هیات دولت نمایه

دولت در حالی از پیشنهاد «بیشتر در برابر بیشتر» می‌گوید که این سیاست در عمل منجر به امتیازدهی بیشتر به غرب و تحمیل خسارت بیشتر به کشور خواهد شد.

به گزارش مشرق، روحانی- ۸ مهر- پیش از سفر به ارمنستان در فرودگاه مهرآباد گفت:«گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شد. آمادگی‌هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه ۷ کشور قرار گرفت. یک قدم مهم برداشته شد که چهارشنبه در موردش توضیح خواهم داد».


وی در ادامه گفت:«این گام می‌تواند به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌اش آماده بود، حالا می‌شود این را در شرایط بهتری آماده کرد».

بیشتر بخوانید:

حضور روحانی در نیویورک را چگونه جمع‌بندی کنیم؟


علاوه‌بر این در هفته‌های اخیر دولتمردان در اظهارات جداگانه درباره طرح «بیشتر در برابر بیشتر» در برجام سخن گفته‌اند.


این اظهارات دولتمردان از چند منظر قابل بررسی است.


۵+۱ ،۴+۱ و...


اکنون بیش از ۴ سال از امضای توافق هسته‌ای و حدود ۱۸ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. دولتمردان تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که دستاورد توافق هسته‌ای تقریبا هیچ بوده است.


برجام از اولین روز اجرا در دی ماه ۹۴ و در دولت اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. این روند در دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت آمریکا به دلیل اطمینان از نقش نیابتی اروپا و مهم‌تر از آن، اطمینان از حضور ایران در برجام، بدون هیچ هزینه‌ای از توافق هسته‌ای خارج شد.


در حال حاضر مسئله برجام، ۱+۴ و ۱+۵ و امثالهم نیست. مسئله اصلی این است که ایران به استناد گزارش‌های متعدد آژانس به تعهدات خود کاملا عمل کرده است و در سوی مقابل و به اذعان دولتمردان، آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. بر همین اساس برجام جز خسارت، عایدی دیگری برای ایران نداشت.


پیش از این دولتمردان تاکید کرده بودند که آمریکا «قول داده» است که تعهدات خود را انجام دهد. پیش از آن نیز تاکید کرده بودند که وزیر خارجه آمریکا «تضمین داده» است. حالا نیز می‌گویند که در تلاش هستیم تا آمریکا را به «توبه کردن» واداریم. این قبیل اظهارات ناشی از عدم آشنایی با خصلت استکباری آمریکاست.


پوست خربزه  زیر پای رئیس‌جمهور


وقتی تبدیل شدن ۱+۴ به ۱+۵ برای آقای روحانی یک گام مهم تلقی می‌شود، این چیزی جز پوست خربزه زیر پای رئیس‌جمهور نیست. نشان به آن نشان که وقتی ترامپ از برجام خارج شد، روحانی گفت مزاحم رفت و ما برجام را با ۱+۴ ادامه می‌دهیم. حالا چطور اضافه شدن مزاحم به یک گروه، گام مهم تلقی می‌شود؟!


متاسفانه مشاوران ناآشنای رئیس‌جمهور، همچنان نگاهی حیثیتی به برجام داشته و حاضر نیستند ‌اشتباه استراتژیک خود در امضا و اجرای این توافق بپذیرند.


بیشتر در برابر بیشتر!


دولتمردان در هفته‌های اخیر بارها بااشاره به برجام از طرح «بیشتر در برابر بیشتر» سخن گفته‌اند. این در حالی است که اساسا چنین طرح‌هایی برای یک معامله متوازن طراحی می‌شود. بنابراین «بیشتر در برابر بیشتر» برای برجامی که از ابتدا خسارت‌هایش همگی برای ایران و امتیازاتش برای طرف مقابل بوده است، از اساس بی‌معناست.


مقامات دولت اعلام کرده‌اند که مطالبه ایران در طرح «بیشتر در برابر بیشتر»، لغو تحریم‌ها است. این در حالی است که لغو تحریم‌ها، تعهد بدیهی آمریکا و اروپا در اولین روز اجرای برجام در دی ۹۴ بود. لغو تحریم‌ها، بدهی آمریکا و اروپا به ایران است. این بدهی را نمی‌شود به عنوان تعهد جدید جا زد.


اعتیاد آمریکا به تحریم


مقامات دولت بارها تاکید کرده‌اند که آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد پیدا کرده است.


واقعیت ماجرا این است که تحریم، تنها ابزار آمریکا است.در این میان هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان وجود ندارد. چه آنکه سخت‌ترین تحریم‌های ضدایرانی در دوران دموکرات‌ها تصویب و اجرا شده است. بنابراین آمریکا این ابزار را کنار نمی‌گذارد.
مسئله اصلی آمریکا با ما، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است. کشوری مستقل که نه با دست درازکردن مقابل آمریکا بلکه با استقلال و خودباوری در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های عظیمی دست یافته است.


بنابراین، راه مقابله با تحریم‌ها، نه مذاکره و توافق، بلکه مجاهدت خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی، اطمینان به وعده الهی و اعتماد به ظرفیت‌های عظیم داخلی و بکارگیری نیروی متخصص، جوان و انقلابی است.


برجام بیش از پیش ثابت کرد که با مذاکره و توافق با آمریکا، مشکلات اقتصادی رفع نمی‌شود و چه بسا مشکلات گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد.


شرطی سازی مردم


علی‌رغم اثبات بی‌دستاوردی برجام و اذعان دولتمردان به بدعهدی آمریکا و ناتوانی اروپا در احقاق حقوق برجامی ایران، اما متاسفانه مقامات ارشد دولت همچنان معیشت مردم را به مذاکره و توافق با اروپا و آمریکا گره زده‌اند.


در سال ۹۴، فضاسازی حامیان برجام درباره دستاوردهای برجام، تا جایی پیش رفت که عده‌ای از مردم به خیابان‌ها آمده و به جشن و پایکوبی پرداختند و در یک دست اسکناس یک دلاری و در دست دیگر اسکناس‌های ۵۰۰ و هزارتومانی گرفتند، به این خیال که در آینده نزدیک، قیمت هر دلار، ۱۰۰۰ تومان خواهد شد. اما در پسابرجام قیمت دلار تا حدود ۱۹ هزارتومان افزایش یافت.


التهابات بازار ارز و در ادامه هدر رفتن ۱۸ میلیارد دلار به واسطه سیاست غلط دلار ۴۲۰۰ تومانی، سفره مردم را کوچک و خانوارهای ایرانی را با مشکلات عدیده معیشتی مواجه کرد.


 همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، راه مقابله با تحریم‌ها، نه مذاکره و توافق، بلکه مجاهدت خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی، اطمینان به وعده الهی و اعتماد به ظرفیت‌های عظیم داخلی و بکارگیری نیروی متخصص، جوان و انقلابی است.


در پایان می‌توان خطاب به آقای روحانی گفت باید مراقب پوست خربزه‌هایی که غرب و برخی دنباله‌های داخلی آنان برای وی تدارک دیده‌اند باشد و فراموش نکند همانطور که خود در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، آمریکا راهزن بین‌المللی است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    4 2
    اصلاح طلبان عشقِ غرب، کاسبان مذاکره با غرب!!!!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    5 0
    مردم رو چی فرض کردن به ملت با اخم دروغ میگویند. با غربیها صادقانه حرف میزند و قهقهه سر میدهند.
  • محسن121 IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    5 1
    شاید دولت امیدی به مدیریت و پیشرفت با نگاه به داخل نداره یا نمی تواند
  • عاشق آزادسازی مدینه IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 0
    آخه به کی رای دادیم شما... معلوم نیس با خودش چند چنده...
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 0
    آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    0 5
    وقتی پول مفت و حرام به شکم فردی مثل مشرق وارد می شود ، به راحتی خودش را به خریت می زند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس