عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه 20 شهریور

مسئله اینجاست که از میان این همه زیبایی در ایام محرم، ارگان رسانه ای شهرداری تهران با دهن کجی به عزاداران حسینی، فقط زباله ها را می‌بیند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «با توجه به اتفاقات رخ‌داده و چشم‌اندازی که پیش‌روی ایران و کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا وجود دارد، آیا روزی را پیش‌بینی می‌کنید که برجامی وجود نداشته باشد؟» گفت:«با توجه به چشم‌انداز موجود به نظر می‌رسد فشار اقتصادی به ایران در آینده بیشتر خواهد شد و این فشارهای اقتصادی نیز ممکن است به نارضایتی‌هایی منجر شود. در چنین شرایطی تبلیغات کشورهای غربی علیه ایران و برخوردهایی که با نارضایتی‌های اقتصادی صورت می‌گیرد بیشتر خواهد شد...نکته حائز اهمیت این است که ممکن است در چنین شرایطی به بهانه‌های مختلف یک برخورد نظامی بین ایران و آمریکا و متحدانش رخ دهد که در نهایت همه چیز به آتش کشیده شود. این مسائل دغدغه‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی قرار بگیرد. بدون‌شک اگر پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت نگیرد ممکن است پیامدهای این قضیه خسارت‌های بیشتری به منافع ملی بزند».

مجلسی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«بدون‌شک پایان برجام به‌منزله نوعی اعلان رویارویی خواهد بود. در چنین شرایطی برجام از مسیر دیپلماتیک و مذاکرات بین دولت‌ها خارج خواهد شد. اگر روزی پایان برجام اعلام شود ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار خواهد گرفت که به مراتب از تحریم‌های کنونی سنگین‌تر خواهد بود».

اکنون جنگ اصلی میان ایران و نظام سلطه به سرکردگی آمریکا در میدان اقتصادی است. آمریکا از تمامی ابزارها در حوزه تحریم علیه ایران استفاده کرده و به عبارتی تحریم ها به سقف خود رسیده و دست واشنگتن برای تشدید تحریم ها خالی است.

اما گویا یک جریان سیاسی خاص در داخل، ماموریت دارد که حواس افکار عمومی را از میدان اصلی نبرد-جنگ اقتصادی- منحرف کرده و بر همین اساس ادعای مضحک «جنگ نظامی علیه ایران» را مطرح  می کند.

این ادعای مضحک در حالی است که چندی پیش ایران، پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کرد. جریان سیاسی خاص در همان مقطع مدعی شد که واشنگتن زهر چشمی اساسی از ایران خواهد گرفت و جنگ نزدیک است. اما به فاصله کوتاهی از سرنگونی پهپاد متجاوز، ترامپ پس از لاف زنی و دریافت پاسخ قاطع از سوی مقامات کشورمان، از ایران بابت سرنگون نکردن هواپیمای دیگری که دارای سرنشین بود، تشکر کرد.

ناکامی های آمریکا در منطقه غرب آسیا اکنون به پرونده ای قطور تبدیل شده است. علاوه بر این، در حال حاضر آمریکا به طور رسمی و اروپا نیز به طور عملی از برجام خارج شده و تحریم ها نیز به سقف خود رسیده است. بنابراین، ترساندن مردم از فردای بدون برجام، صرفا ترفندی برای جاانداختن برجام های ۲ و ۳ و... است.

** دهن کجی ارگان رسانه ای شهرداری تهران به عزاداران حسینی

در روزهای گذشته، هموطنانمان در سراسر کشور با حضوری باشکوه به سوگواری برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) پرداختند. همزمان با ایام سوگواری حسینی(ع) پویش مردمی «نذر خون» با شعار «نذر خون، تصمیم آگاهانه، اهدای خون مسئولانه» در شهرستان‌های استان تهران برگزار شد. حضور جوانان در نذرخون، قابل توجه و تحسین برانگیز بود.

حضور زن و مرد و پیر و جوان و کودک در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در تهران و سراسر کشور آنقدر سوژه های ناب تصویری داشت که انتخاب یک تصویر از میان آنها، بسیار سخت بود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که روزنامه همشهری-ارگان شهرداری تهران- از میان این همه تصویر زیبا و ناب، تصویری تأمل برانگیز از جمع آوری زباله توسط یک نوجوان را به عنوان عکس اصلی ایام سوگواری امام حسین(ع) در صفحه اول خود کار کرد.

ارگان شهرداری، بدون اشاره به حضور باشکوه و تماشایی مردم عزاداری حسینی در شهر تهران در گزارشی تأمل برانگیز با عنوان «یاران محرم در پویش جمع آوری پسماندهای خشک» نوشت:«همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، فعالان حوزه شهری و محیط زیستی برای جمع آوری پسماندهای خشک به ویژه پسماندهای ظروف یکبار مصرف پای کار آمدند و در چند نقطه از تهران، خادمان و پاکبانان را یاری رساندند».

روزنامه همشهری در ادامه نوشت:«دیروز تعدادی از مدیران شهری و فعالان محیط زیستی به همراه تعدادی از شهروندان داوطلب، برای جمع آوری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و پسماند از سطح معابر در قالب پویش "نذر سبز محرم" کار خود را از میدان نبوت(هفت حوض) آغاز کردند. در این اقدام که حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز حضور داشت، داوطلبان ضمن جمع آوری پسماندهای خشک، با در دست داشتن پلاکاردی، شهروندان را به رعایت نظافت شهر، رها نکردن زباله در معابر عمومی و حذف ظروف یکبار مصرف سرطان زا دعوت کردند».

قطعا هیچ کس با ریختن زباله در سطح شهر موافق نیست و جمع آوری زباله و کمک به پاکبان ها اقدام پسندیده ای است و اتفاقا حاضران در مراسم های مذهبی از جمله ایام سوگواری حسینی، در این مسئله اهتمامی جدی به خرج می دهند.  

اما مسئله اینجاست که از میان این همه زیبایی در ایام محرم، ارگان رسانه ای شهرداری تهران با دهن کجی به عزاداران حسینی، فقط زباله ها را می بیند.

گفتنی است پیش از این، «شهیندخت مولاوردی» معاون سابق روحانی در امور زنان و خانواده، توئیت توهین آمیزی درباره مراسم عظیم و باشکوه پیاده روی اربعین منتشر کرده و از میان آن همه زیبایی، فقط آشغال ها را دیده بود.

** خانه های ۳۰ متری و کارنامه خالی دولت در ساخت مسکن

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «۳۰ متری های نقلی می آیند؟؛پاسخی برای نیاز مسکن» نوشت:« پیشنهاد مطرح‌شده توسط سازندگان مسکن، عرضه خانه‌هایی با متراژ ۳۰متر است و این سازندگان گفته‌اند که اگر شهرداری، حداقل متراژ ساخت‌وساز در طرح تفصیلی تهران را از ۵۰ به ۳۰ متر مربع کاهش دهد، خانه‌هایی با قیمت پایین برای عرضه در بازار اجاره خواهند ساخت. با توجه به این درخواست و اینکه شهرداری تهران نیز با ساخت واحدهای کوچک موافق است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا ضابط طرح تفصیلی شهر تهران تغییر خواهد کرد؟».

ارگان دولت در ادامه نوشت:« فرشید پورحاجت، دبیر اتحادیه انبوه سازان مسکن در گفت‌وگو با ایران گفت: بر خلاف تصور عمومی، واحد ۳۰متری بر اساس استانداردهای ساخت تمامی امکانات یک واحد مسکونی را خواهد داشت. به گفته پورحاجت، تمام ضوابط و مقرراتی که برای ساخت مسکن وجود دارد، در ساخت واحدهای کوچک هم اجرا می‌شود و آشپزخانه، سرویس‌ها، اتاق نشیمن و اتاق خواب جزو اجزای یک خانه ۳۰ متری خواهد بود».

مقامات ارشد دولت روحانی در سال ۹۲ تاکید داشتند که چنان رونقی ایجاد شود که مردم دیگر هیچ نیازی به یارانه نداشته باشند. در همان مقطع تاکید شد که مسکن اجتماعی در شأن مردم ایران ساخته خواهد شد. اما حالا پس از ۶ سال بی عملی، قرار است که طرح خانه های ۳۰ متری کلید بخورد!  

متاسفانه دولت اقای روحانی در حوزه های مختلف و از جمله ساخت مسکن برای مردم، به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    42 2
    جنگ بشه خیلی بهتر از برجام و اف ای تی اف و ذلته.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      25 1
      نه جنگ نه اف ای تی اف .ونه هیچ خفت دیگر.
    • US ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      25 2
      همانطور که آقا گفتند نه باکسی جنگ میکنیم نا با کسی صلح میکنیم.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    25 3
    آمریکا غلط میکنه باشما.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    30 3
    فقط هر شب دعا میکنم که این جماعت اصلاح طلب یه مقدار اندک از عقلشون استفاده کنند و وقتی به این فکر میکنم که قراره تا 1400 این حرف ها بشنوم سر درد میگیرم
    • سید IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      15 0
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!!!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    27 2
    آمریکا غلط میکند با شما افساد طلبان.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    16 2
    ارگان رسانه ای شهرداری به خودش دهن کجی کرده .
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    21 2
    مشرق تحلیل ها منتشر میکنی. حالمان را بدتر میکنی نظام باید کار اساسی که خشکاندن چرخه نفاق ونفوذ است انجام بده. مماشات با پادوهای دشمن در داخل کافیست. وقتی نماینده. مجلس هم گام بادشمن فرمان شورش. را میدهد دیگر جای. مماشاتی باقی نمی ماند
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    18 0
    شیش ساله نه بیست ساله اصلاحاتیا دارن میکن امریکا میخواد به ایران حمله کنه!
  • م IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 12
    چه تیتر خنده آوری مشرق جان خخخخخخخ . من یکی فقط برای چند دقیقه خندیدن این تیتر خبرهای مشرق رو نگاه میکنم. ازنویسنده محترم مشرق میخوام یه باردیگه تیتر خبرش رو درمورد همشهری بخونه اونوقت میفهمه چقدر خنده آوره.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    7 2
    عکس همشهری رو دقت کنید میگه عزادارها شعور ندارن میریزن و این پسره که اصلا هم عزادار نیست جمع می کنه در حالیکه خود عزادارها چند سال اخیر م رعایت هم کمک می کنن
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    10 2
    مگس هم روی آشغال میشینه ولی زنبور روی گل ارگان شهرداری و امثال آن مگس وار دنبال مطلوب خود هستند
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    8 0
    این که از برجام خارج شیم آمریکا به ایران حمله میکنه یعنی اینکه آمریکا اگه ما از برجام خارج شدیم به ایران حمله کن ما منتظریم یعنی راه نجات اصلاح طلبها در همینه
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    3 0
    خانه های 30 متری !!! 12 متر هال ، 9متر خواب ، 6متر آشپزخونه ، 1.5 حموم 1.5 دستشویی .این سیاست به افزایش جمعیت منجر میشود یا کاهش جمعیت ؟
  • GB ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    15 0
    نه فقط خروج از برجام، بلکه خروج از npt باید روی میز باشد. خودمان نباید خودمان را محدود کنیم بلکه به عنوان اهرم فشار و امتیاز باید از آن استفاده کنیم و از داست دادنش را در مقابل گرفتن امتیاز. غربیها فقط زبان اهرم فشار leverage و سود و زیان را میفهمند نه انصاف و مروت.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    تنتون با حفظ برجام هم میخاره باید اصولی حالتون گرفت
  • ناشناس IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 0
    بالاخره سال ۱۴۰۰ هم میرسه وآن زمان هست که ته مانده افساد طلبان هم به زوباله دان فرستاده خواهند شد خداوند مفتی هیچ چیزی رو به بنده اش نمیده امتحان سختیه ولی شدنیه
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 0
    برجام یعنی کثافت
  • رحمن IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    0 1
    چه خارج بشوی چه خارج نشوی آمریکا و ناتو به ایران حمله خواهند کرد اگر صبر کرده اند هنوز ایران را بدست روحانی خلع موشک نکرده اند
  • سید رضا IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    0 0
    آمریکا جرأت جنگ با ایران را ندار امید آمریکا فقط بشما وطن فروشان داخلی که به آمریکا گِراه جنگ میدهید وامید به فتنه داخلی توسط شماها را دارد تا شروع کنید به رعب و وحشت واختشاشات داخلی توسط شماها تا مثا ۸۸درایران هزینه کند ارزل واوباش درایام عزاداری به خیابانها بیاورید .خاتمی که از حالا خانواده اش رو به خارج از ایران تا قبل از انتخابات اسفند فرستاده.خدا رحم کندبه ملت ایران .وحیف از پدر محمد خاتمی که همچین فرزندی ببار آورد
  • totonchyan IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    1 0
    اولا ازقدیم گفته اند سگی که پارس می کنه نمی گیره ثانیا به شما چه حمله می کند شما که هفت جد وآبادت اونطرفه ثالثا شما ازحمله می ترسید ما منتظریم که ارباباتون اشتباه بکنند تا حالیشون بکنیم که اینجا ایران عاشورایی و نه ایران طاغوتی که هر غلطی دلشون خواست بکنند. خرفهم شدیانه
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    1 0
    افساد طلبان متوهم آمریکا اصلا بفکر حمله به ایران نیست .این از حرفهای مقامات آمریکا استنباط می‌شود .خدا کشور را از شر شما حفظ کند آمریکا هیچی نیست.
  • DE ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    1 0
    اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!قبلا میگفتند اگه به جایی حمله کنیم امریکا از برجام خارج میشه.یک مشت علاف بیکار بی عار مفت خور لیبرال اصلاحات چی شدند وکیل وصی مردم انقلابی ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس