کد خبر 998740
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
خلیج فارس کشتی دریایی

نشریه آمریکایی نشنال اینترست با اشاره به افزایش تنش بین تهران-واشنگتن در خلیج فارس می نویسد نیروی دریایی ایران همچنان تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی و حتی ناوهای هواپیما بر آن است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در مقاله ای به قلم «سباستین روبلین» روزنامه نگار حوزه امنیت بین الملل و تاریخ نظامی می افزاید توان بازدارندگی قایق های توپدار و تندروی ایران، شوخی نیست:   در ۱۶ می ۲۰۱۹ مقامات آمریکایی به گزارشاتی اشاره کردند که براساس آن ایران موشک هایی را بر قایق های غیرنظامی در خلیج فارس نصب کرده است و دلیل آن هم استقرار گسترده نظامیان آمریکایی در خاورمیانه بود.

بیشتر بخوانید:

ژنرال آمریکایی: تهران از مواضع نظامی خود کوتاه نخواهد آمد

شاید بیان این ادعا برای ناظرانی که قابلیت های نظامی ایران را دنبال می کنند، قدری عجیب به نظر برسد ، زیرا استقرار تعداد زیادی از قایق های موتوری در منطقه برای حمله  نامتقارن به تجهیزات دریایی از مدت ها قبل به عنوان راهبرد ایران در امور دریایی بوده است، مساله ای که ایران آن را پنهان نمی کند.

به عنوان مثال می توان فیلم های ویدئویی را درنظر گرفت که در آن تعداد زیادی قایق توپدار، به طرف یک ماکت ناوهواپیمابر غول پیکر آمریکایی در خلیج فارس موشک شلیک می کنند.

علاوه بر قایق های توپدار، حضور موشک های بالستیک ضد کشتی را نیز همراه دیگر اقلام باارزش در نظر بگیرید که می توان از آنها برای حمله به اهداف دریایی استفاده کرد.

در یک حادثه طعنه آمیز دیگر، رسانه های ایرانی طرحی از یک منبع آمریکایی را منتشر کردند که تاکتیک های ایران را توضیح می داد (که البته آمریکا با نگرانی از آن به عنوان تهدید "جدید" ایران یاد کرد.)

نیروی دریایی آمریکا حتی با هدف مقابله با قایق های تندروی ایران، "کشتی های رزمی دریایی" خود را طراحی کرد که البته جای تاسف دارد، زیرا این مساله بر جنگ بین "قدرت های بزرگ" متمرکز است.

کشتی ها نظامی و غیرنظامی در خلیج فارس، هر دو شدیدا در معرض تهدید مین، موشک های کروز و حملات قایق های تندرو قرار دارند زیرا کشتی های غول پیکر به ناچار مجبورند از  تنگه های کم عمق منطقه تردد کنند.

ایران با برخورداری از دو نیروی دریایی، موردی عجیب است: نیروی دریایی ارتش مجهز به ناوهای جنگی تندرو، ناوهای پاسور و قایق های موشک انداز، به اضافه حدود بیست فروند زیردریایی که منطقه عملیاتی آن تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند است. وجود ۲۲ فروند زیردریایی کلاس غدیر ارتش، آن را برای جنگ های تهاجمی در مناطق کم عمق و صخره ای خلیج فارس مناسب کرده است.

سپاه پاسداران نیز نیروی دریایی خود را در اختیار دارد: وجود بیش از ۱۵۰۰ قایق تندرو که برای حملات سریع و گسترده در آب های کم عمق ساحلی در خلیج فارس طراحی شده اند. نیروی دریایی سپاه در حوادثی با ماهیت جنجالی تر دیپلماتیک نظیر توقیف قایق تندروی نیروی دریایی آمریکا در ژآنویه ۲۰۱۶ دخالت می کند.

در خصوص "قایق های غیرنظامی"، نیروی دریایی سپاه صدها فروند قایق تندرو با الگوبرداری از قایق های موتوری " بوستون ویلر"، مجهز به موشک اندازهای کنترل نشده، موشک های ضد تانک، نارنجک های موشک-پرتاب، و موشک اندازهای سبک در اختیار دارد. قایق های کلاس "بوقمار" و قایق های سبک بادی، از دیگر اقلامی است که نیروی دریایی سپاه از آن بهره می برد. این تجهیزات سبک را می توان در جزایر دورافتاده و تاسیسات نفتی در قلب خلیج فارس مستقر کرد.

با این وجود ایران در حال تولید قایق های تندرو خاص با قابلیت های کاملا حیرت انگیز است. یک نمونه از این قایق ها سراج – ۱، قایقی با مهندسی معکوس قایق تندروی "بلیدرانر – ۵۱" انگلیس است که از آفریقای جنوبی خریداری شده. تصاویر منتشر شده نشان می دهد این قایق ها به سیستم پرتابگر چندگانه موشک و همچنین مسلسل های سنگین ضدهوایی مجهز است. سرعت قایق سراج ۵۵ تا ۷۲ گره دریایی است.

"ذوالفقار" نام دیگر قایق تندرو ساخت ایران است که حداکثر سرعت آن به ۷۰ گره دریایی رسیده و از سیستم تلفیقی رادار و همچنین موشک های کروز  نصر-۱ بهره می برد. نصر-۱ که الگوبرداری شده از موشک چینی  C۷۰۴ است، ۲۲ مایل برد دارد و از سیستم های هدایت شونده راداری یا تلویزیونی مادون قرمز استفاده می کند.

دیگر تجهیزات دریایی متحیر کننده تر ایران شامل قایق های زیردریایی است که به ویژه می تواند پایین تر از سطح آب قرار گرفته و شناسایی نشود. این قایق ها از قابلیت خاص خرابکاری، جاسوسی و انتقال مخفی نیروهای ویژه برخوردارند.

و سرانجام اینکه نیروی دریایی سپاه قادر است بیست فروند قایق سریع تهاجمی از کلاس تندر مجهز به چهار موشک ضد کشتی از نوع C۸۰۲ و همچنین ده قایق موتوری اژدری کلاس تیر-۲ در منطقه مستقر کند.

برخورداری ایران از بیش از سه هزار مین دریایی، می تواند دسترسی به خلیج فارس را به شدت محدود کند؛ این مین ها را می توان با قایق های کوچک کلاس عاشورا، زیردریایی، چرخبال، قایق های توپدار و غیره کاشت. پهبادهای ساخت ایران و یا هاورکرافت های عجیب سیال آن قادرند در خصوص موقعیت کشتی های دشمن، جاسوسی و مختصات آنها را به موشک های مستقر در خشکی ارسال کنند. ایران موشک های  C۸۰۲ موسوم به کرم ابریشم از چین وارد کرده است که برد تهاجمی آنها به ۱۲۰ مایل می رسد. ایران همچنین موشک های کروز تولیدی خود - نور - را مهندسی معکوس کرده و در زمینه سیستم موشکی غدیر ASCM با برد ۲۰۰ مایل کار کرده است. در حالی که عرض خلیج فارس بین ۳۵ تا ۲۱۲ مایل است.

با توجه به این که استراتژی دریایی ایران یک راهکار ضعیف نظامی برای مقابله با رقبای قوی تر به نظر می رسد، رسیدن چنین نتایجی جالب است. تهران می خواهد دشمنانش از این بیم داشته باشند که جنگ کشورهای غربی با ایران به خسارت گسترده به نفت کش هایی منجر می شود که یک سوم نفت جهان را در تنگه هرمز حمل و نقل می کنند، و این که نیروی دریایی آمریکا در استقرار ناوهای هواپیما بر خود در خلیج فارس، بازبینی کند.

از منظر نیروی دریایی سپاه، رزم ناوهای پیشرفته آمریکایی که با موشک های خود آماده جنگند، "ستاره مرگ" هستند. و انبوه قایق های توپدار، رزمندگان دلیر و مانورپذیر آن،  تجهیزات پیشرفته دفاعی هستند که قادرند ضربه ای مهلک به دشمنان وارد کنند.

اینکه آیا قایق های توپدار تندرو قادرند بر آب های ساحلی خلیج فارس مسلط شده و در مقابله با رزم ناوهای پیشرفته موثرباشند، هرگز آزمایش نشده و باید امیدوار باشیم هرگز آزمایش نخواهد شد.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    39 7
    درود و صد درود بر سپاه...
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    8 17
    فقط گزارش هایی که به نفع ایران باشه رو پیدا میکنی میای میزاری تو سایت. خوب اون گزارش هم بذار که گفته بود نیرو دریایی ایران تو در گیری با امریکا تو ۲ روز فرو میپاشه و قدرت ایران فقط در بحث موشکی قویه
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    9 10
    با توجه به گزارش قبلیه نشنال اینترست که که گفته اف5 قویتر از اف35 هست من هیچ ارزشی برای این مقاله قائل نیستم
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      10 4
      سلام.شما تاحالا چقدر با f35 کار کردید؟! و چندبار بار ازمایشش کردید؟! و به غیر از بازهای کامپیوتری کجا ازمایش شده؟!...
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 1
    قایق های کلاس "بوقمار" و قایق های سبک بادی، از دیگر اقلامی است که نیروی دریایی سپاه از آن بهره می برد/// مترجم عزیز این کلمه Bughammer را نباید "بوقمر" ترجمه کرد. این "باگ هامر" است. 30 سال پیش هم من در حوانی همین اشتباه شما را کردم ! و از آقای عسگرپور (که تحصیلکرده عراق بود) پرسیدم بوقمر یعنی چه.او در جوابم گفت همچه کلمه ای در عربی نداریم !
  • صداقت IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    1 0
    فقط 1500 تا قایق تندرپ؟!!!!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    5 1
    ما اصلا نیرو دریایی نمی خواییم، یه دونه قایق تندرو، با یه دونه مهدوی.. خخخخخ ( یه کلاش با دو تا مین هم بدید بهش ) شمام به اربابت بگو با ابراهام لینکلنش بیاد..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس