کد خبر 992746
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
دربی

سازمان لیگ اصرار دارد در شهرآورد پیش‌رو قانون ۹۰ به ۱۰ را اجرا کند و دغدغه فراهم نبودن شرایط را هم ندارد چراکه اجرای آن را به باشگاه‌ها محول کرده است.

به گزارش مشرق،  اجرای این قانون بی‌شک به سود فوتبال است چراکه یک قانون جهانی است، اما اگر در اجرای آن عدالت رعایت نشود، اجرا نکردن آن به مراتب بهتر از پیاده کردنش است. جامعه‌شناسان می‌گویند در برخی از جوامع بی‌نظمی خود عامل نظم است. تصور کنید در مترو هیچ‌کس حق ایستادن نداشته باشد! طبیعتاً مردم برای ورود به واگن مترو با چالش و در مسیر رسیدن به مقصد با تأخیر مواجه خواهند شد. پس به سود مترو و مردم است که مسافران به صورت ایستاده هم سوار واگن‌ها شوند.

بیشتر بخوانید:

حاشیه‌ها و ابهامات تمام‌نشدنی دربی 90

باشگاه استقلال راهکاری برای تشخیص هواداران خود نداشته و بیم این دارد برخی از تماشاگران پرسپولیس بلیت جایگاه استقلالی‌ها را خریداری کنند و روز بازی به استادیوم نیایند و در نتیجه برخی از سکوها خالی بماند. قطعاً راهکارهایی برای رسیدن به این موضوع که چه کسی تماشاگر پرسپولیس است و چه کسی تماشاگر استقلال، وجود دارد. یکی از راهکارها همان‌طور که یکی، دو هفته پیش پیشنهاد داده بودیم این است کد ملی‌ای که به اسم تماشاگر استقلال صادر می‌شود هیچ وقت قادر به خرید بلیت جایگاه پرسپولیس نشود و بالعکس، اما با توجه به زمان کوتاه تا رسیدن به زمان برگزاری شهرآورد، آیا استقلال به خوبی می‌تواند راهکارهای پیشنهاد شده را اجرایی کند؟ در حالی که به زمان برگزاری شهرآورد نزدیک می‌شویم عنوان شده ممکن است طبقه دوم استادیوم بلااستفاده باقی بماند! در این صورت این موضوع به ضرر استقلال تمام می‌شود به خصوص که سکوهای طبقه دوم قطعاً برای بازی برگشت مهیا می‌شود.

این سؤال مهم پیش می‌آید که چرا سازمان لیگ کارهای درآمدزا از جمله بلیت‌فروشی الکترونیکی و جذب تبلیغات دور زمین را خودش انجام می‌دهد و انجام کارهای سخت را به باشگاه‌ها می‌دهد مثل قانون ۹۰ به ۱۰. سازمان لیگ نتوانست در فینال جام حذفی ۳۰۰ تماشاگر داماش را در استادیوم جا دهد آن وقت چطور انتظار دارد استقلال در بازی شهرآورد قانون ۹۰ به ۱۰ را به خوبی اجرا کند؟

فرصت استقلال برای اجرایی کردن این ایده کمتر از ۱۰ روز است، اما تیم رقیب نزدیک به ۵ ماه برای اجرای این ایده فرصت دارد و این عدالت در اجرای قانون مورد اشاره را زیر سؤال می‌برد. اینکه سازمان لیگ قصد دارد قوانین جهانی را در فوتبال ایران پیاده کند، نیت خوبی است. همین‌طور برنامه‌ریزی کل بازی‌های لیگ برتر که دیروز منتشر شد، اما سازمان لیگ در این مسیر باید کنار باشگاه‌ها باشد. خب سازمان لیگ باتجربه‌تر از باشگاه‌هاست و اگر تصور می‌کند قانون ۹۰ به ۱۰ در فوتبال ایران به راحتی اجرایی می‌شود این بار خود این قانون را پیاده کند و ۹۰ درصد ظرفیت استادیوم آزادی را به تماشاگران استقلال بدهد و ۱۰ درصد را به تماشاگران پرسپولیس.

ابتدا کار صورت می‌گیرد و بعد در مورد آن فکر می‌شود! دیدیم در هفته‌های اخیر برخی از تماشاگران برای خرید بلیت الکترونیکی بازی‌ها با چه چالش‌هایی مواجه شدند در حالی که ابتدا باید ساختار ساخت و بعد اهداف را پیاده کرد نه اینکه مسئولی بیاید و بگوید هزار بار تماشاگر مجانی وارد استادیوم شده و یک بار هم اشکالی پیش نمی‌آید پولش ضبط شود و موفق به خرید بلیت بازی نشود!


مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا اجرای طرح ۱۰-۹۰ در شهرآورد ۳۱ شهریور به ضرر استقلال است؟
امیررضا واعظی‌آشتیانی: چطور می‌توان تشخیص داد چه کسی استقلالی است؟
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در این خصوص گفت: سال‌هاست نتوانسته‌ایم این قانون را اجرا کنیم حالا چطور می‌توانیم دو هفته‌ای شکل عملی به آن بدهیم؟ استقلال چطور می‌تواند تشیخص دهد که کدام هوادار استقلالی است و کدام پرسپولیسی؟ بخشی از موضوع به سازوکار مربوط می‌شود و بخش دیگر فرهنگی است. برای هر حرکت جدیدی ما باید ابتدا بستر فرهنگی را فراهم کنیم و مسائل را آرام آرام عملیاتی نماییم. اجرای قانون ۹۰ به ۱۰ نیازمند کار فرهنگی و آموزش است و سرخابی‌ها، چون ورزشگاه اختصاصی ندارند، دچار مشکل خواهند شد.
 
بیژن ذوالفقارنسب: اجرای این سیستم به همین راحتی نیست
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: فکر نمی‌کنم اجرای سیستم ۹۰ به ۱۰ در شهرآورد تهران به همین راحتی‌ها باشد. مخصوصاً اینکه تنها چند روز به برگزاری بازی باقی مانده است. حساسیت‌های زیادی روی این بازی وجود دارد و اجرای سیستم ۵۰-۵۰ هزار و یک مشکل دارد چه برسد به اینکه بخواهیم روش ۹۰ به ۱۰ را اجرایی کنیم. در این مسئله شیطنت‌های زیادی صورت می‌گیرد و حواشی اجازه نخواهد داد بتوان آن را پیاده کرد. اجرای ۹۰ به ۱۰ به صورت بی‌حساب و کتاب نه برای استقلال خوب خواهد بود و نه برای پرسپولیس.
 
حجت‌الله بهمنی: استقلال نامه بزند که نمی‌تواند اجرا کند!
سخنگوی سازمان لیگ برتر در این خصوص به خبرورزشی گفت: از همان ابتدای لیگ اعلام کردیم قصد داریم شهرآورد را با روش ۹۰ به ۱۰ برگزار کنیم و فرصت کافی برای میزبان وجود داشت. حالا اگر استقلالی‌ها نمی‌توانند به فاصله چند روز به برگزاری شهرآورد این روش را اجرایی کنند، باید به ما نامه بزنند و رسماً اعلام کنند در حال حاضر شرایط بلیت‌فروشی ۹۰ به ۱۰ را ندارند. بلیت‌فروشی این بازی برعهده استقلال است و اگر نمی‌تواند این مسئله را انجام دهد، بهتر است زودتر اعلام کند.
 
محسن خلیلی: ما در بازی برگشت انجام می‌دهیم
سرپرست تیم پرسپولیس در این خصوص گفت: قانون برای همه تیم‌ها یکسان است. باشگاه ما هم طی صحبت‌هایی که آقای انصاری‌فرد داشته‌اند، به قانون تمکین می‌کند و می‌خواهیم شهرآورد برگشت را که میزبان هستیم، در صورت لزوم با قانون ۹۰ به ۱۰ برگزار کنیم. نمی‌دانم تکلیف بازی رفت و میزبانی استقلالی‌ها به کجا می‌کشد، ولی هر چه هست امیدواریم شهرآورد ۹۰ در فضایی آرام و به دور از حواشی برگزار شود. ما درخصوص میزبانی خودمان در بازی برگشت برنامه‌ریزی می‌کنیم و کاری به وضعیت استقلال در میزبانی هفته چهارم نداریم.
 
امیرحسین فتحی: مگر ۱۰ روز عقب بیفتد، چه می‌شود؟
مدیرعامل باشگاه استقلال می‌گوید ما دوست داریم از این درآمدزایی ۹۰ به ۱۰ استفاده کنیم، اما اگر ۱۰ روز شهرآورد به تعویق می‌افتاد، چه می‌شد؟ نیم‌فصل ۳۸ روز تعطیل است حالا اگر ۲۸ روز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر شهرآورد کمی به تعویق بیفتد، ما توان انجام ۹۰ به ۱۰ را پیدا خواهیم کرد و تمام توان و بضاعت خود را در راه اجرایی شدن این روش خواهیم گذاشت. اجرای طرح ۹۰ به ۱۰ که فقط دست ما نیست و به هماهنگی‌ها و زیرساخت‌های زیادی نیاز دارد.
منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس