کد خبر 993626
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
تیم ملی وزنه برداری

تیم ملی وزنه برداری ایران در مسابقات قهرمانی جهان به دنبال این است انتقام قهرمانی آسیا را از چین بگیرد و بتواند بر سکوی نخست جهان قرار گیرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی وزنه‌برداری ایران از روز چهارشنبه هفته جاری رقابت خود را در مسابقات قهرمانی جهان در پاتایای تایلند آغاز می‌کند. با توجه به اینکه در سال قبل از المپیک قرار داریم و وزنه برداران هم دنبال گرفتن امتیاز برای سهمیه المپیک هستند بنابراین انتظار می رود رقابت سنگینی را شاهد باشیم. تیم ایران با ۱۰ وزنه بردار مرد و ۴ وزنه بردار زن در مسابقات شرکت کرده است. این اتفاق که ایران برای نخستین مرتبه تصمیم گرفته تیم ملی بانوان را به مسابقات جهانی اعزام کند، باعث شد ایران بیش از گذشته سر زبان ها بیفتد. البته در بخش زنان صرفا هدف حضور است و ایران برای کسب عنوان تمام نگاهش به تیم مردان است.

بیشتر بخوانید:

لیست نهایی پولادمردان ایران در جهانی تایلند

در تیم ملی مردان ایران، چهار وزنه بردار برای نخستین مرتبه مسابقات بزرگسالان جهان را تجربه می کنند. چهار وزنه بردار  دیگر هم برای دومین مرتبه روی تخته خواهند رفت. تنها کیانوش رستمی و علی هاشمی تجربه حضور بیشتر در مسابقات جهانی را دارند. امسال تیم ایران یک غایب بزرگ به نام سهراب مرادی دارد و قطعا اگر مصدومیت برایش اتفاق نمی افتاد، یکی از شانس های طلایی ایران بود. اکنون که سهراب مرادی در ترکیب نیست برای گرفتن مدال  نگاه ها به سمت دیگر نمایندگان ایران است و باید دید چه کسی می‌تواند عنوان قهرمانی جهان را به دست اورد.

البته تیم ملی  به دنبال رفتن روی سکو ی اول تیمی جهان هم هست و تیم های چین، بلاروس، کره جنوبی، ژاپن، گرجستان و آمریکا که با ترکیب کامل ۱۰ نفره در مسابقات شرکت کرده اند، رقیب ایران برای کسب عنوان قهرمانی جهان محسوب می شوند. البته چین اصلی ترین رقیب است و ایران می‌خواهد انتقام قهرمانی آسیا را بگیرد و بتواند در جهان اول شود.

در ادامه نگاهی به نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات داریم:

دسته ۵۵ کیلوگرم، در انتظار شکسته شدن طلسم ۴۳ ساله

حافظ قشقایی

حافظ قشقایی برای نخستین بار حضور در مسابقات بزرگسالان قهرمانی جهان را تجربه می کند. او در رکوردگیری تیم ملی در نور مازندران رکوردهای ۱۲۰ یک ضرب، ۱۵۰ دوضرب و مجموع ۲۷۰ کیلوگرم را ثبت کرد و توانست رضایت کادرفنی را جلب کند و در نهایت هم موفق شد جزو ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرد. این وزنه بردار یکی از امیدهای برخواه سرمربی تیم ملی است تا بتواند به مدال جهانی برسد و بعد از ۴۳ سال ایران را صاحب مدال جهانی در سبک وزن کند. محمد نصیری اسطوره وزنه برداری ایران آخرین مدال آور سبک وزن تاریخ وزنه برداری کشور محسوب می‌شود.

قشقایی در دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه خواهد زد.

*رکورد های سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱- اوم یون چول از کره شمالی با رکورد ۱۲۰ یک ضرب، ۱۶۲ دوضرب  و مجموع ۲۸۲

۲- آرلی چونتی از قزاقستان با رکورد ۱۲۰ یک ضرب، ۱۳۸ دوضرب  و مجموع ۲۵۸

۳- میکرو اسکارانتینو از ایتالیا با رکورد ۱۱۳ یک ضرب، ۱۳۹ دوضرب  و مجموع ۲۵۲

دسته ۸۹ کیلوگرم، امیدوار به کسب مدال

محمد زارعی

علی میری، این وزنه بردار ۲۴ ساله برای دومین بار راهی مسابقات قهرمانی جهان می شود. مسابقات جهانی ۲۰۱۷ اولین تجربه میری محسوب می شد که در رده هفتم قرار گرفت.

آخرین مسابقه بین المللی این وزنه بردار قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ بود که در دسته ۸۹ کیلوگرم با رکورد مجموع ۳۶۶ کیلوگرم نایب قهرمان شد.

 میری در رکورد گیری ۱۶۶ یک ضرب، ۲۱۰ دوضرب و مجموع ۳۷۶ کیلوگرم را ثبت کرد.

 محمد زارعی، ۲۸ ساله دیگر نماینده ایران در این وزن است که برای اولین بار روی تخته مسابقات بزرگسالان جهان می رود. آخرین مسابقه بین المللی زارعی قطر کاپ بود که البته در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه زد.

او در رکورد گیری تیم ملی رکورد ۱۷۲ یک ضرب، ۲۰۳ دوضرب و مجموع ۳۷۵ کیلوگرم را به ثبت رساند.

ایران در مسابقات جهانی سال گذشته در دسته ۸۹ کیلوگرم به مقام دوازدهم رسید اما امسال این شانس وجود دارد که بتواند در این وزن صاحب مدال جهانی می شود.

*رکوردهای سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱- آرتیم اوکولف از روسیه با رکورد ۱۶۶ یک ضرب، ۲۰۶ دوضرب  و مجموع۳۷۲

۲- پاول خادا سویچ از بلاروس با رکورد ۱۶۹ یک ضرب، ۲۰۲ دوضرب  و مجموع۳۷۱

۳- ریواز داویتادزه از گرجستان با رکورد ۱۶۸ یک ضرب، ۲۰۳ دوضرب  و مجموع۳۷۱

*دسته ۹۶ کیلوگرم، کیانوش راه سهراب را می رود؟

کیانوش رستمی

کیانوش رستمی برای ششمین مرتبه در مسابقات قهرمانی جهان وزنه خواهد زد. آخرین حضور او در مسابقات قهرمانی جهان مربوط به سال ۲۰۱۷ است که البته عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و اوت شد.

رستمی که همچنان تنها تمرین کردن را ترجیح داده در رکورد گیری تیم ملی شرکت نکرد اما بعدا خودش به تنهایی رکوردگیری انجام داد و رکورد ۱۸۳ یک ضرب، ۲۲۰ دوضرب و مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را ثبت کرد. آخرین مسابقه بین المللی رستمی جام فجر بود که با رکورد ۳۹۲ کیلوگرم اول شد.

ایوب موسوی دیگر نماینده ایران در دسته ۹۶ کیلوگرم است. او در سال ۲۰۱۷ اولین مسابقه جهانی خود را تجربه کرد که برایش خوش یمن بود و توانست روی سکو برود. موسوی ابتدا برنز گرفت اما با توجه به مثبت شدن تست دوپینگ نفر دوم جهان، مدال نقره هم به نام این وزنه بردار  ثبت شد.

آخرین حضور موسوی در مسابقات بین المللی، قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ است که با رکورد مجموع ۳۷۳ کیلوگرم بعد از تیان تائو چینی دوم شد. او در رکورد گیری تیم ملی ۱۷۴ یک ضرب، ۲۱۰ دوضرب و مجموع ۳۸۴ کیلوگرم را ثبت کرد.

 ایران سال گذشته در این وزن توانست توسط سهراب مرادی به مقام قهرمانی جهان برسد و حالا باید دید امسال  در غیاب مرادی، عنوان قهرمانی باز هم برای ایران می شود یا وزنه بردار قدرتمند چین دو نماینده ایران را شکست می دهد.

*رکوردهای سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱-سهراب مرادی با رکورد ۱۸۶ یک ضرب، ۲۳۰ دوضرب  و مجموع۴۱۶

۲-تیان تائو از چین با رکورد ۱۸۱ یک ضرب، ۲۲۶ دوضرب  و مجموع۴۰۷

۳-نیکولا اونیکا از رومانی با رکورد ۱۷۵ یک ضرب، ۲۱۶ دوضرب  و مجموع۳۹۱

*دسته ۱۰۲ کیلوگرم، بیرالوند مدعی سکوی قهرمانی

رضا بیرالوند

در این وزن هم ایران دو نماینده دارد که البته رضا بیرالوند امید نخست برای کسب عنوان قهرمانی است.

نخستین حضور بیرالوند در قهرمانی جهان با کسب مدال همراه بود و توانست مدال برنز را در سال ۲۰۱۸ کسب کند. آخرین حضور او در مسابقات بین المللی، قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ بود که با ۳۸۹ کیلوگرم قهرمان شد. بیرالوند در رکورد گیری تیم ملی تنها دو حرکت انجام داد و رکورد ۱۷۰ یک ضرب، ۲۱۰ دوضرب و مجموع ۳۸۰ کیلوگرم را به ثبت رساند.

رضا دهدار دیگر وزنه بردار ایرانی است که همراه بیرالوند روی تخته می رود. البته او  هم جزو نفراتی است که اولین بار روی تخته جهانی خواهد رفت.

دهدار مدت زیادی از مسابقات بین المللی دور بود  و اکنون باید دید در قهرمانی جهان تایلند چه عملکردی از خود به نمایش می گذارد. دهدار ۱۷۰ یک ضرب، ۲۱۸ دوضرب و مجموع ۳۸۸ کیلوگرم را ثبت کرد.

*رکوردهای سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱- علی هاشمی از ایران با رکورد ۱۷۹ یک ضرب، ۲۱۷ دوضرب  و مجموع۳۹۶

۲- دیمیترو چوماک از اوکراین با رکورد ۱۷۶ یک ضرب، ۲۱۷ دوضرب  و مجموع۳۹۳

۳- رضا بیرالوند از ایران با رکورد ۱۷۵ یک ضرب، ۲۱۸ دوضرب  و مجموع۳۹۳

*دسته ۱۰۹ کیلوگرم،جدالی سخت در انتظار هاشمی

علی هاشمی

علی هاشمی برای چهارمین مرتبه در مسابقات قهرمانی جهان شرکت می کند. او در دو سال گذشته توانست عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد و برای امسال در وزن ۱۰۹ کیلوگرم شرکت می کند که وزن پرمدعی است. هاشمی در این مدت مصدوم بوده و از این رو  شاید به آمادگی سالهای گذشته نباشد با این حال این امیدواری هست با توجه به روحیه جنگندگی که دارد دست خالی از قهرمانی جهان برنگردد. آخرین مسابقه هاشمی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ بود که توانست با ۴۰۵ کیلوگرم سوم شود.

*رکوردهای سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱- سیمون مارتیروسیان از ارمنستان با رکورد ۱۹۵ یک ضرب، ۲۴۰ دوضرب و مجموع۴۳۵

۲- یانگ ژی از چین با رکورد ۱۹۶ یک ضرب، ۲۲۳ دوضرب و مجموع ۴۱۹

۳- میچالسکی از لهستان با رکورد ۱۷۵ یک ضرب، ۲۲۸ دوضرب و مجموع۴۰۳

*دسته ۱۰۹+کیلوگرم، همه نگاه ها به داودی جوان و با انگیزه

علی داودی

علی داودی و محسن دادرس دو نماینده ایران در این وزن هستند که داودی برای دومین مرتبه راهی مسابقات می شود. او سال گذشته هشتم جهان شد اما امسال در نظر دارد عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد و به روی سکو رفتن هم فکر می‌کند. داودی البته آخرین روزهای حضورش در رده جوانان را سپری می کند و از سال ۲۰۲۰ وارد رده بزرگسالان خواهد شد از این روبه فکر شکستن دوباره رکورد های جوانان جهان هم در این مسابقات هست. داودی چند ماه پیش توانست با رکورد ۴۳۲ کیلوگرم قهرمان بزرگسالان آسیا شود.

داودی در رکورد گیری تیم ملی۲۰۰ یک ضرب، ۲۴۲ دوضرب و مجموع ۴۴۲ کیلوگرم را ثبت کرد.

محسن دادرس دیگر نماینده ایران هم برای اولین مرتبه روی تخته بزرگسالان جهان می رود و باید دید در نخستین حضور چه عملکردی را به نمایش می گذارد. او در رکوردگیری تیم ملی ۱۹۰ یک ضرب زد اما در دوضرب ۲۳۵ کیلوگرم را انداخت و اوت کرد.

لاشا تاخادزه وزنه بردار مطرح گرجستان را در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد از الان باید قهرمان دوباره جهان دانست و هیجان انگیز ترین رقابت در این وزن، برای کسب عنوان نایب قهرمانی خواهد بود.

*رکوردهای سه نفر برتر جهان در سال ۲۰۱۸:

۱- لا شا تالاخادزه از گرجستان با رکورد ۲۱۷ یک ضرب، ۲۵۷ دوضرب  و مجموع۴۷۴

۲- گور میناسیان از ارمنستان با رکورد ۲۰۵ یک ضرب، ۲۴۵ دوضرب  و مجموع۴۵۰

۳- رستم جانگبایف از ازبکستان با رکورد ۲۰۲ یک ضرب، ۲۴۵ دوضرب  و مجموع۴۴۷

*دخترانی که برای اولین بار روی تخته جهانی می روند

در  تیم ملی بانوان ایران چهار نماینده داریم که برای دومین مرتبه حضور در مسابقات بین المللی را تجربه می کنند. هر چهار نفر آنها در ابتدای سال ۹۸ راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدند و اکنون بعد از گذشت چهار ماه در میدان بزرگتری روی تخته می روند.

*پوپک بسامی ۲۷ ساله است. او در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در گروهB دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه زد که با رکورد ۵۸ یک ضرب، ۸۵ دوضرب  و مجموع ۱۴۳ کیلوگرم دوازدهم آسیا شد.

پوپک بسامی

ابریشم ارجمند  خواه ۲۸ ساله است. او در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در گروه B دسته ۶۴ کیلوگرم وزنه زد و با رکورد ۶۵ یک ضرب، ۸۵ دوضرب  و مجموع ۱۵۰ کیلوگرم در رده شانزدهم آسیا قرار گرفت.

ابریشم ارجمند

الهام حسینی ۳۱ ساله است و در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در گروه A دسته ۷۱ کیلوگرم وزنه زد و با رکورد ۷۸ یک ضرب، ۹۸ دوضرب  و مجموع ۱۷۶ کیلوگرم مقام ششم آسیا را کسب کرد.

الهام حسینی

پریسا جهانفکریان ۲۴ ساله است و در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در گروه A دسته ۸۷ کیلوگرم وزنه زد و با رکورد ۸۲ یک ضرب، ۱۰۳ دوضرب  و مجموع ۱۸۵ کیلوگرم نفر نهم آسیا شد.

پریسا جهانفکریان
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس