کد خبر 996777
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
پاتریوت جدید هم ناکارآمد خواهد بود

سعودی ها به جای اینکه خود را از باتلاقی که در یمن بدان گرفتار شده اند، خارج کنند به پاتریوت های پیشرفته ای که آمریکایی قول ارسال آنرا به عربستان داده اند، دلخوش کرده اند.

به گزارش مشرق، پنتاگون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به‌منظور تقویت دفاع هوایی عربستان نیرو و تجهیزاتی شامل ۲۰۰ نیروی نظامی، یک سامانه پاتریوت جدید و چهار سامانه راداری سنتینل به این کشور اعزام خواهد کرد.

سنتینل یک پدافند سه بعدی متحرک است که علیه اهداف در ارتفاع پائین از جمله بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد کاربرد دارد. پاتریوت نیز توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی و موشک‌های کروز را دارد.

بیشتر بخوانید:

شلیک ۴ موشک بالستیک یمن به مواضع سعودی

در بیانیه پنتاگون آمده است، پنتاگون همچنین تجهیزات اضافی را آماده استقرار در عربستان می‌کند تا در صورت بروز بحران آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن در حالت آماده باش قرار دهد.

وزارت دفاع آمریکا همچنین سیستم‌های دیگری را به حالت آماده باش کامل درآورده تا در صورت نیاز فورا به عربستان سعودی اعزام شوند. بنا بر بیانیه پنتاگون، این سیستم‌ها عبارتند از: دو پاتریوت دیگر و یک پدافند هوایی تاد.

این پس از عملیات بزرگ یمنی ها علیه تاسیسات نفتی عربستان رخ می دهد اما به نظر می رسد که این در برابر توسعه توان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن راه به جایی نخواهد برد.

رای الیوم در مطلبی در این باره آورده است:

سامانه های پاتریوت جدید قبل از سال جاری میلادی در عربستان آنگونه که پنتاگون اعلام کرده است، مستقر خواهد شد و در تاسیسات نفتی و نیز احتمالا کاخهای شاهی مستقر خواهند شد. این برای سومین بار است که دولت آمریکا از ارسال سامانه دفاعی و اعزام نظامی ظرف یکسال و نیم به عربستان خبر می دهد. قبلا فقط به اعزام نظامی اکتفا کرد اما سامانه ای ارسال نکرد و این بار از رادارها و سامانه پاتریوت خبر داده اند. آمریکایی ها هنگامی تصمیم به اعزام نظامی و تجهیزات نظامی گرفتند که ضعف سامانه پاتریوت پس از حمله یمنی ها به آرامکو برایشان عیان شد. احتمالا پنتاگون نسخه پیشرفته ای از پاتریوت بر عکس نسخه قدیمی که سعودی ها قبلا خریده اند، می فرستد و این نسخه جدید در برابر آزمون واقعی قرار دارد.

این رسانه می نویسد: اما واقعیت این است که پاتریوت نمی تواند مشکلات ریاض را در برابر حملاتی که در معرض آن قرار می گیرد، حل کند. به نظر می رسد که همه ذخایر آن در برابر موشک های بالستیک و پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن استفاده شده است و این سامانه پاتریوت در رهگیری این موشکها موفق عمل نکرده است زیرا برخی را رهگیری و از مقابله با برخی دیگر ناکام مانده است. پاتریوت از زمان به کارگیری آن در جنگ علیه عراق در سال ۱۹۹۱ میزان موفقیت آن آنگونه که گزارش های آمریکایی و اسرائیلی حکایت دارد از ۲۰ درصد فراتر نرفته است و در بهترین حال ۳۰ درصد موفق بوده است.

رای الیوم نوشت: اما آنچه کار آمریکایی ها را بیش از قبل دشوار می کند این است که ارتش و کمیته های مردمی یمن از موشک های کوچک و پهپادها به شکل گسترده استفاده می کنند. ارتش و کمیته های مردمی یمن با حملات گسترده با موشکها و پهپادها اقدام به فرسوده کردن پاتریوت می کنند. حال اگر یمنی ها اهداف مهمی را با وجود نسخه پیشرفته پاتریوت هم هدف قرار دهند این پایانی برای سامانه پاتریوتی خواهد بود که درباره آنها افسانه و قصه های زیادی بیان کرده اند».

قدر مسلم آن است که با گذشت قریب به پنج سال از جنگی که در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ سعودی ها علیه یمن آغاز کرده اند، ناتوانی و ضعف ریاض در رقم زدن سرنوشت این جنگ عیان شده است. فراتر از آن ناتوانی عربستان در حمایت از خود و تاسیسات نفتی حیاتی اش که در راس آنها آرامکو قرار دارد، است که در ۱۴ سپتامبر جاری هدف قرار گرفت که بدون شک شکنندگی پدافند هوایی عربستان و ضعفش در حمایت از این کشور را نشان می دهد. سعودی ها از مرحله حمله به مرحله دفاع از خود و دست به دامن شدن وزارت دفاع آمریکا برای حمایت از عربستان حرکت کرده اند.

بدون شک حمایت مجانی نخواهد بود و در عین حال فایده ای هم در برابر حملات موشکی و پهپادهای یمنی ندارد. حمایت بی دریغ آمریکا از عربستان ثمری ندارد زیرا اولین معامله میلیارد دلاری ریاض با واشنگتن نیست.

عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی اماراتی در توییتی اذعان کرد: «کشورهای حوزه خلیج فارس ۳.۲ تریلیون دلار ظرف ۴۶ سال اخیر سلاح خریده اند ؛

یعنی معادل ۶۷ میلیارد دلار سالانه از سال ۱۹۷۲ که در سال ۲۰۱۸ این رقم به تنهایی ۱۲۸ میلیارد دلار بوده است که ۸۰ درصد آن از آمریکا بوده است. با وجود این هزینه تریلیون دلاری اما سامانه های دفاعی آن درباره پهپاد ارزان قیمت کارآیی ندارند».

آری به هر اندازه که ریاض ناتوان و عاجز، از آمریکا سلاح بخرد فایده ای ندارد همانگونه که خریدهای قبلی آن فایده ای نداشت.

محمد المسعری معارض سعودی در جریان گفتگویی با یونیوز در حاشیه چهل و دومین نشست حقوق بشر در ژنو اعلام کرد: «جنگ ائتلاف سعودی به یمن دام الهی بود و نتیجه آن به شکست عربستان ختم خواهد شد و فاجعه ای برای آل سعود خواهد بود به ویژه که ارتش عربستان ارتشی ناتوان است».

مجتهد افشاگر اسرار درونی آل سعود هم درباره ترس و وحشت مقامات ریاض فاش کرد: «آل سعود این بار از ترس سرنوشت نفت و ترس از جنگی که آن ها را نابود کند، موضوع را جدی گرفتند و به این عقیده رسیدند که در صورت عدم اصلاح شرایط، زوالشان قطعی است. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در وضعیت آشفتگی و ناامیدی است به طوری که پس از حمله به «بقیق» مجبور شده است تا دوز قرص های آرامبخش خود را بیشتر کند.

افشاگر اسرار خاندان آل سعود در ادامه نوشت: او (بن سلمان) در واقع مضطرب و نگران است به گونه ای که نزدیک است دچار اختلال عصبی شود».

پاتریوت پیشرفته آمریکایی هم مشکل ریاض را حل نخواهد کرد

به هر حال خرید سلاح از آمریکا مشکل سعودی ها را حل نخواهد کرد بلکه راهکار در توقف جنگ علیه یمن به طورکامل است. اگر ائتلاف سعودی این فرصت را مغتنم نشمارد؛ یگان موشکی و پهپادی با حملات کوبنده و غافلگیر کننده خود ضربات دردناکی به آنها وارد خواهند کرد.

اگر اماراتی ها و به ویژه سعودی ها تن به توقف جنگ ندهد باید منتظر مرحله سخت تری باشند. بنابر این بهتر آن است که برای اینکه خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهند به توقف جنگ یمن تن دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 0
    از پاتریوت قویتر نداریم.حداقل بهتر از هاوکه که ستون فقرات پدافندی شماست
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      0 0
      هه هه هه هه هه ...خخخخخخخخخخخخخخخخ.....
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    3 2
    سلاح های. آمریکایی.در افسانه های هالوبودی. قدرت نمایی می کند.با فرستادن. پاتریوت جدید وتاد نمی توانند جلو. پهپاد ها وموشک های. انصارالله. بگیرند.وهیمنت سامانه های دفاعی آمریکا شکسته خواهد. شد. وغروب.سامانه های.افسانه ای..آمریکارقم خواهد خورد.
  • رضا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    0 0
    عربستان اینطوری می خواست به ایران حمله کند بهتر نیست دست از سر یمن بردارد به ما بیشتر فکر کند
  • DE ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    0 0
    عربستان گاو شیر ده آمریکا بود و حالا شده خر سواری ده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس