کد خبر 992679
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
کتاب راز پیوند عاشورا و مهدویت - انتشارات کتاب جمکران - کراپ‌شده

کتاب حاضر یک مقدمه و سه فصل دارد. در مقدمه آن حادثه «عاشورا» و «مهدویت» دو حادثه اثرگذار معرفی شده و سپس به تبیین رمز و راز پیوند این دو حادثه پرداخته شد.

به گزارش مشرق، با نظر به جمله تاریخی و ومهم حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: «این محرم و صفر که اسلام را زنده نگه داشته است» و با این نگاه که امام زمان (عج) با ظهور خود اسلامِ فراموش‌شده و غبارگرفته را احیا می‌کنند و دین‌داری را به درستی اقامه می‌کنند، درخواهیم یافت که بین واقعه عاشورا و ظهور امام زمان (عج) ارتباطی وثیق وجود دارد. و در واقع قیام امام حسین (ع) مقدمه‌ای انسان‌ساز برای ظهور امام مهدی (عج) است. دکتر «محمد پاشایی» پژوهشگر و استاد دانشگاه طی جلساتی در محرم سال ۱۳۹۳ برای دانشجویان پیوند عاشورا و مهدویت را محل بحث خویش قرار داده و این ارتباط را بررسی و تبیین نموده است. حاصلِ تدیون شده‌ی آن سخنرانی‌ها حالا در کتابی تحت عنوان «راز پیوند عاشورا و مهدویت» از سوی انتشارات کتاب جمکران به زیور طبع آراسته شده است.

پاشایی در مقدمه کتاب درباره «راز پیوند عاشورا و مهدویت» می‌نویسد: «کتاب حاضر یک مقدمه و سه فصل دارد. در مقدمه آن حادثه «عاشورا» و «مهدویت» دو حادثه اثرگذار معرفی شده و سپس به تبیین رمز و راز پیوند این دو حادثه پرداخته شد. در فصل اول ابتدا به اهمیت و جایگاه والای «زیارت عاشورا» در آموزه‌های دینی و نیز بررسی سند آن پرداخته شد و سپس «فلسفه لعن» در زیارت عاشورا و شبهاتی در این راستا بررسی شد. در فصل دوم با استناد به برخی فقرات زیارت عاشورا راز پیوند عاشورا و مهدویت در زیارت عاشورا بحث شد و سپس به برخی شبهات پاسخ داده شد. فصل سوم به کارکردهای عاشورا و مهدویت در ابعاد گوناگون اختصاص یافته و موضوع مذکور ضمن چهار محور فرهنگی، دینی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و ویژگی‌ها و برجستگی‌های یاران امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) تبیین و بررسی شد.»

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«حادثه عاشورا حادثه گذرایی نبود که در برهه‌ای از زمان اتفاق افتاده باشد و سپس در دل تاریخ دفن شود؛ بلکه جریان و ایده‌ای بود که به شکل فرهنگ پایدار و به صورت مکتب درآمد و مفاهیمی چون عدالت و ظلم‌ستیزی، ایثار و ازخودگذشتگی، استقامت و پایداری و از همه مهم‌تر از همه «ایمان» و «عمل به وظیفه» از نهضت سالار شهیدان حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) و اصحاب و یاران باوفایش به یادگار مانده است. انتظار و مهدویت نیز در فرهنگ شیعه صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست که منتظر دست روی دست گذاشته و همه کارها را به زمان ظهور واگذار کند؛ بلکه مفهوم وسیع و گسترده‌ای دارد که علاوه بر اعتقاد و باورهای قلبی، اعتقاد عملی و احساس وظیفه را به همراه دارد که مهم‌ترین وظیفه در این عصر فراهم کردن زمینه ظهور منجی است. اینکه در روایات انتظار فرج را «عبادت» و حتی «بالاترین اعمال» و نیز همانند کسی که در خیمه امام زمان در حال آماده باش ‌است، دانسته‌اند، ناظر به این معناست.»

انتشارات کتاب جمکران دومین چاپ کتاب «راز پیوند عاشورا و مهدویت» را به قیمت ۸۵۰۰ تومان و در ۱۵۲ صفحه روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس