طرح/ ولادت امام علی (ع)

آیا طمع داری ثواب انفاق کنندگان را دریابی در حالی که در ناز و نعمت قرار داری و تهیدستان و بیوه زنان فقیر را از آن نعمت ها محروم می کنی همانا انسان به آنچه پیش فرستاده پاداش داده خواهد شد.

مشرقنامه امام علی علیه السلام به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره. ابن عباس از طرف امام فرماندار بصره بود و بر حکومت اهواز و فارس و کرمان و دیگر نواحی ایران نظارت داشت:

ای زیاد، از اسراف بپرهیز، و میانه روی را برگزین، از امروز به فکر فردا باش، و از اموال دنیا به اندازه کفاف خویش نگهدار، و زیادی را برای روز نیازمندیت در آخرت پیش فرست. آیا امید داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی که از متکبّران باشی و آیا طمع داری ثواب انفاق کنندگان را دریابی در حالی که در ناز و نعمت قرار داری و تهیدستان و بیوه زنان فقیر را از آن نعمت ها محروم می کنی همانا انسان به آنچه پیش فرستاده، و نزد خدا ذخیره ساخته، پاداش داده خواهد شد. با درود.

متن حدیث: 

من کتاب له ( علیه السلام ) إلی زیاد:
فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْکُرْ فِی الْیَوْمِ غَداً وَ أَمْسِکْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِکَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِیَوْمِ حَاجَتِکَ أَ تَرْجُو أَنْ یُعْطِیَکَ اللَّهُ أَجْرَ الْمُتَوَاضِعِینَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ الْمُتَکَبِّرِینَ وَ تَطْمَعُ وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِی النَّعِیمِ تَمْنَعُهُ الضَّعِیفَ وَ الْأَرْمَلَةَ أَنْ یُوجِبَ لَکَ ثَوَابَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ إِنَّمَا الْمَرْءُ مَجْزِیٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَی مَا قَدَّمَ وَ السَّلَامُ
.

"نهج البلاغه، نامه۲۱"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسرخاله IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    24 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم *** السلام علیک یا امیرالمومنین
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    8 0
    ....زندگی زیباست نزد زیبا اندیشان
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    8 0
    در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول آنست که عاشق باشی و مای همراه داشته باشی السلام علیک یا صاحب الزمان
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 3
    لعنت خداوند بر مشرق و اربابانش که حدیث بر زبان برای فریب مردم و ضد حدیث در عمل برای پر کردن جیب
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    5 0
    چقدر هم این ملعون به نصیحت امام(ع) گوش کرد! لعنت خدا بر خودش و فرزند ملعونش عبیدالله بن زیاد خونخوار
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    5 0
    زیاد ابن ابیه پدر عبیدا.. ابن زیاد ملعون که خودش هم چون معاویه او را برادر خودش خواند دست آخر به آن ملعون پناه برد. این نامه سوای دستورات امام معصوم این نکته مهم را دربر دارد که حتی اگر در جایگاهی باشی که از امام معصوم نامه دریافت کنی (مورد توحه و مخاطب امام معصوم باشی) باز باید از شر نفس و شیطان به خدا پناه ببری و طلب عاقبت به خیری نمایی چرا که سرگذشت این افراد مایه عبرت و ترس از عاقبت خود و کسانی است که امروز فریاد یاابن الحسن مان و شان بلند است
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    4 0
    قابل توجه مسیولین فاسد مملکت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس