کد خبر 994293
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
ترامپ نمایه

یک روزنامه عرب‌زبان چاپ لندن معتقد است ترامپ هرگز به‌خاطر عربستان، وارد جنگ با ایران نمی‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

العربی‌الجدید در این زمینه نوشت: شرایط پس از حملات صورت گرفته به شرکت نفتی آرامکو، مانند قبل از آن نخواهد شد؛ چرا که این بمباران، بیش از هر زمان دیگری استواری روابط آمریکا و عربستان و جدیت کاخ سفید در مقابله نظامی با ایران را محک می‌زند. دولت ترامپ، از تمام فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک ممکن علیه نظام ایران استفاده کرده؛ اما نمی‌تواند گزینه نظامی را علیه این کشور انتخاب کند.

بیشتر بخوانید:

ترامپ اکنون در معرض انتقادات داخلی زیادی قرار دارد، او بین دو گزینه سرگردان است: جلوگیری از ورود دوباره آمریکا به باتلاق جنگ‌های خاورمیانه، ظهور ضعیف در برابر حمله پیچیده‌ای که ایران علیه عربستان به راه انداخت و یا خطر کردن و دادن پاسخی به تهران، برای حفظ آبرو؛ که البته می‌تواند پیامدهای مستقیمی برای امنیت ملی آمریکا و اقتصاد این کشور داشته باشد. استراتژی دولت آمریکا در قبال ایران، در حال حاضر در بزرگترین امتحان خود قرار دارد؛ این در حالی است که تیم سیاست خارجی ترامپ، پس از برکناری بولتون، هنوز کامل نشده است. در محاسبات سود و زیانی که واشنگتن مدنظر دارد، ترامپ تجاوز به آرامکو را مستحق ورود واشنگتن به جنگی نیابتی با تهران نمی‌داند؛ به‌ویژه آنکه ایالات متحده دیگر متکی بر نفت خاورمیانه نیست.

تهران، از بهار گذشته در حال امتحان کردن ترامپ است و این مهم را از طریق سیطره بر تنگه هرمز و هدف گرفتن نفتکش‌ها به نحوی که هویت مهاجم پنهان بماند و نیز با هدف گرفتن داخل عربستان توسط حوثی‌های یمن، انجام داد. اما هدف گرفته شدن آرامکو، معادله تازه‌ای را ایجاد کرده که مبتنی بر انتقال از هدف گرفتن ذخایر نفت در خلیج فارس، به هدف گرفتن مرکز عملیات تولید نفت خام در عربستان سعودی است؛ آنچه بر اقتصاد جهانی نیز اثرگذار است.

ایران به‌خوبی می‌داند مادامی که قربانیان آمریکایی در جریان این حملات وجود نداشته باشد، ترامپ از آنها چشم‌پوشی می‌کند و حتی می‌تواند این چشم‌پوشی را در مورد ساقط شدن پهپاد آمریکایی نیز نشان دهد. در این میان، کاخ سفید مایل است عربستان، طرفی باشد که بهای سیاست فشار حداکثری علیه ایران را می‌پردازد. همانطور که صحبت‌های صریح ترامپ در این باره، نشان‌دهنده آن است که وی توپ را در زمین سعودی انداخته است تا خود در مورد پاسخ به نظام ایران تصمیم‌گیری کند. اما این بدان معنا نیست که کاخ سفید تصمیم جنگ یا صلح را به ریاض سپرده؛ بلکه رئیس جمهور آمریکا از عربستان می‌خواهد که در صحنه مقابله حضور داشته باشد. با توجه به اینکه حمله به آرامکو به دنبال حملات اسرائیل به نیروهای نیابتی ایران در منطقه صورت گرفت، احتمال آن می‌رود که هدف از این حمله، ضربه زدن به هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس بوده است. با این حال، واشنگتن از مقابله مستقیم دوری می‌کند؛ چرا که ترامپ در نزدیکی انتخابات قرار دارد و نمی‌تواند خود را درگیر یک ماجراجویی خارجی کند.

در نهایت، ترامپ به نحوی رفتار می‌کند که به نفع او باشد؛ اما تصور اینکه رابطه آمریکا با سعودی‌ها، پس از تجاوز به آرامکو، مانند قبل از آن باشد، واقعا دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    1 0
    این بازی خطرناک با آمریکا به همین چند تا نوشته و کری خوندن و تیترهای تحقیر آمیز زدن ممکنه ختم نشه ها. خیلی دقت کنید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس