استراماچونی

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: استقلال هنوز برای استراماچونی یک تیم ناشناخته است چون او هنوز نتوانسته به خودش بقبولاند که دیگر در اروپا کار نمی‌کند، اینجا خاورمیانه است.

سرویس ورزش مشرق – تیم استقلال پس از کسب 3 امتیاز از 5 بازی لیگ برتر این هفته باید در جام حذفی مقابل گل ریحان و سپس در لیگ برتر برابر گل گهر سیرجان به زمین برود تا شاید با دو برد احتمالی از وضعیت بحرانی این هفته هایش خارج شود.

مسعود اقبالی در گفت و گو با مشرق، درباره اوضاع فعلی استقلال و راهکارهایی که می تواند به این تیم کمک کند تا نتایج بهتری کسب کند ابتدا در توضیحی کلی اظهار داشت: تیمهای بزرگ و پرطرفدار چنین مشکلاتی دارند. اگر لیگ را خوب شروع کنند تداوم خواهد داشت و اگر بد شروع کنند خیلی سخت برمی گردند. چون هم فشارهای بیرونی هست و هم فشارهای درونی که تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: از آنجایی که بچه های ما صیقل داده شده نیستند و یکسری الماسهای نتراشیده اند به این دردسرها می افتند. اینها مستلزم کارهای دوران نوجوانی است که بازیکن بتواند آرامشش را در وضعیت بحرانی حفظ کند و تمرکز داشته باشد و دچار پرخاشگری نشود.

مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا افزود: البته در فوتبال دنیا هم این مسایل هست اما چون بازیکنان از کودکی این رفتارها را دیده اند می دانند هر بازی را می بازند مهم نیست و به آینده فکر می کنند و تلاش می کنند تا جبران کنند ولی در فوتبال ما این خصوصیت نیست به ویژه در تیم های بزرگ.

اقبالی در ارتباط با تیم آبی پایتخت گفت: استقلال هم از این قاعده مستثنی نیست و تیمی است که تقریبا 78 درصد بازیکنانش را از دست داده و تازه واردها هماهنگی، تمرکز، ارتباط و درک متقابل ندارند که بدست آوردنش زمان نیاز دارد تا یکدیگر را بفهمند. اینها چیزهایی است که ممکن است در طول در نیم فصل بوجود بیاید البته اگر کار منطقی و علمی پیش برود.

وی اضافه کرد: در استقلال بازیکنان جوانی حضور دارند که خیلی سخت می شود آنها را به شرایط ایده آل برگرداند. اگر ببازند هم کارشان سخت تر می شود و اگر هم گل بخورند اعتمادبنفس شان را از دست می دهند. البته من بازی با ذوب آهن را دیدم و فوتبال بدی از این تیم ندیدم. در کارهای تیمی بد نبودند، در رسیدن به دروازه حریف خوب بودند و گل هم زدند ولی تمرکز حفظ گل را نداشتند.

پیشکسوت باشگاه استقلال ادامه داد: معمولا 5 دقیقه پس از گلی که می زنیم تیم حریف تلاش مستمری را روی دروازه ما ایجاد می کند که باید در درجه اول برای این مهم برنامه تاکتیکی داشته باشید که فشار حریف را بگیرید و تحت فشارش بگذارید. اجازه ندهید بازیسازی شود و تیم حریف خودش را به یک سوم نرساند و از بازی مستقیم و سانتر از جناحین استفاده نکند. پشت محوطه جریمه خطا ندهیم که بیشتر گلهایی که استقلال خورده را روی همین اتفاقات دریافت کرده است.در این وضعیت کافی است که بازیکن درون زمین  عصبانی شود و تمرکز لازم را نداشته باشد این می تواند مانند یک زنجیره تیم را تحت تأثیر قرار بدهد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره گلهای دقیقه آخر خاطرنشان کرد: استقلال گل می زند ولی در دقایق آخر گل می خورد. وقتی اصول دفاعیِ یک در برابر یک را رعایت نکنید و به راحتی جا بمانید و پوشش لازم را نداشته باشید، دروازه بان صحبت نکند و آن ارتباط بین خطوط نباشد این اتفاقات رقم می خورد. اینها اصولی هستند که باید در فوتبال رعایت شود.

اقبالی یادآور شد: پرسپولیس هم همینطور است. اگر بازی پرسپولیس را دیده باشید متوجه شدید که چون بیرانوند دروازه بان تیم ملی مملکت ماست و به خاطر اینکه عصبانی می شود و تمرکزش را از دست می دهد گلهایی می خورد که شاید اگر من درون زمین بودم لااقل یکی را نمی خوردم.

وی در پاسخ به این پرسش مشرق، که چرا استراماچونی تا این اندازه پرخاشگر است توضیح داد: این مربی به دلیل عدم شناخت کافی از فوتبال ایران و مقایسه کردن فوتبال خاورمیانه و آسیا با فوتبال اروپا و ایتالیا عصبی می شود. مسلما بچه های ما در آن حد و اندازه نیستند و تکنیک شان پایین تر و اشتباهات شان بیشتر است. این مربی که به قول خودش با جوانان ایتالیا قهرمان اروپا هم شده باید بداند که مجبور است با این فوتبال کنار بیاید و بازیکنان را بفهمد. نمی توان در 25 سالگی تکنیک را به بازیکن یاد داد. شعور تاکتیکی را می توان تا حدی، آن هم مسایل ساده اش را یاد داد و به شرایط ایده آل رساند ولی مسایل تکنیکی و مهارتی را نمی توان به جوان 26 ساله آموخت. اینها باید در دوران نوجوانی یاد داده شود.

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: مربی که کنار زمین پرخاشگری می کند، با داور دعوا می کند، تیمش را زیر سئوال می برد و رفتار کلامی بدی بکار می برد، بازیکنان درون زمین را تحت تأثیر قرار می دهد و این اثرات سوء خواهد دشت و تیم تمرکزش را از دست می دهد و بازی خودش را نمی کند و در نهایت راحت گل می خورد. بعد می آید عذرخواهی می کند ولی باید بداند وقتی مربی یک تیم بزرگ می شود باید با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی جامعه بزرگی کرده و به عنوان مربی، مطلوب و ایده آل عمل کند که متأسفانه او را در این اندازه ها نمی بینیم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چه کسی او را آورده یا این آقا با چه رزومه و سوابقی آمده، مهم نیست ولی یک مربی باید بداند که سازگاری اش با شرایط جدید خیلی مهم است. وقتی مربی که در فرانسه و ایتالیا کار می کند یکمرتبه به آفریقا یا آسیا برود، اگر نتواند خودش را با محیط جدید سازگار کند به مشکل برمی خورد. در اروپا هم ممکن است مورینیو در ایتالیا ضعیف عمل کند ولی در اسپانیا خوب نتیجه بگیرد.

اقبالی تصریح کرد: ما ابزار لازم را نداریم. استراماچونی باید بیاید و ببیند این بچه ها ابزار لازمه اش نیستند و باید این نفرات را طوری تربیت کرد که درک متقابل درون زمین را داشته باشند. بفهمند که فوتبال یک ورزش گروهی و تیمی است و باید با یک کار گروهی به نتیجه برسند. اینجا فوتبال است و کشتی نیست.

وی تأکید کرد: اینها مسایلی است که مربی باید در طول هفته با تیم بارها کار کند تا برطرف شوند. البته ما بیرون از زمین هم مشکل داریم و طرفداران صبر و تحمل شان کم است و نمی توانند تحمل کنند تیمی که سالهای سال قهرمان بوده و جزو بهترین ها بوده ولی الان ته جدول است را نمی پذیرند و اینجا بازیکنان هستند که باید طوری تربیت شوند که مقابل این هجمه ها تحمل لازم را داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 4
    اینها مسایلی است که مربی باید در طول هفته با تیم بارها کار کند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    8 7
    تیمی که سالهای سال قهرمان بوده و جزو بهترین ها بوده ولی الان ته جدول است
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    2 7
    خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 7
    جزو بهترین ها؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس