معاون عملیات سپاه

معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز سپاه نقطه امید مستضعفان جهان است و ما تلاشمان را در همه ابعاد برای دفاع از انقلاب اسلامی توسعه می‌دهیم.

به گزارش مشرق،  14ساله بوده است که با دستکاری شناسنامه‌اش دو سال سن خودش را بالا می‌برد تا بتواند به جبهه برود. در ابتدا کار خود را با فرماندهی دسته در لشکر 14 امام حسین(ع) شروع می‌کند و تا سال 62 در همین لشکر می‌ماند. بعد از سال 62 به لشکر 8 نجف اشرف می‌رود و هم رزم شهید کاظمی می‌شود و با پایان دفاع  مقدس مسئولیت عملیات لشکر 8 نجف اشرف را برعهده می‌گیرد.

از سال 84 به نیروی زمینی می‌رود و معاونت عملیات این نیرو می‌شود. پس از آن در دو مقطع با ماموریت مستشاری در محور مقاومت به ایفای نقش می‌پردازد و پس از آن برای دوره‌ای فرماندهی دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه را برعهده می‌گیرد. اما پس از مدتی به معاونت عملیات کل سپاه می‌رود و جانشین معاون عملیات می‌شود.

با تشکیل قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) با حفظ سمت، جانشینی فرمانده کل سپاه در قرارگاه امام حسین‌(ع) را برعهده می‌گیرد و پس از انتصاب سردار سلامی به فرماندهی کل سپاه سردار عباس نیلفروشان به سمت معاونت عملیات کل سپاه منصوب می‌شود و هم اکنون در این سمت مشغول به کار است.

وی اهل اصفهان و متولد سال 1345 است.

آنچه در ادامه می‌آید بخش اول گفت‌وگو با سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

** برخی با تشکیل نیروهای سه گانه سپاه مخالف بودند

 با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. این گفتگو به مناسبت 26 شهریورماه سالروز صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه صورت می‌گیرد و بنا داریم تا به همین بهانه نگاهی داشته باشیم به روند طی شده در نیروهای مختلف سپاه که ابتدا با سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی آغاز شد ولی بعدا این تعداد بالاتر رفت و تغییرات زیادی هم در نوع ماموریت آنها صورت گرفت.

حضرتعالی به عنوان کسی که در معاونت عملیات سپاه طبیعتا اشراف خوبی بر سطح آمادگی نیروها دارید، بفرمایید این روند 34 ساله چطور طی شد و الان این میزان آمادگی در چه سطحی قرار دارد؟

-سردار نیلفروشان: امام خمینی(ره) که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با درک عمیق از شرایط زمان و عبرت‌های برگرفته از انقلاب‌های گذشته و معاصر، بخوبی دریافته بودند که برای حفظ دستاوردهای انقلابی به این عظمت سازمانی متناسب و با ظرفیتی بی انتها که بتواند این وظیفه مهم را انجام دهد باید تشکیل شود و این تصمیم تاریخی در اردیبهشت ماه 58 با صدور فرمان تاسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی محقق شد. با شروع جنگ تحمیلی روز به روز این سازمان به رشد و توسعه خود ادامه داد و تیپ‌ها و لشکرهای متعددی راسازماندهی و بکارگیری کرد.

در سال 64 که دشمنان انقلاب اسلامی تمام قد در مقابل نظام ایستاده ورژیم بعث عراق را به انواع سلاح‌ها و تجهیزات پیشرفته مجهز کردند، لزوم توسعه سازمانی سپاه برای مقابله با تهدیدات و تولید قدرت تا برقراری معادله موازنه به نظر امام خمینی(ره) ضروری آمد و علی رغم برخی مخالفت‌ها، در شهریور سال 64 فرمان تشکیل نیروهای سه گانه سپاه از سوی حضرت امام ابلاغ شد و با شکل گیری این نیروها به مرور زمان تشکیل دو نیروی دیگر هم به سپاه ابلاغ شد و روز به روز بر توان و آمادگی آنها افزوده شد.

بیشتر بخوانید:

پایگاه های آمریکا در قطر و امارات و ناو آنها در دریای عمان را از قبل هدف‌گیری کرده بودیم

تا به امروز نیروهای سه‌گانه سپاه علاوه بر تمرکز بر قدرت معنوی، ایمان، جهاد و شهادت طلبی که عنصر اصلی و محرک اصلی آمادگی‌های سپاه است، در عرصه سخت‌افزاری هم رشد فزاینده‌ای داشته‌اند

** نیروی زمینی قادر به عملیات آفندی علیه پایگاه‌های راهبردی دشمن است

برای نمونه، نیروی زمینی سپاه با اتصال به نیروی پایان ناپذیر بسیج و کادرهای مجرب تبدیل به یک نیروی واکنش سریع، چابک، قدرتمند وحرفه‌ای با ترکیب رسته‌های متعدد در عرصه‌های امنیتی و دفاعی جنگ سخت با قدرت تسخیر ناپذیر شده است.

این نیرو با سازماندهی هزاران تیم و گروه در غالب گردان، تیپ و لشگرهای عملیاتی مجهز به تجهیزات بالگردی، زرهی، ضد هوایی، ضدزره، پهپاد، موشک وسایر تجهیزات مدرن قادر است ضمن برقراری یک دفاع چندلایه و مستحکم عملیات آفندی عمیق را علیه پایگاه‌های راهبردی دشمن انجام دهد.

نیروی دریایی سپاه امروز مجهز به پیشرفته ترین شناورهای سطحی و زیر سطحی، موشک‌های ساحل به دریا، پهپاد، سیستم‌های پدافندی و جنگ الکترونیک و انواع اژدرهای ساخت داخل است و توانسته امنیت منطقه خلیج فارس را تامین ودست طمع بیگانگان را از آن قطع کند.

نیروی هوافضای سپاه با ساخت و تولید انواع سامانه‌های پیشرفته از قبیل پهپاد، موشک‌های بالستیک و نقطه زن رادارگریز خواب راحت را از متجاوزین در پایگاه‌های قرضی خود گرفته است. سیستم پدافند هوایی آن با پیشرفته ترین سیستم‌های روز دنیا رقابت می‌کند و دهها قابلیت دیگر که دشمن در روز حادثه با آن مواجه می‌شود.

عامل اصلی رشد وپیشرفت سپاه پاسدارن انقلاب در عرصه‌های گوناگون را چه می‌دانید؟

-سردار نیلفروشان: با اتکا به قدرت لایزال الهی و تمسک به ولایت و با تاسی از امامین انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «ما می ‌توانیم»، قدم در راه توسعه ظرفیت‌ و قدرت سازی گذاشتیم، ما در تفکر و اندیشه راهبردی خود ابتدا بر دشمن غلبه کرده‌ایم و اراده کردیم تا در عمل نیز بر او فائق آییم و این یقین برتوانستن و این غلبه در ذهن و اراده؛ منجر به غلبه بر ارکان قدرت دشمن و توسعه قدرت خودی شد. به همین علت ما در حوزه نظامی از مرزهای دانش عبور کردیم و هرگز مقهور قدرت پوشالی دشمن نمی‌شویم. امروز باور «ما می‌توانیم» باور اصلی پاسداران انقلاب اسلامی است.

ما از روز اول به دنبال از بین بردن اثر تحریم‌های دشمن بوده و هستیم زیرا برداشتن اثر تحریم‌ از مسیر اتکا به توانمندی‌های داخلی می‌گذرد و مقاومت فعال رمز موفقیت ما است. ساماندهی و توسعه و تجهیز سازمان‌های تحقیقات و جهاد خود کفایی در نیروها در همین راستا است. راهبرد ما با نگاهی که برداشتن تحریم‌ها را صرفا از مسیر مذاکره دنبال می‌کند متفاوت است.

ما امروز تبدیل به یک منبع تولید قدرت شده‌ایم زیرا معتقدیم استفاده از منابع تولید قدرت دیگران فایده ندارد. اگر منابع قدرت دیگران در راستای منافع آنها استفاده نشود، بهره‌مندی از آن تداوم نداشته و متوقف می‌شود. مانند سال‌های ابتدایی دفاع مقدس که استفاده از تسلیحات خریداری شده از آمریکا در اثر نبود پشتیبانی لازم با مشکلاتی روبرو شد.

امروز سپاه نقطه امید مستضعفان جهان است و ما تلاشمان را در همه ابعاد برای دفاع از انقلاب اسلامی توسعه می‌دهیم. انقلاب اسلامی سرمایه اعتباری ما است و هرگاه که ما اهداف بزرگتری را انتخاب می‌کنیم به لطف خدا زودتر به نتیجه می‌رسیم.

** قواعد پیروزی بر دشمن را می‌شناسیم

شما امروز سطح و تنوع تهدیدات پیش روی انقلاب اسلامی را در چه حدی ارزیابی می کنید و سپاه چقدر خودش را برای مقابله با این تهدیدات آماده کرده است؟

-سردار نیلفروشان: راهبرد دشمن تهاجم همه جانبه در ابعاد مختلف جنگ نرم، نیمه سخت و سخت است و با توجه به تحمل خسارت‌های اقتصادی، سیاسی، انسانی و نظامی چند دهه گذشته در جنگ‌های غرب آسیا از یک سو، و توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی در ارتش و سپاه از سویی دیگر دشمن  در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده است.

دشمن در حوزه‌های جنگ سخت شیوه‌های نوینی برای برای تحقق اهداف خود انتخاب کرده‌ است. بدین صورت که برنامه‌های تهاجمی آن با جنگ نرم شروع می‌شود تا وضعیت داخلی کشور هدف را متشنج کنند و سپس با راه‌اندازی جنگ‌های نیمه سخت وضعیت داخلی کشورها را امنیتی کرده و زیرساخت‌های کشور هدف را مورد هجمه قرار می‌دهند. در این مرحله دشمن با استفاده از منابع داخلی، بخش اعظمی از اهداف خود را با هزینه حداقلی تامین کرده و زمانی که شرایط را مساعد دید، وارد جنگ سخت می‌شود. این شیوه همان مدلی است که در عراق و سوریه هم قصد پیاده سازی آن را داشتند اما ما امروز با هوشمندی و درایت فرمانده معظم کل قوا قواعد پیروزی بر دشمن را شناخته‌ایم، فرصت‌ها ومزیت‌های راهبردی دشمن را از او گرفته‌ایم و توانسته‌ایم باطل السحر فتنه‌های دشمن باشیم.

** مصاف با «شیطان اکبر» ما را رشد داده است

ما سال‌ها است به دنبال شکست شیطان بوده‌ایم و همین مصاف با شیطان اکبر ما را رشد داده است. ما مبتکر الگوهای رفتاری راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی خلاقانه و ناشناخته از دید دشمن با ابعاد مختلف و پیچیده هستیم که دشمن قادر به درک آن نیست و به همین جهت آنها دائما در یک عدم قطعیت به سر می‌برند.

اما در مقابل، ما درک درستی از هدف دشمن داریم. آنها می‌خواهند با پشیمان کردن ملت ما از انقلاب، ما را به شرایط نوکری قبل از انقلاب بازگردانند. دشمن به دنبال اثبات این نظریه است که نمی‌توان بدون وابستگی به قدرت‌های بزرگ و برمبنای دین حکومت کرد اما آنها دیگر اعتبار قدرت خود را از دست داده‌اند و دیگر نمی‌توانند با تهدید اعمال قدرت کنند.

ما دشمن را شناخته‌ایم و فرمول غلبه بر آن را بدست آوردیم. ما با آرامش همه چیز و همه جا را رصد می‌کنیم و در صورتی که دشمن دست از پا خطا کند، بر سرش آوار می‌شویم. آن وقت است که دیگر هیچ پایگاهی از دشمن در امان نخواهد بود. قدرت بازدارندگی ما تمام اهداف دشمن را در بر می‌گیرد و دشمن امروز در تیررس ما است.

برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی متناسب با تهدیدات ظرفیت و قدرت سازی کرده‌ایم و معتقدیم امروز موازنه و معادله توازن قدرت در منطقه برقرار شده است.

وضعیت امروز دشمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-سردار نیلفروشان: به فضل خدا ابهت توخالی و پوشالی استکبار در منطقه در هم شکسته و منطقه غرب آسیا تبدیل به گورستان آروزهای متجاوزین شده است. محور مقاومت شکل گرفته و ما تبدیل به قدرت پیشران مقاومت مستضعفین شده‌ایم. ما عمود خیمه مقاومت جهانی مستضعفین هستیم. امروز منادیان از نیل تا فرات در مسیر نابودی و در اندیشه حفظ خانه‌های محقر و کوچک اشغالی خود هستند.

زمانی دشمن مناقشات و جنگ‌های غرب آسیا را درد زایمان خاورمیانه بزرگ می‌دانست اما دیدیدم که این طفل نامشروع هرگز به دنیا نیامد.

امروز فشار حداکثری دشمن بر مردم ما با تحریم‌های ظالمانه ناشی از همین سرخوردگی‌ها و از سر استیصال و در هم ریختگی است. تمامی راهبردهای اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر استعماری با بیداری مردم منطقه فرو ریخته‌اند. زلزله خروش مردم پایه‌های کاخ‌های ظلم و ستم را می‌لرزاند و صدای شکسته شدن ستون عمارت‌های زر و زور و تزویر به گوش می‌رسد. آموزه‌های تاریخی به ما تاکید می‌کند  در این عرصه باید بسیار هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس