کد خبر 995450
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
گزارش| چگونه شانس نتانیاهو برای نخست وزیری بیشتر شد؟

در انتخاباتی که نتانیاهو در آن رسماً شکست خورده است شرایطی به وجود آمد که حال احتمال اینکه تشکیل دولت به او واگذار شود افزایش یافته است و بعید نیست او دوباره نخست وزیر شود.

به گزارش مشرق، انتخابات سپتامبر 2019 رژیم صهیونیستی محل وقوع اولین شکست نتانیاهو پس از یک دهه حاکمیت مستمر بود. حزب نتانیاهو، لیکود- که در انتخابات آوریل 2019 به تنهایی 35 کرسی کسب کرده بود- در این انتخابات با وجود پیوستن حزب «کولانو» و رئیس آن «موشه کحلون» به لیکود و کنار رفتن حزب «زحوت» به ریاست «موشه فیگلین» تنها 31 کرسی به دست آورد و پس از ائتلاف آبی- سفید- که 33 کرسی به دست آورد- در جایگاه دوم قرار گرفت. اما در مقطع کنونی با وجود این شکست شرایطی فراهم آمده که احتمال نخست وزیری نتانیاهو و تشکیل ائتلاف برای دولت جدید به دست او قوی تر از «بنی گانتز» شده است.

بیشتر بخوانید:

چگونگی انتخاب نخست وزیر

براساس قانون پایه رژیم صهیونیستی، انتخاب کسی که پس از برگزاری انتخابات کنست، کابینه را تشکیل دهد از وظایف و اختیارات رئیس این رژیم است. بر همین اساس هیچ قانون مشخصی در خصوص اینکه رئیس طبق چه شرایط و ضوابطی می تواند این مأموریت را به یکی از منتخبان واگذار کند وجود ندارد و رئیس رژیم صهیونیستی می تواند براساس تشخیص خودش به هر یک از 120 نفری که در انتخابات موفق به کسب کرسی کنست شده اند این مأموریت را واگذار کند.

تنها نکته ای که در واگذاری این مأموریت باید لحاظ شود این است که شخص مورد نظر باید توان تشکیل ائتلاف را داشته باشد. امری که هیچ گاه قابل اثبات یا نفی نیست. فلذا واگذاری مأموریت تشکیل کابینه امری در اختیار رئیس رژیم صهیونیستی است.

روش معمول انتخاب نخست وزیر در رژیم صهیونیستی

همانگونه که در فوق اشاره شد در انتخاب نخست وزیر قانون مشخصی وجود ندارد و این امر از اختیارات رئیس رژیم صهیونیستی است اما از دهه های گذشته برخی شاخص ها همچون یک سنت در این رژیم به عنوان ملاک برای تعیین یک نفر از منتخبان، برای تشکیل کابینه وجود دارد.

ارائه مأموریت به رئیس حزب برنده انتخابات

اولین سنت معمول در رژیم صهیونیستی این است معمولاً مأموریت تشکیل کابینه را به حزب پیروز در انتخابات می دهند یعنی حزبی که بیشترین کرسی را در انتخابات کسب کرده است. این دیدگاه یک پیش فرض دارد و آن اینکه کسی که موفق شده بیشترین کرسی را کسب کند می تواند با اتکا به کرسی های خودش احزاب همفکر به خود را راحت تر از بقیه احزاب دور خود جمع کرده، ائتلافی برای تشکیل کابینه به وجود آورد.

مشورت رئیس با منتخبان و تجمیع توصیه آنها

دومین سنت معمول میان سیاسیون رژیم صهیونیستی در هنگام انتخاب فردی برای تشکیل کابینه از سوی رئیس این رژیم این است که رئیس رژیم از تمامی منتخبان می خواهد تا یک نفر را به عنوان گزینه خود برای تشکیل کابینه توصیه کنند. یعنی در حقیقت رئیس رژیم صهیونیستی از تمام احزاب این سؤال را می پرسد که : «شما چه کسی را برای تشکیل کابینه توصیه می کنید؟» جمع پاسخ هایی که صاحبان کرسی کنست ارائه می کنند فرد مورد نظر را تعیین می کند. در حقیقت کسی که بالاترین رأی را میان توصیه ها داشته باشد مأمور تشکیل کابینه خواهد شد. کسانی که در یک جناح فکری قرار می گیرند معمولاً یک فرد را توصیه می کنند. لذا هنگامی که یک جناح سیاسی کرسی های بیشتری را در اختیار داشته باشد تعداد توصیه های کسی که آنها از او حمایت می کنند بیشتر خواهد بود.

توصیه منتخبان انتخابات 2019 رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه

براساس نتایج انتخابات سپتامبر 2019، ائتلاف آبی- سفید: 33 کرسی، فهرست مشترک عربی: 13 کرسی،حزب کار: 6 کرسی و اتحاد دموکراتیک: 5 کرسی کنست را کسب کردند و مجموعاً جناح چپ و میانه 57 کرسی در انتخابات سپتامبر به دست آوردند.

در مقابل لیکود: 31 کرسی، شاس: 9 کرسی، اتحاد راستگرایان: 8کرسی و یهودیان توراتی: 7 کرسی به دست آوردند و مجموع کرسی های راستگرایان به ریاست لیکود به 55 کرسی رسید.

براساس روش معمول که به رئیس حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورده بنی گانتز گزینه اول تشکیل دولت و نخست وزیری است. براساس روش توصیه منتخبان نیز، به دلیل آنکه 57 منتخب حاضر در جناح چپ و میانه، بنی گانتز را برای نخست وزیری توصیه کرده اند او گزینه اول نخست وزیری در انتخابات موجود بود تا اینکه یک اتفاق این چینش را بر هم زد.

عقب نشینی 3 عضو فهرست مشترک عربی

روز دوشنبه «ایمن عوده» یکی از دو رهبر فهرست مشترک عربی که ائتلافی از دو حزب «هداش- تعال» و «بلد» است به «ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد توصیه ای که از طرف این فهرست برای نخست وزیری «بنی گانتز» به «ریولین» منتقل شده تنها از سوی 10 نفر از منتخبان این فهرست است و 3 نفر از منتخبان این فهرست این توصیه را قبول ندارند.

با این تغییر عملاً تعداد توصیه های «بنی گانتز» به 54 توصیه در مقابل 55 توصیه برای نخست وزیری نتانیاهو رسید.

اینکه چرا در این مقطع این اتفاق افتاد و به دلیل فاصله کمی که احزاب از یکدیگر داشتند به ناگاه کفه ترازو را به نفع نتانیاهوی شکست خورده سنگین کرد امری است که پس از این باید مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد. اما نتیجه حاصل آن این بود که باز هم نتانیاهو را به نخست وزیری و تشکیل کابینه نزدیک کرد. گانتز و آبی- سفید از همان آغاز می دانستند که فهرست مشترک عربی پاشنه آشیل آنها است و ائتلاف آنها عملاً با مشکل مواجه بوده است. با همه این اوصاف باز هم باید منتظر ماند و دید «ریولین» رسماً چه کسی را مسئول تشکیل کابینه جدید خواهد کرد.

جمع بندی

براساس یک سنت معمول در رژیم صهیونیستی برای انتخاب نخست وزیر، رئیس رژیم صهیونیستی اقدام به رایزنی با تمام منتخبان انتخابات کنست می کند و از آنها می خواهد یک نفر را برای نخست وزیری توصیه کنند. مجموع این نظرات نخست وزیر را معین می کند. تا روز یک شنبه گانتز با در اختیار داشتن رأی 57 منتخب کنست در انتخابات سپتامبر 2019 گزینه اول نخست وزیری بود اما روز دوشنبه به ناگاه با عقب نشینی 3 عضو عرب کنست از توصیه «گانتز» برای نخست وزیری او عملاً یک توصیه کمتر از نتانیاهو خواهد داشت و شانس نتانیاهو برای رسیدن نخست وزیری با وجود شکست در انتخابات باز بیشتر شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس