کد خبر 991184
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
جلال چراغپور

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در ارزیابی وضعیت ملی پوشان و تفکرات مارک ویلموتس گفت: نگاهمان باید به استراتژی ویلموتس باشد که کدام راه را برای رستگاری انتخاب می کند.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در آستانه آغاز مسابقات مرحله گروهی رقابت های مقدماتی راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت های ۲۰۲۳ آسیا درباره برنامه فنی احتمالی تیم ملی با سرمربیگری مارک ویلموتس گفت: بحث پیش رو بسیار مفصل است که باید برای بررسی افکار آقای ویلموتس در تیم ملی، نگاه خودمان را نسبت به تاکتیکی های فوتبالی گسترش دهیم.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: باید به پنج فاکتور در فوتبال توجه کرد. اولین نکته، سیستم فنی است که کادر فنی در نظر می گیرد. مورد دوم بحث سازماندهی تیمی است. شاید دو مربی با سیستم مشابه بازی کنند اما در نحوه بازی کردنشان شباهتی نمی بینیم. بر فرض مثال سیستم بازی دو تیم اروپایی شاید ۲-۴-۴ باشد اما تاکتیک های آنها با یک دیگر تفاوت های ویژه ای دارد.

کارشناس فوتبال ایران سپس با اشاره به نوع تفکرات کادر فنی تیم ملی تاکید کرد: سپس باید دانست نقشه تیمی مد نظر آقای ویلموتس برای تیم ملی چیست. این موضوع در هر بازی می تواند با توجه به حریف پیش رو فرق پیدا کند. تیم ملی فوتبال برای بازی هنگ کنگ قطعا نقشه ای متفاوت را نسبت به بازی فرضی با انگلیس و برزیل خواهد داشت. البته یک تیم می تواند با اصرار روی یک نقشه، خواسته های خودش را به ذهن بازیکنان خود تحمیل کند.

چراغپور با تاکید بر استفاده از استراتژی تیمی اذعان داشت: مهم ترین نکته استراتژی تیمی است. ما باید به این موضوع توجه کنیم که استراتژی یک تیم می تواند قیافه تیم ملی را شکل بدهد. باید به دیدگاه ویملوتس چشم دوخت.

بیشتر بخوانید:

واکنش خلیل‌زاده به عدم اعتماد ویلموتس به او

وی با بررسی عملکرد تیم ملی در چند سال اخیر در دوران مربیگری کارلوس کی روش افزود: استراتژی کی روش کار ترکیبی از سیستم دفاعی و بازگشت به دفاع به همراه دفاع عقب نشسته بازی می کرد. در واقع در دوران حضور او هرگز فضایی پشت دفاع تیم ملی به وجود نمی آمد.

چراغپور درباره استراتژی جانشین کی روش در تیم ملی یادآور شد: آقای ویلموتس در یک وضعیت خاصی قرار گرفته است تا تصمیم گیری کند. او تلاش کرد اطلاعات مربیان را به دست بیاورد. می خواهد موضوع نگاه به فوتبال در ایران را بطور کامل کسب کند. اگر من قرار باشد به ویلموتس نکته ای را بگویم باید بدون تعارف بگویم کمترین استحکام را در دفاع فوتبالی در قاره آسیا داریم. دفاع نیاز به دانش دارد و ربطی به خلاقیت بازیکن ندارد. تمام سطوح فوتبالی ما در دفاع ضعیف است. باید به او واقعیت را بگوییم که مثل کی روش نشود. اتفاقی که او را در جام جهانی و جام ملت های آسیا ناکام کرد.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: سن بازیکنان در تیم های ملی فوتبال پایین آمده است و نیاز خواهد بود که تغییرات عمده ایجاد شود ولی کادر فنی تیم ملی نمی تواند آنها را یک شبه بیرون بگذارد. ویلموتس مجبور است آرام آرام تغییر ایجاد کند.

چراغپور ادامه داد: ویلموتس کارش را با همان بازی دوستانه با تیم امید آغاز کرد. او مهره هایی را می خواهد که جابجا کرده و درون لیست تیم ملی قرار دهد. اما او تنها توانست از بین بازیکنان داخلی محمد نادری و سیاوش یزدانی را برای بازی با هنگ کنگ انتخاب کند. این تغییرات نشان می دهد که ویلموتس هم متوجه شده است دفاع به سبک بازیکنان ایرانی مشکل دارد.

وی به کادر فنی تیم ملی توصیه کرد:باید بگویم ویلموتس برای شکل گیری مجدد تیم ملی نیاز دارد ساختار دفاعی را حل کند. پاشنه آشیل فوتبال ایران دفاع خواهد بود.

کارشناس فوتبال ایران دیدگاه مارک ویلموتس را در بازی های دوستانه گذشته، تهاجمی خواند و اظهار داشت: دو نظریه، پیش روی کادر فنی تیم ملی است . اینکه اگر قرار است دو گل بخوریم سه گل بزنیم اما راهکار دوم استفاده از دفاع ایتالیایی است.اینکه اصلا گل نخوریم و در کنارش گل هم بزنیم. روش دوم را کی روش انتخاب کرد اما ویلموتس به نظر می رسد استراتژی اول را انتخاب کند.

چراغپور در پایان به بازی با هنگ کنگ اشاره کرد و گفت: بازی با هنگ کنگ مشکل و پیچیده نیست ولی باید منتظر نگاه او در مسیر پیشرفت تیم ملی بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس