راهکاری برای بی‌اثرکردن تحریم‌ نفتی/ طرحی با ۴۲ امضا در انتظار طرح در مجلس

مقامات ترکیه و چین به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه نفت ایران اعتراض کردند و آن را غیرقابل قبول خواندند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشورش به خرید گاز و نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. این می‌تواند روابط آنکارا و واشنگتن را تیره‌تر کند.


اردوغان هنگام بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت روابط تجاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه تولیدات نفتی ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

ترکیه هم تحریم نفت ایران را جدی نگرفت

ایران با اهرم نفت می‌تواند به موقعیت ترامپ ضربه بزند


وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی در این راستا به کمبود سوخت‌های فسیلی در ترکیه اشاره کرد و افزود: ما نمی‌توانیم از نفت و گاز ایران صرف‌نظر کنیم. ترکیه مصمم است میزان تبادلات تجاری خود با ایران را که در حال حاضر ۷/۵ میلیارد دلار است به ۳۰ میلیارد دلار برساند.


پیش‌تر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود ترکیه تحریم‌های یک جانبه را نمی‌پذیرد و روابط خود با جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد.


دولت ایالات متحده پس از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران، چند کشور از جمله ترکیه را از اقدامات تنبیهی برای معامله با جمهوری اسلامی معاف کرد. این معافیت در ماه مه سال جاری به پایان رسید.


در ماه‌های اخیر روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل اقدام ترکیه برای خرید سامانه پدافند هوایی روسی «اس۴۰۰» تیره شده است. آمریکا مخالف حضور چنین سیستم‌هایی در یک کشور عضو ناتو است.


در همین حال دولت چین به تحریم آمریکا علیه شرکت‌های خریدار نفت ایران اعتراض کرد.تحریم‌های ایالات متحده علیه چند شرکت و افراد حقیقی این کشور که به خرید نفت از ایران متهم شده‌اند، شدیداً اعتراض و رویکرد آمریکا در این زمینه را محکوم کرد.


گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: پکن نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه شرکت‌ها و افراد چینی ابراز می‌کند.»


گنگ گفت: «علیرغم حقوق و منافع مشروع همه طرفین در صحنه جهانی، ایالات متحده با وضع تحریم‌های یکجانبه، چماق تحریم‌ها را بطور خودسرانه تکان می‌دهد. این رویکرد آمریکا نقض فاحش هنجارهای اساسی در روابط بین‌الملل است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داد که پکن «اقدامات لازم» را برای دفاع از حقوق شرکتها و شهروندان خود انجام خواهد داد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه پنج شهروند چین و شش شرکت چینی که متهم به نقل و انتقال نفت ایران و نقض تحریم‌های آمریکا هستند، اعمال کرده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    8 0
    ان شاءالله خداوند آمریکا و اروپا را یکجا تحریم نماید.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    0 0
    بوی نفت مفت و نسیه شنیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس