صدر

یکی از اشکالات بزرگ این افشاگری‌ها و مبارزه ادعایی با فساد، نداشتن هیچ استراتژی، اصول و مبانی مشخص و معین برای این فسادستیزی است.

سرویس سیاست مشرق - در اواسط دهه اول محرم امسال، در حالی که محبان اهل بیت و عاشقان اباعبدالله(ع) بیش و پیش از هر چیز به دنبال اقامه عزای سیدالشهدا بودند، روز پنجشنبه (۱۴ شهریور) اخبار ناپدید شدن یک فعال رسانه‌ای و برادر او که عضو مجلس خبرگان رهبری است و دو تن از همراهان، توانست تا حدی فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

اخباری که روز پنجشنبه منتشر شد نشان از آن داشت سید مهدی صدرالساداتی، طلبه‌ای که در یکی دوسال اخیر، با شعار «فسادستیزی» و «عدالتخواهی» اسم و رسمی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده، و برادرش حجت الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی و یکی دوتن از همراهان، به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، از دسترس خارج شده‌اند. این ماجرا، دستمایه گمانه‌زنی‌های بسیاری در فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها شد که نهادهای مختلف نظام را به عنوان مسوول بازداشت شبیه «ربایش» این چهره‌ها معرفی می کردند. حتی پای برخی چهره‌های متنفذی که اخیرا از سوی صدرالساداتی مورد انتقاد قرار گرفتند، به عنوان مسوول دستگیری این افراد به میان آمد. همه این گمانه‌ها با تکذیب‌های مستقیم یا غیرمستقیم سخنگویان نهادهایی چون دادگاه ویژه روحانیت، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و... زیر سوال رفت.

حجت‌الاسلام سید روح‌الله صدرالساداتی، نماینده مجلس خبرگان
سید مهدی صدرالساداتی، طلبه فعال اینستاگرامی

تا این که در روز جمعه، بعد از پیگیری‌ها از مجاری مختلف توسط شماری از نمایندگان مجلس و برخی مقامات مسوول دیگر، معلوم شد که این ناپدید شدن عجیب، در واقع «خوداختفایی» یا «خودمفقودی» بوده و برادران صدرالساداتی و همراهان، به اراده خود در راه سفر به جنوب کشور، گوشی‌های خود را ازدسترس خارج کرده، و در نهایت سر از شمال درآوردند! حتی تصاویری از دوربین‌های مداربسته یک فروشگاه منتشر شد، که سید مهدی صدرالساداتی را با فرد همراه، در حال خرید زغال و قلیان در روز مورد بحث نشان می دهد. شبکه‌های اجتماعی منتسب به مهدی صدرالساداتی، از زبان خود او تلویحا این خوداختفایی را تایید کرد، گرچه وابستگان این افراد و چهره‌های منسوب به جریان «عدالتخواهان»، ظاهرا هنوز زیر بار این مساله نرفته‌اند با انکار یا تکذیب یا مطرح کردن شبهات، به دنبال آن هستند که ماجرا را جور دیگری جلوه بدهند. در نهایت، خود سید روح الله صدرالساداتی با پخش زنده در اینستاگرام، موضوع خوداختفایی را تایید کرد.

پیش از آن که وارد گمانه‌زنی درباره اهداف صدرالساداتی و برادر او، آقای سید روح‌الله، از این خوداختفایی شویم، شاید باید در مقدمه‌ای، به عملکرد این چهره جنجالی رسانه‌ای نظری بیاندازیم.

سید مهدی صدرالساداتی، طلبه‌ای است که در یکی دوسال اخیر، تحت عنوان فریبنده مبارزه با «اشرافی‌گری» در حکومت،  با به اشتراک گذاشتن تصاویر و مدارکی از زیست مرفهانه و خاص برخی منتسبان به مسوولان حکومتی، توانست طرفداران و دنبال‌کنندگان(فالوئرهای) زیادی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام به خود جلب کند. حضور او در ماجرای زمین‌های مورد دعوای دانشگاه الزهرا(س) در ده ونک به دفاع از اهالی محروم این منطقه از تهران در پاییز سال گذشته، نام او را بیشتر مطرح کرد.

او در پیوند با برخی دیگر از چهره‌های شبکه اجتماعی که در دو سال اخیر به عنوان حلقه «عدالتخواهان» شناخته می شوند، به واسطه این که پیگیر برخی پرونده‌های فساد یا سوء استفاده از سوی محافل قدرتمند وابسته به بخش‌هایی از ساختار سیاسی شدند، طبیعتا نظر اقشاری از بدنه اجتماعی را که به حق خواستار مبارزه با حلقه‌های فساد هستند، به خود جلب کردند.

اما یکی از اشکالات بزرگ سیدمهدی صدرالساداتی در این مبارزه ادعایی با فساد، نداشتن هیچ استراتژی، اصول و مبانی مشخص و معین برای این فسادستیزی است. از جشن عروسی فرزند فلان دیپلمات، تا خودروی لاکچری آقازاده فلان مسوول در دایره انتقادات تند صدرالساداتی هست تا انتقادات تند به دبیر شورایعالی امنیت ملی به واسطه اسناد و مدارکی که او ادعای انتسابشان را به خانواده شمخانی دارد. در این مدتی که از مطرح‌شدن نام صدرالساداتی در عرصه «عدالتخواهی» و «مبارزه با فساد» می گذرد، افراد زیادی به شیوه «افشاگری» های او انتقادات زیادی وارد کردند، و آن را بدون اصول و مبانی درست و بعضا مغایر با اخلاق و شرع دانسته اند، و محور این انتقادات هم این استدلال است که صدرالساداتی، پیش از آن که اسناد و مدارک متقن مرتبط با سواستفاده فلان مقام مسوول به دستگاه قضایی ارایه شود و مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد، با انتشار تصویری از خودروی فرزند فلان مقام مسوول، عملا حکم محکومیت او را صادر می کند و تصویر آن چهره سیاسی را در ذهن مخاطبان خود تخریب می‌کند.

جدای از آن، این نداشتن استراتژی در «افشاگری»، و ارایه ملغمه‌ای از هر تصویر و نشانه و مدرکی از اشرافیت، عملا مرزهای فساد کلان اقتصادی، فساد سازمان یافته یا اشرافیت شخصی و بی‌اخلاقی شخصی مقامات مسوول یا منتسبان به آن‌ها را در یک ردیف قرار می دهد، در صورتی که اولویت‌ها و شیوه‌ها در برخورد با هر کدام از این موارد، متفاوت و خاص خود است. شاید مقام مسوولی پیدا شود که نتوان هیچ عکس و تصویری از زندگی اشرافی او و وابستگانش در هیچ کجا پیدا کرد، اما در پشت پرده، مسوول مفاسد هزاران میلیاردی و ضربات مهلک به اقتصاد کشور و منافع ملی باشد.

البته در فضای پر از تعجیل و شهوت دیده شدن در اینستاگرام، ساعت‌ها بررسی داده‌ها و اسناد و آمار برای رسیدن به یک فساد کلان و شبکه‌ای چندان جایگاهی ندارد، چرا که عکسی از سردر یک خانه مجلل یا یک خودروی اسپورت گران‌قیمت، بی‌نیاز از هر توضیحی، دیده می شود و لایک می گیرد و اصطلاحا می ترکاند. این همان ورطه «مبتذل شدن» هر حرکت جدی در بستر اینستاگرام است.

آفت دیگری که در جنس افشاگری‌های اینستاگرامی امثال صدرالساداتی وجود دارد، این است که بعد از چند بار دیده شدن فلان افشاگری درباره فلان آقازاده یا خویشاوند فلان مسوول، و چرخیدن و دیده شدن استوری‌های این‌چنین، اگر کفّ نفس و خودسازی روحی و معنوی فرد افشاگر، پیش از این انجام نگرفته باشد، می تواند به راحتی او را دچار عُجب و غرور و توهم قدرت کند که در نتیجه آن گمان می برد که از این پس، می تواند به استناد یک تصویر، یا یک فیلم یا یک سند، هر کسی(در هر جایگاه حقیقی یا حقوقی) را افشا کند. این‌گونه است که فرد ناخودآگاه، جبهه‌های مختلفی علیه خود می گشاید و صفی متحد از دشمنان(با سطوح مختلف قدرت) در برابر خود شکل می دهد که همه به نحوی زخم‌خورده او هستند، و در نتیجه این اتحاد، ممکن است با کوچک‌ترین لغزش قانونی و حقوقی و کلید خوردن اولین شکایت، زنجیره‌ای از شکایت‌ها به راه بیافتد که در نهایت فرد افشاگر را در دام بیاندازد. در چنین مواردی، نه تنها خود این فرد، که جریانی که او خود را به آن منتسب کرده («فسادستیزی» یا «عدالت خواهی» یا «کمپین مبارزه با اشرافیت حکومتی» یا...)ضربه سنگینی خواهد خورد و آن کارزار دچار جوانمرگی خواهد شد.

شاید بزرگ‌ترین ایراد وارد به این نوع از فسادستیزی و عدالت‌خواهی، نداشتن معیار و مبنا و به اصطلاح دینی، «دلیل راه» در این مسیر بسیار حساس، پیچیده و سنگلاخ است، چرا که افشای مفاسد، مستلزم رعایت قواعد و قوانین و اصول قانونی، شرعی و اخلاقی است و آن‌چه که به شدت بیم آن می‌رود، تخریب بلاوجه و بدون سند و مدرک «آبروی مومن» است. بگذریم از این که «انقلابی‌گری» و «خشم انقلابی» به معنای زیر پا گذاشتن همه اصول و قواعد کار  نیست و در بسیاری از اوقات باید قاعده «الاهم فی الاهم» را سرلوحه کار قرار داد و زمان و موقعیت و شرایط افشاگری را با توجه به مصالح اصلی جامعه تنظیم کرد.

متاسفانه آفتی که در محافل عدالتخواه دانشجویی دیده می‌شود و در نهایت آسیب‌های جدی بر پیگره این امر مبارک و ضربه به خود این جوانان پرشور و باانگیزه را به دنبال خواهد داشت، نوعی احساس «خودبسندگی» و «خود-حق-انگاری» است که افراد را به غرور دچار می کند. جوان انقلابی، لاجرم و قطعا باید رفتار و گفتار و مشی ولی فقیه را نصب‌العین حرکات انقلابی خود قرار دهد (چرا که در غیر این صورت، دیگر مصداق لفظ «انقلابی» نیست) و هر کجا، هر کسی دچار این احساس شد که از رهبری انقلاب، «انقلابی» تر است، باید به خود رجوع کند که کجای راه را اشتباه رفته و دچار چه اعوجاج و انحرافی شده که این احساس گریبانگیر او شده است.

رهبر انقلاب، در بیانات بسیار مهم و کلیدی خود در دیدار با گروه‌ها و فعالان دانشجویی (۸ خرداد ۹۷)، درباره ویژگی‌های مطالبه‌گری در جوانان انقلابی «تزریق ناتوانی و نومیدی به جامعه ایران»، «القاء مردمسالاری واقعی ایران به عنوان دیکتاتوری»، «تبیین های دروغ و غیرواقعی و تحریف حقایق تاریخی از جمله درباره رژیم فاسد، وابسته، دیکتاتور و بشدت ضعیف ستم شاهی»، «کوچک جلوه دادن پیروزی‌ها و برجسته کردن نقاط ضعف»، «کارشکنی و تحریم» را از عوامل بیرونی داتستند که مانع شتاب گرفتن تحقق آرمان‌ها می گردد.

ایشان در همین زمینه به یک روال غلط، یعنی منتسب کردن ضعف‌های مدیریتی به نظام اشاره کردند و افزودند:

"برخی، کارهای غلط بعضی مدیران را با هیاهو به همه مجموعه مدیریتی کشور تعمیم می‌دهند و حتی آن را به نظام اسلامی منتسب می‌کنند تا نظام را زیر سوال ببرند که باید بشدت به این مسئله توجه داشت. "

رهبر انقلاب در نوعی جمع بندی از سخنانشان به دانشجویان خاطرنشان کردند:

" نظام در میانه کارزار عظیمی قرار دارد و شما که در وسط این کارزار همه جانبه هستید، باید این رویارویی را احساس و درک کنید و با شناخت طرف مقابل، وظایف انقلابی خود را بشناسید و به آنها عمل کنید. "

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند:

"انقلابی گری به معنای «مشی صحیح، عاقلانه، شجاعانه و پرانگیزه»، فقط در بستر نظام اسلامی معنادار و امکان پذیر است، بنابراین کسانی که نظام و بنیان‌ها و ارزش‌های آن را زیر سوال می‌برند و تخریب و ساختارشکنی می‌کنند، در واقع در حال ویرانگری هستند، نه انقلابی گری. "

رهبر انقلاب اسلامی، تکرار و تأکید بر آرمان ها در جامعه و مطالبه گری آنها را بسیار ضروری خواندند و خاطرنشان کردند:

"اگر تهاجم وسیع و پرحجم ضد انقلاب به افکار عمومی، با برجسته کردن و مطالبه گری آرمانی روبرو نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد. "

اما جمله طلایی رهبر انقلاب، که در واقع تاکید چندباره ایشان بر «هوشیاری» و «زیرکی» جوان مومن انقلابی در حوزه آرمانخواهی بود، از این قرار بود:

"‌ در مقابل «خشم انقلابی»، «صبر انقلابی» هم داریم بگونه ای که امیرمؤمنان نیز به عنوان مظهر کامل و تام و تمام عدالت در مواقعی صبر پیشه می کردند. "

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر حکومت عدل علوی و زعامت ۵ ساله امیرالمومنین(ع) را الگوی اصلی حکومت اسلامی می دانیم، ایشان با چنان جایگاه والا و ممتازی که در زمین و آسمان داشتند و دارند، وقتی پای حکومتداری در میان بود(به واسطه این که موضع حکومت ایشان جامعه غیرمعصوم، زمینی و دچار نقص‌های متعدد بشری بود) تصمیماتی در عزل و نصب‌ والیان یا کارگزاران حکومتی داشتند، که خود ایشان آن انتخاب‌ها را اصلاح کردند و تغییر دادند. حتی شماری چند از کارگزاران منصوب ایشان، خیانت کردند و همپیمان معاویه شدند. برای مثال، مصقله، نعمان بن عجلان، قعقاع بن شور و یزید بن حجیه از کارگزاران حضرت بودند که به واسطه‌ی مطامع مالی به صف دشمنان حضرت پیوستند.

مولا علی(ع) خطاب به منذر ابن جارود عبدی که بر بعضی از شهرهای فارس از جانب آن حضرت حکمرانی داشت و مرتکب خیانت و فساد مالی شد، به تأثیر سوابق خانوادگی بر رفتار سیاسی افراد اشاره می کند و می فرماید:


"نیکی پدرت مرا فریب داد و گمان کردم که تو هم از روش او پیروی می نمایی و به راه او حرکت می کنی. پس ناگاه به من خبر رسید که خیانت کرده از سیره پدر و خانواده ات عدول نموده ای. "

از این رو، فساد، حتی فسادهای بزرگ، تا زمانی که جوامع انسانی روی زمین هستند و طمع و شهوت و زیاده‌خواهی بشری وجود دارد، برجای خواهد بود (چنان که در حکومت مولای متقیان هم فساد در کارگزاران حکومتی وجود داشت)، اما آن‌چه مهم است اراده کلی و جهت نهایی یک حکومت برای برخورد با فساد است.

متاسفانه آن چه که در شیوه و رفتار «فسادستیزانه» و «عدالت‌خواهانه» صدرالساداتی و افراد مشابه او دیده نمی‌شود، همین درایت و کیاست و هوشمندی در مقابله با فساد، و همین نداشتن مبنا و محک درست برای تشخیص و کشف فساد و روشنگری درباره آن است.

این احساس «غرور»، «خودبسندگی» و این حس مطلقیتی که به مرور فرد را فرا می گیرد که "کلیت سیستم فاسد است»، فرد را دچار نوعی اعتیاد به «افشاگری جنجالی» می کند، به نحوی که با دستیابی به کوچک‌ترین قرینه و مدرکی دال بر فساد، آن را به تنور افشاگری در صفحه شبکه اجتماعی می چسباند، بی‌آنکه مراحل سخت و دقیق صحت‌سنجی، پیگیری‌های پیش از انتشار عمومی و سایر شروط شرعی و اخلاقی و قانونی برای «امر به معروف و نهی از منکر» را به سرانجام برساند.

از قضاء، این دقیقا نقطه‌ای است که می تواند به پاشنه آشیل این فرد تبدیل شود، به این نحو که حلقه‌های قدرتمند و ذی‌نفوذ قدرت و ثروت، که بیشترین ضرر و ضربه را از افشاگری‌های درست و مستدل و نظام‌مند می بینند، با هدف گرفتن همین ولع و شهوت برای افشاگری، از طریق عوامل خود به سوژه نزدیک می شوند، و برای جلب اعتماد او، مدارک و اسناد خاصی را در اختیار او  می گذارند، تا او را به خود وابسته کنند. از همین‌جا، فرد افشاگر به تدریج در یک دام می افتد، و مفتون از این «دسترسی»، مطالبی را منتشر می کند که او را در یک دامچاله حقوقی-قضایی قرار خواهد داد. در این میان، بازنده نهایی جریان موسوم به «عدالتخواهی» است که اعتبار آن ضربه جدی می بیند و برنده واقعی، مفسدان حقیقی هستند که از افشاگری درست و جریان‌های ضدفساد زخم‌خورده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IT ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    87 52
    همه بدن فقط مشرق خوبه. مشرق، خودت موقعی که این فسادها و جرمها پنهان بود کجا بودی؟ مگه کارت خبر رسانی نیست؟ مگه افشای ادمهای فاسد نیست؟ آهان! یادم اومد! خودت طرف مجرمان بودی، نمونه اش ده ونک.
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      15 16
      از نظرت چیزی که کاملا مشخصه اینه که صدرالساداتی در فریب افکار مردم موفق بوده
    • GB ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      18 12
      برادر شما از رسانه سفارشی نویس چه توقعی داری.اینها رسانه نیستند فقط شیپور چی هستند.دستور میرسد و مینویسند.چه توقعی داری برادر.شما مشریقیها هم ناراحت نشوید از اول تاریخ میرزا بنویس بوده.پول خوبی هم توشه سواد هم نمیخواد.فقط باید بیوجدان باشی همین.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      8 5
      خبرنگار و خبرگزاری که موقعی باید نظر دهد، حرف بزند و روشنگری کند، با تاسف لال میشود؛ قورباغه نیز آواز کند چه چه شاعرانه ایست که دیگران تشویق کنند.
  • محمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    69 14
    مشرق اگه عدالت طلبی ایشون بدلیه چرا خودت دست به کار نمیشی و در مورد راست و دروغ برج ۱۴۰۰ میلیاردی الهیه که برای خانواده ..... تحقیق نمیکی؟! سانسور نکن اگه واقعا صادقی
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    18 41
    در این رفتارها هدفی دیده نمی شود جز خودنمایی مزورانه و منحرف کردن افکار مردمی که دغدغه عدالت خواهی واقعی دارند مخصوصاً طیف بچه های مذهبی و انقلابی
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    21 24
    مشرق تو هم مرید داری اسم‌مریدت رو بگم..!
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    47 13
    مشرق قرار نیست هر شخصی را که در خط و خطوطتان نیست بکوبید. با چه مجوزی نیت خوانی می‌کنی ؟! بهتر است بروی در ارتباط با آن شخصی که گفت اینها در منزل برادر غفاری هستند مطلب بنویسی و از آن عالیجناب که بدون مدرک سخن گفت انتقاد کنی. باشد که رستگار شوی.
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    30 44
    یکی میشه رهبر عزیز خامنه ای یکی میشه عزیزی همچو بهجت یکی هم میشه صدرالساداتی میان ماه من با ماه گردون تفاوت از زمین تا اسمان است
    • محمد IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      15 12
      چرا هرجا کم میارید از رهبری خرج میکنید خجالت بکشید
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      27 18
      زنده باد صدرالساداتی.دستتونو خوب رو کرده که اینجوری سر و صداتون دراومده.اخرای کارتونه
    • علی IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
      0 0
      خوب که چی؟!!! چه ربطی داشت؟!!
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    42 10
    مشرق همه بدند تو خوبی
  • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    27 34
    کسی که دنبال تهیه زغال و قلیان و ویلا های شمال در ایام محرم است خود ضمینه فساد دارد چگونه می تواند با فساد مبارزه کند از این جانماز آبکش ها در مملکت زیاد داریم
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      17 9
      بهنظرم اول باید اثبات کنی قلیون کشیدن رو دوم تجسس در زندگی شخصی مردم مشکل داره وسوم اینکه کجا ی دین نوشته قلیون کشیدن تو محرم مشکل داره
    • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      12 8
      علی خاک تو سرت ..حق ماها رو امثال ساده لوحی چون تو ضایع میکنه
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    19 9
    شهوت شهرت...
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    8 20
    من این آقا رو قبول ندارم حسم بعد این مسخره بازی شمال و قلیان تو ایام محرم بدتر هم شد بهش اما منطق شما هم چرنده برای همین آدم هایی مثل این می تونند از بی منطقی شما سو استفاده کنند
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      8 2
      بابا شما چه ساده ای از کجا معلوم دنبال قلیان بودن وی هم تهمت نباشد که برای تخریب او بکار برده شده
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    26 8
    این بنده خدا تو استوریش قسم خورده که به ولله العظیم که من از این ماجراها که گفتند مفقود شده خبر نداشتم / اینکه ایشون اشکالاتی بهشون وارد هست درست من خودمم منتقدش هستم ولی اینم که ایشون رو به صورت کلی بکوبیم درست نیست ! هر چند ایشون درباره استاد منحرفشم روشنگری نکرد و دربارش سکوت کرد / شما که به ایشون انتقاد دارید خودتون علم رو بردارید و با اشرافی گری مبارزه کنید / بسم الله
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      2 1
      همش که شد ایشون
    • سجاد NL ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      2 6
      استاد منحرف جیه شما میگی .خیلی ها ایت الله قاضی و علامه طباطبایی و خود امام خمینی رو باهمین روش ها منحرف میخوندند.
    • صادق IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      7 1
      منحرف کیه و چیه اینا خودشون با این کاراشون دارن تیشه میزنند به ریشه این انقلاب اینا منحرف نیستند پرچمدار عدالتخواهی و مبارزه با جریان زر و زور هستند بس کنید و خودتون اصلاح کنید و همراه بشید با عدالتخواهان هر چند که نمی تونید
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    14 4
    به نظرم اول اینکه هیچ ادم عاقلی برای کسب شهرت مسیر پرخطره عدالتطلبی و مبارزه با فسادرو انتخاب نمیکنه و دوم اینکه هر ادم انقلابی هم ممکنه یه جاهایی اشتباه کنه و نباید بایک اشتباه اون رو کلا نابودشکنیم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    14 3
    به نظرم کسیکه دنبال عدالت و افشای فساد باشه به هر روشی که اینکاررو انجام بده افرادفاسدواشرافی دشمنش خواهندشد و فرقی درنحوه عمل نیست نمونه بارزان مولای متقیان حضرت علی ع
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    4 14
    طفلک از بچگی بهش می گفتند تو بزرگ بشی هیچ پخی نمی شی خواسته با اینستاگرام یک چیزی بشه شده این
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    3 8
    متن کاملا معقولانه ای بود ولی نویسنده باید روش عدالت خواهی صحیح در این جو فاسد را هم توضیح می داد که چگونه و از سوی چه کسانی باید انجام گیرد.
  • GB ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    4 7
    دمش گرم
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    12 4
    افشاگری فساد سرقفلی ندارد چه مشرق باشد چه VOA ... فساد، فساد است.
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    12 5
    خورشید از مشرق غروب خواهد کرد
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    13 4
    برای مشرق متاسفم که سطح کاری خویش را از دله دزدی ارتقا نمی‌دهد! برای آقای نماینده قم هم متاسفم که دست به ترور شخصیت این سه نفر زد. شاید هر سه نفر قلیان کش نباشند!
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    3 1
    چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی چاه کن همیشه ته چاهه
  • DE ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    7 3
    این گم شدن تصنعی و پیدا شدن تصنعی یک بچه بازی بیشتر نیست.
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    2 4
    چون مریدتون خوشش نمیاد و میخواد سکوت کنه و یواشکی به امثال شما ها بگه به مردم جفتک بنداززد خخخخ
  • SE ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    4 0
    چر ایشان به کمپین مردمی درخواست کنندگان علنی شدن رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملحق نمیشه تا ریشه فساد در کشور خشک بشود
  • GB ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    8 2
    شما چرا مفسدین را رها کرده و به افشاگر گیر میدید؟ همه جای دنیا رسانه ها، چه روزنامه و چه یک حساب توییتری، کارشان افشای فساد و روشنگری است و خیلی هم کم سابقه دارد که جامعه مفسدین را رها کند و به نویسندهء روزنامه بپردازد! لا انظر الی من قال، بل انظر الی ما قال.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    9 1
    حس حس حس حس حس حس حس حس .این صدای یه شیعه افراطی است که داره مثلا عزاداری میکنه
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    9 10
    لجن پرانی تو ریشه داره مشرق
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    3 0
    کم کم سر و کله ی لاشخور ها و کفتار ها پیدا میشه! فقط بوی زخمی باید به مشامشان برسد
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    10 0
    حالا هم که یکی برای مبارزه با فساد به پا خاسته با هزارتا انگ قلیان کشیدن وتهمت بکوبیدش مقابله با فساد اقای صدر الساداتی هر چقدر بی اصول باشد از لاپوشانی وسرپوش گذاشتن بر فسادکه موجب ایجاد حاشیه امن برای فاسدان شده بهتر است
  • فريد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 0
    عدالت خواهي استراتژي مي خواد ؟ اينكه اختلاس هاي كلان مي كنند و واگذاريهاي غير اصولي ، اينكه فقر فراگير شده و ..... استراتژي مي خواد ؟ خودت فهميدي به چي داري انتقاد مي كني ؟ يا چيزي نداري براي انتقاد و پولي مي گيري و بهت گفتن در اين مورد چيزي بر عليه فلاني بنويس
  • سعید IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 3
    میدونم اینبار این نظرمن چاپ نمیکنی مشرق ولی بازم مینویسم هرچند این روزها خیلی دیگه کم این سایت خبری‌مشرق میخونم چون فقط هرچی بنفعش باشه چاپ میکنه!... که ادعا داری خودت جرات داشتی قبل صدرالساداتی فسادها دوستان انقلابی زمان دولت هاله نور چاپ میکردی چرا اون موقع زیر علم دولت هاله نور سینه میزدی مشرق دراین ایام‌محرم بقول امام حسین اگر دین ندارید حداقل ازاده باش
  • سیدمحمد حسینی طباطبایی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    1 5
    سلام؛ خداقوت ؛ آسیب شناسی خوبی بود و افت بسیاری از جریانات حزب اللهی که با این نوع موضع گیری ها به جریاناتی رادیکال و با مرور زمان از جریان مردمی فاصله گرفته و خود دچار قدرت طلبی و جاه طلبی می شوند ؛ با توجه به اینکه فضای فعلی کشور جو مبارز ه با فساد اقتصادی ست میطلبد که دستگاه های نظارتی و علی الخصوص دستگاه قضایی در برخورد و مواجهه با باند های فساد اقتصادی دقت نظر در خصوص ادعاها و مطالبات در حوزه مبارزه با رانت های اداری و اقتصادی داشته باشند چون در صورت اشتباه بودن بعضی از خبرها و ادعاها موجبات دشمن تراشی و هزینه برا انقلاب و نظام اسلامی خواهد بود ؛
  • SG ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    7 0
    رفیق میدونی مشکل کجاست؟ مشکل اینه که همتون سر یه سفره نشستید و کسی نباید قواعد سفره رو بهم بریزه
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 0
    ایشان ادعا کرده خود و خانواده اش توسط رئیس حفاظت اطلاعات قم تهدیدشدن به مرگ که میگه صوتش هم موجوده کافیه اقای رئیسی به دادستان قم سریعا دستور ورود و بررسی ادعاهای ایشان را کند کار سختی نیست ایشان مدعیست در حقش ظلم شده و تظلم خواهی به هر نهادی که فکر میکرده کرده و نتیجه نگرفته اینهمه ظلم و ناحق را در حق این بنده خدا ندیدن فقط ذغال و قلیان را دیدن !...
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    4 1
    تو این کشور افشاگری فساد مساوی با تهدید و زندان و حتی مرگ لطفا مشرق ماستمالی نکن مردم میفهمن تو خودت رو به نفهمیدن نزن
  • حمید IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    7 0
    من فقط یک کلمه بگم دم امثال شیرمردانی مثل صدرالساداتیها گرم. بله این حرفای شما درسته ولی بسم ا... یک قدم هم شما بردار اگه مردی. یک چشمه از فساد رو رو کن ببین چه بلایی سرت میارن. من فقط انتظار دارم حداقل کاری که از شما رسانه ایها میاد رو انجام بدید. پشت این سید رو تنها نذارید که خدا و حضرت ولیعصر ناظر همه ما هست.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 2
    البته اگر این افشاگری درباره دولت بود ایشون بت میشد ولی چون به خودی ها زده میشه عامل بیگانه
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    0 0
    حالا بعد این تفاسیر پیدا شدند یاخیر?
  • سلمان IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    6 0
    این همه آسمون و ریسمون به هم بافتی که بگی این دو برادر فلان و بهمان هستند. اما نگفتی تکلیف مستنداتی که ایشان از فساد مسئولین افشا کردند چیست؟ گیرم که او آدم بدی است، آیا حرفهایش را باید بالکل تکذیب کرد. مولانا علی (ع) فرمودند به حرفی که زده میشود دقت کنید نه به کسی که آنرا میگوید....
  • LB ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    6 9
    از اول معلوم بود ریگی به کفشش هست. وگرنه یک روحانی باید زمینه فساد رو ریشه کن کنه، نه اینکه داد بزنه فقط و بگه فلانی پول داره پس فاسده. از رانت اطلاعاتی داداشش استفاده کنه و بگه فلان جا فساد کردند. بعد زیرآب همه رو بزنه بگه همه فاسدند در این نظام، از قوه قضاییه و سپاه و غیره. مبارزه با فساد، تربیت کسانی است که فاسد نشوند. ایشون و امثال ایشون کارشون رو درست انجام ندادن، الان برای اینکه کم نیارن، به فاسدان حمله میکنن. داداش! خود تو و داداشت و بقیه علما، باید جواب پس بدید که چی شد این چهل سال مردم این شدند؟ کی اینا رو تربیت کرد؟ مگر شما نبودید؟
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
      6 0
      الان ایشون چکار کردن که ریگ تو کفشش بود؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    2 5
    من با مشرق موافقم اینکه به استناد چند تصویر افراد رو متهم کنیم صحیح نیست اونهم در فضای مجازی بی در و پیکر امروز منهم می تونم به این شکل با استناد چند سند و مدرک شخص آقای صدرالساداتی رو به فساد مالی اخلاقی سیاسی و... متهم کنم آقای صدر الساداتی از اون پدری کمتر هست که برای اطلاح یک رویه نادرست در یک دستگاه اجرایی ماه ها دوندگی و پیگیری کرد و نهایتا به مقصود هم رسید و اون رویه رو اطلاح کرد؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    2 5
    دیگه به روحانیون هم اعتماد نیست
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    10 0
    مشخص شد صدر الساداتی به برادران قاچاقچی وابسته نیست
  • سعید IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 0
    مشرق تو دیگه چرا؟؟!! پاک نا امیدم کردی!!!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    2 1
    شاه بیت این ماجرا"دیده شدن تصویر آقای صدرالساداتی درحال خریدزغال برای قلیون "بود. واقعا که......
  • هادی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
    0 0
    خدا هدایت کند
  • b IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    چشمها را باز کنید و ببینید خوبیها زیبا هستند و بدیها زشت هستند قضاوت و خشونت لازم نیست بدی هارو اصلاح کنید به سمت خوبی با همه آسونه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس