کد خبر 997359
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
گیئر پدرسون

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست شورای امنیت گفت که «باید به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشت».

به گزارش مشرق، «گیئر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست روز یکشنبه شورای امنیت درباره اوضاع غرب آسیا اعلام کرد که «باید به حاکمیت سوریه و وحدت اراضی این کشور احترام گذاشت».

بیشتر بخوانید:

بشار اسد با هیئت ایرانی دیدار کرد

پدرسون گفت که «بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و این سوری‌ها هستند که قانون اساسی سوریه را تدوین می‌کنند».

پدرسون افزود: «کمیته قانون اساسی سوریه طرحی را ارائه خواهد کرد که با اجرای آن زمینه برای حل سیاسی بحران این کشور فراهم می‌شود».

نماینده سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد که «این فقط سوری‌ها هستند که قانون اساسی را وضع و با آن موافقت می‌کنند».

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه گذشته گفته بود که اولین نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه یک ماه دیگر در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

گوترش هفته گذشته هم در سخنرانی افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: «پیشرفت جدیدی در راهکار سیاسی برای بحران سوریه حاصل شده است. با تمام طرف‌ها به توافق رسیدیم تا کمیته فراگیر، متعادل و معتبر برای [بازنویسی] قانون اساسی سوریه تشکیل شود.»

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در پایان نشست شورای امنیت از تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه در نشست‌های آستانه تقدیر و تشکر کرد.

کمیته قانون اساسی سوریه۱۵۰ عضو دارد که در چارچوب روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه قرار است قانون اساسی کنونی را اصلاح کرده یا قانون اساسی تازه‌ای تدوین کنند. این کمیته با مشارکت تمام طرف‌های سیاسی سوریه از جمله احزاب سیاسی معارض تشکیل شده است.

بر اساس نقشه راهی که در روند موسوم به «آستانه» با مشارکت تهران، مسکو و آنکارا تدوین شده، قرار است پس از تدوین قانون اساسی جدید، انتخابات تازه‌ای در سوریه برگزار شود. روند آستانه از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۵) به ابتکار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد و قرار شد مذاکرات صلح دولت و معارضین سوری در شهر آستانه (نورسلطان کنونی) قزاقستان برگزار شود. این روند تاکنون به برقراری آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه و همچنین حرکت به سوی حل سیاسی بحران منجر شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس