کد خبر 995567
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
مذاکره نمایه

همزمان اعلام شد سران فرانسه، انگلیس و آلمان، قبل از دیدار با روسای جمهور آمریکا و ایران، به منظور هماهنگ‌سازی راهبرد خود در خصوص ایران با یکدیگر دیدار و رایزنی خواهند کرد

به گزارش مشرق،  محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: آقای ظریف، امروز در پاسخ بیانیه سه دولت اروپایی تصریح کرد "فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، از ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت پارسال) عیان است. راه حل، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است. پیش از پایبندی به توافق کنونی، هیچ توافق جدیدی در کار نخواهد بود".

انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک ادعا کردند "واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفت سعودی است. زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت، درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای را که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود، بپذیرد".

همزمان اعلام شد سران فرانسه، انگلیس و آلمان، قبل از دیدار با روسای جمهور آمریکا و ایران، به منظور هماهنگ‌سازی راهبرد خود در خصوص ایران با یکدیگر دیدار و رایزنی خواهند کرد

مکرون دیروز گفت "جداگانه با ترامپ و روحانی دیدار می‌کنم. امروز به صورت غیررسمی با رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده و فردا بار دیگر با او ملاقات خواهم کرد و امشب با رئیس جمهور ایران دیدار می کنم".

او چند ساعت قبل، با روحانی ملاقات کرد. کاخ الیزه  پس از این ملاقات اعلام کرد "زمان آن رسیده که ایران برای حل و فصل بحران در منطقه در شرایطی که مسیر کاهش تنش ها باریک تر شده، کمک کند".

مکرون، دلال تهدید های آمریکاست و  دیکته های ترامپ را منتقل می کند. و این در حالی است که ترامپ، دیروز برای چندمین بار، مدعی شد "در بحران با ایران، نیازمند هیچ میانجی یی نیستیم".

ترامپ با نخست وزیر انگلیس هم ملاقات کرده و گفته است "با نظر جانسون درباره اینکه به توافق جدید با ایران نیاز است موافقم". بوریس جانسون هم گفت "زمان آن است که با ایران بر سر توافق جدید مذاکره شود. تنها یک نفر است که می‌تواند توافقی بهتر انجام بدهد و آن رترامپ است".

ترامپ می گوید "در سخنرانی سه شنبه در مجمع عمومی، درباره وضعیت موجود با ایران توضیح خواهم داد. ما فشار زیادی وارد کرده ایم و مسائل زیادی در حال روی دادن است ؛ بسیار بیش از آنچه رسانه‌ها می‌دانند".

مواضع فرانسه و انگلیس ( و بیانیه تروئیکای اروپایی) نشان می دهد آنها دنبال رسمی کردن مرگ برجام و صدور گواهی فوت، با امضای شخص روحانی و ظریف هستند تا شانه از تعهدات ضد تحریمی خالی کنند.

تلقی آنها این است که اگر ایران تسلیم فشارها و تهدید ها نشد و زیر بارزورگویی نمی رود، به خاطر قدرت نظامی و نفوذ بازدارنده منطقه ای است. بنابراین همه تهدید و تطمیع خود در دوره جدید را روی اصرار بر عبور روحانی و ظریف از خط قرمزهای عاقلانه نظام متمرکز کرده اند.

مذاکره با آمریکا به اعتبار دیوانگی های ترامپ، از اساس منتفی است و امکان تحقق ندارد. اما آنچه جای نگرانی است، کمرنگ شدن خطوط قرمز در قبال تروئیکای اروپایی و افتادن در تله آمریکا از این طریق است.

اگر به تصریح ظریف، سه دولت اروپایی ظرف 16 ماه گذشته ثابت کرده اند ناتوان و فلج هستند، و اگر مذاکره مجدد با آمریکای عهد شکن به تصریح روحانی دیوانگی است، بنابراین نباید از هیئت ایرانی در نیویورک رفتاری سر بزند که رنگ و بوی معلولیت ذهنی و روحی داشته باشد.

قطعا آمریکا و اروپا به اجرای برجام بر نخواهند گشت اما حتی اگر باز می گشتند هم، کسی اجازه نداشت درباره توانمندی بازدارنده موشکی و اقتدار منطقه ای ایران مذاکره کند. حتی بازکردن سر چنین بحثی، بازگرداندن سایه نا امنی و جنگ بر سر کشوری است که توانست با تامین اقتدار موشکی و منطقه ای، به امننیت و بازدارندگی برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس