ظریف نیویورک

اگر تصویر و فیلم روحانی در حلقه‌ی رهبران اروپایی را با فیلم مربوط به محمد بن سلمان در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین (آذرماه ۹۷) مقایسه کنیم، آن‌گاه بسیاری از مسایل عیان می‌شود.

سرویس سیاست مشرق- روز شنبه(۶ مهر ۹۸)، فیلمی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از محمدجواد ظریف و هیات همراه منتشر شد که وقتی می خواهند وارد یک محوطه شوند، یک پلیس آمریکایی جلوی ورود آن‌ها را می‌گیرد و به مسیر دیگری هدایت می‌کند. این فیلم با این توضیح منتشرشده است که محوطه جزو محدوده «ورود ممنوع» تعیین شده توسط کاخ سفید برای هیات ایرانی بوده است؛ موضوعی که معاون ارتباطات ریاست جمهوری آن را رد کرده است.

اما صرف‌نظر از صحت و سقم این ویدیوی چند ثانیه‌ای، رفتارهای ماههای اخیر دولت امریکا با وزیر امور خارجه کشورمان، روز به روز به زعم خودشان سخت‌تر و محدودکننده‌تر می‌شود؛ از تحریم ظریف تا تاخیر در صدور روادید و محدود کردن تردد در نیویورک.

بر اساس اخبرا منتشره، دولت آمریکا، حتی برای ملاقات ظریف با مجید تخت روانچی، دیپلمات کشورمان در سازمان ملل، که به علت بیماری سرطان در نیویورک بستری است، مجوز صادر نکرد و تلاش کرد با گذاشتن شرط برای این ملاقات انسانی، گروکشی کند.

در وهله نخست و در نگاه اول، این رفتار خلاف عرف و آداب دیپلماتیک از سوی پلیس آمریکا و رفتار غیرانسانی دولت آمریکا برای جلوگیری از دیدار هیات ایرانی با سفیر کشورمان در بیمارستان، برای هر ایرانی(فارغ از هر اختلاف نظر سیاسی با جناب ظریف و هیات همراه) برخورنده و ناراحت‌کننده بود، لیکن اگر به بطن این ماجرا نگریسته شود، از این صحنه و این مواجهه چیزی جز نشانی از افول هیمنه آمریکا (به عنوان سرکرده نظام سلطه) و اقتدار و ابهت جمهوری اسلامی ایران (به عنوان رهبر محور مقاومت) برداشت نمی‌شود.

گفتگوی تصویری ظریف با تخت‌روانچی، بعد از عدم صدور مجوز عیادت ظریف از او در بیمارستان

در این صحنه، آن‌چه از اهمیت برخوردار است، شخصیت «حقوقی» محمدجواد ظریف، به عنوان وزیر خارجه و نماینده ملت ایران در خاک ایالات متحده است. البته شاید خود ظریف (به عنوان یک شخصیت حقیقی و با تفکرات شخصی)، زمانی که در آذرماه سال ۹۲، در سالن اجتماعات دانشگاه تهران از قدرت آمریکا و این که "با یک بمب می تواند کل توان دفاعی جمهوری اسلامی را از کار بیاندازد"[۱]، گمان نمی‌کرد که روزی به عنوان نماینده نگاه «خوش‌بین» و «گشوده» نسبت به غرب و سردمدار آن، ایالات متحده، با چنین برخوردی در جریان سفرش به آمریکا برای حضور در اجلاس سازمان ملل مواجه شود. اما در این صحنه، جواد ظریف نماینده کشوری است که حتی حضور فیزیکی هیات نمایندگی آن، کمی آن‌سوتر از محدوده «مجاز»، موجب آزردگی و عصبانیت سردمدار نظام سلطه می شود.

حتی یک گام به عقب‌تر باید رفت: آن‌روزی که کاخ سفید و شخص ترامپ، در تصمیمی از سر استیصال (محصول پیروزی‌های محور مقاومت و علی الخصوص در یمن) و خلاف عرف‌های دیپلماتیک، در حرکتی کینه‌توزانه، محدوده حرکت و حضور هیات نمایندگی ایران را به حداقل ممکن کاهش داد، وحتی قبل‌تر از آن، وقتی که صحبت از عدم صدور ویزا برای هیات نمایندگی ایران بود، می‌شد به وضوح افول یک امپراتوری را مشاهده کرد که زمانی، خبر حرکت فلان ناو هواپیمابر آن از فلان پایگاه اقیانوس آرام، جریان سیاسی در کشورهای مورد تهدید را عوض می‌کرد و آنان را به عقب‌نشینی وا می‌داشت.

این عین افول و ضعف و ترک‌خوردگی در هیمنه یک «ابرقدرت» است که حتی از حضور هیات نمایندگی کشور طرف تقابل، در عذاب است و از ترس تمرکز دوربین‌ها و میکروفون‌ها در گرد این هیات نمایندگی، به سراغ دستاویزهای بچگانه و سطح پایینی چون سوء‌استفاده از حق میزبانی می رود و مثلا محدوده حرکت آن هیات را می‌کاهد.

جدای از انتقاداتی که می‌توان به برخی رفتارهای رئیس جمهور در ملاقات با نمایندگان کشورهای غربی در نیویورک داشت (به ویژه خنده‌های نه چندان منطبق بر عرف دیپلماتیک) و البته انتقاد به برخی ابهامات در سخنرانی آقای روحانی در صحن سازمان ملل، اگر از منظر شخصیت «حقوقی» حسن روحانی، به صحنه دوره کردن «رییس جمهور اسلامی ایران» توسط رهبران انگلستان و فرانسه نگاه کنیم (در کنار دیدار جداگانه آنگلا مرکل با روحانی)، باز هم می‌توان حضور پررنگ اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را ملاحطه کرد که رهبران دو قدرت مستکبر اروپایی برای راضی کردن نماینده جمهوری اسلامی به مذاکره با ترامپ (که گزارش‌های عیان و پنهان همه حاکی از اشتیاق و احتیاج شدید او به عکس یادگاری با رییس جمهور ایران پیش از انتخابات ۲۰۲۰ است) به چانه زنی مشغول هستند.

صدالبته، علی‌رغم تلاش چهره‌هایی چون علی مطهری و همفکران او برای مصادره به مطلوب این «اقتدار» و تبدیل آن به چماقی علیه آنان که از سوی ایشان «تندرو» خوانده می شوند، هم رییس جمهور و هم وزیر خارجه، به خوبی و در درون خود، آگاهند که آن‌چه هیات نمایندگی جمهوری اسلامی را در نیویورک به خار چشم کاخ سفید تبدیل کرد که در عین حال برای راضی کردن آن، باید رهبران سه کشور اروپایی را به میدان می‌فرستاد، فتح الفتوح «محور مقاومت» و به طور خاص، عملیات حماسی و حیرت‌آور یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بود و این امر بدیهی نیازی به تاکید ندارد که بصیرت رهبری و فرماندهی عالی محور مقاومت ماست که عملا خط و ربط منطقه غرب آسیا را تعیین می‌کند. وگرنه طرز تفکر دیگری در گذشته، به واسطه یک تلفن، مسیر کشتی امدادی «ایران شاهد» را در سال ۹۴ از یمن به جیبوتی تغیر داد. [۲]

شاید هیچ چیز به اندازه مقایسه و تطبیق، نتواند در این مورد، عمق ماجرا را نشان دهد. اگر تصویر و فیلم روحانی در حلقه‌ی رهبران اروپایی را با فیلم مربوط به محمد بن سلمان(ولیعهد سعودی) در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین(آذرماه ۹۷) مقایسه کنیم، آن‌گاه بسیاری از مسایل عیان می شود.

در آن اجلاس، زمانی که رهبران گروه ۲۰ برای عکس یادگاری جمع شدند، یک دوربین خبری روی بن سلمان متمرکز ماند که حتی یک نفر از رهبران حاضر در آن جمع، نه تنها خوش و بشی با او نکردند، که حتی حضور او را به نحوی به شدت تحقیرآمیز، نادیده گرفتند. این دقیقا تفاوت در خروجی‌های «دیپلماسی ذلیلانه و متکدیانه» با «دیپلماسی حکیمانه و عزتمندانه» در دنیای امروز است که علی‌رغم همه‌ی تبلیغات و دعاوی «حقوق بین‌الملل»، همان جنگل مخوف و هراسناکی است که قانون حاکم بر آن، این پند حکیمانه شاعر شیرین‌سخن پارسی است: «رو قوی شو، گر راحت جهان طلبی   که در نظام طبیعت، ضعیف پامال است»

بن‌سلمان منتهی الیه سیاست «اعتماد به غرب»، «نرمالیزاسیون» و در نهایت «هضم در نظام سلطه» است. سعودی نه تنها دهه‌هاست که انواع پیمان‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی را با واشینگتن و متحدان آن منعقد کرده است و حتی باج‌های ده‌ها میلیاردی به واشینگتن می‌دهد، که چند سالی است کار آن از ارتباط پنهان با دشمن اول جهان اسلام، رژیم صهیونیستی، به همکاری آشکار کشیده است. اما شأن آن در جهان کنونی، چیزی بیش از «گاو شیرده» نیست. و البته تبدیل به «گاو شیرده»، برنامه نهایی نظام سلطه برای همه کشورهای بزرگ و تاثیرگذار جهان است که مستقیما جزو بلوک «متروپل» نظام سلطه محسوب نمی‌شوند.

از قضاء، همه دشمنی و خصومت عیان و آشکار نظام سلطه با تجربه «انقلاب اسلامی» و به کار بستن همه روش‌ها برای نابودی آن در ۴۰ سال گذشته، برای این بود که این «ساز مخالف» بزرگ، تبدیل به سد راه خط تولید «گاو شیرده» برای نظام سلطه نشود. باری، ترس کاخ سفید را از حضور هیات نمایندگی «جمهوری اسلامی» و خط‌کشی های سفت و سخت برای حضور فیزیکی حداقلی برای آن، باید در همین چشم‌انداز دید، غافل از این که نبض تحولات تعین‌کننده آتی دنیا، نه در خیابان‌های نیویورک، که در بیابان‌های مرزی یمن-عربستان می‌تپد.

 

[1] http://www.jahannews.com/analysis/329631

[2] http://dana.ir/797432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    6 29
    هیچ ربطی به اقتدار نظام ایران نداره بلکه مربوط میشه به اقتدار و محبوبیت دولت مقدس تدبیر و امید. چه طور در دوران محمود یه همچین مسائلی وجود نداشت؟اون زمان جمهوری اسلامی اقتدار نداشت؟ یعنی از وقتی محمود رفته جمهوری اسلامی اقتدار پیدا کرده؟خوب بعد از محمود کی اومده که اقتدار اورده؟
    • رحیم IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      6 5
      در دوران مقدس دکتر احمدی نژاد کسی جرات نمی کرد وزیر خارجه رو محدود کنه ولی در زمان حسن ان اتفاق افتاد
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      5 3
      از اینجا رونده از اونجا وامونده
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    19 3
    نشانه گلابی گندیده برجام است.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    16 1
    نشانه بی عرضگی دیپلماسی ذلت دولت منفور روحانی است ولا غیر .
  • نام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    9 0
    از تو اون بیمارستان بندازیدش بیرون . خودمون اینجا طرح تحول سلامت داریم بیاد تو نوبت برای درمان با پزشکان و دارو های ناب وطنی .
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    9 1
    نشانه چیز خاصی نیست. نشانه رو ندادن به آدم های بی چشم و رویی مثل ظریف است.
  • DE ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    2 2
    نشانه مقابله به مثل در رفتار ایران با پمپئو و رفتار با گروگانهای آمریکائی در زندان ها .....چشم در مقابل چشم !
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    5 3
    نشانه عاقبت دل بستن به آمریکا شیطان بزرگ برای رفع مشکلات مردم و کشور است
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    3 0
    امیدواریم این جنگ تا ازادی مکه ادامه پیدا کنه نه اینکه مانند صدام بیست سال ازادی مکه به عقب بی افته
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    1 1
    ضمن تایید گزارش که حکایت از ایمان به قدرت خود که حتما بر گرفته از قدرت لایزال الهی هست که پروردگار بشارت داده ضمن قوی ساختن خود با یاد او ( یعنی اجرای دستورات دینی در هرزمینه مانند رفتار با اسیر . پایبندی به معاهده ) موجب میشود تا دیگران حتی دشمنان به آن احترام گذارد ، و متوجه شوند که با چه نظام حکومتی طرف هستند . نه مانند دیگران که دم از حقوق بشر میزنند بمنظور تحقق اهداف شاید در آخرین موضوعات باشد که نیست ، در جنگ های آمریکا و اروپائیان و حتی مفتی ها و موسسین و حامیان مالی داعش هم نشان دادند که هیچگونه احترامی به دستورات دینی ندارند و فقط قصدشان پیروزی هست و میزان تخریب و کشتار اهمیتی برایشان ندارد ، هر چند ما در این وادی پروپاگاندای تبلیغاتی مواجه با هجوم بین المللی بوده ایم و شاید بتعداد انگشتان یکدست رسانه در اختیار و یا همراه داشتیم ، اما مردم منطقه کم کم متوجه واقعیت شده و میشوند که باز قدرت خداوند مشهود هست ، همچنان که موفقیت محور مقاومت که با همه کمبودها و مسیرهای دشوار اینچنین است ، حال که با توجه به جمیع اوضاع نیاز است که ایران استراتژی صحبت با مردم مسلمان منطقه را در پیش گیرد ، وبه آنها برساند که تا کنون چه گذشته . هدف از انقلاب چه بوده و برای چی دشمنان سعی در براندازی آن از ابتدا تا کنون داشته اند و با تبلیغات مسموم از ایران به عنوان دشمن مسلمانان (اهل تسنن) اسم برده میشد ، که حتی اسرائیل را چنان وجهه میدادند که آنها هم با ما در یک صف علیه صفویان مجوس .... قرار دارند و باید به آنها کمک کنیم تا تحقق کشور اسرائیل با معامله قرن ابدی شود . حال که عربستان در چاهی که خود کنده گرفتار شده ، با کمک دوستان ازچپ و راست ،ایران را مقصر میداند و عوض پاسخ مثبت به ندای ایران و یمن برای پایان جنگ علیه یمن و مصالحه و برادری ازآنجائیکه هیکل آنان با فساد و جنایت آلوده شده و گرفتار دام شیطان باز امید به کشورهائی دارد که آنکشور را برای تصاحب اموال فریب دادند و بقولی از موش شیری ساختند که بدون سر و دم واشکم و شمایل است ، برخی از کشورها با هراس از سقوط و ضعف حکام ، دنبال رو عربستان و دستورات آمریکا میباشند ، که باید به آنان نیز هشدار بیدار شو داده شود که دیگر کافیست ، با این رفتارتان هرچه شده خسارت است که به مجموعه کشورهای اسلامی شده که مردم این کشورها در وضعیت اسف بار بسر برد
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    در آخر جا کم آوردم ، چنانچه مقدور باشد ، چند حرف به کلمه آخر اضافه فرمائید که بهر جهت مطلب در صورت نشر درست ادا شود ، با تشکر
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 1
    نشان از استیصال آمریکا و دوستانشان در مقابل قدرتی بمانند محور مقاومت که امروزه پیروزی های پی در پی آنان در برابر چهره های خشمگین آنان رژه میرود ، امروز مرز عربستان با یمن ، فردا ادلب سوریه . چنانچه این میزان از توان ساخت سلاح و پشتیبانی از نیروی مقاومت نبود و اندک وابستگی به یکی از مکان های فروش آن میبود ، درنگ نمیکردند و با بستن مسیر ارسال ، هجمه میکردند ، امیدواریم مقاومت اقتصادی در برابر جنگ با تمام توان آمریکا و ائتلافشان هر چه زودتر به استقلال به معنای درست اقتصادی برسیم که استقلال سیاسی ما کامل تر شود ، و با تمسک به آفریدگار توانا و رحمان و رحیم و همراهی همگانی و با وجود میلیونی جوانان دانا ، خوشبین به آنم که ظرف نهایت پنج سال آینده این اتفاق مهم ، رخی تابناک و وارسته و شایسته از خود بنمایش گذارد ، که موجب افتخار همه ایرانیان و همراهان و دوستان در دنیا خواهند بود ،. انشاالله امیدواریم آنانکه دل در گرو میهن دارند و توجه به عموم مسائل مربوط به آن ، لطفا . لطفا بجای مچ گیری و تضعیف دیگری ، سعی در جبران خطا کنند که بسود دنیا و آخرت خود و مردم که همان حق الناس محسوب میشود خواهد بود . اگر دانا باشیم بایستی در مقابل دشمن صف واحد باشیم . چنانچه نیاز به تصحیح رفتار است ، شاید تصور کنند به غرور و وجهه آنان صدمه وارد بشود . که بر عکس ، خیلی بجاست. . واقعاً اگر چه احساس میکنند که حق با آنهاست ، کافیست توجه کنند اگر این توان در مسیر درست قرار میداشت . در عوض اینهمه خسارت . چند برابر جلو بودیم و کشور قوی تر بود ؟؟؟ چنانچه نیاز به تصحیح دارد خاصه چند خط آخر ، میشود کسر کرد و انتشار داد. لطفا و متشکرم
  • علیرضا IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    2 1
    مقاله خوبی بود بخصوص قسمت مدیریت رهبری و این جمله: بن‌سلمان منتهی الیه سیاست «اعتماد به غرب»، «نرمالیزاسیون» و در نهایت «هضم در نظام سلطه» است
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    8 0
    خاک تو سر ظریف و روحانی
  • میلاد عباییانی IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    4 2
    سلام علیکم،احتراما ضمن قبول مطالب بالا از جهتی باید از آقای عراقچی و تخت روانچی که رفتند و در جریان امر برجام به خانم شرمن آمریکایی تخت فرش دستباف هدیه دادند باید پرسید که ببین که آمریکایی ها چقدر نمک نشناسند که غیر از اینکه ظریف را اجازه ترددو ملاقات ندادند خود خانم شرمن DNAخوب چرا در قبال دریافت فرشهای هدیه لااقل به عیادت تخت روانچی بیمار نرفت ؟!!!!! این هم نمونه ای از بی صفتی آشکار آمریکایی ها!!!!!وجواب نیت خوب عراقچی و تخت روانچی بهدشمنان آشکار مردم ایران اسلامی!!!!!
    • محسن CA ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      0 2
      البته این را هم می دانید که اگر چنین عیادتی صورت می گرفت، بهانه ای میشد در دستِ دلواپسان محترم برای تهمت زدن به عیادت شونده!
  • جلیل رسولی IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    1 1
    چون دولت آمریکامیداندمردم ایران پشت سررهبرمعظم انقلاب هستندوباکسی که باآمریکادشمنی کندبین مردم محبوب است این کارآمریکاهم نوعی عوام فریبی است تامردم عزیزایران فکرکنندکه ظریف باسیاستمداران آمریکادوستی ندارد،حال آنکه یک نکته فقط اینکه ظریف درموردجیسون رضائیان جاسوس گفته بود(دوست خوبم)
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    3 1
    چه فایده؟ تهش مردم عربستان سوار بهترین ماشینها میشن مردم ما سوار پراید.
  • رضا IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    2 0
    بارك الله به اين نويسنده نكته سنج و فهيم . بسيار زيبا فرق عزت و ذلت را به تصوير ميكشه . مرحبا
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 1
    با رفتن ترامپ و آمدن مایک پنس توفان حوادث دیگری در راهه باید خانه ضد توفان ساخت
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    3 0
    تفکر سازش روزبروز بی آبروتر ! چشمها را باید شست!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    2 0
    آقای ظریف جواب خنده هاوقدم زدن با غربیهاروگرفت نذاشتن یه ملاقات ساده بکنه حالا بازم فکر میکنن اونا مشکل گشای مایند
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    1 0
    اصلاح طلبا چه عزتی به پاسپورتهای ایرانی برگرداندند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    1 1
    نشانه : 1- خوی استکباری 2- لجبازی 3- کم اوردن در صحنه منطق و گفتگو 4- زیاده طلبی 5- زور گویی و قلدری 6- فریبکاری و دروغگویی 7- بیرحمی و سنگدلی 8-فشار روانی 9- عدم اعتقاد به حقوق بشر 10- نامردی و بی وفایی 11- ادامه فشار و تهدید
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    محدوده ورود ممنوع آقای ظریف نتیجه ۶ سال بلد بودن تیم دیپلماسی کشورمان با مسئولیت مستقیم ریاست جمهوری آقای روحانی است. حرکت فقط بر پایه دیپلماسی و چشم داشت به کشورهای غربی بدون پیشبینی راهکارهای دیگر از این دولت بر می‌آید. ۶ سال به اقتصاد و تولید و مسکن و... بی توجهی شد. آقایان در اتاق شیشه ای خواب تشریف داشتند. دولت پیر و خسته امید تاریخ شما را بافتحعلی شاه مقایسه خواهد کرد.
  • لطفی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    3 0
    نشانه ارزش واعتبار پاسپورت ایرانیه که حسن اقا بهش بخشیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس