پرچم نمایه فرانسه

فرانسه در برجام عهدشکنی کرده و به ایران بدهکار است.

به گزارش مشرق، اظهارات دولتمردان درباره «ایجاد تغییرات جزیی در برجام» و طرح «بیشتر در برابر بیشتر» یعنی خسارت بیشتر در برابر امتیازدهی بیشتر. این یعنی ایران باید برای تعهدات قبلی طرف مقابل، امتیازات جدید بدهد. این روند جز خسارت، نتیجه دیگری برای ایران در بر نخواهد داشت.

روحانی در جلسه هیئت دولت بااشاره به اقدامات ایران در ماههای اخیر گفت:در این مدت توانستیم این توطئه‌ای را که طراحی کرده بودند در هم شکسته و تاکید کنیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند و پای میز مذاکره است. در این راستا مسئله مهمی هم رخ داد، ۱+۵ که از دید ضدایرانی‌ها، مرده بود و اسرائیل، ارتجاع منطقه و کاخ سفید می‌گفتند که ۱+۵ مرده است، همه جمع شده بودند که ۱+۵ درست شود.

بیشتر بخوانید:

بیانیه سازمان انرژی اتمی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران


وی افزود: همه اصرارها ، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب‌اشکالی ندارد، به شرط اینکه آنهایی که به ۱+۵  ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند.


رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ۱+۵ بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند،‌اشکالی ندارد. ۱+۴ که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست ۱+۵ هم بشود.


روحانی خاطرنشان کرد: از تلاشهای ماکرون تشکر می‌کنم؛ مسئول به نتیجه نرسیدن تلاش او و همراهی ایران تا این لحظه، فقط کاخ سفید است.


وی اظهار داشت: کلیت طرح فرانسه از نظر ما قابل قبول است اما عبارت‌های این طرح را اصلاً قبول نداشتم چرا که  عبارت‌هایش نادرست بود و رئیس‌جمهور فرانسه گفت که بسیار خوب، عبارت‌هایی که خودتان می‌گویید و وزرای خارجه با هم یک نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.


طرح ۴ بندی فرانسه


برخی منابع فرانسوی مدعی شده‌اند ترامپ و روحانی بر سر یک سند چهار بندی به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند.


پالیتیکو به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.


پایگاه خبری پالیتیکو که مدعی شده این سند را رویت کرده، در ادامه به ذکر جزئیات مفاد آن پرداخته است.


در سند ادعایی، تهران موافقت کرده هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.


تهران همچنین متعهد شده ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.


در بخش دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷» موافقت کرده است. در متن این سند آمده است: ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.


طبق ادعای پالیتیکو، با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران‌اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.


یک مقام فرانسوی آگاه به این رایزنی‌ها گفت:برای همه روشن بود که مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای الزاما برنامه موشکی آنها را هم در برمی‌گرفت.


پالیتیکو نوشته رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک‌تایمز و نیویورکر در روزهای گذشته جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیک انجام‌شده برای آوردن تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره را گزارش داده‌اند، اما هیچ رسانه‌ای تا به حال متن این طرح که توسط «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد شده را گزارش نداده بود.


 فقط مردم نامحرم هستند؟!


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: صحبت‌های ترامپ در سازمان ملل مبنی بر ادامه تحریم‌ها، ۱۸۰ درجه با آنچه اروپایی‌ها از زبان او می‌گفتند تفاوت داشت. ظریف افزود: اگر اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، ما اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم.


وی در ادامه گفت: طرح‌ ۴ ماده‌ای که ماکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاه‌های ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان دهنده‌ این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج‌فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است.


وزیر امور خارجه ادامه داد: اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای ماکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.


متاسفانه مقامات دولت همواره در حوزه سیاست خارجی، مردم را نامحرم می‌دانند و هرگاه موضوعی در رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و یا از زبان مقام غربی فاش شد، تازه به توضیح درباره آن می‌پردازند. دولتمردان باید دقیقا بگویند که مفاد طرح فرانسه چیست؟!


تغییرات جزیی؟!


مقامات ارشد دولت در هفته‌های اخیر چندین بار موضوع «ایجاد تغییرات جزیی در برجام» را مطرح کرده‌اند.


این در حالی است که روحانی- ۹ مهر- در ارمنستان گفته بود:«ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند». به اذعان دولتمردان، طرف مقابل در برجام به ایران بدهکار است و بنابراین امتیازدهی بیشتر از جانب ایران، طرف بدهکار را در بدعهدی خود گستاخ‌تر می‌کند.


مطرح کردن موضوع «تغییرات جزیی در برجام» و اجراکردن آن چیزی نیست جز «عبور از برجام». طبق برجام قرار بود که در ازای ایجاد محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شود. به استناد گزارش‌های آژانس، ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده است. اما طرف مقابل به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.


اظهارات دولتمردان درباره «ایجاد تغییرات جزیی در برجام» و طرح «بیشتر در برابر بیشتر» یعنی خسارت بیشتر در برابر امتیازدهی بیشتر. این یعنی ایران باید برای تعهدات قبلی طرف مقابل، امتیازات جدید بدهد. این روند جز خسارت، نتیجه دیگری برای ایران در بر نخواهد داشت.


این شبیه وضعیت شخصی است که یک کلاهبردار، ملکی را با ده برابر قیمت به او فروخته و در نهایت آن ملک را هم در اختیار خریدار قرار نداده است. حالا فروشنده کلاهبردار مدعی شده است که برای در اختیارگرفتن آن ملکی که قبلا خریداری کرده ای، باید رقم کلان دیگری بدهی! آیا انسان عاقل به چنین کلاهبرداری اعتماد می‌کند و دوباره وجهی جدید در اختیار او قرار می‌دهد؟!


تشکر از دلال بی‌آبرو!


روحانی در جلسه هیئت دولت از رئیس‌جمهور فرانسه بابت اقدامات اخیرش در موضوع برجام تشکر کرده است.


این در حالی است که فرانسه در برجام عهدشکنی کرده و به ایران بدهکار است. ظریف چندی پیش گفته بود که اعضای اروپایی برجام فقط چیزی حدود ۱ درصد تعهدات خود را انجام داده‌اند. این یعنی اروپا و از جمله فرانسه، ۹۹ درصد تعهداتشان را انجام نداده‌اند.


ماکرون یک دلال بی‌آبرو است و کارویژه‌اش، مقدمه چینی برای پیاده کردن دیکته‌های ترامپ است.


رئیس‌جمهور فرانسه اگر حسن نیت داشت، قراردادهای لغو شده در پسابرجام را احیا می‌کرد.


چشم امید به غرب!


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه گفته است: متاسفانه باید بگویم که برجام در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و در آی‌سی‌یو به سر می‌برد. باید سخت تلاش کنیم تا آن را نجات دهیم و در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا از آن محافظت کنیم.


اکنون بیش از ۴ سال از امضای توافق هسته‌ای و حدود ۱۸ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. دولتمردان تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که دستاورد توافق هسته‌ای تقریبا هیچ بوده است.


برجام از اولین روز اجرا در دی ماه ۹۴ و در دولت اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. این روند در دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت آمریکا به دلیل اطمینان از نقش نیابتی اروپا و مهم‌تر از آن، اطمینان از حضور ایران در برجام، بدون هیچ هزینه‌ای از توافق هسته‌ای خارج شد.


در حال حاضر مسئله برجام، ۱+۴ و ۱+۵ و امثالهم نیست. مسئله اصلی این است که ایران به استناد گزارش‌های متعدد آژانس به تعهدات خود کاملا عمل کرده است و در سوی مقابل و به اذعان دولتمردان، آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. بر همین اساس برجام جز خسارت، عایدی دیگری برای ایران نداشت.


در حال حاضر دلخوشی به وعده‌های سرخرمن اروپا، نتیجه‌ای جز خسارت برای مردم کشورمان نخواهد داشت. دولتمردان باید روند شرطی سازی مردم به مذاکره با آمریکا و اروپا را متوقف کرده و با بهره‌مندی از توانمندی‌های عظیم داخلی، مشکلات را رفع کنند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    0 0
    جناب روحانی فرمودند اماده هر گونه فداکاری برای رفاه مردم هستند!!!؟استعفا که بعید است ،باتوجه حب قدرت . ولی ایشان ساعت کاری را با ساعت استراحت بر عکس انجام دهند !فداکار هستند
  • مجید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    0 0
    تا مذاکره ای نباشد توافقی نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس