کد خبر 990620
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
ملاصدرا چه کسی را قاتل امام حسین(ع) می‌داند؟

ملاصدرا می نویسد: «امام حسین(ع) نه به خنجر بیداد شمر ذی الجوشن، بلکه به معجون افیون پر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاک کربلا آمیخته شد، که "قتل الحسین یوم السقیفة".»

به گزارش مشرق، حجت الاسلام رسول جعفریان استاد تاریخ و رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران در یادداشتی به این سوال پاسخ داده است که ملاصدرا چه کسی را قاتل امام حسین (ع) می‌داند.

یکی از رسائل ملاصدرا، رساله سه اصل است که در آن، همزمان متشبّهان به علم و صوفیان بازیگر را نقد می‌کند. وی ضمن بحث، گریزی هم به کربلا و شهادت امام علی و حسن مجتبی و دیگر امامان (علیهم السلام) می‌زند و شهادت آنان را بیش از آن که به دست قاتلان و ضاربان مستقیم آنان بداند، ناشی از رفتار ریاکارانه و نفاق مشتبهان به اهل علم و تقوا می‌داند.

بیشتر بخوانید:

تعبیر او درباره شهادت امام علی (ع) جالب است که حضرتش «نه به ضرب ابن ملجم، بلکه به سکنجبین شهد صلاح ابوموسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شرب شهادت نوشید». امام حسین (ع) را هم شهید سقیفه می‌داند نه خنجر بیداد شمر بن ذی الجوشن.

عبارت او این است: پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت، مفتون و مغرور نگردی، که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از غرور علم ظاهر و عمل بی ‏اصل راه یافت و آنچه در قصص الانبیا خوانده ‏ای یا از احوال شهدا و اولیا شنیده‌‏ای، از مصیبت‌ها و محنت‌ها که به خاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیک دریابی، آنها همه از نفاق و کید اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبهان باهل علم و تقوی برخواسته.

علی مرتضی (ع) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد، بلکه به‬ سکنجبین‏ شهد صلاح ابو موسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید و امام حسین (ع) نه به خنجر بیداد شمر ذی الجوشن خوابید، بلکه به معجون افیون پر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاک کربلا آمیخته شد، که "قتل الحسین یوم السقیفة".

و همچنین پاره‌های جگر حسن مجتبی (ع) از کید و غدر نهانی معاویه به خاک محنت ریخت و برین قیاس هر چه به سائر ائمه (ع) واقع شده همه به زور شید اعدا و مکر و تلبیس ارباب رزق و ریا بوده، و با این همه ظلم و بیداد و فتنه و فساد که ازیشان سرزد ذره ‏ای از جاه و قدر و منزلت اهل ولایت و حقیقت کم نگشت و در دنیا و آخرت معزز و مکرم بودند و خواهند بود بلکه این طایفه اعداء خود را در دین و دنیا رسوا کردند و به عذاب سرمد و سخط الهی تا ابد خویشتن را مبتلی ساختند.

آنان که ره دوست گزیدند همه
در کوی شهادت آرمیدند همه
در معرکه دو کون، فتح از عشق است
با آن که سپاه او شهیدند همه
(رساله سه اصل، ج ‏۱، ص: ۱۲۲)

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    14 2
    احسنت
  • امانی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    15 1
    اساس تمام کجرویهای مسلمانان وشهادت همه ائمه اطهار س اجمیعن خص.صا مولای متقیان امیر المونین حضرت علی ع وسیدالشهدا ع ویاران شریفش همه همه در حادثه سقیفه بنی ساعده رقم خورد با وجود اینکه برادران عزیز اهل تسنن که حقیقتا اهل سنت نبوی باشند ارادتی خاص به اهل بیت پیامبر ص دارند وپیروصحابه اما باید گفت صحابه پیامبر سخن وسیره حضرتش را فراموش کردند وانهمه سفارشات قران وحضرت رسول گرامی را در مورد علی واولادش ندید گرفتند ورفت بر اسلام انچه را که نباید میرفت وباغث تشتت در اصل اسلام گردیدند ومسلمانان را متفرق وشقه شقه کردند وحبل الله متین خداوندی را خانه نشین کردند وثمره امروزش هم اینهمه نفاق وکینه بین مسلمانان هست
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    5 1
    جناب جعفریان چرا خودشان از تاریخ عبرت نمی گیرند !!!! ایشان که این قدر دقیق و بجا مسئله را برای صدر اسلام بیان کرده اند قدرت تشخیص فتنه جدید ، تکرار تاریخ و پیچیدگی اوضاع فعلی را هم داشته باشند خناسان و منافقین جدید با دهها ترفند مبانی انقلاب اسلامی و خط اصیل اسلام ناب محمدی را نشانه رفته اند و می خواهند ریشه نظام ولائی را بزنند . آقای جعفریان ! ماجرای مسجد کوفه و شهادت امام مجتبی و ظهر عاشورا به خاطر بی بصیرتی مدعیان بود الان اگربرخی علما و خواص و تاریخ نویسانی چون جنابعالی این حقایق را چراغ راه خود نسازید و در دفاع جانانه از ولایت فقیه کوتاهی کنید انچه نباید اتفاق بیفتد می افتد . در این صورت حرجی بر عوام نیست و جنابعالی و دیگر مدعیان چند برابر مسئول خواهید بود . شما که این همه دقیق هستید نباید علی را تنها بگذارید
  • CA ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    چون شهادت امام حسین دقیقا نشان داد که فاشیسم برده داری همواره در کمین هست و بایستی از دین مراقبت گردد که اساس شیعه ولایی هست.بایست علت وجودی اصول دین بررسی گردد و با زمان منطبق گردد برای همین شیعه ولایی میتواند اسلام واقعی را زنده کند
  • DE ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    ریشه همه منافقین و تبهکاری ها به ابوسفیان ، معاویه و یزید برمیگردد که در نهانگاهشان بت پرست یعنی پرستنده شیطان بودند.
  • GB ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 0
    دوستداران اهل بیت بودن که انها را به کارزار کربلا برای بیعت کشاندند بیعت شکستند ونتنها به امام کمک نکردند بلکه سپاهی برای مقابله وبه قتل رساندن امام ویارانش تشکیل دادند وشاید یزید کمترین گناه که همانا فرمان بیعت گرفتن از امام بود را داشت
  • عباس علی رستاقی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    1 4
    این سخن از ملا صدرا موجب تعجب شد .زیرا اصولا وی منحرف و از اذناب ابن عربی گروه بندی میشود.
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      آره منحرفه ! چون به تعقل و تفکر عمیق در دین و شریعت معتقد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس