کد خبر 998136
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
فوت و فن‌های سفر اربعین با بچه‌ها

سفر پیاده‌روی اربعین نزدیک است و مادران زیادی هستند که امسال تصمیم دارند با فرزندانشان راهی این سفر پرماجرا شوند. اگر شما هم قصد دارید با کودکانتان راهی شوید این گزارش را بخوانید.

به گزارش مشرق، این روزها خانواده‌های زیادی دارند بار سفرشان را می‌بندند و آماده سفر باشکوه اربعین می‌شوند. بعضی دل‌دل می‌کنند که می‌توانند با فرزندانشان راهی این سفر شوند یا نه؟ بعضی هم لابه‌لای بحث‌ها و گفتگوها دنبال راهنمایی‌های لازم برای حضور بهتر در این سفر می‌گردند.

بیشتر بخوانید

نکاتی برای پیاده‌روی اربعین با کودکان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در این روزها بار سفرتان را می‌بندید و می‌خواهید با فرزندانتان در این سفر شرکت کنید و دنبال فوت و فن‌های بچه‌داری در سفر اربعین هستید بد نیست پیش از آماده‌سازی مقدمات سفر این گزارش را بخوانید.

در این گزارش از «زیبا محبیان» مادر فعال اینستاگرامی که تجربه سفر اربعین با سه فرزندش را دارد و امسال نیز قصد دارد به اتفاق 4 فرزندش پیاده‌روی اربعین را تجربه کند کمک گرفتیم و از فوت و فن‌هایش پرسیدیم.

بچه‌ها محور این سفر هستند

خانواده‌هایی که قصد دارند در سفر اربعین فرزندان‌شان را با خود ببرند بهتر است بدانند باید محور این سفر بچه‌های‌شان باشند. این محوریت فقط برای سفر اربعین نیست. برای سفرهای زیارتی دیگر هم همین است و باید خودتان را آماده کنید که ممکن است نتوانید چندین رکعت نماز یا زیارت‌نامه بخوانید یا ضریح را درست زیارت کنید. بهتر است بیشتر وقت شما به سرگرم کردن بچه‌ها صرف شود تا به آنها خوش بگذرد. سفر اربعین هم به این شکل است. همه چیز باید در اختیار بچه‌ها باشد. آن‌ها باید مشخص کنند که کی راه برویم. کی بنشینیم. پس همه این موارد را در نظر بگیرید. در این سفر اینطور نیست که بگویید سه روزه پیاده‌روی می‌کنیم و بعد همه زیارت‌ها را انجام می‌دهیم. قطعا اگر سفرتان فشرده و با برنامه سخت باشد، بچه‌ها آزار می‌بینند و برای خودتان هم سخت می‌شود و سفر شیرینی برای خودتان نخواهد بود.

وسواس بی‌جا نداشته باشید

بچه‌ها ممکن است مریض شوند و سرما بخورند. خودتان هم همینطور. پس باید این‌ها را در نظر بگیرید و با ذهن آماده راهی شوید. اجازه ندهید با یک سرماخوردگی سفر اربعین برای‌تان سخت شود و با خودتان روراست باشید، چون ممکن است بچه‌ها در خانه هم سرما بخورند و یا مریض شوند. اما می‌شود با درمانگاههایی که در مسیر وجود دارد و داروهایی که با خودتان می‌برید این موضوع را کنترل کنید. اما اگر تربیت فرزندتان کمی وسواسی است و روحیه و سبک زندگی خودتان و فرزندتان با محیط‌های طبیعی و صحرایی جور نیست و بچه‌هایتان اهل خاک بازی در طبیعیت نبوده‌اند و همیشه در این موارد سخت گرفته‌اید طبعا این سفر به شما و فرزندتان سخت خواهد گذشت. اما اگر به این سفر بروید تجربه همین نکته‌ها هم می‌تواند گام بزرگی در مسیر رشد و تربیت خودتان و فرزندان‌تان باشد.

عده‌ای هم به خاطر این سختی‌ها حاضر نیستند زن و بچه‌شان را با خودشان ببرند و ممکن است بگویند سفر اربعین جای زن و فرزند نیست. اما اگر بخواهیم درباره این اظهارنظر حرفی بزنیم باید بگوییم این افراد یاد نگرفته‌اند با خانواده و فرزندان‌شان چگونه در هر شرایطی به خوبی زندگی کنند.

برگزاری مانور خانوادگی به صرف حنابندان

قبل از سفر چندین مرتبه مانور پیاده‌روی خانوادگی برگزار کنید و در فرصت‌های مناسب همراه خانواده پیاده‌روی کنید. این مانور تمرین خوبی برای کودکان شما به خصوص بالای پنج سال است که بغلی نیستند و احتمالا باید تمام مسیر را پیاده بروند. اگر کودک کالسکه‌ای دارید حتما در مانور تمرینی پیاده روی او را هم با خود ببرید تا اگر متوجه ایرادی در کالسکه شدید به موقع از کالسکه عیب‌یابی و آن را تعمیر کنید.

در پیاده‌روی‌های روزمره همان کفشی را بپوشید که قرار است در پیاده‌روی بپوشید. ممکن است کفشی که در نظر دارید مناسب نباشد و لازم باشد پیش از سفر آن را تعویض کنید.

می‌توانید در چند برنامه دسته‌جمعی برای اینکه پوست پایتان ضخیم‌تر شود مجلس حنابندان برگزار کنید و کف پاهای خودتان و بچه‌ها را حنا بگذارید. حنا باعث می‌شود پوست پای شما در مقابل تاول و ترک‌هایی که هنگام پیاده‌روی ایجاد شود، مقاومت پیدا کند.

غذاهای فوری و کم حجم برای بی‌دندان‌ها

میزبانان عراقی پذیرایی خیلی خوبی از زائران امام حسین (ع) انجام می‌دهند که به صورت عادی زائران را از همراه داشتن انواع و اقسام خوراکی‌ها بی نیاز می‌کند. اما برای خانواده‌هایی که در مسیر پیاده‌روی فرزند کوچک با خود دارند ماجرا کمی متفاوت است. غذاهایی که موکب‌ها توزیع می‌کنند بیشتر به صورت پلویی و لقمه‌ای‌ست و جویدنش برای بچه‌هایی که دندان ندارند یا تازه دندان در آورده‌اند سخت است. پس می‌توانید پیش از سفر به فکر تهیه چند غذای فوری باشید.

پوره‌های میوه برخی شرکت‌های داخلی به ذائقه بسیاری از کودکان سازگار هستند و برای جلوگیری از یبوست آنها مفیدند. قرص‌های سوپ فوری با پایه غلات و میوه‌ هم تنها به کمی آب جوش نیاز دارند که در مسیر پیدا می‌شود. اگر قصد دارید از این محصولات استفاده کنید از الان آنها را تهیه کنید و یکبار پیش از سفر درست کنید و ببینید فرزندان‌تان این خوراکی‌ها را دوست دارند یا نه.

از بیسکوییت مادر و چوب شور هم می‌توانید به عنوان میان وعده استفاده کنید.

اگر صبح‌های اول وقت را برای شروع پیاده‌روی انتخاب کنید معمولا در مسیر تخم مرغ‌های آبپز توزیع می‌شود که برای بچه‌ها خوب است.

به فکر سرگرمی بچه‌ها باشید

بردن تبلت یا نبردن آن بستگی به علاقه فرزندان‌تان دارد. اما اگر تبلت همراه خودتان بردید با برنامه از آن استفاده کنید. البته ممکن است کاری که می‌خواهید با تبلت انجام دهید از عهده گوشی همراه‌تان هم بر بیاید. پس بهتر است یک پاوربانک هم همراهتان باشد. قبل از سفر چند کارتون مورد تایید خودتان و مورد علاقه فرزندتان در تبلت بریزید و زمانی که فرزندانتان از تماشای محیط اطراف و نشستن در کالسکه خسته شدند تبلت را به دست‌شان بدهید. اما توصیه می‌شود وقتی این کار را بکنید که اوضاع خیلی بحرانی باشد و دیگر راهی برای سرگرم کردن کودک‌تان نداشته باشید.

برای بچه های دو سال به بالا خمیربازی بردارید. پیشنهاد من است اگر می‌توانید خمیر بازی خانگی ( که دستور تهیه‌اش در اینترنت به قدر کافی هست) درست کنید که دیگر نگران شست و شوی دست‌ بچه‌ها نباشید. می‌توانید این خمیر بازی‌ها را حین راه رفتن هم به بچه‌ها بدهید تا بازی کنند.

یک بطری گلاب یا تفنگ آب بازی یا اسپری کوچیک بردارید و در طی روز و هوای آفتابی داخل تفنگ و اسپری، گلاب بریزید و بگذارید با خیال راحت به همدیگر و حتی به رهگذران گلاب بپاشند.

هنگام پیاده‌روی زمان هایی پیش می‌آید که مسیر پیش روی شما خلوت است و یا می‌توانید به قسمت خلوت بروید و بدو بدو با بچه‌ها دنبال بازی کنید و یا با کالسکه دنبال هم کنید. این خاطرات خوب و شاد هیچوقت از ذهن کودک پاک نمی‌شود.

باور کنیم بازی و خنده با کودک بی احترامی به این اجتماع نیست.

دفتر نقاشی سبک و چند مدادرنگی وزن زیادی ندارد اما در مواقعی که برای استراحت یا انتظار نشسته‌اید بچه‌ها را سرگرم می‌کند.

با خودتان بادکنک بردارید. بادکنک‌های تم مذهبی، یا ساده با رنگهای َسیاه و تیره. هم نوزاد شما را سرگرم می‌کند هم کودک شما را خوشحال. بادکنک بیشتری بردارید و در مسیر به بچه های دیگر هم بدید.

آب‌نبات چوبی یک غافلگیری شیرین برای زمان‌های گریه کردن کودکان زیر سه سال است.

در صورت امکان برای بچه‌های بالای سه سال دوربین کوچک معیوبی تهیه کنید و در مسیر آن‌ها را تشویق کنید به عکاسی کردن. گاهی اوقات وقتی بچه‌ها شبیه بزرگ‌ترها رفتار می‌کنند با محیط بیشتر انس می‌گیرند و دیرتر خسته می‌شوند.

با خودتان داروهای طبیعی ببرید

نبات خرد شده و یک ظرف کوچک عسل را می‌توانید برای استفاده از چای و دم‌نوش‌ها ببرید.

انجیر و آلو می‌تواند به عنوان مسهل استفاده شود و پودر کردن آنها می‌تواند جای کمتری بگیرد.

عنبرنسارا برای سرماخوردگی و عفونت گلو بسیار مفید است و می‌توانید زیر یک چفیه آن را دود کنید و نفس بکشید.

پودر پونه، آویشن، زنجبیل، دارچین و چهارتخم برای سرماخوردگی بسیار مفید است و آب‌جوش نیز در آنجا به راحتی یافت می‌شود.

وازلین و دستمال مرطوب و ژل‌های بهداشتی و ضدعفونی هم بسیار به کارتان خواهد آمد.

کم و با کیفیت لباس بردارید

اگر زمینی به سمت عراق حرکت می‌کنید با آب و هوای متفاوتی روبرو هستید. پس بهتر است هنگام برداشتن لباس به این موضوع دقت کنید و سعی کنید لباس‌های کمتر ولی با کیفیت‌تر انتخاب کنید. حتما یک لباس برای آب و هوای خنک و یک لباس برای آب و هوای آفتابی داشته باشید.

به جای لباس‌های بیرونی، برای بچه‌ها لباس‌های راحت و خانگی بردارید. چون آن‌ها معمولا با همان لباس بیرون می‌روند، می‌خوابند، بازی می‌کنند و دستشویی می‌روند و بهتر است راحت باشند.

اگر در طول مسیر مجبور به شستن لباس‌های بچه‌ها شدید آن‌ها را روی دسته کالسکه پهن کنید تا حین راه رفتن خشک شوند.

با خودتان چفیه ببرید. چفیه به عنوان حوله، برای حمام رفتن، زیرانداز، آفتاب‌گیر روی سر و جانماز کارایی دارد.

ماسک نیز برای بچه‌ها بسیار مفید است به خصوص حوالی مرز که گرد و خاک دارد.

محل اسکان مناسب پیدا کنید

بهترین مکان برای اسکان کسانی که با کودکان‌شان به سفر اربعین می‌روند، مَبیت‌ها هستند. مبیت خانه‌های مردم عراق هستند که برای پذیرایی از مهمانان آماده شده‌اند. معمولا یکی دو ساعت قبل از غروب آفتاب مردم عراق با گفتن کلمه «مبیت» از زائران تقاضا می‌کنند که به خانه‌هایشان بیایند.

بزرگترین حسن مبیت‌ها این است که حمام دارند و می‌توانید لباس‌هایتان را هم به راحتی بشویید. اینترنت دارند و بهترین جای خواب برای کودکانتان هستند.

حتما قبل از اذان مغرب به فکر جای خواب باشید چون به محض تاریک شدن هوا موکب‌ها و مبیت‌ها همگی پر می‌شوند.

چند نکته مهم در رابطه با شستشوی بچه‌ها

در زمان شلوغی سرویس‌های بهداشتی یعنی زمان اذان و صبح زود برای تعویض پوشک بچه‌ها و یا دستشویی بردن آنها اقدام نکنید و سعی کنید از زمان‌های دیگری استفاده کنید.

اگر چاره‌ای نداشتید و نتوانستید بچه را دستشویی ببرید چاره‌ای نیست و از دستمال مرطوبی که همراهتان هست برای تمیز کردن بچه‌ها استفاده کنید و در اولین فرصت به یک سرویس بهداشتی مراجعه کنید.

تشکچه‌های نایلونی و چند کیسه برای جمع کردن پوشک و دستمال کثیف کمک حالتان خواهد بود.

پمادهایی مانند کالاندولا، زینک‌اکسید و کرم موم عسل برای جلوگیری از عرق سوز شدن بچه‌ها بسیار مناسب است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    9 34
    تشکر. در مورد کرایه ها هم کاش می نوشتین. مثلا دینار یا یورو ببریم، کرایه داخل عراق برامون ارزونتر میوفته یا نه؟
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    10 3
    سلامتی همه زائران کوچولوی کربلا در اربعین و سلامتی پدرومادرهاشون صلوات
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    5 2
    ممنون از راهنمایی شما. قرص گیاهی و مکیدنی آلتادین و یک بطری کوچک آبلیمو برای سرماخوردگی و گلودرد خیلی به درد میخوره. صابون پمادی هم ببرید. لباسهای زیر کهنه به تعداد ببرید که هر روز عوض کنید و اونارو دور بیندازید اینطوری بارتون هر روز سبکتر میشه.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    8 2
    کلاه نقابدار برای بچه ها بردارید. مانتو بهتره جیب دار باشه برای موبایل و چیزهای دیگه
  • جامانده IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    5 0
    ممنون خیلی مفید و کامل بود، التماس دعا دارم از کسایی که زائر امام حسین هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس