کتاب امدادگر کجایی - معصومه رامهرمزی - علی عچرش - کراپ‌شده

کتاب «امدادگر کجایی؟» در حاشیه تبادل ۴۰ هزار سند تاریخی دفاع مقدس جمعیت هلال احمر رونمایی شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «امدادگر کجایی؟» در حاشیه مراسم تبادل ۴۰ هزار سند تاریخی دفاع مقدس جمعیت هلال احمر و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی سازمان هلال احمر برگزار شد.

در این مراسم اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه در آیات و روایات به اهمیت مقابله با متجاوزان تأکید شده است، گفت: خداوند در قرآن کریم تأکید می کند که افرادی که در این راه تلاش می کنند، پاداش خود را می گیرند. خوشبختانه در دولت دوازدهم مصوب شد که آرشیو ملی ایران باید تمامی اسناد مرتبط با شهدا و وقایع جنگ را در اختیار داشته باشد و از آنها صیانت کند.

وی افزود: آرشیو ملی ایران مکان امنی برای نگهداری این اسناد است و می تواند به لحاظ فیزیکی از حریق یا مخدوش شدن این اسناد جلوگیری کند. تا این اسناد برای آیندگان باقی بماند.

بروجردی در ادامه سخنان خود به توافق صورت گرفته میان سازمان هلال احمر و کتابخانه ملی ایران اشاره و تصریح کرد: بر این اساس قرار است ۴۰ هزار سند هلال احمر در اختیار مرکز اسناد کتابخانه های ملی قرار گیرد و تاکنون ۸۱ هزار و ۱۸۷ پرونده در قالب دو هزار و ۶۰۰ کارتن به این سازمان ارسال شده است.

رئیس کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: اقدام پیشگامانه سازمان هلال احمر در انتقال این اسناد قابل ستایش است. این اسناد در آینده نزدیک به صورت دیجیتال ثبت خواهند شد تا به خوبی ضبط و در اختیار آیندگان قرار گیرند.

در ادامه علی زرافشان معاون اسناد کتابخانه ملی دیگر سخنران این مراسم بود و در سخنانی اظهار داشت: رزمندگان در سالهای دفاع مقدس ارزش آفرینی کردند و وظیفه ما حفظ و نشر این ارزشهاست. همانگونه که در ماجرای کربلا این وظیفه بر دوش حضرت زینب (س) بود و به واسطه روایت ایشان از کربلا، مقاتل مختلفی نوشته شد. در ایام دفاع مقدس نیز شاهد جلوه های عاشورایی در سرفصل های رزمندگان بودیم.

زرافشان گفت: امروز باید  هرچه در ۸ سال دفاع مقدس رخ داد را ثبت کنیم تا در مرحله بعدی به انتشار آنها بپردازیم ودر اختیار پژوهشگران، محققان و اصحاب فرهنگ و هنر بگذاریم تا از دل آن پیام دفاع مقدس منتشر شود. این همان کاری است که معاونت اسناد براساس قانون مکلف است انجام دهد.

معاون اسناد کتابخانه ملی ایران ادامه داد: تمامی سازمان ها و نهادها باید اسنادی را که ارزش تاریخی و فرهنگی دارند به سازمان اسناد ارائه کنند تا در آنجا طبق انضباط خاص نگهداری شود. یکی از مجموعه اسنادی که در این مرکز اسناد ثبت شده است، اسناد مربوط به مفقودین و اسرا است.  با همکاری سازمان هلال احمر می توان به ثبت تاریخی شفاهی سازمان هلال احمر هم پرداخت. همانطور که تاریخ شفاهی اسرا و رزمندگان را این مرکز طی پروژه ای به ثبت رسانده است.

محمودرضا پیوندی دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم گفت: شهدا و ایثارگران در سالهای دفاع مقدس از جان خود گذشتند و اکنون حفظ آثار و اسناد آنها برای ما بسیار مهم است تا پژوهشگران بتوانند از خلال آنها بسیاری از یافتنی ها را بیابند. امیدوارم بتوانیم لیاقت حفظ این سرمایه شرف و عزت را که شهدا با اهدای جان خود برای ما به ارمغان آورده اند، داشته باشیم.

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر نیز طی سخنانی اظهارداشت: امیدوارم این حرکت ادامه دار باشد و بتوانیم تمامی اسنادی که گواه حضور جمعیت هلال احمر در دوران دفاع مقدس است را به مرکز اسناد ارائه کنیم.

وی افزود: خدماتی که سازمان هلال احمر در ۸ سال جنگ تحمیلی داشت، خیلی شناخته شده نیست. در جبهه های دفاع مقدس، امدادگر هلال احمر برای کسانی که می خواستند از کیان میهن دفاع کنند یک هم رزم بود. این زحمات باید مکتوب شود.

پیوندی خاطرنشان کرد: اسناد بسیاری در ساختمان صلح سازمان هلال احمر گردآوری شده است که در اختیار مرکز اسناد کتابخانه ملی قرار می گیرد. هلال احمر نیز باید این فضا را ایجاد کند که افرادی که قصد نوشتن کتاب، ساختن فیلم و دیگر آثار فرهنگی را دارند، به راحتی بتوانند به اسناد جمعیت هلال احمر دسترسی داشته باشند.

در این مراسم همچنین علی عچرش، راوی کتاب امدادگر کجایی؟ از شهدا و بزرگان هلال احمر در دهه شصت یاد کرد و به خاطره گویی پرداخت.

وی از شهید رضا شیر محمدی، شهید حسین آتشکده  و مرحوم دکتر یعقوب علی پور معاونت امداد درمان هلال احمر در زمان جنگ یادی کرد و از مسولین برنامه پرسید: چرا فعالان هلال احمر در دهه شصت همچون سردار فیروز آبادی، آقای گنج زاده، آقای کرم زاده و آقای کرم شاهی در این برنامه حضور ندارند و نامی و یادی از نیروهای زمان جنگ نیست.

عچرش از کمبودها و مشکلاتی که امدادگران در زمان جنگ با آن روبرو بودند روایت کرد و گفت : امدادگران در روزهای بحران در همه جا حضور داشتند هر چند به دلیل جایگاهشان کمتر دیده می شدند.

راوی کتاب امدادگر کجایی؟ به اهمیت نقش امدادگران در زمان جنگ پرداخته و از قول سرهنگ کهتری از فرماندهان شجاع ارتش در روزهای محاصره آبادان نقل کردند: آمبولانس های هلال احمر در جبهه همپای سربازان ما هستند.

در پایان برنامه از کتاب امدادگر کجایی؟ رونمایی و از حاج علی عچرش امدادگر و مدیر هلال احمر بندر ماهشهر در زمان جنگ تقدیر شد.

در پایان این مراسم با حضور اشرف بروجردی، پیوندی، زرافشان و معصومه رامهرمزی از کتاب «امدادگر کجایی؟» و تمبر مخصوص دفاع مقدس رونمایی شد و همچنین تفاهم نامه امضا و تبادل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس