اربعین

بررسی تحولات میدانی و امنیتی اخیر در عراق با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی(ع) از نقش بی بدیل نیروهای حشد شعبی در تأمین امنیت این مراسم حکایت دارد.

به گزارش مشرق، هر چه به مراسم پرشکوه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی نزدیک می شویم تلاش عناصر و گروهک های تروریستی برای تحت الشعاع قرار دادن این مراسم و انجام عملیات تروریستی نیز بیشتر میشود؛ اقدامی که با هوشیاری نیروهای عراقی به ویژه نیروهای بسیج مردمی که حالا دیگر به بخش غیر قابل انکار در ساختار نیروهای مسلح عراق تبدیل شده اند همواره خنثی می شود.

بیشتر بخوانید:

تعهدات بیمه گر برای زائران اربعین

۱۶۰ تُن دارو ویژه اربعین به عراق ارسال می‌شود

همین چند روز پیش بود که سازمان حشد شعبی عراق اعلام کرد که یک طرح تروریستی حمله به زائران اربعین در جاده های استان دیاله (همجوار مرزهای ایران) را کشف و خنثی کرده است. بر اساس این گزارش، نیروهای این سازمان یک طرح تروریستی که قصد هدف قرار دادن زائران اربعین که از محور استان دیاله به کربلا می روند را کشف و خنثی کردند.

در بیانیه این سازمان آمده است: نیروهای تیپ ۴ الحشد الشعبی در جریان عملیات گشت و شناسایی خود در این منطقه، در روستای یوسف در جنوب دریاچه حمرین در استان دیاله تعدادی گلوله کاتیوشا و خمپاره ۶۰ میلیمتری را کشف و ضبط کردند.

هم چنین نیروهای ارتش و حشد شعبی عراق از چند روز پیش پنجمین عملیات پاکسازی مناطق پیرامونی استان‌های کربلا و نجف و جنوب استان الانبار را آغاز کرده اند. فرماندهی ستاد مشترک عراق نیز در اطلاعیه ای، هدف از آغاز این عملیات را خشکاندن ریشه تروریسم در مناطق بیابانی بین استان های کربلا، الانبار و نجف تا مرزهای این کشور با سعودی در آستانه برگزاری مراسم میلیونی اربعین حسینی (ع) عنوان کرد.

در همین راستا نیروهای حشد شعبی با هدف تأمین امنیت راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، عملیات پاکسازی را در محور شمالی استان بابل عراق کلید زدند. در همین ارتباط، یکی از فرماندهان حشد شعبی اعلام کرد که این گروه با تمام توان مسأله تأمین امنیت زوار حسینی (ع) در روز اربعین را پیگیری می کند.

بررسی اقدامات اخیر نیروهای حشد شعبی در تأمین امنیت عراق به صورت کلی و تأمین امنیت مراسم روز عاشورای حسینی و به تبع آن راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی نشان از نقش غیر قابل انکار این نیروها در تأمین امنیت این کشور دارد؛ نهادی که دیگر نمی توان آن را در عراق نادیده گرفت و از معادلات مربوط به تحولات امنیتی این کشور کنار گذاشت.

پررنگ شدن نقش نیروهای بسیج مردمی در تحولات عراق که مبانی فکری آنها به ایران و به صورت کلی، آمریکا ستیزی و صهیونیسم ستیزی نزدیک است باعث شده تا آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایادی آنها در منطقه یعنی عربستان سعودی ساز مخالفت با حضور این نیروها را در عراق کوک کنند.

حملات پی در پی هوایی به مواضع این نیروها در عراق از سوی جنگنده های رژیم صهیونیستی در کنار جاسوسی آمریکا علیه حشد شعبی با هدف به دست آوردن اطلاعات نظامی از آنها و هم چنین تبلیغات رسانه های سعودی علیه نیروها حشد شعبی و عملکرد آنها در عراق همه و همه با هدف تضعیف جایگاه این نیروها در میان مردم عراق و مردم منطقه صورت می گیرد.

حملات جنگنده های متخاصم علیه مواضع حشد شعبی به قدری طی هفته های گذشته شدت گرفت که مسئولان عراقی نیز در این خصوص واکنش نشان دادند. یکی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق تاکید کرده بود که بر اساس نتایج تحقیقات، پهپادهای رژیم صهیونیستی در پس بمباران هوایی مواضع الحشد الشعبی در چند استان عراق قرار دارند. وی اعلام کرده بود که سفارت آمریکا در بغداد، فشار زیادی به دولت عراق وارد می‌کند تا از اعلام نتایج تحقیقات جلوگیری کند و بدین ترتیب، رژیم صهیونیستی محکوم نشود.

طی یک و نیم ماه گذشته دست کم ۵ مرکز و بر اساس آمارهای غیررسمی برخی منابع نزدیک به الحشد الشعبی عراق، بیش از ۱۲ مرکز و  زاغه مهمات این سازمان در نقاط مختلف این کشور مورد حملات مشابه قرار گرفته است که در یکی از موارد اخیر آن معاونت این سازمان در بیانیه ای رسمی، علت آن را حمله پهپادهای رژیم صهیونیستی تحت حمایت نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اعلام کرد.

آمریکا این اتهام را رد کرده است اما در این خصوص باید به این نکته اشاره کنیم که چنین عملیاتی بدون اطلاع و پشتیبانی آمریکا نمی تواند انجام پذیرد و واشنگتن بصورت چند منظوره از حملات اسراییل به مراکز حشد شعبی مطلع و از آن رضایت دارد.

یکی از اقدامات قابل توجه نیروهای حشد شعبی در عراق طی روزهای گذشته صورت گرفت. این نیروها یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا را که بر فرار مراکز این سازمان پرسه می زد مجبور به فرار کردند. سازمان الحشد الشعبی با انتشار یک ویدئو اعلام کرد: تیپ های ۴۲ و ۴۳  با رصد پرواز تجسسی یک فروند پهپاد جاسوس آمریکا بر فراز آسمان محل استقرار این نیروها و شناسایی آن به سمت این پرنده متجاوز آمریکایی شلیک کردند.

این نخستین بار بود که پرواز پهپاد جاسوس آمریکا بر فراز مراکز سازمان الحشد الشعبی عراق بطور رسمی گزارش می شد.

در هر صورت باید گفت که نیروهای حشد شعبی از زمان آغاز مبارزات عراقی ها علیه عناصر داعش در این کشور بنا به دستور مرجعیت عالی قدر عراق تشکیل شد و همین نقطه تشکیل نیروهای حشد شعبی که بنا بر اعتقادات مذهبی و آمریکا ستیزی صورت گرفته باعث می شود که توطئه چینی ها علیه این سازمان و نهاد از سوی دشمنان افزایش یابد.

برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی نیز که همواره مورد توجه محافل جهانی و صد البته مورد غضب آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی بوده یکی از مهم ترین عرصه های حضور نیروهای حشد شعبی به شمار می رود؛ مسأله ای که آمریکا تلاش دارد تا با تضعیف قدرت حشد شعبی آن را تحت الشعاع قرار دهد.

آمریکا همواره تلاش می کند تا با اقدامات نظامی و جاسوسی، نیروهای حشد شعبی را از عرصه تحولات عراق حذف کند اما تا اینجای کار، نیروهای بسیج مردمی در صیانت از امنیت عراق و به ویژه محافظت از زائران حسینی(ع) بسیار موفق عمل کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس