یارانه نمایه

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت پنج دهک جامعه نیازی به دریافت یارانه ندارند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

محمد کارکن در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین، ضمن گوشزد کردن بالا بودن دقت در مراحل شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی، حذف یارانه نقدی ۳۰ درصد از جامعه را توجیه‌پذیر دانست.

بیشتر بخوانید:

خطای دولت در حذف یارانه‌بگیران چقدر است؟


 وی افزود: دولت در صورتی که بتواند منابع صرفه جویی شده حاصل از حذف یارانه‌های نقدی را صرف اموری نماید که زمینه‌های جلب اعتماد جامعه را فراهم آورد می‌توان به حذف یارانه حداقل ۵۰ درصد جمعیت کشور نیز بیاندیشد. زیرا پنج دهک بالای درآمدی از میانگین جامعه بالاتر هستند بنابراین حذف آن‌ها قابل دفاع خواهد بود. به گفته وی، علاوه بر شفافیت، برنامه‌ریزی هوشمندانه در مراحل شناسایی دهک‌ها پاشنه آَشیل این برنامه است.


کارکن ادامه داد: دولت نباید تحت هیچ شرایطی به بهانه ناتوانی در شناسایی و تمایل نداشتن بررسی حساب‌های مردم از حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی دست بکشد زیرا این مهم، یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش ‌روی دولت است. از این‌رو، دولت با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد بدون فوت وقت اهتمام به شناسایی و حذف اقشار پردرآمد نماید.  وی  با حمایت از اقدام دولت در پی حذف قریب به ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد کشور، این اقدام را ناکافی دانست و اضافه کرد: اهرمی کردن منابع صرفه جویی شده به منظور حمایت از بنیه تولیدی کشور لازم است. از دیگر سو، اتخاذ سیاست‌های کاهنده تورم بهترین کمک به اقشار نیازمند است زیرا تورم در جامعه بیشترین آسیب را برای اقشار یاد شده در پی دارد.


اظهارات معاون سازمان برنامه و بودجه در حالی است که در اثر برخی سوءمدیریت‌های اقتصادی، اولاً درآمدهای هنگفتی (مانند ۱۸ میلیارد دلار ارز) حیف و میل شده که می‌توانست صرف رونق اقتصاد کشور شود و از سوی دیگر، با ایجاد رانت‌های نابه‌جا و سوداگری‌های کاذب، تورم ۴۲/۷ درصدی فقط در یک سال گذشته به مردم تحمیل شده است.  در واقع همین حالا هم اگر دولت اهتمام داشته باشد و سراغ مالیات از درآمدها و دارایی‌های انباشته دهکی برود که با سوداگری نامشروع به آلاف و الوف رسیده‌اند، نه تنها نیاز به حذف یارانه پنج دهک نیست بلکه حتی می‌توان همین پول را صرف رونق معیشت مردم کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 0
    آهای دولت مردان چرا با اعصاب مردم بازی میکنید اگر راست می گویید قیمت ها را به زمان اول برگردانده و کل یارانه هارا قطع و کمتر منت بر مردم بگذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس