کد خبر 995142
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
رادار ۸۰۰ کیلومتری نذیر

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما امروز جزو هشت کشور برتر دنیا هستیم که توانسته‌ایم رادار پسیو (Passive) بسازیم و این رادار را در صحنه عملی و میدانی تست کرده ایم و از آن جواب گرفته ایم.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در برنامه تلویزیونی «چهل ستون» با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه پدافند هوایی، اظهار داشت: ما امروز جزو هشت کشور برتر دنیا هستیم که توانسته‌ایم رادار پسیو (Passive) بسازیم و این رادار را در صحنه عملی و میدانی تست کرده ایم و از آن جواب گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه یک نمونه از رادارهای پسیو تقریبا در دنیا تک هستیم و این نوع از رادار را کشور دیگری در اختیار ندارد.

بیشتر بخوانید:

عقاب؛ ترکیب موفق «تور و پانتسیر» برای تکمیل پدافند بومی ایران/ حمله غافلگیرانه به نقطه قوت دشمن در ارتفاع پست +عکس

امیر الهامی ادامه داد: هر کشوری برای تولید رادارهای پسیو تکیه به تکنولوژی خاصی دارد و ما نیز در تولید این نوع از رادارها تکیه بر تکنولوژی داریم که مختص جمهوری اسلامی ایران است.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش همچنین تاکید کرد: یک رادار اکتیو با برد ۷۰۰ کیلومتر در باند VHF نیز ساخته‌ایم که به لحاظ نوع طراحی در دنیا بی نظیر و خاص کشورمان است.

آخرین دستاورد راداری کشورمان در حوزه رادارهای پسیو، سامانه راداری پسیو «معین۴۰» است که توسط سازمان جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده است و اسفندماه سال گذشته توسط فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) رونمایی شد.

این سامانه قابلیت کشف اهداف ریزپرنده و موشک‌های کروز در محیط‌های شهری و پیرامون آنها را دارد. ویژگی سامانه‌های راداری پسیو (غیرفعال) نسبت به رادارهای اکتیو(فعال) این است که به دلیل آنکه اینگونه رادارها بدون انتشار امواج از فرستنده و تنها با دریافت بازتاب فرکانس‌های دریافتی ناشی از فرستنده‌های دیگر مانند فرستنده های رادیویی و تلویزیونی به اهداف، آنها را کشف می‌کند و به این ترتیب به دلیل عدم وجود فرستنده، کشف این رادار توسط هواپیماها و سامانه های جمع آوری اطلاعات دشمن ممکن نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    2 0
    یک رادار پسیو در آلمان توانست از فاصله ۱۵۰ کیلومتری اف ۳۵ های آمریکایی را شناسایی کند حالا ایران هم رادار پسیو می سازد (بقیشو دیگه خودتون بگیرید) ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس