیاده کردن یک اقتصاد سرمایه‌داری را پیش بگیرد، او چیزی حدود پانزده میلیارد دلار برای روسیه فراهم خواهد کرد.

یلتسین نیز با این پیش‌بینی که با آزاد کردن قیمت‌ها در نتیجه شوک درمانی هر چیز در جای صحیح خودش قرار خواهد گرفت، لغو کنترل قیمت‌ها را اعلام کرد و یک هفته پس از استعفای گورباچف، برنامه شوک درمانی بدون فوت وقت آغاز شد.

اتفاقی که متعاقب آن موجب انحلال پارلمان و کودتای نرم یلتسین شد و در نتیجه این برنامه ها قدرت خرید شهروندان روسی 40 درصد کاهش یافت و یک سوم جمعیت روسیه به زیر خط فقر رفتند و افراد طبقه متوسط مجبور شدند با گذاشتن میزهایی مقوایی در خیابان‌ها اموال شخصی‌شان را بفروشند. و از آن طرف شرکت های بزرگی چون یوکس، نیکل نوریلسک و... به ثمن بخس به حراج گذاشته شدند.

جفری ساکس بعد از فروپاشی شوروی با کمک و سرمایه جورج سوروس به کشورهای اروپایی شرقی می رفت و نسخه شوک درمانی، خصوصی سازی بی ضابطه و گسترده و فروش به ثمن بخس دارایی های عمومی آن کشورها را می داد، در آن طرف ماجرا نیز خریدار اصلی مجموعه های بزرگ دولتی کسی نبود جز جورج سوروس سرمایه دار صهیونیست و پدر انقلاب های رنگین در جهان!

*ساکس در ایران چه می کند؟

حال با این سابقه تاریک جفری ساکس در نابودی اقتصادهای کشورهای مختلف در قالب نام های زیبایی چون توسعه پایدار، اعطای وام و «شوک درمانی» و ارتباط ویژه و روشن او با جورج سوروس، وزارت علوم بر چه اساسی او را به عنوان سخنران ویژه برای یک همایش داخلی دعوت می کند؟ آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و اوج فشارهای تحریمی آمریکا و غرب علیه ایران در همایشی بنام به «اقتصاد جهانی و تحریم ها»! به راستی جفری ساکس عامل فروپاشی شوروی، چه نسخه هایی برای عبور ایران از تحریم ها دارد یا اینکه قرار است با سرپل های داخلی جریان غرب گرا همان نسخه های پوسیده و شکست خورده شوک درمانی در ایران نیز تئوریزه و اجرایی بشود؟ این امر زمانی خطرناک تر به نظر می رسد که به یاد بیاوریم جفری ساکس در سال 95 نیز به دعوت بعضی مقامات ایرانی در تهران حاضر شد و سند توسعه پایدار 2030 را به ایران آورد و با بعضی مسئولین دیدار داشت. نهایتا اینکه باید روشن شود رابطه جفری ساکس و نسخه های او، با اجرایی کردن مخفیانه سند 2030 یونسکو، توافق‌نامه پاریس و روندهای عجیب، بی ضابطه و افسارگسیخته خصوصی سازی های در کشور و سرکوب کارگران معترض چیست؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    92 54
    نفوذ و دردهای آن. تا کی باید شاهد این نفوذهای خطرناک باشیم؟!
    • مهربان IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      46 26
      اصلاح طلب یعنی متکی به افکار بیگانه
  • ارش IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    121 8
    بی کفایتی و حماقت خود حاکمان این کشورها دلیل اصلی فروپاشی هاست
    • سهیل بشردوست DE ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      16 1
      اقدامات حکومت فعلی ایران رو با همین حکومت های مورد نظرتون در زمینه سرکوب و اقتصاد مردم و سیاست خارجی و داخلی بزارید کنار همدیگه مو نمیزنه هموطن گرامی، منتهی هر حکومتی خود رو ابدی تلقی می کنه! به شصت و اندی حکومت قبلی در ایران هم اگر می گفتید روزی با این روال فرو خواهید پاشید تمسخر می شدید!
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      8 1
      بی عرضگی حکام در کنترل تورم و گرانی و بیکاری و فقر در ایران که یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیاست حماقت نیست؟؟؟ بی توجهی به مردم چه؟؟؟
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      4 4
      باید کمر نفوذ را شکست
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      0 0
      سهیل، اولا در ایران کار حکومت نیست و کار دولتی هست که خود مردم بهش رای داده اند، در ثانی شما یا مطلب را نخواندی و یا نمی‌خواهی بفهمی چون مطالب مقاله و کاری که در ایران میخواهد با شبیه سازی شوروی انجام بشه ولی خیلی با هم فرق دارند چون نه ایران شوروی هست و نه ملت ما ملت اون کشور یعنی هر گردی گردو نیست جیگر. اگر زمان آیت الله گورباچوف در ایران را هم بتوانی مطالعه بفرمایی میبینی همین کار را با روشی دیگر میخواستند بکنند ولی زهی خیال باطل البته کنفرانس برلین یا همون گذار به دموگراسی هم بد نیست یک تحقیق کوچکی بکنی و دهها راه و روش دیگر که راه به جایی نبردند و نخواهند برد به فضل الهی و عنایات امام زمان و ناخدایی #ولایت_فقیه و مردم فهیم و در صحنه ایران اسلامی
  • سید IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    33 20
    تمرکز پیش از حد بر رقابت تسلیحاتی،وغفلت از اقتصاد،والبته سیستم سوسیالیسم دولتی ومحدویت بخش خضوصی وغفلت از معنویت،وآفریدگار،به همراه دسیسه های غربی ها عوامل فروپاشی شوزوی به همراه تز کرباچف بود
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      0 10
      آنچه شوروی و هر حاکمیتی را نابود می کند به اعتقادی سران آن کشور به ایدئولوژی حکومت است. مثلا اگر در آمریکا یک رییس جمهور ضد لیبرالیسم روی کار آید کار آمریکا تمام خواهد شد.
  • ریزبین IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 4
    مسلما جفری ساکس مخفیانه وارد ایران نشده است حتما عواملی از وی دعوت کردند .یک سؤال بسیار حیاتی که ذهن مردم را همیشه مشغول به خود کرده است این است چرا در نظام انقلابی و ضد غربی ایران مسؤلین غربگرا حرف اول را می زنند و هر کاری دلشان می خواهد انجام می دهند و شرایط امروز ایران ماحصل عملکرد آنها است اما اراده ای برای حذف آنها در اداره کلان کشور وجود ندارد !
  • صادق IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    2 3
    سلام، اتفاقا بدنیست !!! ( #[بهلول درمانی] # کنید ) درمقابل این موجود همه بهلول شوید !!!! هرچه گفت ، اگر شما میخواستید انجام بدید دولتی ها، پس انجام ندید! اگر اگر گفت فلان کار را باید کرد به بهلول معروف فکر کنید و خود بهلول شوید و هرگز آن کار را انجام ندهید که هیچ و به کنار ؛ اصلا تمام ریشه اش رو در بیاورید !!! این یارو دیگه کیه ¿¡¿؟!!! زده رو دست شیطان ، شیطون بهش حسودیش میشه!!!!!! پشت سرش جای پاهاش خاک پاک بریزید که طهارت بشه ایران زمین. خداحافظ همه.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    15 27
    مگر فروپاشی شوروری و ازاد شدن کشورها از زیر سلطه کمونیست بد بود این مشرق کافر
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      6 13
      احمق که شاخ و دم نداره !!!! آمریکا شیعه اثنی عشری است ؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      10 12
      از کومونیست رها شدن خوب بود اما به دندان درنده لیبرالیسم مبتلا شدن شد قوز بالا قوز
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    13 25
    بولیوی را نمیدانم ولی دیگر کشورهایی که مثال زدید هم اکنون اقتصادهای موفقی دارند مخصوصا لهستان و روسیه.
    • رامین IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      5 15
      جناب ۱۷:۱۸،استاد محترم، منظور روسیه زمان یلتسین غربگراست که اقتصاد ورشکسته ای داشت ، نه روسیه فعلی که دلیل اصلی موفقیتش استفاده از ظرفیت های داخلی است ، نه استفاده از توصیه های جفری ساکس.
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      10 6
      البته با کنار گذاشتن نظرات احمقانه این آقا اقتصادشن موفق شد. والا کجا بودی روسیه و لهستان دهه 1990 را ببینی؟
  • مصطفی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    15 3
    ما مرحله اخر شوک درمانی رو هم گذروندیم کارشون جواب داده دیر ب خودمون اومدیم.اون چیزی ک نیاز دارن و ضربه اخرشونه تسلیم شدن واسه برجامه.اگه تسلیم بشیم ی مدت زمان کوتاه وضع خوب میشه بعد کشور از هم میپاشه.خروج از برجام به طور کامل بهترین مقابله ب مثله
  • رضا IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    9 2
    از ماست که بر ماست، نه از آقای پروفسور جفری ساکس.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    7 8
    اینا رو به قدیانی بگید که با پادوهای ایران پروجکت پالوده میخوره...
  • sadeg IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    3 4
    برای نفوذ و تخریب میاد برا چیز دیگه نیماد
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    1 4
    هر خوابی دیده غلط کرده .!!!
  • بینام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    13 1
    چقدر ما پخمه ایم
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      19 4
      مانه شما.!!!
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      16 4
      توهین نکن.!
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    60 28
    بدنش دس من ببرمش ازش بیگاری بکشم شوک وارد بشه بهش
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    50 33
    مزخرف نگو مشرق! در حال حاضر قدرتمندترین اقتصاد شرق اروپا, لهستان است.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      21 27
      توهین نکن.مودبانه حرف بزن.!!!
    • ساده دل GB ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      10 4
      بیسواد برو تحقیق کن و از روی معده حرف نزن. نصف جمعیت لهستان دارن در انگلیس عملگی میکنن. اگر اقتصاد لهستان قوی بود لهستانیها نمیرفتن انگلیس عملگی بکنن.
    • BE ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      10 6
      حتما همینطوره! تمامی کارگران در غرب حمالی برای غرب اروپا میکند و زناشون .... خودتون میدونید چی --- چه اقتصادی ... مطاله کنید ....
    • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      20 3
      و البته یادتان می رود کشورهایی مثل لهستان و روسیه فقط زمانی موفق شدند که نظرات صندوق بین المللی پول و همین شخص را بکلی رها کردند. خود آمریکا هم فقط زمانی بر بحران اقتصادی غلبه کرد که نظرات لیبرالی را کنار گذاشت و دولت اوباما فعالانه وارد حمایت از شرکتهای خصوصی شد.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    48 7
    پیشنهاد میکنم شما فرمولهای پیشرفته مدیریت و اقتصادیتونو به دنیا عرضه کنین.
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
      5 14
      وقتی کسی حاضر به اجرای دستورات اقتصادی اسلام نیست طبعا معرفی الگو بر اساس اقتصاد اسلامی هم ممکن نیست
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    3 8
    جفری ساکس مخالف شوک درمانی اقتصادیه و همیشه بوده. معلوم هست اصلا چی میگید
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    2 2
    شما هم تئوری بدین.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    1 2
    واگذاری به ثمن بخس را به خوبی در شمال و جنوب و شرق و غرب اجرا کرده همه را به تعطیلی و ورشکستگی و اخراج کارگران رسانده اند
  • کامران IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    9 4
    علاج اقتصادهای دنیا فقط و فقط در قرآن کریم نهفته و موجود است غیر از دستورات قرآن هیچ چیزی از هیچ شخصی پذیرفته شده نیست فقط قرآن راهنمای اول و آخر ما است غیر از این همه طرحها محکوم به شکست است زنده باد اسلام زنده باد قرآن
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    10 2
    کار اقای کلید و تیمش وابسته کردن کشور است و بس..
  • حسین IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    5 2
    حالا مثلا نکه الان کشور ما ب لطف مسئولین خیلی اقتصاد قوی و شکوفایی داره.اصن نیازی ب این آقا نیست خود دولتمردان ما کل مردمو زیز خط فقر بردن دیگه
  • مجتبی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    12 2
    خصوصی سازی کشور رو به سمت نابودی اقتصادی، بیکاری و گسترش فقر سوق میدهد
  • فرهاد US ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 4
    سلام خب این طبیعی که دانایان برنادانها پیروز میشوند ما باید دانا باشیم
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    1 2
    سلام خدا به داد ما برسد با این دولت تدبیر و امید لیبرالی.قیمتها رو آزاد گزاشتهو به فکر طبقه متوسط با پایین جامعه اصلا نیست. طبقه مرفه پولدارتر و طبقه متوسط نابود و محرمان افزایش و تازه می گویند همه چیز در کنترل است . دولت غرب گرا و لیبرال و برجامی از این بهتر نمی شه. چقدر ملت را از آقای رئیس ترساندن.
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 2
    بیخود نگفته اند از ماست که برماست . بی لیاقتی و سو مدیریت مدیران و مسئولین دولتی نقش اصلی را بازی میکند تا ساسک و سوسک و ...!
  • احمدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    0 4
    دعوتش کنید بیاد سخنرانی کنه .ایده بده .نقشه هاشو رو کنه .بعد شما دولت مردان برعکس عمل کنید . چون عمل به توصیه دشمن عین حماقته...
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    4 0
    با 40% افزایش قیمت نوشتین یک سوم جمعیت روسیه رفتن زیر خط فقر، حالا تو یه کشوری، اون دور دورا، یه شبه قیمتا بشه 3 برابر(200% افزایش) چند درصد مردم میرن زیر خط فقر؟
  • و IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    2 3
    جالب بود این اتفاقات در زمان روحانی تشدید شده است
  • دکتر علی باستانی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    2 0
    با خصوصی سازی و پیمانکاری ایران رو نابود خواهند کرد قشر متوسط و کارگر له خواهد شد و کشور ضعیف و تجزیه میشه بدون هیچ جنگی....... فاتحه این مملکت رو بخونید باپیمانکاری
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    غرب و شرق در رقابت تسلیحاتی درحالی نگران برتری نظامی یکدیگر بودند که متوجه ظهور قدرتی سوم نشدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس