کد خبر 998679
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
ازدحام بوسه

نقطه‌ی صِفر سفرنامه‌ی خانم مقصودی، سفرش به مشهد است. جایی که او بی‌آنکه دقیقا حواسش باشد از خدا کربلا طلب می‌کند و این طلب کردن همان و طلبیده‌شدن همان.

به گزارش مشرق، آنچه می خوانید، معرفی کوتاهی از کتاب «ازدحام بوسه» با موضوع پیاده روی اربعین است که در صفحه کتابخونه منتشر شده است.

امسال سعی کردم زودتر هوای اربعین را در کتابخونه نفس بکشم و حتی راضی شدم ژان کریستف را مدتی نیمه‌کاره رها کنم و از کلاسیک‌خوانی یک‌باره پرت شوم به جهان اربعین‌خوانی.

ازدحام بوسه اولین انتخابم بود. سفرنامه‌ای از پیاده‌روی اربعین به قلم دختری که دانش‌آموخته‌ی دانشگاه امام صادق است و برای اولین‌بار دارد همراه رفیق باتجربه‌اش عازم این سفر می‌شود. طرح جلد، بسی خوب و خلاقانه‌ست و قطع کتاب کوچک‌تر از حد معمول. (اسم این قطع چیست؟) زنانه بودنش هم مرز و اندازه‌ی مطلوبی دارد، طبعا برای زنان جذاب‌تر از آقایان است اما نمی‌شود گفت برای جنس مذکر هیچ حرف و نکته‌ای نخواهد داشت.

نقطه‌ی صِفر سفرنامه‌ی خانم مقصودی، سفرش به مشهد است. جایی که او بی‌آنکه دقیقا حواسش باشد از خدا کربلا طلب می‌کند و این طلب کردن همان و طلبیده‌شدن همان. بخش نسبتا زیادی از کتاب با چگونگی فراهم کردن مقدمات سفر و دوندگی‌های کلافه‌کننده برای کارهای بلیط و پاسپورت و ویزا می‌گذرد. نرگس و سوگند، دو رفیق قدیمی، بی‌کاروان دل به جاده‌ی نجف کربلا می‌زنند و خودِ این تنها بودن، زن بودن، و بی‌تجربه بودن نرگس در این مسیر موقعیت‌های ویژه‌ی زیادی خلق می‌کند. نرگسِ نازپرورده‌ی وسواسی (به قول خود نویسنده) قرار است در این سفر آفاقی و انفسی با قربانی‌ کردن راحت‌طلبی‌هایش به نرگسی دیگر تبدیل شود. نرگسی اربعینی با پاهای تاول‌زده و خستگی‌های طاقت‌فرسا.

توصیفات مکانی و شرح دقیق موقعیت‌ها، یکی از برجسته‌ترین نکات ازدحام بوسه‌ست که قطعا در جای خودش برای همه جالب و مفید خواهد بود. من اما انکار نمی‌کنم که گهگاه خسته می‌شدم از خواندن آن‌همه اسم خیابان و جهت و موقعیت و جزییات مکانی. من سرجمع خریدار چیز‌های دیگری از این سفرم. دریچه‌های ناپیدا را می‌خواهم نه آنچه که عیان است و آشکار. دلم بیشتر طالب فرازهایی از جنس «حال» اربعین است و برق چشم‌های زائران طریق الحسین که از هفتاد و دو ملت می‌آیند به طواف حرم خون خدا.

از این که بگذریم، و از ویراستاری نه‌چندان رضایت‌بخشش هم که رد بشویم، نکته‌ی برجسته‌ی دیگر تأکیدات بجای نویسنده بر ادب و آداب زیارت است. چیزی که در کتاب با بازتاب بدقلقی‌ها و کج‌رفتاری‌های بعضی از زوار و اعلام برائت از آن اعمال نشان داده شده و گرچه کام خواننده را تلخ می‌کند، اما بخشی از سفر است و گفتنش گاهی از باب تذکر و نهی از منکر واجب.
نویسنده: نرگس مقصودی
ناشر: نیستان
صفحات: ۱۵۶
قیمت: ۳۲۰۰۰ تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    1 1
    آفرین..
  • خضری IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    تابه حسین نرسی بخدا نرسی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس