کد خبر 992322
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کمپین ده‌ها هزار نفری «فارس من»؛ موافق و مخالف «شفافیت آرا نمایندگان» چه می‌گویند

گزارشی که در ادامه می‌خوانید درباره کمپین چندهزار نفری «فارس من» برای «شفافیت آرا نمایندگان» و واکنش‌های مختلف به آن است.

به گزارش مشرق، «آی مجلس شورای اسلامی! آدم باش. چه چیزی را از ملت پنهان می‌کنید؟! چه کار می‌کنید در این مجلس؟! ما می‌خواهیم عُرضه و درک کارشناسی نمایندگان را بر اساس رأی‌هایشان متوجه شویم.» سخنرانی یک واعظ معروف، موضوع «شفافیت آرای نمایندگان» را دوباره داغ کرد. اظهاراتی که خیلی زود مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت. برخی اهالی بهارستان ولی تاب همین چند جمله را هم نداشتند و حسابی از خجالت پناهیان درآمدند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از جمله او را «منبرنشین پاکتی» نامید و علیرضا رحیمی این اظهارات را مصداق توهین به قوه مُقننه دانست.

بیشتر بخوانید:

حالا جمعی از مردم با تشکیل یک کمپین خواستار اجرای هرچه سریع‌تر شفافیت برای آرای نمایندگان شدند. کمپینی که تا امروز بیشتر از 17هزار امضا بعنوان حمایت جمع کرده و هم‌چنان ادامه دارد. ماجرا چیست؟ چه کسانی مخالف شفافیت آرای نمایندگان هستند؟ واکنش‌های مختلف به سخنرانی پناهیان چه بود؟

سرانجام تلخ شفافیت در بهارستان؛ نمایندگان با چه چیزی مخالفت کردند؟

۱۰۳ رأی مخالف در برابر تنها ۶۹ رأی موافق؛ دو فوریت طرح «شفافیت آرای نمایندگان» روز سوم شهریور ماه این‌طوری رد شد. طرحی که به‌قول رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ۱۹۵ امضا داشت! محمد مهدی زاهدی به خبرنگار ما می‌گوید: «با همین رأی‌گیری معلوم شد مجلس مشکل دارد. همین موضوع به انسان می‌فهماند که باید رأی‌ها شفاف شوند. بسیاری از مشکلاتی که در کشور ایجاد می‌شود به دلیل عدم شفافیت‌ها است. از آنجایی که مجلس برخواسته از اراده مردم است، این شفافیت بیش‌تر از همه باید در مجلس خود را نشان دهد.»

طرح شفافیت آرا قرار بود دو الحاقیه به آئین‌نامه داخلی مجلس اضافه کند. الحاقیه به ماده ۱۱۹ آیین‌نامه داخلی که بر مبنای آن، در تمام موادی که به موجب قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید، اسامی نمایندگانی که در هر مرحله در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند در مشروح مذاکرات و پایگاه اطلاع‌رسانی الکترونیکی مجلس، برای اطلاع عموم ثبت ‌شود. هم‌چنین الحاقیه به ماده ۱۲۱ آیین‌نامه، که بر مبنای آن می‌باید تمام آرای موافق، مخالف و ممتنع نمایندگان در یک سامانه الکترونیکی انتشار یابد.

هر دو موضوع قبلاً در آبان‌ماه سال گذشته در کمیسیون تخصصی به‌تصویب رسیده بود. هرچند با تصمیم نمایندگان در جلسه علنی سوم شهریور موضوع را باید دست‌کم در این مجلس تمام‌شده دانست. بعید به‌نظر می‌رسد با فرصت اندکی که تا انتخابات مانده، اتفاق دیگری در بهارستان رقم بخورد.

برای آشنایی بیشتر با موضوع شفافیت در پارلمان و تجربه این موضوع در دیگر مجالس دنیا، این گزارش را بخوانید: شیوه شفافیت آرای نمایندگان در پارلمان اتحادیه‌ اروپا 

واکنش‌ها به یک سخنرانی جنجالی؛ کدام نمایندگان از سخنان پناهیان برآشفته شدند؟

لحن تند واعظ معروف به مذاق بعضی‌ها سازگار نبود. بعضی‌ها که احتمالاً از مخالفین تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان هم بودند. از جمله نماینده یکی از شهرستان‌های مرزی که پناهیان را به دریافت پاکت‌های میلیونی برای «عربده‌کشی» متهم می‌کرد. مطالعه‌ی سیل نظرات پای توئیت آقای نماینده اما نشان می‌دهد افکار عمومی چندان با وی هم‌نظر نیست. بیشتر از ۲۱۰۰ کامنت که اغلب آقای فلاحت‌پیشه را بابت ادبیات ناصوابش سرزنش می‌کرد. همین‌ها احتمالاً عصبانیت وی را دو چندان کرد؛ آنقدر که در یک پیام دیگر در توئیتر تلویحاً موافقان نظرات پناهیان را «تروریست» خطاب کند.

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران هم واکنش توئیتری نشان داد. او هم مطالبه علیرضا پناهیان برای «شفافیت آرای نمایندگان» را «توهین» تلقی کرده و خواستار گرفتن عنوان «واعظ» از وی شد. نمایندگان دیگری هم در گفت‌وگو با یک خبرگزاری وابسته به مجلس، نسبت به آن سخنرانی واکنش نشان دادند. مطالعه رئوس اظهارات نشان می‌دهد آنها هم اغلب مطالبه منبری معروف را مصداق توهین به مقام نمایندگان و کسر شأن مجلس شورا تلقی کرده بودند.

آن روی دیگر سکه؛ نمایندگان موافق شفافیت چه می‌گویند؟

بعضی‌ها هم موافق بودند؛ از جمله امیرآبادی نماینده مردم قم همان‌روزها از همکارانش در توئیتر خواسته بود از اظهارات یک سخنران مذهبی تا این اندازه آشفته نشوند؛ وی نوشته بود: «خب چه اشکالی دارد مردم بدانند رأی مخالف دادیم یا موافق؟ چقدر حقوق می‌گیریم و اموالمان را شفاف اعلام کنیم؟ ما نمایندگان حق اساسی مردم را در شفافیت آراء سلب کرده‌ایم!» آقای امیرآبادی در یک توئیت دیگر هم‌چنین نوشته بود اظهارات حاشیه‌ساز برخی نمایندگان مجلس درباره موضوع «دختر آبی» برای به‌حاشیه بردن همین مطالبه در فضای مجازی است. نماینده مردم قم در پایان تأکید کرد هم‌چنان پیگیر مطالبه مردم برای «شفافیت آرای نمایندگان» خواهد بود.

حاجی دلیگانی نماینده مردم استان اصفهان از دیگر حامیان طرح شفافیت است. از نظر ایشان منبری‌ها و سخنرانان مذهبی مثل پناهیان حق دارند موضوع شفافیت آرای نمایندگان را مطالبه کنند. وی در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: «در انتخابات مجلس آینده باید اولین شرط کاندیداها و اولین بیعتی که نامزدها می‌کنند بیان اعتقاد به شفافیت آرا و عمل به آن باشد. ضمن اینکه تصویب این موضوع در مجلس فعلی و یا آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.»

وی با بیان اینکه باید به فکر مردم باشیم و به آنچه که آنها می‌خواهند عمل کنیم؛ افزود: «این موضوع به نفع همگان است اما برخی این مطلب را برنمی‌تابند و نمی‌خواهند با صداقت با مردم رفتار کنند لذا با شفافیت مخالفت می‌کنند.»

جمع دیگری از اهالی بهارستان هم در گفت‌وگو با همکاران من در گروه مجلس، ضمن حمایت از طرح شفافیت آرا، از اظهارات پناهیان حمایت کردند. لیست آنها را در جدول زیر ببینید:

گزیده اظهارات نمایندگان موافق طرح شفافیت آرا

نام کمیسیون تیتر

ابوالفضل ابوترابی

حقوقی و قضائی

شفافیت آرا در مجلس باید به پویش مردمی تبدیل شود

هاجر چنارانی

امنیت ملی

شفافیت رأی نمایندگان به آراء خاکستری مجلس پایان می‌دهد

حسینعلی حاجی

برنامه و بودجه

شفافیت آرای نمایندگان نفاق و دورنگی را از بین می‌برد

محمد رضا رضائی

عمران

اعلام صریح رای نمایندگان حق مردم است/ طرح شفافیت آرا سیاسی نیست

شادمهر کاظم‌زاده

عمران

شفافیت آرای نمایندگان منافع زیادی را در بلند مدت نصیب کشور می‌کند

سید جواد حسینی‌کیا

صنایع

مطالبه کیفیت رأی نمایندگان در اتاق شیشه‌ای حق مردم است

عزت‌الله یوسفیان ملا

آئین‌نامه داخلی

شفافیت لازم و ضروری است/ نباید مردم را نامحرم بدانیم

مهرداد لاهوتی

آئین‌نامه داخلی

برای درست شدن تمام مسائل در کشور باید همه چیز شفاف باشد

محمد مهدی زاهدی

آموزش و تحقیقات

۱۹۵ نفر از نمایندگان طرح شفافیت آرا را امضا کردند و فقط ۵۰ نفر به آن رأی دادند

عباسعلی پوربافرانی

بهداشت

شفافیت آراء نمایندگان منجر به آگاهی مردم از وضعیت مجلس می‌شود

احمد سالک

فرهنگی 

ارزیابی مردم از عملکرد نمایندگان مجلس با شفافیت آرا محقق می‌شود

علیرضا سلیمی

آموزش و تحقیقات

مردم اگر کیفیت رای نماینده را بدانند خیلی‌ها در مجلس نخواهند بود

محمد جواد کولیوند شوراها و امور داخلی مردم با شفافیت آرای نمایندگان متوجه عملکرد وکلای ملت در پارلمان خواهند شد
 
سید حسین نقوی حسینی امنیت ملی شفافیت آراء فساد را از بین می‌برد/ نباید مسئله پنهانی از مردم داشته باشیم
 

مردم چه می‌گویند؟/ کمپین ده‌ها هزار نفری: آرای نمایندگان شفاف شود

مطالبه مردم برای «شفافیت آرای نمایندگان» ده‌هزار امضا را هم رد کرده و هر روز درحال افزایش است. مطالبه‌ای که مورد توجه رئیس سازمان مردم‌نهاد «دیدبان شفافیت و عدالت» هم قرار گرفت. احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران ضمن حمایت از این کمپین، از مردم خواست در منازعه بین «حق و باطل» بی‌طرف نباشند. امیر سیاح تهیه‌کننده معروف تلویزیون هم سخنرانی پناهیان در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) را «شارلاتان‌ستیز» نامید.

مرور هشتگ #شفافیت_آراء_نمایندگان هم در توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی، نظرات کاربران درباره این کمپین و سخنان پناهیان را نشان می‌دهد. در ادامه برخی از نظرات آنها را ملاحظه می‌کنید:

هم‌چنین در اینستاگرام از مردم پرسیده بودیم چرا برخی نمایندگان از شفافیت گریزانند؟ ذیلاً برخی نظرات آنان را ملاحظه می‌کنید:

پویش مطالبه برای «شفافیت آرای نمایندگان» حالا بیشتر از ۱۷۰۰۰ امضا دارد. همین یک دلیل کافی است که برای پیگیری روی میز همکاران من در تحریریه خبرگزاری قرار گیرد گذشته از آثار و برکات فراوانی که در جهت کارآمدی نظام و برای حفظ و ارتقای شأن مجلس شورا خواهد داشت. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
    3 0
    به دختر ابی رفتن دخترا به استادیوم بچسبید بخدا احمق ترین مردم داریم
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
    3 0
    در انتخابات آتی تکلیف خود را با نمایندگان ضدشفافیت تبریز(مسعود پزشکیان، محمدحسین فرهنگی، بیمقدار، و زهرا ساعی) باید مشخص کنیم مجلس جای افراد دورو و منافق نیست
  • ناشناس IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
    0 0
    موشها و سوسکها در جلساتی پی در پی از جامعه جهانی درخواست کردن که اونها هم به استادیوم دعوت بشن اگه تایید بشه خانم ها بازم حاضرن برن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس