سیزدهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا - کراپ‌شده

هر چیزی که منسوب به حضرت امام حسین باشد، مقدس می شود. وقتی برای خرید دو تُن نقره به خزانه بانک مرکزی رفتیم، فکر هم نمی کردیم که ما را به این خزانه راه بدهند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا در مجتمع ناشران قم برگزار شد. در این مراسم که حجت الاسلام نمازی، مشاور وزیر کشور، سرمست، استاندار قم، آیت الله حاج شیخ علی نظری منفرد، از اساتید حوزه علمیه قم و رییس هیأت امنای ساخت ضریح امام حسین (علیه السلام)، حسینی کاشانی، مدیرکل ارشاد استان قم، قره داغی، مدیر انتشارات سوره مهر و جمعی از نویسندگان و ناشران در آن حضور داشتند، ابتدا مسئول شورای سیاستگذاری پویش مطالعاتی روشنا به بیان توضیحاتی درباره این پویش پرداخت.

حجت الاسلام محمد دیباج ضمن اشاره به اهمیت نگارش و کتابت در اسلام برای ماندگاری اندیشه ها گفت: جمعی از دوستان صنعت نشر و اهالی کتاب در سال ۹۳ جمع شدند و این پویش را راه اندازی کردند. هدف از این حرکت، ترویج کتاب است و در هر سال یک دوره یا چند دوره از این پویش ها در سراسر کشور اجرا می شود.

وی افزود: برای انتخاب کتاب های این پویش، فراخوانی خطاب به همه نویسندگان و ناشران کشور منتشر می کنیم و پس از انجام کارشناسی های لازم، کتاب هر دوره از پویش انتخاب می شود.

دیباج ادامه داد: در این پویش حق و حقوق نویسندگان، ناشران و کتابفروشان به طور کامل در نظر گرفته می شود اما سعی داریم با کمک همین عزیزان، تا جایی که امکان دارد، قیمت کتاب ها را کم کنیم تا بهتر و راحت تر در اختیار مخاطبان قرار گیرد. جاذبه های مادی و معنوی و جوایزی هم برای شرکت کنندگان این پویش در نظر گرفته ایم که از محل فروش کتاب ها تهیه می شود.

وی تصریح کرد: در جریان پویش مطالعاتی روشنا تاکنون ۸۰۰هزار جلد کتاب در کتابفروشی های سراسر کشور توزیع شده و به فروش رسیده است. همچنین این پویش تا کنون حدود ۶میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

مسئول شورای سیاستگذاری پویش مطالعاتی روشنا خاطرنشان کرد: در هر سال بنا داریم یکی از دوره های پویش مطالعاتی روشنا با موضوع کتاب های عاشورایی و در زمینه شخصیت و قیام حضرت امام حسین علیه السلام باشد و این دوره نیز کتاب پنجره های تشنه که در زمینه انتقال ضریح حضرت از قم به کربلا بود، انتخاب شد.

وی در پایان از مشارکت تعاونی ناشران قم، اتحادیه ناشران قم، نشر معارف، نشر شهید کاظمی، کتاب فردا، به نشر، پاتوق کتاب و همه دست اندرکاران این حکت فرهنگی تشکر کرد.

در ادامه، ضمن پخش کلیپی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب پنجره های تشنه، حمید آزادگان از دست اندرکاران ساخت ضریح امام حسین علیه السلام که اجرای برنامه را نیز بر عهده داشت، گفت: از زمان انتشار کتاب پنجره های تشنه تا رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب، هجمه های زیادی به ما و نویسنده کتاب شد و این تقریظ ما را از این سختی ها نجات داد.

وی افزود: در طول ۶ سال ساخت ضریح و در جریان انتقال آن به کربلا، بارها و بارها از افرادی درخواست کردیم که یا خودشان و یا افراد معتمد و متخصصی که سراغ دارند به مستندنگاری درباره این اقدام بپردازند اما همکاری نکردند اما به محض چاپ بخش هایی از این نوشته قبل از انتشار در یک مجله، صدایشان بالا رفت و شروع کردند به اعتراض و تخریب این کار. شکر خدا، تقریظ مقام معظم رهبری جلوی همه این کم لطفی ها را گرفت و روند رو به رشد این کتاب، از آن زمان شدت گرفت.

آزادگان تصریح کرد: ما برای مستندنگاری ابتدا با آقای رضا امیرخانی تماس گرفتیم اما ایشان به خاطر برخی مشکلاتی که داشتند عذرخواهی کردند و گفتند کسی را به ما معرفی می کنند که از عهده این کار بربیاید. با معرفی آقای قزلی، این کار آغاز شد و شکر خدا ایشان هم به خوبی از عهده آن برآمدند.

سخنران بعدی مراسم، حاج محمود پارچه باف، مدیر هیئت امنا ساخت ضریح امام حسین و حرم امامین عسکرین (علیهما السلام) بود. وی با تاکید بر مستندنگاری خدماتی که برای اهل بیت انجام می شود به مرحوم حاج محمد دانش آشتیانی که مسبب و آغازگر این حرکت در قم بودند اشاره کرد و گفت: در تمام زمانی که مشغول ساخت ضریح بودیم، حضرت امام حسین ما را راهنمایی می کردند.

وی افزود: در تاریخ سراغ ندارم که کاری برای اهل بیت انجام شود و در طی ۲۱ روز انتقال ضریح، ۷ میلیون نفر در طول هزار کیلومتر به استقبال بیایند و کاروان ما را بااشتیاق، مشایعت کنند. گروهی از پژوهشگران، ۲ ماه تلاش کردند تا مستنداتی درباره ضریح امام حسین را از کتابخانه های کل کشور احصا کنند اما فقط ۴۰ صفحه متن در این باره وجود داشت.

پارچه باف ادامه داد: هدف اولیه ما ساخت ضریح بود اما در ادامه مسیر متوجه شدیم که باید به این وسیله، فرهنگ عاشورایی را ترویج کنیم. ما فیلم هایی داریم که امکان انتشار آن وجود ندارد. چه بسیار خانم هایی بودند که در طول مسیر، حجاب و پوشش مناسبی نداشتند اما با مشایعت کاروان حمل ضریح، متحول می شدند و حجابشان را درست می کردند. بعید می دانم در تاریخ دیگر چنین تجربه ای اتفاق بیفتد.

مدیر هیئت امنا ساخت ضریح امام حسین و حرم امامین عسکرین (علیهما السلام) تصریح کرد: مراجع تقلید و دفتر آیت الله سیستانی تاکید داشتند ضریح را به خاطر مسائل امنیتی با هواپیما و به صورت پنهانی منتقل کنیم اما ما بر اساس فرمایشات رهبری، تدارک دیدیم که این ضریح به صورت عمومی و از میان مردم کشورمان به سوی کربلا راهی شود. البته برای سلامت ضریح و مشایعت کنندگان قربانی های زیادی کردیم و البته مشایعت کنندگان هر شهر را نیز بیمه کردیم.

وی افزود: ابتدای حرکت بنا داشتیم ۴۰هزار نفر از مشایعت کنندگان را در هر شهر بیمه کنیم که وقتی استقبال مردم قم در همین محدوده داخل شهر را دیدم، تعداد افراد تحت پوشش بیمه را به ۴۰۰هزار نفر افزایش دادیم اما شکر خدا جمعا حدود ۳ تا ۴ نفر در طول این مسیر آسیب دیدند.

پارچه باف ضمن اشاره به برخی فضاسازی های رسانه ای در زمان انتقال ضریح درباره این که چرا ضریحی که هنوز به کربلا نرسیده را مقدس می شماریم، گفت: هر چیزی که منسوب به حضرت امام حسین باشد، مقدس می شود. وقتی برای خرید دو تُن نقره به خزانه بانک مرکزی رفتیم، فکر هم نمی کردیم که ما را به این خزانه راه بدهند. وقتی داخل شدیم و نقره های مورد نظر را تحویل گرفتیم و گفتیم که این نقره ها قرار است در ضریح امام حسین علیه السلام استفاده شود، کارکنان و مامورانی که در خزانه بودند روی این نقره ها افتادند و حال معنوی خوبی شکل گرفت. در حالی که قبل از آن، آن نقره ها هم مثل بقیه طلاها و نقره ها در گوشه ای افتاده بودند. نام امام حسین علیه السلام به این نقره ها عزت داد.

وی با اشاره به ریزبینی و کنجکاوی مهدی قزلی در نوشتن این کتاب گفت: ۶۰ روز هم در کربلا مشغول نصب ضریح بودیم که آقایان حجتی و آزادگان، مستندنگاری آن را انجام داده اند و خاطرات ۶ سال ساخت ضریح نیز در حال ثبت و ضبط است تا توسط آقای قزلی مستندنگاری شود.

پارچه باف تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکیدداشتند کار انتقال و نصب ضریح با کمترین حاشیه و با تعامل کامل برادران عراقی انجام شود که ما حتی نامی از ایران هم روی ضریح نیاوردیم اما همین کتاب ها بهترین سند است که در تاریخ می ماند و زحمات دوستان را به آیندگان منتقل می کند.

وی افزود: البته نه تصویر و نه متن، نمی تواند حال و هوای دوستان در انتقال ضریح را بیان کند. وقتی صبح زود حرکت می کردیم، دوستان گروه تازه ساعت ۵ بعداز ظهر می رسیدند به صورت ایستاده صبحانه بخورند! چگونه می شود ساعت ها ایستادن مردم شوشتر زیر باران شدید برای رسیدن ضریح را در فیلم و متن، نمایش داد؟

سخنران بعدی این مراسم، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و نویسنده کتاب پنجره های تشنه بود. وی با اشاره به این که در این سالها هیچ وقت خودش را برای سخنرانی درباره این کتاب ، آماده نکرده است گفت: با توجه به تقریظ مقام معظم رهبری امیدوارم به همراه دست اندرکاران ساخت ضریح خدمتشان برسیم و دیداری با ایشان داشته باشیم.

وی ادامه داد: از سال ۸۸ در جلسات شعرا با رهبر انقلاب در نیمه ماه رمضان حضور داشتم و حاشیه نویسی می کردم اما در سالی که این کتاب را نوشته بودم و به حضرت آقا تقدیم کرده بودم، سعی داشتم در زمان افطار در کنار ایشان باشم تا گفتگوها را بشنوم و در حاشیه نویسی هایم استفاده کنم. حضرت آقا وقتی از کنارم رد شدند، ایستادند و من را با نام قَزَلی صدا کردند. کمی درباره کتاب پرسیدند و من را مورد تفقد قرار دادند. بعد از آن حضرت آقا نام من را درست تلفظ کردند و فهمیدم اولین بار هم که قَزَلی گفته بودند به متن کتاب و ماجرای آقای پارچه باف اشاره داشته اند که این نشان از دقت ایشان در خواندن کتاب داشت. ایشان بعد از افطار هم من را صدا کردند و درباره کتاب و حواشی آن سئوالاتی پرسیدند که نشان از دقتشان داشت. وقتی ایشان در بیمارستان بستری بودند هم به همراه جمعی از نویسندگان و هنرمندان خدمتشان رسیده بودیم که در آخر دیدار من را صدا کردند و برای نوشتن این کتاب ابراز لطف کردند.

قزلی افزود: من کتاب را ۱۶ اردیبهشت سال ۹۳ به دست یکی از اقوام حضرت آقا دادم تا به ایشان برساند و بعدها دیدم که یادداشت ایشان به تاریخ ۲۸ اردیبهشت نوشته شده و این نشان می دهد که ایشان کتاب را حداکثر در همین محدوده ۱۲ روزه مطالعه کرده اند.

نویسنده کتاب پنجره های تشنه تصریح کرد: بعد از زلزله بم به این شهر رفتم و دیدم که خانه ها چنان تخریب شده اند که حتی خیابان ها و کوچه ها قابل تشخیص نیستند اما یک خانه در آن میان، سالم بود. من حس می کنم اگر وجود من در طول عمرم دچار زلزله شود، نوشتن این کتاب مثل همان سازه محکمی است که با زلزله تخریب نمی شود. اعتراف می کنم حتی یک صدم آن حال و هوا را نتوانسته ام منتقل کنم اما برایم یقین شد که حبل المتین امام حسین علیه السلام در جفرافیای کشور ما باعث شده که هیچ اتفاقی نتواند آن را به زمین بزند و نابود کند.

در انتهای مراسم نیز خانم محمودی که در جریان انتقال ضریح، شفا گرفته و بینایی به چشمانش بازگشته بود پشت تریبون قرار گرفت و ماجرای شفاگرفتنش را برای حضار تعریف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس