کد خبر 996448
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی ها می‌توانستند از مزایای قابل توجه رابطه تجاری با ایران منتفع شوند؛ در حالی که شاهد هستیم آنها در عمل خود را گروگان سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران کرده‌اند.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره فشار مقامات اروپایی به هیئت ایرانی حاضر در نیویورک و ترغیب مقامات کشورمان برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها در جریان این سفر گفت: اینکه  بگوییم اروپایی قصد ترغیب ایران برای نشستن پای میز مذاکره با آمریکا را داشتند، مطلب صحیحی نیست.

وی افزود: اروپایی‌ها دوست داشتند که ایران به درخواست‌های آمریکا تمکین کرده و همان‌ کاری کند که دقیقا خود آنها در قبال آمریکا انجام می‌دهند. به عبارت دیگر انتظار داشتند که ایران از استانداردهای اروپایی در سیاست خارجی تبعیت کنند.

بیشتر بخوانید:

افراط در مذاکره‌خواهی غرب را به امتیازگیری بیشتر وامی‌دارد

بنیاد دفاع از دموکراسی بازوی کمکی گروه اقدام ایران است

ایزدی خاطرنشان کرد: حتما شما شنیده‌اید که در استاندارهای صنعتی به طور مثال می‌گویند استاندارد بنزین یورو ۴ که  این استانداردها معمولا تضمینی است برای کیفیت قابل قبول بنزین مصرفی در کشورها، منتها استانداردهای سیاست خارجی کشورهای اروپایی همچون استانداردهای صنعتی  قابل قبول نیست. چرا که این استانداردها نه تنها تامین کننده منافع غربی‌ها در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا نبوده بلکه دیگر کشورهای دنیا را نیز تحت تاثیر زورگویی‌های آمریکا قرار داده است.

**اروپایی‌ها خود را گروگان سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران کرده‌اند

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اگر اروپایی‌ها در این چند ساله که از عمر برجام می‌گذرد بر اساس سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، با کشورمان برخورد نمی‌کردند، می‌توانستند از مزایای قابل توجه رابطه تجاری با ایران منتفع شوند. در حالی که شاهد هستیم اروپایی‌ها در عمل خود را گروگان سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران کرده‌اند و نمی‌توانند از منافعشان در مقابل آمریکا دفاع کنند و در مواجهه با کشورمان  مجبور به اجرای مصوبات کنگره آمریکا هستند.

ایزدی تاکید کرد:‌ نکته مثبت سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل این بود که تاکید کرد به استانداردهای اروپایی‌ در سیاست خارجی پایبند نخواهد بود.

وی همچنین درباره اظهارات رئیس‌جمهور در جمع اصحاب رسانه‌ای آمریکا که تاکید کرد "اگر اروپایی‌ها به روند کنونی در برجام ادامه دهند، ایران قطعا گام بعدی کاهش تعهدات را برخواهد داشت"، گفت: کلیت حرف آقای روحانی درست است ولی مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که فاصله‌هایی که بین این گام‌ها وجود دارد و همچنین ضعیف بودن این گام‌ها موجب شده که آنطور که باید و شاید اروپایی‌ها را مجاب به انجام تعهدات برجامی خود نکند.

این کارشناس مسائل بین‌املل افزود: بیانیه‌ ضدایرانی که اخیرا از سوی کشورهای اروپایی صادر شد، به خوبی روشن کرد که مشکل اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تنها فشارهای آمریکا نیست و خود اروپایی‌ها نیز نیات خصمانه‌ای علیه کشورمان دارند و در مسیر پیاده‌سازی این نیات از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند.


نکته مثبت سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل این بود که تاکید کرد به استانداردهای اروپایی‌ در سیاست خارجی پایبند نخواهد بود.

ایزدی تاکید کرد: امروز که مسئولان کشورمان به این واقعیت رسیده‌اند که برجام اروپایی حرف خنده‌داری بوده که یک سال پیش بیان شد و متوجه شده‌اند که متوجه شده‌اند که برجام از ابتدا طرحی برای گرفتن امضای از ایران بدون اینکه هیچ امتیاز قابل توجهی به کشورمان بدهند، بوده باید از تجربیات ۶ سال گذشته درس گرفته و به سمت اصلاح این سیاست‌ها حرکت کنند.

ایزدی گفت: دوستان ما در دولت می‌خواستند که برجام اروپایی را محقق کنند و امروز که چنین امری قابل تحقق نیست، دستگاه دیپلماسی ما باید رویکرد خود را بر اساس خواسته‌های اصلی کشور در حوزه سیاست‌ خارجی انتخاب کند نه بر اساس آنچه از دنیا در قبال خودمان توقع داریم.

این استاد دانشگاه در ارتباط با  مباحثی که درباره مذاکره با آمریکا از سوی رئیس‌جمهور در نطق مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد، گفت:‌ مشکل دستگاه دیپلماسی ما در چند سال گذشته این بوده که مواضع مقتدرانه‌ای که گاهی اوقات از سوی دولت‌مردان ما  اتخاذ می‌شود  از سوی طرف‌های غربی خیلی جدی گرفته نمی‌شود، چرا که  عقبه فکری غربی‌ها این است که کوچک‌ترین نرمش و لبخندی از سوی آنها با استقبال گرم دولت‌مردان ما همراه می‌شود.

وی ادامه داد: شاهد این مدعا نیز برخورد صمیمانه رئیس‌جمهور با نخست وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه است؛  آنهم در شرایطی که مقامات اروپایی در همین چند روز اخیر با انتشار بیانیه‌ای خصمانه رسما ایران را عامل  حمله به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرده بودند؛ مقامات غربی با خود می‌گویند امروز که اینگونه علیه ایران مواضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده‌ایم، مقامات این کشور اینگونه به گرمی با ما رفتار می‌کنند  چه برسد به روزی که ما کمی در سیاست‌های خود در قبال ایران نرمش نشان دهیم. بنابراین تا زمانی که این دیدگاه در میان مقامات دولتی کشورمان در قبال غربی‌ها وجود داشته باشد، نباید امیدوار بود که تغییری در روند سیاست‌های اروپا در قبال ایران ایجاد شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس