کد خبر 996997
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
خصوصی سازی

شرکت کنتورسازی ایران از جمله شرکت‌های نمونهٔ استان قزوین بود که پس از نیم‌قرن فعالیت برجسته در عرصه تولید، در دهه گذشته و پس از خصوصی‌سازی، به دلیل ضعف مدیریتی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفت.

به گزارش مشرق،  استان قزوین را می‌توان یک استان مهم صنعتی کشور دانست. وجود شهرک‌های صنعتی گوناگون از جمله شهرصنعتی البرز و شهرک صنعتی کاسپین فرصت اقتصادی ویژه‌ای در استان ایجاد کرده و در دهه‌های گذشته کمک شایانی به بخش تولید در کشور نموده است. در بیست‌سال اخیر با توجه به خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های استان، ضعف مدیریتی و بحران‌های اقتصادی، مشکلات عدیده‌ای برای برخی کارخانجات و صنایع استان و به طبع آن کارگران قزوین ایجاد شده است. یکی از شرکت‌های نمونه که درگیر ماجرای سوءمدیریت و عدم واگذاری صحیح به بخش خصوصی‌ شده، شرکت کنتورسازی است. شرکتی که ماجرای زمین‌گیر شدن آن کمی شبیه به شرکت هپکوی اراک است و در ماه‌های اخیر کارد به استخوان بیش از 300 کارگر این شرکت و خانواده آن‌ها رسیده است.

بیشتر بخوانید:

روزهای شکوفایی و افتخارآفرینی یک کارخانه

شرکت کنتورسازی ایران در سال 1347 به‌عنوان شرکت تولیدکنندهٔ انواع کنتورهای برق در ایران تأسیس شد. این شرکت با مشارکت وزارت نیرو، بانک صنعت و معدن، شرکت آ.اِ.گِ اینترنشنال و سازمان گسترش فعالیت خود را در شهرصنعتی‌البرز قزوین آغاز کرد. فعالیت این شرکت با تولید میلیونی کنتور برق به‌صورت مطلوبی ادامه داشت. پس از انقلاب هم به‌دلیل موفقیت در کار و نیاز جامعه به این محصول، شرکت فوق افزایش خطوط تولید و به‌روز کردن تولیدات خود را نیز در کارنامه داشت، تا جایی‌که در نیمهٔ نخست دههٔ 80 موفق به تولید نمونهٔ کنتور صددرصد داخلی شد و جشن خودکفایی در تولید کنتور در کشور را برگزار کرد. در سال 87  و در راستای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، شرکت کنتورسازی نیز طی مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار شد. اتفاقی که انتقادات کارگران این شرکت را نیز در پی داشت و آن‌ها از نحوه واگذاری شرکت ناراضی بودند.

مدیریت از پشت میله‌های زندان

پس از واگذاری شرکت کنتورسازی به بخش خصوصی که گویا با اما و اگرهایی مواجه بوده است، کم‌کم این شرکت به بهانه‌های مختلف اعم از کمبود مواد اولیه و نبود قطعات لازم، فعالیت خود را کاهش داد. پس از مدتی مدیرعامل کنتورسازی به اتهام تخلفات مالی به زندان افتاد و مدیریت شرکت را از پشت میله‌های فولادی زندان ادامه داد. سپس راه چاره را در این دید که برای خود سرپرست تعیین کند، این عمل نیز با موفقیت و اقبال مواجه نشد و فعالیت شرکت کنتورسازی هم‌چنان راکد ماند و درهای این شرکت برروی کارگرانی که عمر و جوانی خود را در خطوط تولید شرکت گذرانده بودند، بسته شد.

آغاز مشکلات شرکت کنتورسازی به واگذاری ناصحیح به بخش خصوصی و سوءمدیریت آن بازمی‌گردد، به دلیل برخی مسائل و مشکلات در نحوه واگذاری و فروش سهام کارخانه، سهام این شرکت مسدود شد و سهام‌داران خرد که عمدتاً از کارگران همین شرکت بودند، نه تنها ورشکسته شده و پشتوانهٔ مالی خود را از دست دادند، بلکه از کار نیز بیکار شدند. اکنون نیز وضعیت شرکت کنتورسازی به‌گونه‌ای است که درهای آن که روزگاری به روی بیش از یک‌هزار کارگر گشوده می‌شد، بسته است و کارگران بالغ بر ۳۰ ماه حقوق معوقه به‌علاوهٔ سنوات از شرکت طلب دارند و فریاد آن‌ها راه به‌جایی نمی‌برد.

مدتی زمان لازم است تا راه حل منطقی پیدا کنیم

منوچهر حبیبی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: شرکت کنتورسازی با مشکلات مدیریتی مواجه است و این موضوع در ستاد اقتصاد مقاومتی و توسط نمایندگان سران قوا در استان به‌عنوان یکی از اولویت‌ها در حال پیگیری است. اکنون نیز مدیریت این شرکت به جهت عملکرد نامناسب و مشکلاتی که داشته در زندان به‌سر می‌برد و مسائل مربوط به وی از طریق دستگاه قضایی در حال پیگیری است. مسئلهٔ حائز اهمیت این است که مشکلات مربوط به شرکت کنتورسازی به وزارت صنایع منعکس شده و در ادامه به کمیتهٔ حمایت از صنایع ارجاع داده شده است.

مسؤول این کمیته هفتهٔ گذشته در استان قزوین حضور پیدا کرد و مشکلات این شرکت به‌صورت حضوری با وی مطرح شد. در حال حاضر نیز این موضوع به کمیتهٔ حمایت از صنایع ارجاع شده که تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شود. حبیبی اظهار می‌کند: کنتورسازی به‌عنوان یک اولویت در حوزهٔ واحدهای بحرانی و مشکل‌دار در حال پیگیری است و این‌گونه نیست که کارگران این شرکت تصور کنند مشکلات آنان رها شده است، اما مدتی زمان لازم است که یک راه‌حل منطقی برای این مسئله پیدا شود تا این شرکت بتواند به چرخهٔ تولید بازگردد. لذا ما به‌دنبال این هستیم که یک راهکار مناسب و منطقی پیدا کنیم تا بتوانیم این واحد را به چرخهٔ تولید برگردانیم که کارگران ضمن دریافت مطالبات خود، به محل کار خویش نیز بازگردند.

البته مشکلات کارگران این کارخانه همواره و به‌ویژه در شش سال گذشته مورد توجه استانداران قزوین بوده و کارگران این کارخانه می‌گویند جمالی‌پور چهارمین استانداری است که صدای اعتراض و مشکلات کنتورسازی را می‌شنود. در گذشته هم استانداران قزوین قول‌هایی را دادند که عملی نشد. برای نمونه فریدون همتی استاندار اسبق قزوین در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که در تاریخ 24 آذرماه 1395 برگزار شد، از تعیین تکلیف و پیگیری وضعیت کارخانه کنتورسازی قزوین ظرف مدت یک هفته خبر داد و عنوان کرد: سرنوشت کارگران این واحدبرای ما مهم است وبسیار تلاش می کنیم این واحدبتواند مشکلات خود را حل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    6 1
    اره خصوصی کنید تا سریع کارخانه اش سقوط کنه وصدها کارگر بیکارشن
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    0 0
    کاری که ارتش آمریکا نتوانست انجام دهد را خصوصی سازی با صنایع ایران انجام داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس