کد خبر 990831
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
انصارالله نمایه

ترامپ نتوانسته نه از دیدارش با رهبر کره‌شمالی و نه فشارهایش بر ایران نتیجه‌ای در عرصه سیاست خارجی به دست بیاورد تا از آن در مبارزات انتخاباتی استفاده کند.

به گزارش مشرق، «رحیم نعمتی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله محمد البخیتی روز پنج شنبه گذشته و در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون الجزیره گفته که انصارالله یمن هیچ مذاکره‌ای با طرف امریکایی نداشته است. این حرف البخیتی پاسخ به دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه است که چند ساعتی قبل از این مصاحبه به روزنامه وال استریت ژورنال از آماده شدن دولت امریکا برای مذاکرات مستقیم با نیروهای حوثی گفته بود. این دو خبر نشان می‌دهد که بعد از شکاف در ائتلاف عربی و شکست چندین دور تلاش سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای برطرف کردن این شکاف، حالا زاویه دیگری در جنگ یمن باز شده و این امریکا است که می‌خواهد با فاصله گرفتن از ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها، جنگ یمن را به صورت مستقیم با حوثی‌ها حل و فصل کند.

بیشتر بخوانید:

یمن ۲ موشک بالستیک به جنوب عربستان شلیک کرد

هدیه عجیب سعودی‌ها به زوج‌های جوان یمنی و زندانیان خودش +عکس و نمودار

واقعیت این است که امریکا در دولت قبلی هم یک بار برای انجام مذاکرات مستقیم با حوثی‌ها اقدام کرده بود. آن موقع چند ماهی از شروع تجاوز نظامی سعودی‌ها به یمن نگذشته بود که واشنگتن مذاکرات محرمانه خود با حوثی‌ها را در کشور عمان شروع کرد، اما آن مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید، زیرا امریکا هنوز انتظار داشت که تجاوز نظامی سعودی‌ها به نام‌های طوفان قاطعیت و احیای امید نتیجه بدهد و جبهه مقاومت یمنی از طریق نظامی شکست بخورد. حالا وضعیت یمن به طور کلی با آن زمان تغییر کرده؛ نه تنها جبهه مقاومت یمنی پس از بیش از چهار سال جنگ با پایداری مثال‌زدنی خود رسید و این مزدورهای عربستانی و اماراتی هستند که به جان هم افتاده‌اند و بلای جنگ به جان خود ائتلاف عربی و نیروهای آن افتاده است.

بیش از یک ماه است که نیروهای شورای انتقالی جنوب نیروهای به اصطلاح دولتی عبدربه منصور هادی را از عدن و برخی از استان‌های جنوبی بیرون رانده‌اند و یک بار تلاش این نیروها برای بازپس‌گیری عدن هم به جایی نرسید. منصور هادی امارات را متهم به خیانت کرده، چون امارات را در پس تحرکات شورای انتقالی و بیرون رانده شدن دولتش از عدن می‌داند. اختلاف و درگیری در ائتلاف عربی آن قدر عمیق هست که تمام تلاش‌ها برای سازش بین منصور هادی و شورای انتقالی و امارات و از جمله تلاش پنج شنبه گذشته شکست بخورد و به نظر می‌رسد که دولت امریکا با ناامیدی از این ائتلاف به فکر افتاده تا به نحوی خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد.

در واقع، فجایع انسانی از حملات هوایی ائتلاف عربی آن قدر سنگین بوده که یکی دو سال گذشته نقل رسانه‌های غرب بوده و حتی صدای کنگره امریکا را هم بلند کرد. به این دلیل بود که نمایندگان کنگره لایحه‌ای را به صورت متمم بر بودجه سالیانه دفاعی امریکا تصویب کردند که دولت امریکا را از حمایت لجستیکی از ائتلاف عربی تحت رهبری سعودی‌ها بازمی‌داشت. هرچند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، آن لایحه را وتو کرد، اما معلوم بود که رسوایی دخالت امریکا در جنگ یمن آن قدر برای او هزینه‌بر است که باید هر چه زودتر و قبل از گرم شدن مبارزات انتخاباتی سال بعد، خود را از معرکه یمن نجات بدهد.

از سوی دیگر، دیدارهای چند هفته اخیر نمایندگان انصارالله با سفیران کشورهای اروپایی موسوم به E۴ در تهران و گزارش‌هایی از دیدار محرمانه خالد بن‌محمد آل نهیان، رئیس دستگاه اطلاعاتی امارات، و محمد بن‌سلطان، سفیر امارات در عمان، با محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله، در شهر مسقط، پایتخت عمان، همگی دلالت بر سنگین شدن کفه سیاسی جبهه مقاومت یمنی دارد و معلوم است که امریکا نمی‌خواهد از این جریان عقب بیفتد.

در واقع، ترامپ نتوانسته نه از دیدارش با رهبر کره‌شمالی و نه فشارهایش بر ایران نتیجه‌ای در عرصه سیاست خارجی به دست بیاورد تا از آن در مبارزات انتخاباتی استفاده کند و معلوم نیست که نتیجه مذاکرات با طالبان به کجا خواهد رسید. ترامپ با شکست در این موارد چاره‌ای جز این ندیده که رو به یمن و مذاکرات مستقیم با انصارالله بیاورد. هدف او به روشنی نجات از باتلاق جنگ یمن، کنار زدن رقبای اروپایی و منطقه‌ای و به دست آوردن یک موفقیت دیپلماتیک است، اما باید دید که حاضر به پرداخت هزینه‌ای هم هست؛ هزینه‌ای که جز پشت کردن به ائتلاف عربی و سعودی‌ها چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس