کد خبر 998457
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
عراق

بسیاری از مردم عراق که در اعتراض به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی دولت به خیابان‌ها آمده بودند،پس از ورود نفوذی‌ها به صفوف خود، خیابان‌ها را ترک و طرح مشترک سعودی–صهیونیستی را فعلا، ناکام گذاشتند.

به گزارش مشرق، یکبار دیگر درعراق تظاهراتی که ابتدائا با پرچم اعتراض علیه فساد دولتی و نقصان در بخش خدمات رسانی عمومی آغاز شده بود، به سمت فتنه‌ای منحرف شد که برای ناظران و کارشناسان تحولات عراق کاملا آشنا بود، آنقدر آشنا که از همان ساعات نخست شروع، همه فهمیدند که پشت سر آنها، رژیم‌های آل‌سعود، صهیونیستی و آمریکا قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

وجود تک تیراندازان نفوذی در داخل تظاهرکنندگان عراق

چرا درِ این جاسوسخانه را نمی‌بندید؟!


 در این فتنه نیز مثل گذشته، سه نیروی پیش برنده آن، کاملا هماهنگ عمل می‌کردند؛ ابتدا شمار مشخصی از افراد، که پیاده نظام سعودی و اسرائیل هستند، با نفوذ بین جمعیت مردم و تحت پوشش تظاهرات ضد فساد، وارد میدان شده و خیلی زود معترضان را به سمت اقدامات خشونت‌آمیز، آتش زدن اموال مردم و مراکز عمومی، سر دادن شعارهای ساختارشکن و بالاخره، مجبور کردن نیروهای پلیس به اقدام متقابل کشاندند. تلاش برای کشته سازی، مرحله شناخته شده بعدی بود که با پوشش هماهنگ چند رسانه نام آشنا مثل، بی‌بی سی، العربیه، ایران اینترنشنال و...دنبال شد.


در همین ارتباط، برخی منابع امنیتی به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفتند: «در ابتدا، تظاهرکنندگان هدف مشخصی جز مطالبات اقتصادی نداشتند... رفتار برخی مسالمت‌آمیز بود... (اما) برخی دیگر خرابکارانی بودند که برنامه‌های مشکوکی در سر داشتند...این افراد، مسئول اصلی تبدیل شدن تظاهرات مسالمت‌آمیز به خشونتی خرابکارانه و هرج‌ومرج‌طلبانه بودند».


نقش پررنگ حزب منحله بعث


در ارتباط با هویت این عوامل میدانی، خبرگزاری عراقی «براثا» به نقل از منابع اطلاعاتی خود، این افراد را در سه دسته زیر معرفی کرده است: نخست؛ رهبران پیشین و جدید حزب منحله «بعث» عراق که وظیفه آنان، افزایش درگیری و تنش بود. دوم؛ افراد وابسته به گروه «الصرخیه». این گروه با عناصر حاضر در سفارت‌های انگلیس و هلند در بغداد ارتباط دارند و وظیفه آنان، توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهایی علیه مرجعیت نجف، به ویژه آیت‌الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق است و سوم؛ گروهی که از طریق شبکه‌های مجازی سازماندهی شده و حتی اگر اینترنت قطع شود هم از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای به تبلیغات خود ادامه می‌دهند!


ضلع دوم فتنه جاری که در واقع، سازمان دهنده اولیه این جریان بوده و نهایتا نیز قصد دارد میوه خود را از کل ماجرا بچیند، آمریکا، عربستان و رژِیم صهیونیستی عنوان شده‌اند. در همان ساعات نخست! آغاز اعتراضات، آمریکا و انگلیس با صدور بیانیه‌ای، از این اعتراضات حمایت کردند. روزنامه رژیم صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز صراحتا از دولت رژیم صهیونیستی خواست تا دیر نشده از فرصت استفاده کرده و به معترضان عراقی که در پی سرنگونی دولت هستند، کمک کند. البته نویسنده گزارش این روزنامه احتمالا خبر نداشته که ریشه فتنه انگیزی به همین رژیم بازمی‌گردد!


ضلع سوم فتنه اخیر در عراق، شبکه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی بودند؛ برخی رسانه‌ها در اعتراضات روزهای اخیر، با دامن زدن به شایعات و انتشار اخبار دروغ، آتش بیار معرکه بودند. ارتش سایبری عربستان و کاربران به اصطلاح فیک مجازی این کشور تا توانستند، با جعل اخبار، عکس‌ها و تصاویر اعتراض‌های قدیمی و جدید، فتنه انگیزی کردند. کار به جایی رسید که با استفاده از فتوشاپ، بر روی دست نوشته‌های برخی معترضان، شعارهایی علیه ایران و حشدالشعبی و حتی مرجعیت عراق جعل کردند.


نکته جالبی که درباره رسانه‌های آلوده به کمک‌های بن سلمان، از جمله شبکه «ایران‌اینترنشنال»، و بی‌بی سی عربی و فارسی باید گفته شود، این است که این شبکه‌ها همان سیاستی را با هدف بر انگیختن احساسات عراقی‌ها علیه ایران به کار گرفتند که قبلا آن را برای ایجاد احساسات ضد عربی در میان ایرانیان به کار گرفته بودند! شبکه ایران‌اینترنشنال به نقل از منابع خود، مدعی شد که نظامیان ایرانی هم اکنون معترضان عراقی را سرکوب می‌کنند! همین رویه را ما در فتنه سال ۱۳۸۸ از جانب رسانه‌های وابسته به سعودی و آمریکا شاهد بودیم که مدعی شده بودند، نیروهای حزب‌الله لبنان اعتراضات در ایران را سرکوب می‌کنند!


مورد دیگری که با سال‌های قبل مشابه است، گزارش کاملا هدفمند بی‌بی‌سی فارسی درباره صیغه شدن دختران کم سن و سال عراقی برای زائران توسط روحانیون شیعه بود که درست در بحبوحه نا آرامی‌ها روی خروجی این رسانه متعلق به روباه پیر رفت. همین ادعا را رسانه‌های معاند و برخی زنجیره‌ای‌ها چندی قبل درباره زائران عراقی در مشهد مطرح کرده بودند!


شبکه «بی‌بی‌سی» عربی هم به نقل از یک معترض، مدعی شد، معترضان به دنبال تغییر هستند و می‌خواهند کل دولت سرنگون شود.


همسو با بی.بی. سی، شبکه سعودی العربیه هم که اخیرا از انصارالله متحد ایران، ضربه سنگینی خورده‌اند، در مورد تظاهرات و سرکوب معترضان، تا توانست بزرگنمایی کرد. سی‌ان‌ان عربی هم در اقدامی همسو با دو رسانه مذکور، نام این اعتراضات را «العراق ینتفض» (عراق به‌پا می‌خیزد) گذاشت. در هر حال، همه این شبکه‌ها و رسانه‌های وابسته، وانمود می‌کردند که هدف معترضان(و حتی همه ملت عراق)، «سرنگونی حکومت» است.


نخست‌وزیر: اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را به خشونت کشاندند


«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق اما، بامداد دیروز طی یک پیام تلویزیونی گفت: «عده معدودی تظاهرات‌ در برخی استان‌های عراق را از مسیر مسالمت‌آمیز خارج کردند. او خواستار بازگشت وضعیت عادی در همه استان‌های عراق شد.


نخست‌وزیر عراق تأکید کرد، هیچ مانعی برای اینکه مردم صدایشان را منتقل کنند وجود ندارد. وی همچنین گفت دولت او مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان را پیگیری کرده و آنها را برآورده می‌کند. نخست‌وزیر عراق گفت، دولت او کار را برای اجرای اصلاحات اقتصادی آغاز کرده تا بتواند برای جوانان‌اشتغال کند. عبدالمهدی به رغم این گفت که برای مبارزه با فساد به تلاش بیشتری نیاز است. وی گفت، طرحی را تقدیم پارلمان خواهد کرد که طبق آن، دولت به خانواده‌های کم ‌بضاعت حقوق بدهد. دولت عراق هم اعلام کرد، در راستای پیگیری مطالبات تظاهرکنندگان، ۱۰۰۰ کارمند فاسد را اخراج کرده است.


بازگشت آرامش


بر اساس آخرین گزارش‌ها از عراق، دیروز شهرهای این کشور آرام بود و به نظر می‌رسد که مردم با مشاهده افراد نفوذی در میان صفوف تظاهرات، خیابان‌ها را ترک کرده‌اند. در این رابطه، استاندار نجف‌اشرف اظهار داشت، در این شهر آرامش برقرار شده است. وی گفت که برخی از این نفوذی‌ها حتی قصد داشتند تظاهرات را به سمت بیوت مراجع، از جمله آیت‌الله سید علی سیستانی بکشند که موفق نشدند.


تظاهرات و اعتراض خیابانی در عراق، از روز سه‌شنبه نُهم مهر (اول اکتبر) آغاز شد. استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار (ناصریه) و میسان (عماره)، بابل (حِلّه) و بصره طی روزهای گذشته تاکنون شاهد تظاهرات و اعتراض بوده‌ است. نکته قابل تامل اینکه، این بار فقط مناطق شیعه‌نشین دستخوش ناآرامی شده بودند!


پیش‌بینی شده بود


هر چند برخی در عراق تلاش می‌کنند که اعتراضات را مستقل و کاملا مردمی قالب کنند، اما به دلیل برخی نشانه‌ها، این اعتراضات-لااقل از یک نقطه به بعد- قطعا خودجوش نبوده است؛ بیش از یک ماه قبل، (۴شهریور) «قیس الخزعلی» رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» به رسانه‌ها گفته بود، برخی جریان‌های داخلی سیاسی عراق با قدرت‌های خارجی در حال تدارک تظاهرات‌ هستند، چون از سیاست خارجی عراق ناراضی‌اند. مشکل در «معامله قرن» است. مطلوبشان این است که این دولت را مطیع خود کنند... بنابراین در عراق ما دوباره شاهد تظاهرات خواهیم بود. این تظاهرات‌ هم قرار است ماه دهم (اکتبر) شروع شود. اگر دوست داشتید، این حرف مرا ثبت کنید. این حرف من تحلیل نیست، اطلاعاتی است که دارم. این کار را هم از شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند تا آن را خواسته افکار عمومی وانمود کنند، اما در حقیقت رهبری آن، طرف‌های خارجی هستند.


اکنون اگر به تاریخ شروع تظاهرات‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که آغاز آن از سه‌شنبه اول ماه دهم (اکتبر) است؛ یعنی همان که «الخزعلی» گفته بود.


نقش «رغد صدام»


 مورد دیگری که توطئه بودن تحولات روزهای اخیر را ثابت می‌کند، این است که دعوت‌ها برای تظاهرات و اعتراض، از یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی آغاز شده و عموم کسانی که دعوت‌های تند و تحریک‌آمیز داشته اند، به نوعی بعثی یا مرتبط با حزب بعث بوده‌اند. با آغاز تظاهرات‌ها، «رغد صدام» دختر دیکتاتور معدوم بعثی عراق، در توییتی از این اعتراض‌ها حمایت کرد و آنان را «نسل قادسیه» خواند و نوشت: «کل عراق با شماست».


مورد دیگر، طرح پیشنهادی سعودی به دولت ترامپ برای ناآرام کردن تهران، بغداد و بیروت است؛ بر اساس این طرح که روزنامه الاخبار لبنان آن را فاش کرده ، سه کشور ایران و عراق و لبنان، هدف هستند.


علاوه‌بر آنها، همزمانی آغاز تظاهرات‌ با آغاز حرکت مردم برای راهپیمایی اربعین ، اصلا اتفاقی نیست. آغاز این آشوب به خیال خامشان یک تیر و چند نشان است؛ اول آنکه راهپیمایی بی‌نظیر و میلیونی اربعین تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، این اعتراضات، مقدمه‌ای برای ساقط کردن دولت «عادل عبدالمهدی» است. عبدالمهدی آشکارا تلاش می‌کند که خصوصا در حوزه‌های خرید تسلیحاتی و روابط اقتصادی، به جای آمریکا، به روسیه و چین و حتی ایران نزدیک شود.


گفتنی است، روابط بین مردم ایران و عراق به قدری عمیق و صمیمی است که با چنین دسیسه‌هایی خدشه برنخواهد داشت، و به فضل الهی در راهپیمایی اربعین امسال، سعودی، اسرائیل و آمریکا خواهند دید که سیل عاشقان اباعبدالله الحسین از سراسر جهان به سمت کربلای معلی، همه این فتنه‌ها را شسته و با خود خواهد برد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    3 0
    البته این رو هم مد نظر بگیرید مسئولین هم برای فرار از پاسخگویی میتوانند طوری سناریو بچینند که مردم اعتراض نکنند
  • ghj IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    8 0
    نمیشه که برای مردم خدمت نکنی . هر دفعه پای بیگانه را بمیون بکشی .. دولت روحانی هم کار نمیکنه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    1 3
    هر چه بود بخیر گذشت...اوضاع به حال. عادی باز گشته.خوشبختانه.مردم فهیم عراق. متوجه توطعه دشمن شده اند
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
    4 0
    "فعلا" ناکام گذاشتند؟!!! خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس